Testy A/B

Świadomość problemów i trudności napotykanych przez użytkowników to początek na drodze skutecznego zwiększania użyteczności produktu.

Testy A/B to proces mający na celu zwiększenie efektywności strony, serwisu lub sklepu internetowego. Testy pozwalają na wybór i wdrożenie wariantu skuteczniejszego pod kątem sprzedażowym.

Mateusz Bober
Mateusz Bober
Account Manager, UX/UI Designer
  • 17 860 21 86 (wew.: 159)
Napisz do mnie

Testy A/B

Coraz większa konkurencja, nieustannie zmieniające się realia oraz przyzwyczajenia internautów wymagają nieustannej optymalizacji działań zarówno tych prowadzonych w obrębie strony, jak i po za nią. Testy A/B pozwalają podejmować trafniejsze decyzje odnośnie zmian na stronie prowadzących do poprawy jest skuteczności. Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z niewielką stroną firmową, rozbudowanym serwisem informacyjnym, czy sklepem internetowym testy A/B powinny stanowić nieodłączny element prac.

Testy polegają na przygotowaniu wersji testowanej czyli wariantu B, który jest wyświetlany na przemian z oryginalną wersją A. Część z użytkowników wchodzących na stronę zobaczy wersję oryginalną danego widoku, natomiast druga część wersję testowaną. Na podstawie m.in. częstotliwości odwiedzin testowanej podstrony oraz stopnia poprawy lub pogorszenia względem oryginału szacowany jest czas trwania testu. W zależności od wyników testu podejmujemy decyzję o wdrożeniu wersji B lub pozostawieniu wersji A jeżeli okaże się skuteczniejsza lub nie zostanie wyłoniony lepszy wariant.

Dlaczego warto prowadzić testy A/B?

  • Zwiększenie współczynnika konwersji - dzięki testom na różnych wariantach wybierana jest wersja, która wpłynie na zwiększenie współczynnika konwersji niezależnie czy celem strony jest zbieranie zapytań ofertowych, czy sprzedaż produktów.
  • Zwiększenie sprzedaży - na drodze optymalizacji zmieniany jest szereg elementów w obrębie sklepu, które przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży.
  • Zmniejszenie współczynnika odrzuceń - właściwie zaprojektowana strona docelowa ściągająca ruch na stronę powinna zawierać elementy, które odpowiadają na potrzeby użytkowników w danym kontekście użycia. Dzięki testom A/B możliwy jest wybór najlepszego rozwiązania.
  • Zwiększenie zaangażowania użytkowników - wartościowe treści oraz ergonomia wpływają istotnie na satysfakcję użytkowników. Weryfikacja różnych wersji tekstów w postaci nagłówków, opisów, CTA oraz budowy strony, a następnie wybór najskuteczniejszych opcji przełoży się na zwiększenie np. czasu przebywania użytkownika na stronie.
  • Zwiększenie średniej wartości koszyka - testowanie pozwala wyłonić najefektywniejsze rozwiązania pod kątem zwiększania średniej wartości koszyka w sklepie, co przy takim samym poziomie ruchu wpływa na większą sprzedaż.
  • Zmiany na stronie oparte o dane minimalizują czas potrzebny na poszukiwanie metodą prób i błędów, co przekłada się na większą dynamikę wzrostu skuteczności.
  • Zmniejsza ryzyko podjęcia błędnych decyzji dtyczących zmian na stronie - przebudowa i zmiany wprowadzane na stronie w oparciu o własną wiedzę związane są zawsze z pewnym ryzykiem. Zmiany oparte o testy A/B to pewność co do efektywności wprowadzanych rozwiązań.

Pomożemy Ci wykonać testy A/B!

Jak wygląda proces testowania A/B?

Pierwszym etapem jest analiza ilościowa np. w Google Analytics, która ma na celu wykrycie problemów, które są potencjalnymi obszarami do wzrostów i optymalizacji. Dane mogą dostarczyć istotnych informacji na temat np. zbyt niskiego współczynnika porzuceń na poszczególnych etapach koszyka, odsetka wyjść z określonych rodzajów stron, potrzeb informacyjnych osób odwiedzających.

W drugim etapie następuje analiza jakościowa, która jest swoistą „lupą” pozwalającą przyjrzeć się danemu problemowi z bliska. Do tego celu wykorzystywane są narzędzia do zdalnych niemoderowanych badań np. Hotjar. Zaletą badania jest to, że analizujemy użytkowników odwiedzających stronę, dzięki czemu mamy pewność, że informacje będą odzwierciedlać problemy i potrzeby grupy docelowej.

Po potwierdzeniu źródła problemu w drugim etapie przechodzimy do postawienia hipotezy, która daje podstawę do przygotowania właściwego testu A/B sprawdzającego skuteczność wersji oryginalnej z wersją nową – B. Na podstawie zakończonego testu wybierany jest wygrany wariant, który następnie jest na stałe wdrażany lub pozostawiany na stronie (jeżeli jest to wersja A).

Powyższy schemat zamyka się w jeden cykl, który poddawany jest kolejnym iteracjom w procesie optymalizacji strony.

Dlaczego my?

  • Dzięki testom A/B pomogliśmy zwiększyć konwersje zarówno na stronach, jak i sklepach internetowych.
  • Optymalizacja konwersji to działanie, które oferujemy klientom jako stały komponent usług e-marketingowych.
  • Proces wyboru elementów do testów opieramy o dane, dzięki czemu mamy pewność, że prowadzone prace skupiają się największych problemach.
  • Posiadamy wiedzę na temat projektowania i tworzenia stron, dzięki czemu jesteśmy w stanie zająć się wdrożeniem zaproponowanych zmian.
  • Każdy klient jest na bieżąco informowany o aktualnym statusie prac i o ich wynikach.
  • Wśród naszych klientów zaliczamy - np.: Wolters Kluwer, iParts, BPH TFI, Wapteka, Cobi. Kliknij, aby zobaczyć nasze realizacje →