Stary dobry viral marketing
W 2011 roku przeprowadzono kampanię wizerunkową CENEO - „Łowcy promocji”. Jej kluczowym elementem był viral „Diss na Ceneo” i filmik przedstawiający historię tytułowych bohaterów. Efekt to ponad 9 tysięcy udostępnień virala na Facebooku i 370 tysięcy wyświetleń filmików związanych z kampanią na YouTube. To tylko jeden z wielu przykładów skutecznych kampanii viralowych.
Dlaczego warto postawić na tę metodą promocji? Viral marketing (marketing wirusowy) polega na dystrybucji w sieci, za pośrednictwem wybranych kanałów komunikacji, specyficznego przekazu, który dla odbiorców będzie atrakcyjny do tego stopnia, że sami zdecydują się go rozpowszechniać w Internecie. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod e-marketingu. Działania prowadzone są z wykorzystaniem Social Media, głównie Facebooka i YouTube.
Błyskawiczne rozprzestrzenianie, dobry wizerunek i mocna pozycja
Istotą marketingu wirusowego jest więc stworzenie określonej sytuacji, w której nadawcą komunikatu marketingowego nie będzie wyłącznie marka – jak to jest w przypadku tradycyjnej, nachalnej reklamy. W pewnym momencie nadawcami zostają też stali odbiorcy (klienci), którzy przekazują komunikat potencjalnym odbiorcom – innym użytkownikom Internetu, głównie swoim znajomym. Jest to forma poczty pantoflowej, łańcucha informacyjnego, ponieważ znajomi, przekazują komunikat znajomy, a ci kolejnym znajomym.
Tym sposobem udostępniony przez markę content rozprzestrzenia się wirusowo – jedni przekazują go drugim. Każdy odbiorca samodzielnie podejmuje decyzję o tym, by przesłać komunikat dalej, co przybiera formę rekomendacji. W bardzo krótkim czasie treści mogą dotrzeć do tysięcy, a w perspektywie milionów użytkowników. Fakt, że nadawcą staje się odbiorca, zwiększa szanse, że viral będzie nadal odbierany, oglądany i przekazywany kolejnym osobom.
Viral jest treścią, na której odbiorca mocno skupia swoją uwagę. Wzmożona koncentracja powoduje, że przekaz jest szybciej i na dłużej zapamiętywany. W rezultacie w pamięci odbiorców utrwala się nie tylko atrakcyjna treść komunikatu marketingowego, ale również sama marka. Dzięki temu wzrasta świadomość i rozpoznawalność marki, która w krótkim czasie ma szansę zyskać znaczną przewagę nad konkurencją.
Duże wrażenie i niski nakład kosztów
Viral odwołuje się do emocji odbiorców, w związku z czym robi tak duże wrażenie, że nie można pozostać wobec niego obojętnym. Najczęściej śmieszy, czasami też wzrusza, obowiązkowo musi zaskakiwać – a wszystko po to, aby odbiorca przekazał go dalej. Marketing wirusowy jest stosunkowo trudną metodą, jednak przynoszącą naprawdę duże korzyści. Dlaczego więc warto tworzyć virale?
Kampania viralowa nie wymaga dużych nakładów finansowych. Koszt obejmuje wyłącznie stworzenie contentu i udostępnienie go za pośrednictwem wybranego kanału. Reszta zależy już wyłącznie od użytkowników Internetu, którzy dobrowolnie podejmują się dalszej dystrybucji.
Budowanie relacji z klientami i pozyskiwanie nowych klientów
Podstawą współczesnego e-marketingu jest komunikacja i interakcja między marką a klientem. Jeśli brakuje tych dwóch aspektów, promocja może nie być skuteczna. Ciekawy viral nie tylko skłania odbiorców do jego dalszego przekazywania, ale też do wyrażania opinii na jego temat, a pośrednio też na temat marki. Interakcja jest ważnym elementem budowania i utrwalania relacji pomiędzy klientem i marką.
Ponieważ kampania viralowa osiąga zwykle szeroki zasięg, trafia nie tylko do dobiorców znających markę, ale często do tych, którzy nigdy o niej nie słyszeli. Widząc ciekawy i robiący wrażenie content, odbiorcy zwracają uwagę zarówno na sam przekaz, jak i markę która go dostarcza. W ten sposób marka zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów.