Jak Instagram Checkout może rozwinąć Twój biznes?

Istotę Instagrama można zamknąć w kilku słowach: pasja, przekaz wizualny i chęć nawiązywania interesujących relacji. Do tego dodajmy jeszcze szczyptę e-commerce, czyli opcję bezpośrednich zakupów i mamy do czynienia z aplikacją sprzedażowo kompletną.
10 czerwca 2020

Każdego miesiąca na Instagramie funkcjonuje około 1 miliarda aktywnych kont z całego świata. Tak, MILIARDA! Z kolei 90% z nich obserwuje konta firm lub marek. To ogromna liczba, która od razu rodzi w głowie szereg pomysłów – jak zaktywizować i wręcz spieniężyć posiadanie tak dużych społeczności wokół brandów?

Ponad 500 milionów kont w aplikacji korzysta codziennie z Instastories. W praktyce to w sumie nic dziwnego. Snapchat przeszedł jakiś czas temu do przysłowiowego lamusa, a Instagram ma tę przewagę, że wszystkie relacje możemy archiwizować, zapisywać, segregować. Jest to świetną opcją na gromadzenie wartościowego contentu na poczet również nowych obserwujących. Ponadto, 60% użytkowników loguje się do aplikajci każdego dnia i przesyła ponad 100 milionów zdjęć! Statystyki nasuwają jeden wniosek - wykorzystaj potencjał Instagrama!

 

Spis treści:

1. Trendy w e-commerce.
2. Idzie nowe – Instagram Checkout.
3. Co to jest Instagram Checkout?
4. Plusy Instagram Checkout.
5. Minusy Instagram Checkout.
6. Jak zwiększyć sprzedaż dzięki usłudze Instagram Checkout – 5 użytecznych porad.
7. Podsumowanie.

checkout bannner

Trendy w branży e-commerce

Ogromna konkurencja motywuje marki do poszukiwania nowych kanałów sprzedaży swoich produktów online. Poza samym e-sklepem mamy do wykorzystania szereg narzędzi e-marketingowych zwiększających przychody – począwszy od działań organicznych, poprzez płatne kampanie, sieci afiliacyjne, kończąc na działaniach wizerunkowych i lojalnościowych, budujących świadomość marki wśród potencjalnych i obecnych klientów oraz silną, lojalną więź zakupową.

Zanotowany pod koniec ubiegłego roku wzrost wartości sprzedaży internetowej o 16 proc. w porównaniu z rokiem 2018, po raz kolejny pokazał, że w branży e-commerce tkwi wielki potencjał. Czy sprzedawcy będą potrafili wykorzystać tę szansę i czy zdołają przystosować się do wymogów rynku? Rok 2020 na pewno przyniesie nam odpowiedzi na te pytania.  

Dynamiczny rozwój e-commerce to także odpowiedź na rosnące zainteresowanie automatyzacją i skracanie procesów sprzedaży. W jednym z naszych ostatnich artykułów odpowiadaliśmy na pytanie jak Social Media wspierają procesy zakupowe. Tym razem przedstawimy usługę, która zdecydowanie przyniesie sprzedawcom, wykorzystującym platformę Instagram, wiele dobrego.

O czym mowa? O Instagram Checkout i możliwości dokonywania zakupów bez opuszczania aplikacji. Z niecierpliwością wyczekujemy wprowadzenia tej opcji na rynku europejskim i polskim.

instagram checkout

Idzie nowe – Instagram Checkout

Premiera Instagram Checkout miała miejsce w pierwszym kwartale 2019 roku na rynku amerykańskim i wśród tamtejszych kupujących. Została udostępniona do testów w wersji beta jedynie 26 markom – gigantom takim jak m.in. Nike, Zara, Kylie Cosmetics, H&M, Balmain, Uniqlo. Są to głównie marki kosmetyczne i odzieżowe.

Uprzedzając pytania – Co w przypadku, jeśli moja marka posiada odbiorców na całym świecie? Jak wtedy korzystać z tej funkcji na Instagramie? Aby uzyskać odpowiedzi na te pytania warto sprawdzić statystyki w aplikacji Instagram. Tam znajdziemy szczegółowe informacje o swojej grupie odbiorców i tworzeniu katalogu produktów, zawierający odpowiedni język i walutę.

Pomimo informacji o szerszym dostępie do usługi w innych krajach w przeciągu 12 kolejnych miesięcy, nadal jest niestety niedostępna. Jednak nie jest to powód, aby nie zaznajomić się z nią bliżej i nie przygotować swojego profilu na Instagramie na przyjście nowego. Przedstawimy Wam istotę oraz plusy i minusy tego rozwiązania.

 

instagram checkout dla biznesu

Co to jest Instagram Checkout?

Najważniejszym elementem jest możliwość dokonania „bezpośredniego” zakupu produktu danej firmy lub marki na Instagramie. I słowo „bezpośredniego” jest tutaj kluczowe – wystarczy, że użytkownik wyświetli interesujący go produkt otagowany w poście lub relacji, a następnie przejdzie do procesu płatności. Wszystkie dane podawane są w obrębie aplikacji: imię i nazwisko, adres e-mail, dane rozliczeniowe oraz adres wysyłki. I gotowe – zamówienie zostało złożone. Instagram Checkout nie stanie się na pewno alternatywą dla sprawdzonego, tradycyjnego e-commerce. Jednak będzie to kolejny sposób na wygenerowanie konwersji i mocniejsze spieniężenie przez marki działań podejmowanych na Instagramie.

Co więcej, influencerzy współpracujący z wybranymi markami także mają możliwość dodawania otagowań produktów w swoich postach i Instastories, z przekierowaniem do usługi Checkout promowanej marki, za które użytkownicy nadal mają możliwość zapłacić w ramach aplikacji.

Obecnie nie istnieje jakikolwiek model afiliacji dla osób, których działania wpływają bezpośrednio na poziom sprzedaży produktów reklamowanej marki w Instagram Checkout. Jednak jest to na pewno element determinujący większe wpływy dla influencerów w ogólnym rozrachunku, z budżetów reklamowych brandów.

Współzałożyciel i dyrektor naczelny marki @revolve przyznał, że Instagram Checkout dostarcza wielu pozytywnych aspektów jego firmie, jednak nie jest to kluczowa część działalności i sprzedaży. Z drugiej strony, Instagram wprowadzając nowe opcje zakupowe tworzy środowisko „e-commercowo” kompletne, czego w żadnym wypadku nie można odmówić amerykańskiej aplikacji i tej funkcji.

Plusy Instagram Checkout

Bez wątpienia usługa Instagram Checkout posiada szereg pozytywnych aspektów dla marek i firm prowadzących komunikację na Instagramie i reklamujących tam swoją ofertę produktową. Sam proces dokonywania zakupu, jak już wspominaliśmy, jest ograniczony do minimum – bazuje dosłownie na kilku kliknięciach (dotknięciach 😊) i podaniu najważniejszych informacji dotyczących kupującego. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że tak krótki i płynny proces ewidentnie zachęca do zakupu, aniżeli zniechęca i tym samym ma ogromny, pozytywny wpływ na współczynnik konwersji.

Dodatkowo, początkujący użytkownicy usługi mogą korzystać ze wszystkich dodatkowych możliwości dotyczących ekspozycji produktów w aplikacji Instagram. Przykładowo, gdy użytkownik wybierze kartę „Sklep” (w zakładce „Szukaj” w aplikacji), ma dostęp do różnych wyselekcjonowanych dla siebie produktów marek, korzystających z usługi Checkout. Algorytm Instagrama dobiera pokazywane tam produkty na podstawie naszych aktywności w aplikacji – m.in. na podstawie profili i hasztagów, które obserwujemy, wyszukujemy, a także postów, które kolekcjonujemy w zakładce „Zapisano” i produktów, które dodajemy do naszej „Listy życzeń”.

W tym miejscu warto wspomnieć o oficjalnym koncie @shop na Instagramie, na którym znajdziemy marki, korzystające właśnie z narzędzi do zakupów w aplikacji. Konto posiada już 215 tysięcy obserwujących.

Minusy Instagram Checkout

Z drugiej strony, pomimo tak oczywistym zaletom usługi Instagram Checkout, naszym zdaniem nie jest ona idealna z punktu widzenia analityki internetowej oraz nie jest przeznaczona dla wszystkich sprzedawców.

Dla niektórych zapewne będzie po prostu – za droga. Ma to głównie związek z opłatami transakcyjnymi, które na ten moment są spore. W regulaminie Facebooka czytamy, że opłaty za sprzedaż są automatycznie pobierane przy dokonywanych przez użytkowników zakupów. I tutaj zaczynają się przysłowiowe schody, opłata plasuje się na poziomie „5% wartości przesyłki lub jest na stałym poziomie 0,4 USD za przesyłki o wartości maksymalnie 8 USD. Pozostałą część przychodu zatrzymuje sprzedający”. A co ze zwrotami? Jeśli klient będzie chciał zwrócić dany produkt, opłata zostanie zablokowana do momentu sfinalizowania procesu.

Kolejną istotną kwestią jest brak pełnych danych na temat kupujących, do których jesteśmy przyzwyczajeni analizując dane dostępne np. w Google Analytics – klienci dokonujący zakupów w e-sklepach to przy odpowiedniej konfiguracji narzędzi e-marketingowych oraz celów, źródło cennej wiedzy na ich temat. Wiedzy, która w kolejnych etapach kampanii e-marketingowej ma wymierny wpływ na lejek sprzedażowy.

Wykorzystując Instagram Checkout nie będziemy mieć pełnych danych na temat konwersji wspomaganych, porzuconych koszyków, a co najważniejsze – o dokonanej sprzedaży obok pozostałych źródeł ruchu, spływającego do naszego e-commerce’u.

Wiemy, jak zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych! Dobieramy odpowiednie kanały marketingowe, tak by odnieść wymierne korzyści. a w rezultacie sukces. 
Skontaktuj się

Jak zwiększyć sprzedaż dzięki Instagram Checkout

Co jeszcze może przyczynić się do wzrostu sprzedaży w aplikacji? Aby w pełni wykorzystać potencjał usługi Instagram Checkout, warto pamiętać o 5 wskazówkach, które przyczynią się do wygenerowania dodatkowej sprzedaży w ramach obecności marki na platformie Instagram.

1. Stosuj konsekwencję w komunikacji

Kluczem do sukcesu każdej strategii komunikacji jest systematyczność i konsekwencja. Konsekwencja w formie prezentowanego przekazu. Marki, korzystając z dostępnych możliwości na platformie Instagram, dotyczących oznaczania sprzedawanych produktów w postach, zwiększają szanse na dodatkowy przychód.

Przykładami tak konsekwentnej komunikacji (na bardzo wysokim poziomie) na rynku polskim w social media, są takie marki jak @chylak.bags, czy też @neonailpoland. Ich obserwujący w łatwy i szybki sposób mogą znaleźć szczegóły produktów i zrobić zakupy – miejmy nadzieję, że niebawem tylko odwiedzając instagramowe posty.

Pamiętajmy także o wezwaniach „call to action”. To, że prezentujemy naszą ofertę na Instagramie, nie zwalnia nas z obowiązku nawoływania do konkretnego działania, również poprzez odpowiednie opisy w postach i hasztagi, np. „dotknij, aby zrobić zakupy” #kupteraz, #taptoshop. Zakomunikujmy obserwującym, że przedstawiany produkt jest na sprzedaż.

chylak instagram checkout instagram checkout w polsce

Influencerzy współpracujący z markami, konsekwentnie oznaczają produkty promowanej marki lub firmy, stając się z czasem wiarygodnym źródłem informacji o produkcie. Do tej pory mieliśmy do czynienia z szeroko komentowanymi recenzjami produktów, oznaczeniami marek, ale nie szansą oznaczenia konkretnego produktu.

2. Pokazuj limitowane, ekskluzywne serie produktów

Limitowane nie oznacza drogie. Tak jak marka Inglot przecierała szlaki na amerykańskim rynku prezentując limitowaną szminkę z oryginalnym i niepowtarzalnym później kolorze, konkretnej grupie kobiet, w konkretnym czasie, tak i twój sklep może udostępnić swoim klientom coś ekskluzywnego i limitowanego w bardzo prosty sposób. Czemu nie! Jak to zrobić? Przedstaw wybrany produkt tylko i wyłącznie na platformie. Zalety? Szczypta wyjątkowości, wyróżnienia – tego również oczekują od nas nasi klienci. Pewnej oryginalności, budując tym samym zaufanie i lojalność wobec marki również na tej platformie.

3. Prezentuj produkty we wszystkich dostępnych opcjach

Instagram to nie jedyna możliwość na konwersję, a kilka. Pierwsza istotna rzecz to link w BIO, o którym należy komunikować w postach. Jaki dodać link w BIO? Do e-sklepu? Niekoniecznie. Tak jak sklep internetowy, tak i nasz profil na IG ma dedykowany URL – użyjmy właśnie jego! Oznaczenie produktów to już oczywistość. Marka @hm poszła o krok dalej i w postach umieszcza dokładne kody produktów z linii H&MBeauty.

hm

4. Współpracuj z influencerami

Wraz z premierą nowej, przełomowej funkcji Instagram Checkout, Instagram udostępnił także kolejną wersję beta kolejnej usługi, którą zgrabnie możemy nazwać „Zakupy u twórcy”. Do współpracy zaprosił samą światową śmietankę influencerską. Są wśród nich takie znakomitości jak Chiara Ferragni, Kim Kardashian West, Kylie Jenner, Kris Jenner, czy Camila Coelho. Kompletną listę znajdziecie tutaj. Lista jest pełna sław, które zgromadziły na swoich profilach ogromne rzesze wiernych społeczności, które codziennie z konsumpcyjnym uwielbieniem śledzą poczynania swoich ulubieńców – chcą wyglądać jak one, jak oni, chcą mieć te same kosmetyki oraz ubrania. I dzięki tej instagramowej współpracy na linii aplikacja – twórcy, użytkownicy mają możliwość kupienia produktów reklamowanych przez swoich ulubieńców.

kim kardashian - instagram checkout

instagram checkout

5. Używaj naklejek w relacjach

Instastories, nazywane potocznie relacjami – na początku niedoceniane, teraz królują wśród znanych i mniej znanych w codziennej komunikacji z obserwującymi. Angażują, bawią, uczą. Budują jak sama nazwa wskazuje relacje z marką, lojalną więź. Relacji jest tyle, że czasem trudno przebić się w gąszczu atakujących ze wszystkich stron komunikatów na żywo, z naprawdę wartościowym i ciekawym contentem. Algorytm Instagrama jest w tym na szczęście na tyle pomocny, że pokazuje swoim użytkownikom na początku listy z Instastories relacje tych marek, które przeglądamy najczęściej i najintensywniej. Skorzystajmy więc z tej dobroci algorytmu i publikujmy oryginalny, angażujący content, w którym będziemy także oznaczać sprzedawane produkty. Wykorzystajmy do tego dostępne naklejki, które są punktem wyjścia do świetnego materiału. Produkty w relacjach to kolejna potencjalna ścieżka konwersji, którą jakby nie patrzeć – po prostu szkoda pominąć. Pamiętajmy o naszym współczynniku konwersji.

planterina - instagram planterina instagram checkout

Podsumowanie

Prowadząc e-commerce optymalizacja profilu na Instagramie pod kątem zakupów jest jednym z kluczowych kwestii w strategii e-marketingowej. Punktem wyjścia doboru odpowiednich narzędzi będzie na pewno grupa docelowa, do której chcemy dotrzeć – czy interesujące nas osoby używają aplikacji Instagram, czy nie. Jak pokazują światowe i polskie statystyki, instagramowy trend trwa. Warto więc skorzystać z obecnych i przyszłych możliwości, udostępnianych przez platformę, aby lojalnych obserwatorów z czasem zamienić na lojalnych kupujących. Pamiętajmy o tym pracując nad e-commerce i wykorzystujmy te rozwiązania, by dostarczać wymierne korzyści w postaci m.in. wzrostu współczynnika konwersji.

sprzedaz na instagramie

Zwiększymy sprzedaż w Twoim e-commerce!

Autor

Katarzyna Augustyn-Szurek
Katarzyna Augustyn-Szurek
Zobacz inne teksty tego autora

Podobne wpisy

Co zrobić, aby być w Google Discover?

4 czerwca 2020
Google nie przestaje zaskakiwać. Okazuje się, że sprzedawanie, branding czy dostarczanie treści, może być jeszcze skuteczniejsze. Przedstawimy usługę Google Discover, dzięki której użytkownik otrzyma wyniki, zgodne ze swoimi oczekiwaniami.

Infografika: Chatbot w biznesie

29 maja 2020
Infografika przedstawia najważniejsze informacje o chatbotach. Pobierz infografikę i zobacz, czym są chatboty i jak mogą pomóc Twojej firmie.
kontakt // ideoforce.pl