7 powodów, dla których Twój zespół marketingowy potrzebuje PIM

Trwa przyspieszona digitalizacja przedsiębiorstw. W większości przypadków jest to temat "na wczoraj", a kierownik działu cyfryzacji najczęściej nazywa się Jan Covid. Warto przy tym zadbać również o odpowiedni system PIM.
19 marca 2021

Słupki KPI sprzedaży pną się w górę, telefony od klientów urywają się, a skrzynka odbiorcza pęka w szwach. To nie złudzenia, lecz efekt pandemii, która sprawiła, że absolutnie wszyscy kupujemy online. Więcej, ale częściej bez zastanowienia, o czym świadczą również rosnące ilości zwrotów. Aktualnie przewiduje się, że wartość rynku e-Commerce w 2021 osiągnie 162 mld zł!

Aby wzrost potencjału e-Commerce przyniósł również Twojej firmie maksymalny zysk, warto zadbać o strategię informacyjną na każdym etapie kontaktu z potencjalnym klientem. Inaczej mówiąc – trzeba rozegrać to dobrze. Pokażemy Ci, jak możesz to zrobić łatwiej. Przed Tobą 7 powodów, dla których warto zainteresować się rozwiązaniem typu PIM (Product Information Management).

Spis treści:

  1. Informacyjne paczki od dostawców
  2. Tutaj widać wyraźnie!
  3. Stwórz niepowtarzalne Customer eXperience
  4. Wsparcie pracy zespołu marketingowego
  5. Poznaj klienta na nowo
  6. Bądź omnichannel
  7. Kompleksowo to nowy luksus
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

 

Informacyjne paczki od dostawców

Pierwszym etapem dotyczącym zarządzania informacją jest jej pozyskanie i usystematyzowanie. Dział kreatywny musi poświęcić wiele czasu na gromadzenie i weryfikację danych technicznych o produktach. Najczęściej otrzymuje je różnymi kanałami i w różnej formie. Im więcej dostawców, tym więcej możliwości, a każda z nich to kolejne miejsca, w których potencjalnie mogą pojawić się błędy.

Dodatkowo wdrożenie plików cyfrowych, takich jak zdjęcia, grafiki czy wideo, to kolejne powtarzalne zadanie „marnujące” potencjał zespołu marketingowego. Wykorzystanie systemu PIM umożliwia wygodne zintegrowanie przepływu informacji produktowych od dostawców w jednym miejscu.

Wśród funkcjonalności oferowanych przez producentów platform PIM znajdziemy wiele narzędzi, dedykowanych usprawnieniu współpracy z kontrahentami. Oprócz możliwości automatyzowania organizacji danych pozyskiwanych od wielu dostawców naraz, dają  dostawcom możliwość zaproponowania nowych produktów wraz z całą ich specyfikacją. Nie musimy więc w przypadku każdego nowego produktu komunikować się z dostawcą i potwierdzać czy wszystko jest ok. Proces zaakceptowania lub odrzucenia propozycji odbędziemy bez konieczności opuszczania systemu.

Poprzez optymalizację przepływu informacji od dostawców i ograniczenie konieczności zbierania, wprowadzania, czy weryfikowania danych, znacząco oszczędzamy czas zespołu marketingowego. Dodatkowo, po wdrożeniu PIM, obserwujemy spadek współczynnika błędnych informacji produktowych średnio o 3-5%.

Wykorzystanie spójnego źródła i magazynu danych zwiększa pewność, że dane które posiadamy są poprawne i aktualne.

Tutaj widać wyraźnie!

W systemie PIM, istotnym udogodnieniem jest możliwość łatwego utworzenia przejrzystej struktury danych. Na podstawie koloru, rozmiaru, materiału czy przeznaczenia stworzymy kategorie i katalogi najróżniejszych wariantów asortymentu. Dzięki temu nowe produkty, które będą wprowadzone wraz z kompletną informacją użytkową i techniczną, automatycznie przydzielą się do odpowiednich katalogów i kategorii.

Zorganizowana struktura przechowywania danych to dodatkowo solidna baza do rozpoczęcia prac np. z konfiguratorami produktów, które możemy zintegrować z naszym systemem zarządzania informacją o produkcie.

Dostawcy platform PIM gwarantują wysoką łatwość integracji zewnętrznych aplikacji i szeroką gamę gotowych rozwiązań. Ułatwia to przepływ danych pomiędzy licznymi systemami i ułatwia atrakcyjne ich prezentowanie Klientom.

Dzięki systemowi PIM znacznie oszczędzamy czas ręcznego przypisywania produktów do właściwych kategorii. W przypadku bardzo rozbudowanych struktur i przynależności produktów do wielu kategorii mogą to być liczne godziny czy wręcz dni.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Stwórz niepowtarzalne Customer eXperience

W ostatnich latach obserwujemy, jak konsumenci „przejmują dowodzenie” na rynku. Posiadanie pożądanego produktu nie jest już żadnym wyróżnikiem. To co dla kupujących robi różnicę to całościowo spójny proces dostarczenia produktu.

Wśród elementów uznawanych za kluczowe przy podejmowaniu decyzji zakupowych znajdziemy potrzebę otrzymania wszystkich istotnych i dokładnych informacji o produkcie. Im lepiej wpiszemy się w jego potrzeby i oczekiwania, tym skuteczniejsza sprzedaż i większa lojalność Klientów. Pod tym kątem coraz istotniejsza staje się też konieczność personalizacji informacji.

Nawet jeśli nasz produkt spełnia oczekiwania klienta, ale nie jest on w stanie dowiedzieć się tego z podanych przez nas informacji, przeniesie się do konkurencji. A przecież chcemy, żeby klient wracał zamiast uciekać, prawda?

  • Kontrola jakości informacji o produktach - Aby zapewnić klientowi niepowtarzalne CX, przekażmy mu informacje 3D. I nie mówimy tutaj o wideo, czy projekcji świetlnej, ale o 3 wymiarach informacji – technicznej, użytkowej i emocjonalnej. W dostępnych na rynku platformach znajdziemy liczne narzędzia wspierające proces twórczy projektowania angażującej treści. Realizują one między innymi weryfikację opracowywanych informacji produktowych pod kątem kompletności, spójności i poprawności. Co za tym idzie cały proces wprowadzania korekt jest znacznie wygodniejszy i szybszy. Karta katalogowa naszego produktu będzie wyposażona w szczegółowe dane techniczne, specyfikacje i instrukcję. Dział kreatywny pokaże klientowi także wszystkie zalety produktu tworząc wyjątkowe treści docierające do emocji klienta, a dzięki DQI cały proces przygotowania informacji produktowej z tygodni skróci się do zaledwie kilku dni.
  • Upiększanie karty katalogowej produktu - Aby przedstawienie produktu przynosiło satysfakcjonujące wyniki, potrzebujemy więcej niż nawet najbardziej angażującej treści. Przedstawiając naszą ofertę online, działamy tylko na dwa zmysły – wzroku i słuchu. Jest to wyzwanie dla działu kreatywnego, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał. Proporcjonalnie angażująca wizualizacja – zdjęcia, grafiki, wideo do przygotowanej treści to solidna podstawa do realizowania satysfakcjonującego CX. PIMy wychodzą naprzeciw potrzebom współczesnego eCommerce umożliwiając integrację z zewnętrznymi narzędziami np. Adobe czy Microsoft Office. Wszystko po to by ułatwić uatrakcyjnianie karty katalogowej produktu. Korzystając z dostępnych z poziomu platformy funkcjonalności programu Illustrator, InDesign czy Photoshop, Twój zespół marketingowy może znacznie łatwiej tworzyć atrakcyjne wizualizacje produktów. Każde z tych narzędzi pozwala na zaprojektowanie treści dzięki wygodnemu dostępowi do wszystkich zasobów multimedialnych firmy.

Wsparcie pracy zespołu marketingowego

Dziesiątki, setki a nawet tysiące produktów i nie wiadomo od czego zacząć?  Na początek, dobrze zorganizujmy plan pracy i podział obowiązków naszego działu kreatywnego.

Narzędzia do zarządzania Workflow zapewniają intuicyjne zarządzanie zadaniami, np. podziałem produktów do opracowania między pracowników czy hierarchii wykonywania zadań. Twój zespół marketingowy efektywniej przeprowadzi cały proces, mając wgląd w status wykonania swojej pracy i dokładnie widząc co wymaga poprawy, a co może zostać już przekazane dalej.

Systemy do zarządzania informacją produktową maksymalnie optymalizują workflow procesu tworzenia informacji produktowej. Jeśli zadanie na różnych etapach wykonuje inny pracownik po zakończeniu każdego z nich, zadanie automatycznie przekazywane jest kolejnej osobie odpowiedzialnej za dalszy etap prac. W przypadku sklepów z szeroko rozwiniętym asortymentem możliwa jest jednoczesna współpraca nawet kilku różnych zespołów (marketingowego, handlowego, projektowego itd.).

Aby cały workflow pracy nad informacją produktową przebiegał sprawnie i bez komplikacji, musimy wyraźnie określić obowiązki i uprawnienia członkom zespołu. System PIM powinien posiadać zaawansowany system przyznawania dostępów, gdzie szczegółowo i indywidualnie wyznaczymy zakres uprawnień pracowników.

Poznaj klienta na nowo

Forrester w swoich prognozach jasno przedstawia trendy konsumenckie na rynku eCommerce w 2021 roku. Idealne doświadczenie klienta na każdym etapie styczności ze sklepem (CX), połączone z posiadaniem informacji o czynnikach decyzji zakupowych (CI – Consumer Insights) będzie stanowić dla naszego sklepu internetowego potężną przewagę konkurencyjną.

W zależności od zastosowanej platformy PIM, niektóre realizują potrzebę eCommerce na bliższe poznanie klienta, dzięki narzędziom do zarządzania informacją o Kliencie. W nich stworzymy przejrzyste profile klientów, dzięki którym dział kreatywny będzie mógł sprawnie prowadzić personalizację w czasie rzeczywistym.

Udoskonalony pomiar preferencji klientów, to dla zespołu marketingowego lepszy obraz ich potrzeb i tego, co wymaga poprawy lub co sprawdza się doskonale. Zaprojektowanie spójnego CX staje się znacznie prostsze, a prowadzi nasz e-sklep do niewymiernie większej korzyści, jaką jest lojalność i zaufanie klientów.

Wiemy, jak optymalizować procesy strategiczne firmy. Udoskonalamy funkcjonowanie biznesów. Zaufaj nam!
Skontaktuj się

Bądź omnichannel

Sklepy internetowe na przestrzeni lat przeszły wiele transformacji. Początkowo bazowały jedynie na systemach ERP (ERP Focused Setup). W drugiej generacji sklepów rozpoczęto wykorzystywanie platform eCommerce, np. Magento, i skupienie funkcjonalności w jednym miejscu. Dziś obserwujemy rozwój sklepów funkcjonujących w oparciu o platformy „Next Generation”, złożone z wielu zintegrowanych systemów, gdzie każdy odpowiedzialny jest za inne funkcjonalności. Taki cyfrowy ekosystem to „maszyna” do sprzedaży omnichannel.

Elastyczność i dostępność wszędzie, gdzie w danym momencie znajduje się i potrzebuje nas klient to wstęp do współczesnej rzeczywistości eCommerce. Posiadasz sklep internetowy? Świetnie. Sprzedajesz w Marketplace? Punkt dla Ciebie! Zastanawiasz się nad rozszerzeniem działań o sprzedaż w portalach społecznościowych? Oby tak dalej! Tutaj z pomocą dla zespołu marketingowego wkraczają systemy PIM. Działając w modelu omnichannel dostosujesz treści indywidualnie do potrzeb i zasad każdego z obsługiwanych kanałów. Co istotne, wszystko z poziomu jednej platformy, konsolidującej wszystkie pliki, informacje, parametry techniczne, zdjęcia czy filmy.

Z wykorzystaniem systemu do zarządzania informacją o produkcie dział kreatywny w jednym miejscu przygotuje treści „uszyte na miarę” wszystkich kanałów Twojej sprzedaży, takich jak:

  • Tradycyjny sklep internetowy,
  • Marketplace,
  • Portale społecznościowe
  • Drukowane katalogi
  • POS.

Dodatkowo, jeśli posiadasz serwisy sprzedaży zagranicznej lub dopiero planujesz ich wdrożenie, w oprogramowaniu PIM często możemy znaleźć znacznie więcej niż samo tłumaczenie. System pomaga dopasować treści do aspektów językowych, kulturowych czy regionalnych targetowanego obszaru. Tłumaczenia możemy z łatwością zaakceptować lub oznaczyć jako treści do poprawy.

Wiarygodne komunikowanie z otoczeniem jako nowoczesna i spójna marka wymaga poparcia w działaniach na każdej płaszczyźnie. Działalność w modelu omnichannel to najlepszy współcześnie kierunek rozwoju jaki możemy obrać, zarówno dla rynku B2C jak i B2B. Wykorzystując PIM, znacznie skrócimy czas naszego product launch oraz zredukujemy ryzyko pojawienia się zduplikowanych danych, kilku wersji jednej informacji produktowej czy ewentualnych błędów.

Kompleksowo to nowy luksus

Potrzebujesz działać szybciej, łatwiej i wciąż coraz szerzej. Sprzedajesz w wielu kanałach, w wielu krajach i językach i ostatnie czego potrzebujesz to chaosu informacyjnego. Zintegrowanie zarządzania wszystkimi danymi o produktach w jednym systemie brzmi jak rozwiązanie idealne?

Z pomocą platformy umożliwiającej zarządzanie informacją produktową zgromadzisz dane z każdego wykorzystywanego kanału sprzedaży. Wszystkie opisy, informacje techniczne, zdjęcia, przetłumaczone treści i szczegóły wariantów produktu opracowane przez zespół marketingowy są dostępne w jednym miejscu.

Producenci systemów PIM wciąż próbują pójść o krok dalej. Przykładem tego są narzędzia agregujące informacje dotyczące użytkowników e-sklepu. Dodatkowo, zintegrowanie platformy z  rozwiązaniem DAM pozwoli na znacznie więcej niż tylko zarządzanie magazynowanymi informacjami. Umożliwia ona również konwertowanie i edytowanie formatów plików multimedialnych.

Jeśli działasz na rynku B2B, warto przy wyborze platformy zwrócić uwagę na możliwość adaptowania do systemu plików cennikowych. W przypadku B2C oprócz cen, wygodną funkcją jest bieżąca kontrola także nad danymi inwentaryzacyjnymi.

Na rynku znajdziemy niezwykle wiele narzędzi wspierających tę transformację. To narzędzia z rodziny DOP (Digital Operations Platform), które cyfrowo pozwalają nam zarządzać swoją organizacją niezależnie od typu branży. PIM może okazać się rozwiązaniem typu DOP z największym potencjałem na kształtującym się rynku eCommerce 2021.

Streszczenie

  • Aby wzrost potencjału e-Commerce przyniósł również Twojej firmie maksymalny zysk, warto zadbać o strategię informacyjną na każdym etapie kontaktu z potencjalnym klientem.
  • Pierwszym etapem dotyczącym zarządzania informacją jest jej pozyskanie i usystematyzowanie.
  • Poprzez optymalizację przepływu informacji od dostawców i ograniczenie konieczności zbierania, wprowadzania, czy weryfikowania danych, znacząco oszczędzamy czas zespołu marketingowego.
  • Zorganizowana struktura przechowywania danych to dodatkowo solidna baza do rozpoczęcia prac np. z konfiguratorami produktów.
  • Dzięki systemowi PIM znacznie oszczędzamy czas ręcznego przypisywania produktów do właściwych kategorii.
  • Aby cały workflow pracy nad informacją produktową przebiegał sprawnie i bez komplikacji, musimy wyraźnie określić obowiązki i uprawnienia członkom zespołu.
  • System PIM powinien posiadać zaawansowany system przyznawania dostępów, gdzie szczegółowo i indywidualnie wyznaczymy zakres uprawnień pracowników.
  • W zależności od zastosowanej platformy PIM, niektóre realizują potrzebę eCommerce na bliższe poznanie klienta, dzięki narzędziom do zarządzania informacją o Kliencie.
  • Elastyczność i dostępność wszędzie, gdzie w danym momencie znajduje się i potrzebuje nas klient to wstęp do współczesnej rzeczywistości eCommerce.
     

Podsumowanie

Z badań wynika, że aktualnie jedynie 20% firm posiada system typu PIM. Mimo to dojrzałość cyfrowa przedsiębiorstw dynamicznie się rozwija, ponieważ kolejnych 30% firm deklaruje plan wdrożenia PIMu w najbliższych latach.

Te deklaracje nie dziwią, gdy spojrzymy na najważniejsze korzyści płynące z wdrożenia PIM:

  • Skrócenie czasu produkcji pojedynczej karty katalogowej produktu,
  • Optymalizacja czasu product launch,
  • Efektywny workflow w zespole marketingowym,
  • Wygodny import i eksport danych między zintegrowanymi systemami,
  • Ułatwiona współpraca i komunikacja z dostawcami,
  • Możliwa bieżąca personalizacja informacji,
  • Zredukowane powtarzalne czynności,
  • Wyeliminowanie chaosu i błędów informacyjnych,
  • Udoskonalone i spójne doświadczenie klienta z produktem i całą marką.

Zakres korzyści, jakie płyną z wdrożenia platformy PIM jest znacznie szerszy niż te wymienione powyżej. Uważamy jednak, że już tych kilka aspektów ma kluczowy wpływ na efektywność pracy z produktem.

Ocena artykułu:
7 powodów, dla których Twój zespół marketingowy potrzebuje PIM
Średnia ocen użytkowników 4.9 na podstawie 32 ocen

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.

kontakt // ideoforce.pl