Badania użyteczności na użytkownikach

Świadomość problemów i trudności napotykanych przez użytkowników to początek na drodze skutecznego zwiększania użyteczności produktu.

Badania na użytkownikach pozwalają poznać stopień użyteczności strony, zidentyfikować napotykane przez użytkowników problemy oraz znaleźć optymalne rozwiązania zwiększające jej ergonomię.

Mateusz Bober
Mateusz Bober
Account Manager, UX/UI Designer
  • 17 860 21 86 (wew.: 159)
Napisz do mnie

Badania użyteczności na użytkownikach

Zmiany na stronie internetowej, w sklepie, aplikacji czy dowolnym produkcie oparte o badania na użytkownikach to pewność rozwiązywania realnych problemów oraz zwiększania użyteczności, która z kolei skutkuje zwiększeniem efektywności biznesowej. Badania warto przeprowadzać zarówno w trakcie tworzenia rozwiązania np. na makietach, co pozwala zmniejszyć koszty poprawek na kolejnych etapach, jak i gotowym już rozwiązaniu.

Z badań na użytkownikach możemy wydzielić stacjonarne moderowane, zdalne niemoderowane, zdalne moderowane.

Stacjonarne moderowane badanie przeprowadzane jest na użytkowniku w specjalnie wyodrębnionym laboratorium, które w zależności od potrzeb wyposażone jest w salę fokusową i salę podglądową. W pomieszczeniu wraz z osoba badaną przebywa moderator nadzorujący i prowadzący. Przy badaniu uczestniczy również obserwator, który notuje uwagi użytkownika. Całość jest nagrywana w formie audiowizualnej, dotyczy to zarówno obrazu z monitora, na którym wykonywane jest badanie, jak i obrazu z kamery zewnętrznej skierowanej na użytkownika. Badany ma za zadanie zrealizować cele typowe dla użytkownika korzystającego z testowanego aktualnie rozwiązania.  W tym celu zostaje przygotowany wcześniej scenariusz zadań. W toku badania użytkownik powinien komentować oraz uzewnętrzniać swoje odczucia co do strony. Całość jest wsparta ankietą satysfakcji oceniającą ogólne odczucia badanego. W ten sposób powstaje szczegółowy raport podsumowujący stopień użyteczności rozwiązania wraz z zalecenymi poprawami poszczególnych elementów.

Zdalne niemoderowane badanie odbywa się poprzez instalację skryptu na danej stronie, a następnie gromadzenie niezbędnych informacji o odwiedzających ją użytkownikach. W rezultacie otrzymujemy nagrania wideo z odwiedzin użytkowników, heatmapy, clickmapy i scroll mapy podstron. Na tej podstawie oceniania jest ergonomia strony. Zaletą badania jest mniejszy koszt w porównaniu do badania moderowanego oraz krótszy czas realizacji.

W przypadku badania zdalnego moderowanego mamy do czynienia z badaniem, które jest wykonywane zdalnie ale według wcześniej określonego scenariusza. Oznacza to, że osoba badana znajduje się w domu przed własnym komputerem w przyjaznych dla siebie warunkach i wykonuje zadania w np. sklepie internetowym. Badanie jest nagrywane w postaci zrzutu z ekranu oraz obrazu z kamery na użytkownika.

Co daje badanie użyteczności?

  • identyfikację problemów - wykrycie problemów na stronie lub w sklepie internetowym, które utrudniają lub uniemożliwiają korzystanie z rozwiązania,
  • zwiększenie ergonomii użytkowania - wdrożenie poprawek na bazie przeprowadzonych badań zwiększa łatwość korzystania z danej strony czy sklepu internetowego,
  • zwiększenie satysfakcji użytkowników - zmiany oparte o realne problemy i potrzeby odwiedzających pozwalają zwiększyć satysfakcję płynącą z użytkowania danego produktu,
  • zwiększenie sprzedaży - poprawa użyteczności wpływa na poprawę skuteczności rozwiązania co z kolei przekłada się na zwiększenie przychodów generowanych przez sklep internetowy,
  • oszczędność pieniędzy i czasu - wykrycie błędów na etapie projektowania produktu zmniejsza czas na późniejsze poprawki po etapie wdrożeniowym oraz zmniejsza nakłady potrzebne na wdrożenie zmian,
  • zwiększenie przewagi konkurencyjnej - wynikająca z aspektu większej efektywności strony lub sklepu jak i lepszych doświadczeń użytkowników co powoduje, że użytkownicy chętniej powracają do strony.

Zapytaj o ofertę na badanie użyteczności na użytkownikach!

Jak przeprowadzamy badania?

Proces badania na użytkownikach będzie wyglądał różnie w zależności od typu badania, który finalnie klient zdecyduje się nam zlecić. Możemy jednak wyodrębnić następujące etapy:

  • przygotowanie założeń oraz procedury badania,
  • rekrutacja oraz selekcja osób według wyznaczonych kryteriów, należących do grupy docelowej, na których zostanie przeprowadzone badanie (w przypadku badania moderowanego),
  • przeprowadzenie badania,
  • analiza zachowań użytkowników oraz ocena ścieżki, odczuć odnośnie strony, komentarzy i sugestii związanych ze stroną,
  • synteza danych, podsumowanie oraz ocena zbiorcza,
  • przygotowanie raportu z badania.

Badanie jest przeprowadzone przez 2 ekspertów, w końcowym raporcie przedstawiany jest opis metodologii, wyniki testów, ich interpretacja oraz rekomendacje zmian. Oprócz szczegółowego raportu klient otrzymuje również nagrania z badania.

Dlaczego my?

  • Przeprowadzimy rekrutację osób spełniających kryteria grupy docelowej a następnie zajmiemy się przeprowadzeniem badania.
  • Wyniki naszych badań pomagały zwiększać użyteczność zarówno produktów w trakcie tworzenia jak i tych już istniejących.
  • Posiadamy długoletnie doświadczenie w realizacji badań dla sklepów internetowych, stron jak i serwisów.
  • Badania na użytkownikach wykorzystujemy również jako stały element prac e-marketingowych, dzięki czemu jesteśmy w stanie zwiększać efektywność prowadzonych prac na każdej płaszczyźnie.
  • W gronie naszych klientów znajdują się najbardziej wymagający liderzy w swoich branżach - np.: Wolters Kluwer, iParts, BPH TFI, Wapteka, Cobi. Kliknij, aby zobaczyć nasze realizacje →