6 powodów, dla których warto postawić na viral

Viral marketing (marketing wirusowy) polega na dystrybucji w sieci, za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji przekazu, który dla odbiorców będzie atrakcyjny na tyle, że sami zdecydują się go przekazywać dalej.
14 grudnia 2015

Stary dobry viral marketing

W 2011 roku przeprowadzono kampanię wizerunkową CENEO - „Łowcy promocji”. Jej kluczowym elementem był viral „Diss na Ceneo” i filmik przedstawiający historię tytułowych bohaterów. Efekt to ponad 9 tysięcy udostępnień virala na Facebooku i 370 tysięcy wyświetleń filmików związanych z kampanią na YouTube. To tylko jeden z wielu przykładów skutecznych kampanii viralowych.

Dlaczego warto postawić na tę metodą promocji? Viral marketing (marketing wirusowy) polega na dystrybucji w sieci, za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji, specyficznego przekazu, który dla odbiorców będzie atrakcyjny do tego stopnia, że sami zdecydują się go rozpowszechniać w Internecie. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod e-marketingu. Działania prowadzone są z wykorzystaniem Social Media, głównie Facebooka i YouTube.

Błyskawiczne rozprzestrzenianie, dobry wizerunek i mocna pozycja

viral marketing smartfonIstotą marketingu wirusowego jest więc stworzenie określonej sytuacji, w której nadawcą komunikatu marketingowego nie będzie wyłącznie marka – jak to jest w przypadku tradycyjnej, nachalnej reklamy. W pewnym momencie nadawcami zostają też stali odbiorcy (klienci), którzy przekazują komunikat potencjalnym odbiorcom – innym użytkownikom Internetu, głównie swoim znajomym. Jest to forma poczty pantoflowej, łańcucha informacyjnego, ponieważ znajomi, przekazują komunikat znajomy, a ci kolejnym znajomym.

Tym sposobem udostępniony przez markę content rozprzestrzenia się wirusowo – jedni przekazują go drugim. Każdy odbiorca samodzielnie podejmuje decyzję o tym, by przesłać komunikat dalej, co przybiera formę rekomendacji. W bardzo krótkim czasie treści mogą dotrzeć do tysięcy, a w perspektywie milionów użytkowników. Fakt, że nadawcą staje się odbiorca, zwiększa szanse, że viral będzie nadal odbierany, oglądany i przekazywany kolejnym osobom.

Viral jest treścią, na której odbiorca mocno skupia swoją uwagę. Wzmożona koncentracja powoduje, że przekaz jest szybciej i na dłużej zapamiętywany. W rezultacie w pamięci odbiorców utrwala się nie tylko atrakcyjna treść komunikatu marketingowego, ale również sama marka. Dzięki temu wzrasta świadomość i rozpoznawalność marki, która w krótkim czasie ma szansę zyskać znaczną przewagę nad konkurencją.

Duże wrażenie i niski nakład kosztów

Viral odwołuje się do emocji odbiorców, w związku z czym robi tak duże wrażenie, że nie można pozostać wobec niego obojętnym. Najczęściej śmieszy, czasami też wzrusza, obowiązkowo musi zaskakiwać – a wszystko po to, aby odbiorca przekazał go dalej. Marketing wirusowy jest stosunkowo trudną metodą, jednak przynoszącą naprawdę duże korzyści. Dlaczego więc warto tworzyć virale?

Kampania viralowa nie wymaga dużych nakładów finansowych. Koszt obejmuje wyłącznie stworzenie contentu i udostępnienie go za pośrednictwem wybranego kanału. Reszta zależy już wyłącznie od użytkowników Internetu, którzy dobrowolnie podejmują się dalszej dystrybucji.

Budowanie relacji z klientami i pozyskiwanie nowych klientów

Podstawą współczesnego e-marketingu jest komunikacja i interakcja między marką a klientem. Jeśli brakuje tych dwóch aspektów, promocja może nie być skuteczna. Ciekawy viral nie tylko skłania odbiorców do jego dalszego przekazywania, ale też do wyrażania opinii na jego temat, a pośrednio też na temat marki. Interakcja jest ważnym elementem budowania i utrwalania relacji pomiędzy klientem i marką.

Ponieważ kampania viralowa osiąga zwykle szeroki zasięg, trafia nie tylko do dobiorców znających markę, ale często do tych, którzy nigdy o niej nie słyszeli. Widząc ciekawy i robiący wrażenie content, odbiorcy zwracają uwagę zarówno na sam przekaz, jak i markę która go dostarcza. W ten sposób marka zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów.

Streszczenie

  1. Viral marketing (marketing wirusowy) polega na przekazywaniu, za pośrednictwem wybranych kanałów, komunikaty, który dla odbiorcy będzie na tyle atrakcyjny, że sam zdecyduje się na udostępnienie go dalej.
  2. Założeniem viral marketingu jest postawienie odbiorcy reklamy w roli jej nadawcy, w celu przekazywania jej dalej, do innych, nowych odbiorców.
  3. Taki zabieg wpływa na zwiększenie koncentracji i uwagi poświęconej reklamie, co skutkuje zapamiętaniem nie tylko samej reklamy, ale także marki.
  4. Marketing wirusowy jest dość trudną metodą, jednak niesie za sobą duże korzyści, przy stosunkowo małym nakładzie finansowym.
  5. Współcześnie e-marketing bazuje na interakcji między klientem i marką co buduje pomiędzy tymi dwoma pewnego rodzaju więź emocjonalną.

Podsumowanie

Viral marketing nawiązuje do emocji odbiorcy, który nie mogąc zostać obojętnym, przekazuje komunikat dalej. Stąd też, marketing wirusowy niesie za sobą na tyle dużo korzyści, przy niskim nakładzie finansowym. Już to powinno przekonać do pójścia tą drogą. W czasach wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych, marketing wirusowy jest w stanie przyciągać ogromne ilości nowych klientów. Taka viralowa reklama, która szokuje i przyciąga uwagę zachęca odbiorcę do sprawdzenia marki, która za tą reklamą stoi. Zrobienie reklamy, która stanie się wirusową jest w istocie dość trudne, ale na pewno ułatwi to śledzenie trendów wśród docelowej grupy odbiorców, co ich interesuje i na co są skłonni zwrócić uwagę. Jeżeli zrobili dobrą reklamę, która mi się podoba, to pewnie ich produkty też mi się spodobają - właśnie tak to działa, a więc czego chcieć więcej?

Ocena artykułu:
6 powodów, dla których warto postawić na viral

Autor

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.

kontakt // ideoforce.pl