Jak powinna wyglądać idealna karta produktu?

Karta produktu ma bardzo duży wpływ na konwersje w sklepie internetowym. Jak ją zaprojektować, aby była przyjazna użytkownikom oraz pomagała w skutecznym realizowaniu zakładanych celów sprzedażowych? Odpowiadamy w artykule.
19 stycznia 2021

Projektując kartę produktu warto wykorzystać sprawdzone rozwiązania, które wpłyną pozytywnie na nasz e-commerce. Z niniejszego artykułu dowiesz się, czym jest, a czym nie jest karta produktu, co powinna zawierać wraz z podziałem na poziom ważności oraz zobaczysz wskazania z przykładami, które warto zaimplementować na podstronie produktu – niezależnie od tego, czy budujesz kartę produktu od nowa, rozważasz redesign, czy może szukasz inspiracji do testów A/B.

 

Spis treści:

1. Czym (nie) jest karta produktu?
2. Interaktywne opakowanie towaru.
3. Co powinna zawierać karta produktu?
4. Przepis na idealną kartę produktu.
5. Kiedy karta produktu nie sprzedaje.
6. Streszczenie.
7. Podsumowanie.

Karta produktu

Czym (nie) jest karta produktu?

Karta produktu to jeden z ważniejszych typów podstron w e-commerce. To na niej prezentować będziemy naszą ofertę. To ona stanowi ważny punkt styku na drodze ścieżki zakupowej użytkownika. Z jednej strony podstrona produktu posłuży właścicielowi sklepu do przekazywania istotnych informacji o produkcie, z drugiej zaś jest dla użytkownika źródłem wiedzy o produkcie. Karta produktu będzie najliczniejszym typem podstrony w sklepie – pod warunkiem, że nie sprzedajemy kilku lub kilkunastu produktów. W przypadku rozwiniętych sklepów ściągać będzie często większość pozyskiwanego ruchu.

Nie należy oczywiście bagatelizować ważności podstron z listą produktów, bo bez nich użytkownik nie byłby w stanie często nawet dotrzeć do produktu. Z kolei odpowiednia budowa struktury kategorii w sklepie oraz filtry, które często możemy znaleźć na listach produktów, mają na celu pomoc w nawigacji do pożądanych produktów. Nie mniej jednak listing produktów, nie jest obowiązkowym punktem na drodze ścieżki zakupowej, ponieważ użytkownik może dotrzeć z zewnętrznego źródła bezpośrednio do karty produktu, która będzie pierwszym punktem styku na drodze do zakupu. A więc to karta produktu będzie podstroną posiadającą często największy odsetek odsłon w stosunku do innych etapów ścieżki zakupowej.

Karta produktu nie jest podstroną, którą powinniśmy traktować jako kolejny obowiązkowy, ale nie do końca warty poświęcenia nakładów, punkt styku na ścieżce zakupowej. Karta produktu nie jest też podstroną, na której powinna znaleźć się jedynie nazwa produktu, cena oraz słabej jakości zdjęcie produktu. W takich przypadkach sprzedaż również jest możliwa, a przy bardzo konkurencyjnej cenie może być również bardzo dobra. Jednak niezależnie od tego, jak dobry jest produkt oraz jego cena, to zawsze tracimy potencjał sprzedażowy. Warto więc zadbać o zasilenie jej w informacje i treści przydatne potencjalnemu kupującemu.

Interaktywne opakowanie towaru

Najważniejszy jest produkt – bez dwóch zdań. To posiadanie, a bardziej korzyści wynikające z posiadania danego produktu, są nadrzędną motywacją konsumenta popychającą go do zakupu. Bardzo duże znaczenie ma również cena. Jeżeli nasz produkt nie jest wystarczająco atrakcyjny dla użytkownika lub jego cena jest zdecydowanie wyższa, niż wartość potrzeby, którą chce zaspokoić potencjalny kupujący, to sprzedaż będzie utrudniona.

Czy to oznacza, że jedyne aspekty, o które powinniśmy zadbać w naszym sklepie internetowym w kontekście karty produktowej to dobry produkt oraz odpowiednia cena? Absolutnie nie. Duża konkurencyjność oraz łatwość porównania oferty sprawia, że należy walczyć o klienta na różnych płaszczyznach.

Nazwa producenta, skład, przechowywanie, dane techniczne czy zastosowanie są przykładami informacji, które możemy znaleźć na etykietach lub na opakowaniach produktów.

Czy wyobrażasz sobie sytuacje, w której w celu dokonania zakupu słuchawek udajesz się do jednego z popularnych sklepów RTV AGD, wchodzisz, idziesz w głąb, rozglądając się za działem ze sprzętem audio, teraz zauważasz z oddali odpowiedni dział, a w nim interesujące Cię produkty, zbliżasz się, następnie podchodzisz do półki ze słuchawkami, skupiasz swoją uwagę na pierwszej pozycji z brzegu – po czym okazuje się, że jedyną dostępną informacją na pudełku, jest nazwa produktu oraz cena?

Twoją konsternację wzmacnia wątpliwej jakości zdjęcie na pudełku, które z całą pewnością nie przekonuje Cię do zakupu, a dodatkowo zasiewa ziarnko niepewności, czy słuchawki aby na pewno są białe czy jednak szare? Zastanawiasz  się przy tym, czy szarość nie jest, aby efektem niewystarczająco oświetlonego produktu podczas sesji zdjęciowej? Pewnie nie, bo brzmi jak abstrakcja, prawda? Zdecydowanie tak. Jeżeli jednak pomyślimy o tym, jakie funkcje spełnia karta produktu w sklepie internetowym i o tym, że jest ona swego rodzaju interaktywnym opakowaniem towaru w e-commerce, to taka sytuacja w internecie nie jest już tak niespotykana. Wciąż możemy spotkać sklepy, w których w karcie produktu znajdziemy jedynie:

  • nazwę produktu,
  • cenę,
  • numer katalogowy,
  • CTA „Dodaj do koszyka”.

W takich przypadkach użytkownik będzie miał utrudniony dostęp do podstawowych informacji o produkcie,  jak np. dane techniczne, a my jako osoby odpowiedzialne za rozwój i sprzedaż w naszym sklepie internetowym tracimy potencjał sprzedażowy. Warto zadbać nie tylko o zamieszczenie na karcie produktu podstawowych informacji, ale i o rozbudowanie jej o content. Treść będzie stanowiła dodatkową wartość dla odwiedzającego i pozwoli na zaspokojenie potrzeb informacyjnych, takich jak: opinia innych kupujących, opinia eksperta czy różnice i podobieństwa w stosunku do innych produktów z tej samej kategorii.

Co powinna zawierać karta produktu?

Poniżej znajdziesz ściągawkę z tym, co powinna zawierać Twoja karta produktu wraz z podziałem na elementy obowiązkowe, takie, które dobrze jest mieć oraz dobre dodatki.

Karta produktu

Zaprojektujemy Twoją kartę produktu przyjazną dla użytkowników!
Ciesz się razem z nami z pozyskanego ruchu w Twojej witrynie!
Skontaktuj się

Przepis na idealną kartę produktu

Jak w takim razie podejść do projektowania karty produktu, aby była skuteczną maszyną do generowania przychodu i wyciskania jak najwyższych konwersji z pozyskanego ruchu? Przyjrzymy się temu zagadnieniu, omawiając najważniejsze kwestie, na które powinniśmy zwrócić uwagę oraz rozwiązania zwiększające skuteczność karty produktowej.

To, w jakiej branży działasz, definiuje wygląd Twojej karty produktu

Branża, w której działamy oraz rodzaj produktu, będą miały fundamentalny wpływ na to, jaki kierunek powinniśmy obrać podczas projektowania podstrony produktu. Rodzaj sprzedawanych produktów wpływa nie tylko na zawartość karty produktu, ale i na sam układ. O karcie produktu powinniśmy myśleć jak o cennej powierzchni reklamowej, w której za pomocą odpowiedniego rozmieszczenia oraz poszczególnych sekcji pokierujemy uwagą użytkownika. Jeżeli nasz sklep nie jest wielobranżową platformą e-commerce, w której sprzedajemy produkty ze skrajnie rożnych kategorii jak np. Allegro, to powinniśmy zadbać o dopasowanie karty do charakterystyki naszej branży. Jak to będzie wyglądać w praktyce dla sklepu odzieżowego, e-commerce ze sprzętem RTV AGD oraz sklepu meblowego?

W odzieżówce prezentacja produktu to klucz do sukcesu

Pierwszoplanową rolę w przypadku odzieży odgrywa jej wygląd. To jak prezentuje się produkt, czy pasuje do naszego stylu, czy odpowiada nam kolorystycznie będzie determinantem zakupu. Oczywiście to, że produkt nam się podoba oraz jest w cenie, która mieści się w naszym budżecie, to nie wszystko. Kurtka, która wpadła nam w oko, musi do nas pasować. Te informacje pozyskamy z tabeli rozmiarów lub opisu produktu zawierającego wymiary poszczególnych części garderoby. Z opisu dowiemy się również z użyciem jakich materiałów została wyprodukowana. Jakie założenia możemy więc poczynić na podstawie wnioskowania opartego o powyższe kwestie? Oto najważniejsze z nich:

  • Bodźce wzrokowe odgrywają w przypadku odzieży bardzo dużo rolę, należy więc zadbać o odpowiednią ekspozycję zdjęć produktowych.
  • Na sekcje ze zdjęciami warto poświęcić większą część obszaru nad linią załamania.
  • Zdjęcia prezentujące produkt na modelu lub modelce są najatrakcyjniejsze.
  • Dobrana stylizacja zwiększa atrakcyjność produktu (na przykładzie Answear.com – kolor butów dobrany do koloru kurtki).
  • Odnośnik do tabeli rozmiarów powinien być wyeksponowany, wskazane jest umieszczenie nad linią załamania.

Przykład karty produktu
Przykład karty produktu Answear.com

Produkty RTV AGD – wzmocnij komunikat dotyczący danych technicznych

Przy zakupie sprzętu RTV lub AGD bardzo dużą uwagę zwracać będziemy na dane techniczne. Wygląd oczywiście nie jest bez znaczenia i nie należy tego aspektu pomijać, jednak to informacja o takich parametrach jak ilość cali, rozdzielczość, jakość obrazu, klasa energetyczna, funkcje sieciowe i multimedialne czy złącza, będą kluczowe. Projektując kartę produktu dla e-commerce należącego do tej branży powinniśmy pamiętać o :

  • Zdjęciach prezentujących produkt z różnych perspektyw.
  • Umieszczenie podstawowych danych technicznych nad linią załamania.
  • Dobrze widocznej informacji o możliwości zakupu ratalnego – produkty RTV AGD charakteryzują się wyższymi cenami.
  • Odnośniku do kontaktu telefonicznego, który będzie przydatny użytkownikom potrzebujących pomocy w doborze produktu.

Karta produktu Euro
Przykład karty produktu Euro.com.pl

Meble muszą się podobać – wstaw zdjęcia aranżacyjne

W sklepie oferującym meble sytuacja będzie zbliżona do e-commerce odzieżowego. Tu również aspekty wizualne będą grały pierwsze skrzypce.  Powinniśmy więc zadbać o dobre jakościowo zdjęcia produktów. W branży meblarskiej charakterystyczne są dłuższe czasy realizacji zamówienia oraz w niektórych przypadkach mnogość wariantów danych produktu lub sposobów jego konfiguracji. Podczas projektowania karty produktu dla e-commerce meblowego zwróćmy uwagę na:

  • Prezentację produktów z użyciem zdjęć aranżacyjnych.
  • Zagospodarowanie przynajmniej połowy szerokości obszaru nad linią zgięcia na zdjęcia produktu.
  • Wizualną prezentację dostępnych wariantów (kolor, deseń itd.).
  • Informacje o wymiarach produktu.
  • Wyeksponowanie informacji o czasie realizacji nad linią załamania

Karta produkt przykład
Przykład karty produktu Wayfair.com

Zadbaj o właściwe działanie breadcrumbs

Wbrew pozorom użytkownicy chętnie wykorzystują breadcrumbs do nawigacji, szczególnie podczas przechodzenia do podstrony wyższego rzędu. Wiele razy spotkałem się ze stronami, które w breadcrumbs wyświetlały historię sesji, a to błąd. Pamiętaj aby Twoje breadcrumbs wyświetlały aktualną lokalizację użytkownika odzwierciedloną w hierarchii struktury Twojej strony. Zadbaj również o to, aby ostatni element znajdujący się w breadcrumbs wyświetlał stronę, na której aktualnie znajduje się użytkownik. Nie powinien on być także podlinkowany.

Wstaw zdjęcia, które pozwolą poznać Twój produkt

Bez względu na to, czy sprzedajemy odzież, obuwie, komputery czy sprzęt dla majsterkowiczów, zdjęcie będzie elementem, który w pierwszej kolejności przyciągnie największą uwagę. Oczywiście w przypadku odzieży wzrok użytkownika zatrzyma się na zdjęciach na dłużej, natomiast na sprzęcie dla majsterkowiczów, krócej. Bez względu na typ produktu w jednym i drugim przypadku często będzie to moment pierwszego kontaktu odwiedzającego z kartą produktu, a co za tym idzie pierwszych odczuć, które wpłyną postrzeganie Twojego sklepu.

Pokaż swoje zdjęcie z różnych perspektyw – zdjęcie z przodu, zdjęcie z boku, z góry, pod kątem. Ważna jest również prezentacja zdjęć w aranżacjach. Jeżeli sprzedajesz odzież, to nic tak nie odzwierciedli faktycznego ułożenia kurtki, jak zdjęcie na modelu. W przypadku mebli, zadbaj o zdjęcia w aranżacjach. Spraw, aby użytkownik miał możliwość przybliżenia zdjęcia na interesujące go szczegóły.

Heatmapa
Heatmapa karty produktu. Źródło: https://vwo.com/website-heatmap/

Odpowiadaj zdjęciami na pytania użytkowników

Przygotowując zdjęcia produktowe, zastanów się, jakie pytania może zadawać sobie potencjalny kupujący. W sklepie internetowym mamy ograniczenie związane z brakiem możliwości realnego dotknięcia produktu oraz sprawdzenia interesujących nas kwestii. Dlatego przygotowując zdjęcia musimy zadbać o prezentacje produktów, w taki sposób, aby odpowiadały na potencjalne pytania użytkowników. Jeżeli jest to portfel, pokaż ile ma przegródek w środku. Jeżeli kurtka, pokaż czy ma wewnętrzne kieszenie.

Karta produktu
Przykład karty produktu Wittchen.com

Nazywaj produkty zrozumiale

Pamiętaj, aby w nazwie produktu pojawiła się nazwa kategorii, do jakiej należy produkt. Unikaj używania w nazwach produktów tylko i wyłącznie modelu produktu. Jeżeli to możliwe, dodaj do nazwy sformułowania opisujące cechy, np. kolor lub przeznaczenie produktu.

Karta produktu
Przykład karty produktu Brylove.pl

Ustalaj ceny o dużym poziomie szczegółowości

Jeżeli dany użytkownik podejmuje decyzje opartą o logikę, to szczegółowe ceny działają lepiej. Badanie University of Florida, do której link można znaleźć tutaj, wykazało, że konsumenci zakładają, że sklepy zaokrąglają ceny produktów automatycznie do góry. To z kolei będzie wpływać na to, że będą oni mniej skłoni do realizacji zakupu. Szczegółowe ceny działają szczególnie w branżach, w których produkty są z natury praktyczne, np. komputery, narzędzia. W tych kategoriach produktów decyzja o zakupie najczęściej poprzedzona jest research’em. Odwiedzający, widząc szczegółową cenę, wiedzą, że nie jest ona „wymyśloną” ceną a opartą na realnej kalkulacji wartości produktu.

Karta produktu
Przykład karty produktu Store.hp.com

Umieść najważniejsze informacje nad linią załamania

Linią załamania określa się widok, który widzi użytkownik po wejściu na stronę, ale jeszcze przed dokonaniem jego przewinięcia. Oferujesz przy zakupie danego produktu darmową dostawę? Umieść tą informację nad linią załamania. Potencjalny kupujący, widząc ten sam produkt w dwóch sklepach, w tych samych cenach oraz z możliwością darmowej dostawy, wybierze ten, w którym informacja o darmowej dostawie będzie lepiej widoczna. Jeżeli oferujesz dodatkowe usługi, np. możliwość zapakowania jako prezent, również poinformuj o tym odwiedzających.

Karta produktu
Przykład karty produktu Watchshop.pl

Ułatw użytkownikom wybór wariantów

Przedstawiaj warianty w taki sposób, aby ich wybór był na tyle bezproblemowy, jak tylko się da. Niezależnie czy jest to kolor, rozmiar czy deseń, użytkownik powinien bez większych problemów odnaleźć się w dostępnych opcjach oraz pozyskać informacje, które mogą mu być potrzebne do wyboru odpowiedniego wariantu. Poniżej rozwiązania na przykładzie kilku rożnych cech:

  • Kolor – pamiętaj o podpisaniu dostępnych wersji kolorystycznych. Duża ilość dostępnych kolorów, ich wysokie podobieństwo oraz brak oznaczeń kolorów mogą sprawiać, że użytkownik chcący zakupić różne produkty w tym samym kolorze będzie miał znaczne problemy z realizacją takiego zadania. Dlatego pamiętaj o zamieszczaniu oznaczeń kolorów przy ich wizualizacjach.
  • Rozmiar – sprzedając odzież, umieść obok opcji wyboru rozmiaru odnośnik do tabeli rozmiarów, która pozwoli dowiedzieć się, jakie wymiary mają poszczególne elementy produktu. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, że różni producenci mają różne wymiary ubrań czy obuwia. Bardzo dobre rozwiązanie zastosowano w e-commerce Displate.com sprzedającym metalowe plakaty. Oprócz informacji o wymiarach plakatu w danej opcji, umieszczono także zdjęcie kobiety trzymającej plakat, co ułatwia kupującym zrozumienie jakich rozmiarów jest dany wariant.

Karta produktu
Przykład karty produktu Displate.com

Wykorzystaj regułę niedostępności

Ludzie bardziej ceną produkty, które są mniej osiągalne. Wizja braku możliwości zakupu w późniejszym czasie sprawi, że potencjalny kupujący będzie w większym stopniu skłonny dokonać zakupu tu i teraz, niż miałoby to miejsce w sytuacji, kiedy produkt jest dostępny cały czas. Jeżeli użytkownik zainteresowany jest produktem, którego pozostało tylko kilka sztuk, tworzy się pewna presja. Odłożenie zakupu na później może sprawić, że zostanie on wykupiony przez innych użytkowników i nie będzie już możliwości kupna w późniejszym czasie. Jeżeli masz więc produkty ze stanem magazynowym rzędu kilku sztuk, warto taką informację wyświetlić w karcie produktu.

Karta produktu

 

Poinformuj o czasie dostawy

Czas wysyłki produktu jest zależny od jego dostępności w sklepie. Możemy więc mieć często sytuację, w której produkty w jednym sklepie będą miały różny czasy dostawy. Poinformuj użytkownika, zamieszczając odpowiednią informację w karcie produktu, jaki jest jego czas dostawy. Nawet jeżeli wszystkie produkty wysyłasz szybko, to komunikacja tego faktu może wpłynąć pozytywnie na decyzję zakupową użytkownika. Dodanie informacji o tym, do której godziny bieżącego dnia kupujący musi dokonać zakupu, aby zamówienie zostało wysłane tego samego dnia, będzie dodatkową wartościową informacją.

Karta produktu
Przykład karty produktu North.pl

Zachęć do działania z wykorzystaniem Call To Action

Pokieruj uwagą użytkownika poprzez wykorzystanie i odpowiednią gradację wszystkich CTA na Twojej karcie produktu. Najważniejszym przyciskiem na podstronie będzie oczywiście Kup teraz, który powinien zostać najbardziej wyróżniony. Nie będzie jednak jedynym. Na karcie produktu znajdą się również CTA nawołujące do:

  • zamówienia telefonicznego,
  • odebrania w sklepie stacjonarnym,
  • dodania produktu do ulubionych,
  • dodania opinii,
  • zakupu zestawy,
  • wyboru dodatku.

Wymienione powyżej oraz wiele innych mogą znajdować się również równocześnie na jednej karcie produktu. Przy projektowaniu CTA należy pamiętać o poniższych kwestiach:

  • CTA powinny być poddane odpowiedniej gradacji, stopień wyróżnienia CTA należy dostosować do zadania, które dany przycisk pełni.
  • „Kup teraz” powinien znaleźć się nad linią załamania na desktopie i powinien być najbardziej wyróżnionym CTA.
  • „Zamów telefonicznie”, „Dodaj do ulubionych”, „Dodaj do porównania”, „Sprawdź sklepy na mapie” powinny znaleźć się w okolicach „Kup teraz” – wykorzystuj przyzwyczajenia użytkowników.
  • Zachowaj przestrzeń pomiędzy CTA, aby nie zlewały się z innymi elementami.
  • CTA powinny kontrastować z innymi elementami – do tego celu możesz wykorzystać przycisk z tłem, bez tła, ikonę, kolor tekstu czy podkreślenie.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Nie wyłączaj karty produktu dla produktu niedostępnego

Nawet jeżeli produkt sprzedał się – nie wyłączaj całkowicie karty tego produktu. Prowadząc działania w zakresie pozycjonowania dla swojego sklepu, prawdopodobnie spowodowałeś, że strona pozyskiwała ruch z wyników organicznych Google. Wykorzystaj ten fakt i użytkownikom, dla których stroną wejścia jest karta produktu z niedostępnym towarem, zaproponuj inne podobne produkty.

Karta produktu
Przykład karty produktu Euro.com.pl

Pokaż doświadczenia innych użytkowników

Zastanawiając się nad zakupem produktu, chcemy wiedzieć, czy jego wybór będzie właściwą decyzją. Nikt nie dostarcza tak dobrych informacji o tym, jak sprawdza się produkt, jak inni użytkownicy, którzy dokonali już zakupu. Pokaż na podstronie średnią ocenę produktu wraz z rozpiską, jak rozkładają się oceny oraz wyświetl opinie użytkowników. Zwiększ wiarygodność opinii poprzez użycie sprawdzonych programów, np. Opineo lub zachęć kupujących do dodawania zdjęć produktów.

Karta produktu
Przykład karty produktu Wayfair.com

Wykorzystaj społeczny dowód słuszności

Skorzystaj z zasady społecznego dowodu słuszności, która mówi o tym, że jesteśmy w stanie podjąć daną decyzję chętniej, jeżeli została ona już podjęta przez innych ludzi. W pewnym stopniu pomagają w tym opinie, jednak możesz jej też użyć poprzez pokazanie, ilu użytkowników kupiło produkt u Ciebie w sklepie, w określonym przedziale czasowym.

Karta produktu
Przykład karty produktu Morele.net

Opisy przygotowuj z wykorzystaniem dobrych zasad webwritingu

Większość użytkowników odwiedzających strony internetowe skanuje je wzrokiem. Tylko niewielka część zapoznaje się z treścią słowo po słowie. Aby zmniejszyć czas potrzebny na zapoznanie się z informacjami oraz zwiększyć przejrzystość opisów, dobrze jest stosować poniższe zasady:

  • pogrubiaj ważne słowa lub zwroty,
  • używaj wypunktowań,
  • stosuj nagłówki oraz śródtytuły,
  • dziel tekst na paragrafy,
  • używaj tabel,
  • wykorzystuj ikony lub grafiki.

Karta produktu 13
Przykład karty produktu X-kom.pl

W opisach odpowiadaj na pytania użytkowników

Przygotowując opisy, zastanów się, jakie pytania dotyczące danego produktu będą mieli użytkownicy. Pamiętaj, że potencjalni kupujący, a szczególnie ci znajdujący się na wyższych etapach lejka sprzedażowego, będą poszukiwać podstawowych informacji o produkcie, chcąc upewnić się, że produkt będzie dla nich odpowiedni. Nieodłącznym elementem procesu poszukiwania produktu jest chęć zaspokojenia określonej potrzeby. Odpowiadając na pytania potencjalnego kupującego poprzez opis, pozwalasz mu upewnić się, że produkt faktycznie spełni jego wymagania.

Wyjdź naprzeciw użytkownikom chcącym zamówić telefonicznie

Do Twojej karty produktu trafią również tacy użytkownicy, którzy nie będą mieć możliwości realizacji zamówienia na stronie. Do momentu, aż na stałe do użytku w e-commerce wejdą interfejsy głosowe umożliwiające zamówienie głosowe, starajmy się zakomunikować i umożliwić zakup poprzez łącze telefoniczne. Taką potrzebę mogą mieć nie tylko osoby starsze, które słabiej odnajdują się w interfejsie sklepu internetowego, a chcą skorzystać z dobrodziejstwa zamówień online, ale również osoby wykonujące w danym momencie czynność ograniczającą lub uniemożliwiającą złożenie zamówienia online.

Karta produktu
Przykład karty produktu Oleole.pl

Zapewnij wygodne formy płatności i dostawy

Zmieniające się przyzwyczajenia użytkowników oraz rozwijająca się konkurencja wymagają od nas ciągłego adaptowania się do zmieniających warunków. Paczkomaty na tyle zdominowały rynek dzięki swojej wygodzie, że dziś konsument preferujący ten typ przesyłki, nie mając możliwości wyboru takiej opcji w sklepie, po prostu zrezygnuje z zakupu i wybierze inny. Zwiększając liczbę możliwych sposobów dostawy stajemy się bardziej elastyczni, dzięki czemu zwiększamy prawdopodobieństwo zakupu przez odwiedzającego. Poinformuj użytkownika o wygodnej formie dostawy poprzez zamieszczenie stosownej informacji w karcie produktu. Jeżeli w Twoim sklepie średnia wartość koszyka jest wysoka, poinformuj o możliwości płatności ratalnej lub płatnościach odroczonych.    

Karta produktu
Przykład karty produktu Deltaoptical.pl

Zaprezentuj podobne produkty

Umieść na karcie produktu sekcję, w której zaprezentujesz użytkownikowi podobne produkty do tego aktualnie przeglądanego. Taki zabieg ma na celu zwiększenie zaangażowania poprzez prezentację towarów, które mogą potencjalnie zainteresować odwiedzającego, a co za tym idzie – doprowadzić do ich zakupu. Ważne, aby zadbać o to, by podobne produkty były faktycznie zbliżone do tego aktualnie oglądanego. Najczęstszym kryterium jest wyświetlanie pozycji z tej samej kategorii, ale to nie zawsze jest wystarczające. Jeżeli użytkownik przegląda słuchawki nauszne, wyświetl mu inne słuchawki tego typu, a nie wszystkie produkty z kategorii słuchawki. Jeżeli odwiedzający znajduje się na karcie butów do biegania, zaproponuj buty tej samej firmy o podobnych kształtach. Lepsze dopasowania to większa szansa na zainteresowanie użytkownika.

Karta produktu
Przykład karty produktu Eobuwie.com.pl

Daj możliwość porównania produktów

Ułatw poszukiwania użytkownikom, którzy wiedzą, czego potrzebują (z jakiej kategorii), ale nie wiedzą, jaki produkt dokładnie będzie lepiej wybrać. Funkcjonalność ta będzie szczególnie pomocna w przypadku wszelkiego rodzaju sprzętów z dużą ilością parametrów, które można również łatwo między sobą porównać. Nie każ użytkownikowi otwierać osobno każdą z podstron, a następnie porównywać poszczególne parametry. Oprócz możliwości dodania do porównywarki rozważ także utworzenie dedykowanego obszaru w karcie produktu, w którym przeglądany produkt zostanie porównany do innych z tej samej kategorii.

Karta produktu
Przykład karty produktu Narzedzia.pl

Pokaż użytkownikowi, co może mu się przydać w zestawie

Zamieść na podstronie produktu sekcję zawierającą aktualnie przeglądany produkt oraz produkty, które są komplementarne w stosunku do niego. Z jednej strony dostarczysz użytkownikowi informację o tym, jakie produkty warto od razu zakupić w zestawie, z drugiej zwiększasz szanse na podwyższenie średniej wartości koszyka. Jeżeli masz możliwość, zaproponuj rabat na cały zestaw, co będzie dodatkową zachętą do jego zakupu. Produkty komplementarne powinny mieć znacznie niższą wartość, niż produkt główny.

Karta produktu
Przykład karty produktu Militaria.pl

USP – pokaż wyróżniki Twojego sklepu

Zaprezentuj w karcie swoją Unique Selling Proposition, czyli unikatową propozycję sprzedaży. Przedstawione cechy powinny być Twoim wyróżnikiem na tle konkurencji. Jeżeli sprzedajesz produkty dla dzieci, poinformuj odwiedzających, że w Twoim sklepie znajdują się tylko wyselekcjonowane produkty, bezpieczne dla dzieci oraz posiadające wszelkie niezbędne certyfikaty i atesty. W odróżnieniu od konkurencji wszystkie produkty posiadasz u siebie na magazynie i każdy z nich możesz wysłać w 24h? Poinformuj o tym odwiedzających! Pamiętaj, aby cechy przedstawić językiem korzyści.

Karta produktu
Przykład karty produktu Westelm.co.uk

Kiedy karta produktu nie sprzedaje

Świadomość potrzeby optymalizacji oraz projektowania zorientowanego na użytkownika u osób zajmujących się e-commerce jest coraz większa. Sklep dostosowany do wymagań użytkowników to sklep, w którym odwiedzający szybciej realizuję swoje cele oraz do którego chętniej wracają. Co zrobić, jeżeli poziom sprzedaży nie jest zadowalający i wpływ na to ma karta produktu?

Lepiej zaprojektować ją w całości na nowo czy może optymalizować w oparciu o testy A/B? To zależy od sytuacji, każdy przypadek musimy rozpatrywać indywidualnie. Co do zasady –  optymalizacja z testami A/B pozwoli Ci przeprowadzić zmiany oparte na twardych danych. Jeżeli jednak występują krytyczne problemy, to warto zaprojektować kartę na nowo. Poniżej przedstawiamy przesłanki dla każdej ze wspomnianych opcji.

Redesign warto przeprowadzić jeżeli:

  • Karta produktu nie jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
  • Występują problemy z działaniem karty produktu, np. szybkością i są związane z brakiem wydajności systemu, a jej poprawa wymaga migracji na inne rozwiązanie.
  • Podstrona produktu oraz pozostałe podstrony przestały być zgodnie z identyfikacją wizualną Twojej firmy, bo np. została zmieniona.
  • Rozwój karty produktu o nowe treści lub funkcjonalności nie będzie możliwy na obecnym rozwiązaniu.

Optymalizacje w oparciu o testy A/B warto przeprowadzić jeżeli:

  • Karta produktu spełnia podstawowe wymagania, jak dostosowanie do urządzeń mobilnych czy możliwość rozwoju o nowe funkcjonalności.
  • Posiadasz zasoby pozwalające na optymalizację w oparciu o testy A/B lub możliwość podzlecenia do agencji lub osoby.
  • Nie wykonywałeś zmian w karcie produktu w ogóle lub wykonywałeś, bazując na intuicji, ale nie przyniosły pożądanych efektów.
  • Wprowadzałeś zmiany w karcie produktu, czerpiąc bezkrytycznie z rozwiązań zastosowanych przez konkurencję.
  • Nie korzystałeś z optymalizacji opartej o dane ilościowe, jakościowe i testy A/B.

Przeanalizuj swoją sytuację w oparciu o powyższe przesłanki i podejmij działania, które pozwolą Ci zwiększyć współczynnik konwersji.

Streszczenie

  • Karta produktu w sklepie internetowym to jeden z ważniejszych typów podstron.
  • Karta jest interaktywnym opakowaniem towaru, a obok podstawowych informacji powinna zawierać dodatkową treść, np. w postaci opinii klientów lub ekspertów.
  • Wygląd produktu określa rodzaj branży i typ produktu – w branży odzieżowej i meblarskiej wygląd produktu jest czynnikiem decydującym o zakupie, a w produktach typu RTV lub AGD istotne dla klientów są dane techniczne.
  • Dobrze, żeby użytkownik strony widział aktualną lokalizację w hierarchii struktury strony.
  • Zdjęcia produktów powinny być wysokiej jakości i pokazywać je z różnych perspektyw, tak by użytkownik otrzymał dzięki nim odpowiedzi na swoje pytania.
  • Nie należy zaokrąglać cen, np. branżach, które oferują praktyczne produkty, szczegółowa cena jest lepiej odbierana przez użytkownika.
  • W nazwie produktu powinna pojawić się nazwa kategorii.
  • Najważniejsze informacje należy zamieścić nad linią załamania.
  • Warto prezentować produkty w różnych wariantach, np. wersjach kolorystycznych.
  • Na karcie powinny znaleźć się informacje i wskazówki przydatne użytkownikowi do podjęcia decyzji, np. o czasie dostawy, liczbie osób, które kupiły produkty, dane o stanie magazynowym produktu.
  • Jeśli produkt wyprzedał się, nie należy wyłączać karty, a zaproponować inny.
  • Opisy produktów należy sporządzać zgodnie z zasadami webwritingu.
  • Klient lubi mieć wybór i oczekuje różnych form dostawy i płatności.
  • Karta produktu może być przyczyną niskiej sprzedaży, a dlatego warto przeprowadzać optymalizację na podstawie testów A/B lub redesign.

Podsumowanie

Niezależnie od tego czy projektujesz kartę produktu od nowa czy zmieniasz w oparciu o testy A/B, to powyższe wskazówki pozwolą Ci zaprojektować kartę produktu bardziej przyjazną użytkownikom i lepiej konwertującą pozyskiwany ruch. Przy projektowaniu pamiętaj jednak o uwzględnieniu specyfiki swojej branży oraz wymagań użytkowników – mogą być one inne w stosunku do różnych sklepów. Inne potrzeby będzie miała ta sama osoba wcielająca się w rolę rodzica poszukującego rowerka dla swojej pociechy – potrzeba pozyskania informacji dotyczącej bezpieczeństwa produktu, certyfikatów, wpływu na rozwój dziecka, a inne poszukująca nowego telewizora – potrzeba porównania kilku produktów, potrzeba pozyskania informacji na temat produktu przedstawionej językiem zrozumiałym dla laika, który nie jest na bieżąco z technologiami. 

Zaprojektujemy Twoją kartę produktu!

Podobne wpisy

[Prasówka #15] Nowe raporty w Google Moja Firma, a na YT reklamy po filmie

18 stycznia 2021
Google i ulepszenie w strategiach automatycznego określania stawek, na YouTube włączenie reklam po filmie, a w Social Media aktualizacje ułatwiające komunikację i zdobywanie informacji. Więcej w najnowszej prasówce!

Pinterest - historia, idea, wzloty, upadki i wyzwania

16 stycznia 2021
Pinterest to wirtualna „tablica inspiracji”. Umożliwia publikowanie odpowiednio oznaczonych treści (np. obrazów, cytatów czy filmów) przez twórców, a także oglądanie i zapisywanie („przypinanie”) ich przez osoby szukające inspiracji.

Nasze artykuły
na Twojej skrzynce!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z artykułami z naszego bloga.
Nie przegap najciekawszych wpisów, które
pomogą Ci odnieść sukces w Internecie!

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

kontakt // ideoforce.pl