W poszukiwaniach najlepszego narzędzia można podpatrywać firmy specjalizujące się w działaniach SEO. Jednak jeśli chcemy korzystać z narzędzi bez ponoszenia kosztów, możemy korzystać z darmowych. Narzędzi SEO oferujących darmowe opcje jest wiele. Te, które są udostępniane w pełni bezpłatnie, to między innymi:
- Answer The Public – generujące najpopularniejsze frazy i pytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników,
- Google Analytics – umożliwiające dokładną analizę witryny,
- Google Trends – pokazujące na podstawie wybranego przedziału czasowego i dowolnego zakresu terytorialnego popularność wybranej frazy kluczowej,
- Google Serach Console – pozwalające na monitorowanie strony pod względem widoczności, błędów czy indeksowania,
- Ubersuggest – tworzące raporty najlepszych stron SEO, proponujące słowa kluczowe i pomysły na treści,
- Mozcast – obrazujące w formie „prognozy pogody” zmiany w algorytmie Google dotyczące SEO,
- Google Mobile-Friendly Test – generujące raport, który pokazuje informacje dotyczące konieczności wdrożenia zmian w obszarze SEO w wersji mobilnej strony.
To tylko niektóre z darmowych narzędzi, na które warto zwrócić uwagę i których potencjał być może wciąż jest mało doceniany. Jeśli nie jesteśmy przekonani do płatnych narzędzi, warto skorzystać darmowego okresu próbnego. Być może po zobaczeniu pierwszych efektów lub po dokładnym poznaniu funkcjonalności, zdecydujemy się na dłuższe korzystanie z nich. Wśród takich narzędzi wymienić możemy: Senuto, SEMSTORM, Majestic czy Sentione.