Co to jest marketing?

Poniższy opis marketingu został przygotowany na podstawie książki pod tytułem "A framework for Marketing Management" autorstwa Philipa Kotlera. Profesor Kotler posiada tytuł Honorowego Wykładowcy Marketingu przyznany przez American Marketing Association.

Jedna z jego najkrótszych definicji brzmi: “Meeting needs profitably” czyli, marketing to opłacalne zaspokajanie potrzeb

Co jeszcze możemy dodać?

Zdecydowanie marketing nie może być przypadkowy. Jest sztuką zaplanowaną, w której wykorzystuje się najnowocześniejsze narzędzia i techniki. W oryginale to brzmi: „Good marketing is no accident. It is both an art and a science, and it results from careful planning and execution using state-of-the-art tools and techniques”.

Powyższe definicje koniecznie należy uzupełnić o fakt, że marketing to spotkanie z człowiekiem i dokładne poznanie jego potrzeb. Co ciekawe, sprzedaż nie jest najważniejszą częścią marketingu.

Marketing is about identifying and meeting human and social needs”.

 “The aim of marketing is to know and understand the customer so well that the product or service fits him and sells itself”.

… to wszystko prowadzi nas do definicji idealnego marketingu i rozwoju współczesnej myśli marketingowej.

„Ideally, marketing should result in a customer who is ready to buy. All that should be needed then is to make the product or service available.”

Kim jest marketer?

Fachowcem, a może nawet artystą. Przede wszystkim musi znać  się na swoim fachu i rozumieć, to co robi.

“To be a marketer, you need to understand what marketing is, how it works, who does it, and what is marketed”.

Marketer (marketignowiec) musi wychodzić poza ramy marketingu. Sięgać dalej i widzieć więcej. Angażować m.in. inne działy firmy do włączenia się w dobre marketingowe myślenie.

“Marketers now must properly manage all possible touch points (where a customer directly or indirectly interacts with the company)”.

Jaką często opinię mają  marketerzy?

Otóż, taką że,…kreują sztuczne potrzeby, „wciskają” towary, używają często nieetycznych „sztuczek marketingowych”. No cóż, to nie jest marketer, ale jego słaba podróbka, bo…Marketers do not create needs: Needs pre-exist marketers. Marketers might promote the idea that a Mercedes satisfies a person’s need for social status. They do not, however, create the need for social status. Some customers have needs of which they are not fully conscious or that they cannot articulate”.

Dla dobrego marketera, klient = człowiek, którego potrzeb jest świadomy i wie, że te wykraczają poza czysty konsumpcjonizm.

Czym jest market?

Oczywiście, tradycyjny market, z punktu widzenia ekonomistów, to fizyczne miejsce, gdzie sprzedający i kupujący dokonują transakcji, mogą kupować i sprzedawać poszczególne produkty. Natomiast w marketingu wygląda to tak:

„Marketers use the term market to describe customer groups (a collection of buyer)”.

Sukces będzie, gdy…

“Thus, financial success often depends on marketing ability. Marketing’s value extends to society as a whole”.

Najbardziej ryzykują ci, którzy nie monitorują uważnie swoich klientów i konkurentów, nie ulepszają stale swojej oferty ani marketingowych strategii. Nie są w stanie zadowolić swoich pracowników, udziałowców, dostawców czy partnerów handlowych. Dlatego umiejętny marketing to niekończąca się pogoń.

Podobne wpisy

Ile kosztuje reklama na YouTube?

6 lutego 2020
Koszt reklam na YouTube wynika m. in. z wybranego formatu reklamy wideo, złożoności struktury, ilości specjalistów zaangażowanych w kampanię czy konkurencja. Na koszt usługi składa się suma prowadzonych działań.

Zmiany algorytmu Google w 2019

5 lutego 2020
Google stale pracuje nad udoskonaleniem algorytmu określającego pozycje poszczególnych stron w SERPach swojej wyszukiwarki. Rok 2019 był kolejnym rokiem, w którym sporo wydarzyło się w tym zakresie. Zobaczcie, co zmienił Google w poprzednim roku.

Nasze artykuły
na Twojej skrzynce!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z artykułami z naszego bloga.
Nie przegap najciekawszych wpisów, które
pomogą Ci odnieść sukces w Internecie!

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

kontakt // ideoforce.pl