- Strona główna
- pobierz
Czynniki sukcesu w e-commerce

Wypełnij formularz i odbierz ebooka

Co znajdziesz w pliku?
Sukces w e-commerce nie jest dziełem przypadku, nawet jeśli początki biznesu nie zapowiadały spektakularnych efektów. Z pewnością sukces można zaplanować, występowanie nieprawidłowości ograniczyć, a dzięki sprawnemu reagowaniu na bieżące problemy, nie dopuścić do kryzysu. Nie musisz uczyć się na własnych błędach, ale korzystać z doświadczenia firm, które osiągają nieprzeciętne wyniki.
Czym jest sukces w e-commerce? Każda firma definiuje go inaczej i osiąga różnymi sposobami. Jednak jest kilka czynników, które należy uwzględniać w strategii sklepu internetowego. Sukces poznasz po wynikach sprzedaży, liczbie klientów – nowych i tych, którzy są z Twoją marką dłużej, rozpoznawalności w branży, również na rynku lokalnym (jeśli na taki właśnie celujesz) oraz przewadze nad konkurencją. Wszystko to jest możliwie do osiągnięcia dzięki odpowiedniemu podejściu, które obejmuje wymienione elementy.
- Strategia biznesowa.
Zacznij od strategii i nie zapominaj o niej – korzystaj z niej (tworząc plany biznesowe) i udoskonalają ją. Strategia w e-commerce dotyczy obszarów związanych m.in. z kosztami prowadzenia sklepu online (kosztem może być np. obsługa magazynu oraz zatrudnienie pracowników) i konkurencji. Strategia biznesowa służy również do tego, by planować i przewidywać – jest podstawą działań sprzedażowych i marketingowych w e-commerce.
- Wiedza o klientach.
Tylko jeśli wiesz komu sprzedajesz, możesz robić to z powodzeniem. Każdy produkt czy usługa ma swoich odbiorców. Jeśli masz trudności z utrzymaniem sprzedaży na oczekiwanym poziomie, być może kierujesz ofertę do osób, które wcale jej nie potrzebują? Nie musi tak być. Skorzystaj z narzędzi, które pozwolą Ci poznać klientów i zbudować przekaz odpowiadający i potrzebom zakupowym, np. customer journey i customer needs. Inne sposoby zobaczysz w infografice.
- Kwestie techniczne.
Sprawy techniczne związane z obsługą serwisu e-commerce uwidaczniają się w wynikach sprzedaży. Sprawnie zarządzany sklep internetowy szybko realizuje zamówienia, a i komunikacja przebiega płynnie – klienci nie muszą oczekiwać na potrzebne im do zakupu informacje. W infografice wymieniamy dwa istotne czynniki dotyczące kwestii technicznych.
- Silny lider.
W każdej branży firmy potrzebują przywódców, a e-commerce nie jest wyjątkiem. Lider wyznacza kierunek działań i jednoczy osoby, które wspólnie pracują na sukces. To dzięki niemu przepływ informacji jest płynny, a ta jak wiesz w biznesie, ma ogromne znaczenie.
- Analiza danych i wnioski.
Zbieranie danych, porządkowanie ich oraz skrupulatna analiza powinna dotyczyć przede wszystkim budżetu sklepu internetowego, ale nie tylko zarządzanie finansami powinno być badane. Każdy z obszarów sklepu wymaga monitorowania. W ten sposób jasno widać, czy wdrożone rozwiązania dają efekty, albo czy są zbędne i nie warto w nie inwestować. Przykładem może być całodobowa infolinia dla klientów sklepu. Jeśli w ostatnich miesiącach nie było żadnego połączenia lub było ich niewiele, to nie warto generować kosztów, a zastąpić ten rodzaj komunikacji chatbotem na stronie sklepu, albo na Facebooku.
- Podglądanie lepszych.
Konkurencja nie jest wrogiem. Przeciwnie, może być źródłem inspiracji i nauki. Na rynku jest miejsce dla wszystkich, ale wiele sklepów internetowych cieszy się ponadprzeciętną popularnością. Cześć z nich jest marką. Wszystko za sprawą dobrych decyzji i działania. Dowiesz się, w jaki sposób podglądać lepszych w branży, bo móc przełożyć dane na własny biznes.
- Obsługa klienta.
Nie tylko cena wpływa na decyzję o zakupie, ale też to jak przebiega cały proces obsługi. Pozytywne doświadczenia klienta sklep powinien kształtować od początku ścieżki zakupowej. Zadowolony klient wróci na zakupy, a może nawet poleci sklep innym – zostawi opinię w Google, na Facebooku, powie znajomym, gdzie kupuje. Co wpływa na jakość obsługi klienta? W infografice znajdziesz dwa kluczowe aspekty.