Jak prowadzić blog w e-commerce?

Blog jest narzędziem wspierającym sprzedaż. Dlaczego warto go prowadzić w sklepie internetowym i jak to robić skutecznie? Wojciech Szymański w publikacji zamieszczonej na blogu SEMSTORM podzielił się z czytelnikami wiedzą o blogowaniu w e-commerce.
6 maja 2020

Współpraca Ideo Force z SEMSTORM zaowocowała kolejną publikacją. Tym razem Wojciech Szymański przedstawił czytelnikom rady dotyczące prowadzenie bloga w e-commerce. Prezes Ideo Force, jako zarządzający działaniami prowadzonymi na rzecz klientów w handlu elektronicznym, specjalista ds. e-commerce i marketingu internetowego oraz autor wielu publikacji (najnowsza z nich – drugie wydanie „Content marketing. Współczesny poradnik po marketingu treści”), kładzie szczególny nacisk na treść. A tekst, zwłaszcza jeśli mówimy o e-commerce, sprzedaje, tworzy potrzeby, angażuje, buduje brand. Jest więc istotnym czynnikiem oddziałującym na kondycję sklepu internetowego.

drugie wydanie content marketing. przewodnik po marketingu tresci

Blogowanie w e-commerce

Bardzo ważne jest ustalenie, do czego właściwie blog w sklepie internetowym jest nam potrzebny. Pośród zalet, jakie daje aktywność na tym polu, Wojciech wymienił większą widoczność  w wyszukiwarce, a co za tym idzie, większy ruch na stronie sklepu (blog wspiera procesy SEO) i tym samym sprzedaż, podniesienie współczynnika konwersji, tworzenie wizerunku branżowego eksperta, budowanie relacji z klientami, przewaga nad konkurencją (tą, która nie ma bloga lub prowadzi go niewłaściwie) oraz większa świadomość marki.

Treści należy dopasować do potrzeb czytelnika. Klienci sklepu poszukują na blogu przede wszystkim rozbudowanych informacji o produktach, również związanych z ich zastosowaniem.

Treści, czytelnik i Google

W kolejnej części artykułu Wojciech wskazał na możliwości związane z rodzajem treści zamieszczanych na blogu. Okazuje się, że blog jest narzędziem umożliwiającym prezentowanie czytelnikom wielu formatów contentu. Właściciel sklepu czy prowadzący platformę marketplace może więc zamieścić na stronie poradnik, recenzję (np. produktu), case study, wywiad, test produktów, a całość uatrakcyjnić infografiką, filmem czy zdjęciami.

W artykule przygotowanym przez naszego eksperta znajdziecie przykłady blogów z poradami, rankingami i inspiracjami. Kluczowe podczas prowadzenia bloga, jest poznanie czytelników, a więc tego kim oni są, czego oczekują wchodząc na stronę, o czym chcieliby czytać. Rozwiązaniem jest persona, czyli modelowy przykład klienta uwzględniający aspekty demograficzne, wartości, finanse, tryb życia czy wyznawane wartości. Potrzeby klienta mogą różnić się, w zależności od tego, na jak jakim etapie lejka sprzedażowego się znajduje.

Podczas przygotowania treści pamiętajmy o botach Google. Zamieszczanie na blogu słów kluczowych poprawia widoczność strony – content wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce.

Cechy dobrej treści

Tworzenie wpisów na blogu powinno odbywać się przy wykorzystaniu narzędzi. Wojciech wskazał na podstawowe i najczęściej używane,  mianowicie Autouzupełnianie Google, AnswerThePublic, Google Trends, Ubersuggest, Planer słów kluczowych Google Ads, Generator tematów SEMSTORM. Jeśli chcemy pisać dobre teksty to pamiętajmy o analizie konkurencji i śledzeniu trendów na rynku, w którym działamy oraz cechach treści blogowej.

Dobry tekst na blogu sklepu internetowego zawiera frazy kluczowe uwzględniające komfort czytelnika, grafikę, angażujący tytuł, wezwanie do działania czy pogrubienia i wypunktowania w treści, jest unikalny, a także nawiązuje do sprzedawanych produktów.  

Błędy na blogu 

Prowadzenie bloga, nie tylko w e-commerce opiera się na zasadach, których łamanie wpłynie negatywnie na stronę internetową. Z pewnością błędem jest powielanie tekstu (duplicate content). Dotyczy to zarówno kopiowania go w obrębie tej samej witryny, jak i z innych serwisów. Należy zawsze sprawdzić źródło danych, które zamieszczamy w treści i poinformować czytelnika o miejscu, w którym może je znaleźć, na przykład poprzez umieszczenie linka lub nazwy cytowanego raportu. Oczywiście przed publikacją powinniśmy sprawdzić poprawność wpisu pod kątem językowym i stylistycznym.

Blog i SEO

Blog jest doskonałym źródłem ruchu przychodzącego, a w dodatkowo w e-commerce generuje sprzedaż. Jednak, aby użytkownicy wiedzieli o blogu, konieczne będzie zastosowanie technik SEO. Wojciech w artykule wymienia następujące czynniki: słowa kluczowe (również frazy z długiego ogona), jakość, format i opis grafiki, wspomniane już oryginalne treści, długość tekstu, częstotliwość, z jaką dodajemy wpisy, ładowanie się strony i  przystosowanie jej do wersji mobilnej.

Nie możemy zapominać także o narzędziach. Są one niezbędne do skutecznego pozycjonowania, ale i stanowią źródło informacji. Do narzędzi analitycznych zaliczamy m.in. Google Analytics, SEMSTORM, Brand24. Jednak warto korzystać z takich, które znacząco usprawnią pracę, czyli rozwiązań przeznaczonych do tworzenia grafiki (np. Canva) lub bazy gotowych zdjęć (np. Shutterstock), korekty tekstu (np. Edytor SEMSTORM), gromadzenia danych (np. Dropbox).

Istotne jest też to, żeby być na bieżąco. W tym pomagają serwisy branżowe i informacyjne, jak również witryny poruszające kwestie marketingu internetowego.


Przygotowaliśmy infografikę przedstawiającą najważniejsze aspekty przy prowadzeniu bloga firmowego. -> Zobacz. <- 


Podsumowanie

Jako że konsumenci kupują dzisiaj w dużej mierze za pośrednictwem Internetu, korzystanie z działań wspomagających pozycję strony, ale i odpowiadających na potrzeby użytkowników, będzie kluczowe w zwiększaniu sprzedaży. Do takich niewątpliwie należy blog na stronie sklepu internetowego. Zadaniem specjalistów zajmujących się conent marketingiem i copywriterów przy jednoczesnym wsparciu eksperta SEO, jest przygotowanie treści, które przyciągnął  czytelnika, zaciekawią na tyle, że postanowi przejrzeć podstrony z ofertą i skłonią do działania, którym w tym przypadku będzie sprzedaż.

 

Zachęcamy od wizyty na blogu SEMSTORM. Cały artykuł Wojciecha Szymańskiego dostępny pod adresem: https://www.semstorm.com/pl/blog/e-commerce/jak-prowadzic-blog-w-e-commerce

Podobne wpisy

Marketing w czasach zarazy koronawirusa

4 maja 2020
Bierzemy udział w wydarzeniach, które mocno oddziałują na życie społeczne i gospodarcze. Obserwujemy zmiany w komunikacji firm, zwiększenie ich aktywności reklamowej i działań PR. Jak marki radzą sobie w kryzysie i jakie znaczenie ma dzisiaj marketing?

Jak analizować konkurentów PPC w e-commerce?

27 kwietnia 2020
Zwiększanie sprzedaży wymaga od specjalistów szerokiego spojrzenia. Analiza konkurencji w e-commerce pod kątem reklamy, social media, cen i funkcjonalności witryny, stanowi źródło informacji pomocnych w tworzeniu rozwiązań generujących przychód.
kontakt // ideoforce.pl