Identyfikacja wizualna

Podstawowym elementem pozwalającym wyróżnić markę spośród konkurencji i podkreślić jej unikatowy charakter jest identyfikacja wizualna.

Identyfikacja wizualna jest czymś więcej niż aspektem estetycznym. To nośnik emocji, skojarzeń i wartości marki. Pomaga budować w świadomości odbiorcy określony świat przeżyć, z którym się utożsamia.

Katarzyna Augustyn-Szurek
Katarzyna Augustyn-Szurek
Account Manager
  • +48 17 860 21 86 (wew.: 276)
Napisz do mnie

Identyfikacja wizualna

Co powoduje, że konsumenci są w stanie odróżnić jedną markę od drugiej? Co sprawia, że mogą przypisać im takie, a nie inne cechy? Jednym z najważniejszych czynników mających na to wpływ jest właśnie identyfikacja wizualna. Składają się na nią między innymi takie elementy jak logotyp, kolorystyka, typografia, a także zasady ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach (wygląd materiałów firmowych, budynków czy oklejenie firmowej floty samochodów).

Tworzenie identyfikacji wizualnej nie jest jednak procesem przypadkowym, opierającym się wyłącznie na walorach estetycznych. Należy pamiętać, że aspekty wizualne muszą być powiązane z wartościami marki oraz określonymi skojarzeniami, jakie chce wywoływać u odbiorców. Z tego względu musi być głęboko zakorzeniona w DNA marki, być jego wizualną reprezentacją.

Razem z innymi narzędziami (tj. strategia komunikacji) stanowi podstawę wszystkich pozostałych działań marketingowych, sprzedażowych i biznesowych, pozwalając zachować spójność wizerunku. A ta z kolei buduje jednolity oraz profesjonalny obraz marki w świadomości konsumentów.

Tworzenie identyfikacji wizualnej jest procesem czasochłonnym wymagającym również pracy analitycznej – poznania specyfiki konkretnej marki (wartości, które chce sobą reprezentować) oraz jej klientów (ich potrzeb i motywacji). Tylko tak opracowany zbiór zasad będzie spełniał całkowicie swoją rolę.

Zalety identyfikacji wizualnej

  • Jest nośnikiem najważniejszych informacji o marce – poprzez wykorzystanie określonych elementów graficznych, kolorystyki czy kształtów odwołuje się do zbiorów skojarzeń, łatwo identyfikowalnych przez odbiorców.
  • Buduje spójny obraz marki w świadomości odbiorcy – przestrzeganie zasad identyfikacji wizualnej pozwala kreować jednolity i profesjonalny wizerunek marki bez względu na wykorzystywany kanał i formę komunikacji.
  • Pomaga współtworzyć emocjonalny świat przeżyć – marka to coś więcej niż tylko produkty i usługi. To przemyślany zbiór emocji i wartości, z którymi konsumenci mogą się utożsamiać, a w konsekwencji decydować się na skorzystanie z jej, a nie konkurencyjnej oferty.
  • Wyróżnia markę spośród konkurencji – zarówno na płaszczyźnie bezpośrednich różnic wizualnych, jak i wspominanych wcześniej komunikowanych wartości.

Porozmawiajmy o identyfikacji wizualnej!

Jak tworzymy kreacje graficzne

W naszej agencji projektowanie identyfikacji wizualnej zaczyna się dość daleko od działu graficznego. W pierwszej kolejności staramy się jak najlepiej przeanalizować powierzoną nam markę i jej otoczenie – poznać jej wartości, zrozumieć specyfikę branży, grup docelowych, produktów, a także przyglądamy się działaniom je j konkurencji.

Bazując na takich informacjach jesteśmy w stanie sprofilować brand i przypisać mu określone cechy, najlepiej obrazujące jego charakter. Dopiero wtedy do akcji wkracza nasz dział graficzny, który przekłada te wstępne koncepcje na konkretne propozycje wizualne. Te z nich, które najlepiej oddają komunikacyjne założenia są przedstawiane klientowi. Po otrzymaniu jego akceptacji, wybrana kreacja graficzna jest finalnie dopracowywana.

Ostatnim etapem prac jest przygotowanie tzw. księgi znaku, czyli zbioru zasad dotyczących wykorzystywania logotypu, kolorystyki i kroju pisma w różnych kanałach, przez które marka komunikuje się ze swoim otoczeniem. Z reguły tego typu dokumenty zawierają także dodatkowe projekty graficzne materiałów firmowych. Dysponując takimi wytycznymi klient ma pewność, że wszystkie materiały tworzone na potrzeby działań marki zachowają jednolity, spójny charakter.

Dlaczego my?

  • Nie traktujemy identyfikacji wizualnej jako prostego zadania dla grafika. Wiemy, że to złożony proces wymagający odpowiednich przygotowań.
  • Zanim zaczniemy projektować, staramy się poznać markę jak najlepiej, aby dopasować ją do oczekiwań odbiorców – nie opieramy naszej pracy wyłącznie o walory estetyczne.
  • Dbamy o to, aby przygotowywane propozycje były mocno osadzone na wartościach marki i nawiązywały do prowadzonej przez nią komunikacji, tak aby odbiorcy mogli ją łatwo identyfikować.
  • Od blisko 2 dekad pomagamy klientom rozwijać ich marki, zapewniając szerokie, e-marketingowe wsparcie.
  • Posiadamy wiedzę, doświadczenie i umiejętności w projektowaniu graficznym, pozwalające swobodnie przekładać opracowywane koncepcje na konkretne wizualizacje.
  • Przygotowaliśmy identyfikację wizualną dla wielu klientów. Współpracujemy z liderami na rynku polskim i zagranicznym
  • Wśród naszych klientów są najbardziej wymagający liderzy w swoich branżach - np.: Wolters Kluwer, iParts, KIR, Melvit, Wapteka, Cobi, Szynaka, Pratt&Whitney.

Zapytaj o ofertę