Aktualizacja core Google January 2020 – już wdrożona!

13. stycznia 2020 Google potwierdziło wdrożenie szerokiej zmiany algorytmicznej, którą od razu określiło jako „January 2020 Core Update”. Zmiana nie wiąże się z żadnym konkretnym wskaźnikiem, nawiązuje natomiast do wcześniejszych update'ów.
17 stycznia 2020

Google poinformowało o najnowszej aktualizacji core poprzez swój profil na Twitterze – Google Search Liaison. Warto podkreślić również fakt, że jednocześnie wspomina o istotnych wytycznych dotyczących podobnych zmian, które zostały opisane wcześniej (01.08.2019) i nie uległy modyfikacjom. W ciągu najbliższych dni powinniśmy się spodziewać aktualizacji wyników wyszukiwania na całym świecie.

Zmiany są już zauważalne na różnych serwisach na bieżąco analizujących Google’owe fluktuacje w pozycjach:

zmiany w pozycjach
źródło: https://moz.com/mozcast/
 

zmiany w pozycjach serp

źródło: https://www.serpwoo.com/stats/volatility/
 

zmiany w pozycjach - pozycjonowanie
źródło:
https://www.semrush.com/sensor/?category=&db=US

 

zmiany w rankranger
źródło:
https://www.rankranger.com/rank-risk-index

 

zmiany w serpmetrics
źródło:
https://serpmetrics.com/flux/

Wskazówki dotyczące aktualizacji core Google January 2020

Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na to, by pozycje strony notującej spadek wróciły na miejsce (w przeciwieństwie np. do „Speed Update” sprzed dwóch lat). Niemniej jednak Google na blogu webmasterów wspomina o kilku przydatnych punktach, które warto wziąć pod uwagę przy okazji wprowadzania zmian na stronach po tego rodzaju aktualizacjach:

  1. Skup się na zawartości strony (contencie)

Strony, które spadły w wynikach wyszukiwania po wdrożeniu update’u nie pogwałciły podstawowych wytycznych Google, nie zostały też „nagrodzone” filtrem czy banem. Zmiany nie targetują w konkretne strony, skupiają się bardziej na fakcie, że witryny, które wcześniej były niedocenione, teraz osiągają lepsze wyniki. Strony ze spadkami nie muszą zmieniać jednej specyficznej „złej” rzeczy. Jeśli ich właściciele chcą jednak zacząć działać, Google sugeruje skupić się na zapewnieniu możliwie najlepszego jakościowo contentu. Takiej treści roboty poszukują, taką treść doceniają.

Warto przyjrzeć się bliżej wcześniej zamieszczanym wskazówkom dotyczącym jakościowej treści (06.06.2011), ale również zadać sobie szereg pytań:

Pytania dotyczące contentu i jakości:

  • Czy content dostarcza oryginalne informacje, raporty, badania, analizy?
  • Czy content dostarcza merytoryczny, pełny i wyczerpujący opis tematu?
  • Czy w zawartości znajdziemy informacje, które zapewniają użytkownikowi coś, co jest nieoczywiste?
  • Jeśli content korzysta z innych źródeł, czy postarano się o to, by nie był on po prostu skopiowany, przepisany zamiast wzbogacony o wartość dodaną i oryginalność?
  • Czy nagłówek i/lub tytuł strony z natury unikają przesadności, szokowania?
  • Czy jest to rodzaj strony, którą zapisałbyś w zakładkach, podzieliłbyś się nią ze znajomym, polecił?
  • Czy spodziewasz się, że tego rodzaju treść mogłaby być wspomniana w drukowanym magazynie, encyklopedii czy książce?

Pytania dotyczące poziomu ekspertyzy:

  • Czy content prezentuje informacje w taki sposób, że chcesz im zaufać, np. poprzez jasne źródła, świadectwa powiązanej ekspertyzy, tło związane z autorem (linki do strony autora, do stronu „O nas”)?
  • Przebadałeś stronę, na której został opublikowany content – czy odniosłeś wrażenie, że jest ona godna zaufania, szeroko rozpoznawalna jako autorytet w tym temacie?
  • Czy ten content napisany jest przez eksperta lub entuzjastę, który w jasny sposób pokazuje obeznanie w temacie?
  • Czy content wolny jest od łatwych do sprawdzenia błędów rzeczowych?
  • czy zaufałbyś tej zawartości, jeśli w grę wchodziłyby zagadnienia związane z Twoimi pieniędzmi lub Twoim życiem?

Pytania dotyczące sposobu prezentacji:

  • Czy content wolny jest od błędów ortograficznych i stylistycznych?
  • Czy wydaje Ci się, że zawartość napisana została dobrze, czy wręcz wydaje się być wyprodukowana niechlujnie i pospiesznie?
  • Czy treść produkowana jest masowo, przez wielu twórców, zlecana na zewnątrz (outsourcingowana)?
  • Czy w treści znajduje się zbyt duża liczba reklam, które rozpraszają podczas czytania?
  • Czy content dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych?

Pytania dotyczące porównywania:

  • Czy content dostarcza istotnej wartości w porównaniu z innymi stronami w wynikach wyszukiwania?
  • Czy zawartość wydaje się służyć prawdziwym zainteresowaniom osób odwiedzających stronę, czy jest stworzona po prostu przez kogoś próbującego zgadnąć, co może być dobrze ocenione w wyszukiwarkach?

Oprócz zadania sobie tych pytań i dążenia do doskonalenia treści pod ich kątem, warto poprosić również osobę postronną, niezwiązana z tematem, by wyraziła szczerą opinię.

  1. Poznaj wskazówki jakościowe i E-A-T (Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness)

Kolejnym źródłem, z którego warto skorzystać podczas wprowadzania zmian poupdate’owych są wskazówki Google'a dotyczące jakości oparte na rygorystycznych testach. Google wspomina również o kilku źródłach zewnętrznych, które podzieliły się tym, jak wykorzystały wspomniane wskazówki. Oto przykłady:

  1. Jak długo możesz czekać na lepsze wyniki?

Częstym pytaniem pojawiającym się po podobnych zmianach algorytmicznych jest: Jak długo schodzi danej stronie na odbudowanie wcześniej wypracowanych pozycji, jeśli uprzednio poprawiła stan swojego contentu? Update’y typu core są wytaczane co kilka miesięcy. Content odświeżony więc po jednym z update’ów może nie zostać doceniony aż do następnego. W dalszym ciągu Google podkreśla jednak, że wprowadzenie zmian nie jest gwarancja na polepszenie sytuacji.

Jesteśmy specjalistami w branży SEO. Wiemy, jakie kwestie docenia Google i przekładamy to na pozycje w wynikach wyszukiwania. Zaufaj Ideo Force!
Skontaktuj się

Jak działają update’y typu core?

Dobra analogia przedstawiająca działanie aktualizacji core Google wywodzi się wprost od „wydawcy”. Google w swoim blogu porównało update’y core do sytuacji, kiedy w roku 2015 tworzy się listę 100 najlepszych filmów. Po kilku latach (np. w roku 2019) odświeżamy tę listę. Zmieni się ona w naturalny sposób. Niektóre nowe, wspaniałe filmy, które wcześniej nie istniały będą walczyły o włączenie w szeregi tej listy. Ponadto z pewnością spojrzymy na listę z 2015 roku pod innym kątem – zdamy sobie sprawę, że niektóre spośród filmów zasługiwały na lepsze pozycje, niż im wcześniej wspomniano.

jak działają update'y
źródło: https://webmasters.googleblog.com/2019/08/core-updates.html

Na podobnych zasadach Google ocenia strony i ich zawartość. Strona, która osiągała pierwsze pozycje w roku 2015, w 2020 może znaleźć się niżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jej miejsce zajmie natomiast nowa, lepsza strona, której wcześniej nie było w indeksie na dane zapytanie. Nie oznacza to jednak, że strona z 2015 jest oceniana w kategoriach złej jakości.

Podążając tym tropem strony, które spadły w rankingach po aktualizacjach algorytmicznych mogły nie zawinić, zostały po prostu zastąpione przez ich lepsze odpowiedniki. Treści na nich zawarte są ponownie analizowane i oceniane – liczy się dodatkowa zawartość, która została wdrożona od wcześniejszych update’ów, a także ta, która została pominięta przez boty podczas wcześniejszej analizy.

Podsumowanie

Nie postępujmy pochopnie. Przeanalizujmy na spokojnie sytuację naszej witryny lub strony klienta pod kątem spadków i przyrostów w wynikach wyszukiwania, przykładając szczególną uwagę na okres najbliższych kilku dni czy tygodni po wprowadzeniu aktualizacji Google core January 2020 (i in.). Można się spodziewać szeroko widocznych efektów. Jeśli obejmą one serwis, nad którym pracujesz, spójrz w pierwszej kolejności na to, co jest nad Tobą w indeksie Google i zastanów się, jak możesz dostarczyć u siebie lepsze i bardziej kompleksowe rozwiązanie dla użytkowników.

aktualizacja algorytmu Google

Zadbamy o SEO Twojej witryny internetowej!

Podobne wpisy

Czy warto współpracować z influencerami prowadząc sklep z kosmetykami?

15 stycznia 2020
Szukasz sposobów na promocję swojej marki w Internecie? Współpraca z influencerami to rozwiązane idealne dla Ciebie! Doda komunikacji rumieńców i pomoże osiągnąć założone cele – od zwiększenia świadomości marki, aż po sprzedaż produktów lub usług.

Trendy w SEO 2020

8 stycznia 2020
SEO to dział, w którym zmiany są nieuniknione. Zmiany algorytmów, nowe narzędzia ułatwiające pracę pozycjonera, zmiany funkcjonalności istniejących już narzędzi, większe wymagania klientów... Zobacz co było kluczowe dla SEO w 2019 i jak klaruje się 2020.

Nasze artykuły
na Twojej skrzynce!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z artykułami z naszego bloga.
Nie przegap najciekawszych wpisów, które
pomogą Ci odnieść sukces w Internecie!

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

kontakt // ideoforce.pl