Content marketing, współczesny poradnik po marketingu treści - wydanie 1

Content marketing, współczesny poradnik po marketingu treści, Rok wydania: 2016, Autorzy: Magdalena Tobiasz, Wojciech Szymański

W rzeczywistości narastającego szumu medialnego świadomość odbiorców mogą zaskarbić sobie tylko te działania, które opierają się na atrakcyjnie przygotowanych i wartościowych treściach. Odbiorcy nauczyli się ignorować zbędne informacje i wyłapywać tylko te, które faktycznie do nich przemawiają.

Content marketing, współczesny poradnik po marketingu treści to owoc codziennej pracy praktyków, który wychodzi naprzeciw wszystkim zainteresowanym tematyką zarządzania treścią i kampaniami promocyjnymi realizowanymi w sieci. Obecnie nie wystarczy już wyłącznie tworzyć, należy także odpowiednio kierować efektem swojej pracy. Publikacja przygotowana przez Wojciecha Szymańskiego oraz dr Magdalenę Tobiasz prezentuje, jak stworzyć, przekazać i na końcu wypromować swój content, aby odnieść sukces.

Na blisko 200 stronach czytelnicy znajdą omówienie najważniejszych zasad prowadzenia kampanii marketingowych, rodzaje content marketingu czy charakterystykę dostępnych kanałów komunikacji, a wszystko to zobrazowane praktycznymi przykładami. Zatem książka to nie tylko ciąg informacji teoretycznych, które później ciężko dopasować do realnych działań.

Po tę pozycję powinni sięgnąć wszyscy zainteresowani tematyką tworzenia i zarządzania contentem – copywriterzy, content creatorzy, campaigne designerzy oraz ci, którzy pragną poszerzyć swoją wiedzę o dobre praktyki pracy w sieci. Innymi słowy, publikacja jest idealnym wyborem dla każdego, kto chciałby zgłębić tajemnice content marketingu.

Fragmenty rozdziału „Rola i miejsce content marketingu w nowoczesnym e-marketingu”

Podstawą przekazu przygotowywanego na potrzeby kampanii prowadzonej w internecie jest komunikacja na linii marka–odbiorca. Komunikat marketingowy jest odzwierciedleniem potrzeb i oczekiwań odbiorców, którzy w sieci szukają informacji, zadają pytania i wyrażają swoją opinię. Zachodzi więc interakcja, która marce pozwala przygotować dokładnie taki komunikat, jakiego oczekują klienci. Interakcja natomiast jest niezbędna dla budowania i kreowania wizerunku marki, pozyskiwania klientów, zwiększania sprzedaży.
 
Obecnie konsumenci są na tyle świadomi, że nie ulegają perswazji ukrytej w tradycyjnej reklamie, ale oczekują przydatnych materiałów, dzięki którym poszerzą swoją wiedzę i rozwiążą problemy. Dlatego tylko komunikat o wartości istotnej dla klientów przyniesie marce realne korzyści. Marketing internetowy opiera się więc na komunikacji między marką a klientami, a za najskuteczniejsze narzędzie w tym przypadku uznaje się content marketing, czyli tzw. marketing treści – obowiązkowy elementem każdej strategii, tak wizerunkowej, jak i sprzedażowej.
 
Content marketing może być przykładem na trend polegający na dążeniu do budowania bliskich relacji z potencjalnymi lub aktualnymi klientami. Jak zauważa Michał Dziekoński, humaning – bo tak właśnie nazywa się wspomniany trend – prowadzi do humanizowania działań marketingowych w obliczu standaryzacji oraz globalizacji działalności wielu firm. Content marketing to metoda marketingowa polegająca na tworzeniu i dystrybuowaniu treści wartościowych i przydatnych dla odbiorców. Jej celem jest zainteresowanie, zaangażowanie i pozyskanie członków sprecyzowanej grupy docelowej poszukujących informacji, na podstawie których podejmują działania przynoszące zysk marce.
 
Jednak z definicji opracowanej przez Content Marketing Institute wynika, że marketing treści to również rodzaj długofalowej strategii ukierunkowanej na:
  • budowanie silnej marki będącej ekspertem w swojej dziedzinie,
  • pozyskiwanie klientów dla marki,
  • podtrzymywanie trwałych relacji marki z klientami.

Cele te realizowane są w ramach strategii zarządzania treścią właśnie za pomocą contentu wartościowego, interesującego, angażującego – ale co ważne, dokładnie odpowiadającego oczekiwaniom odbiorców i publikowanego we właściwych kanałach. Marketing treści jako strategia to forma informowania i edukowania klientów o marce (jej produktach i usługach), ale – jak wyjaśnia Nail Patel, współzałożyciel KISSmetrics – za pomocą adekwatnego contentu odpowiednio udostępnianego, tak aby klient sam mógł go odnaleźć.

Aby jednak faktycznie stworzyć treści o odpowiedniej wartości dla klientów i udostępnić je w miejscu przez nich odwiedzanych, musi zostać przeprowadzona dokładna analiza (wskazująca relacje między grupą docelową a preferowaną przez nią treścią). Wówczas dopiero możliwe staje się opracowanie optymalnej strategii zarządzania treścią (marketing treści), ukierunkowanej na realizację ściśle określonego celu. (...)

Wracając jednak do podstawowej idei content marketingu, podobnie jak reklama, komunikuje on o marce, jej produktach i usługach, jednak forma tej komunikacji odbywa się na wyższym poziomie, ponieważ nie jest ona jednostronna. Jest formą dialogu – mówi zarówno marka, jak i odbiorca. W ten sposób zachodzi pożądana interakcja, której efektem jest trwała relacja między dwiema zaangażowanymi stronami.

Zgodnie z ideą inbound marketingu content marketing jest odpowiedzią na pytania odbiorców, w związku z czym zawsze powinien być rozpatrywany w kontekście sprecyzowanej grupy docelowej, a dokładniej – jej potrzeb i oczekiwań. Marketing treści polega więc na tym, że tworzona, a następnie dystrybuowana treść nie zawiera wyłącznie informacji o marce (jej produktach lub usługach). Jest bogata w informacje wyjaśniające klientowi, jak używać danego produktu i jakie korzyści są z tym związane – w ten sposób zachęca odbiorcę do podjęcia określonych działań. (...)

Znaczenie content marketingu bardzo szybko dostrzegły największe marki na świecie, zmieniając dotychczas stosowane techniki promocji. Najlepszym tego przykładem jest Coca-Cola obecna na rynku od 1886 roku. Jest to marka znana i rozpoznawalna, między innymi za sprawą zrealizowanych dotychczas kampanii marketingowych składających się z bardzo pomysłowych reklam.

Mimo skuteczności swoich kampanii Coca-Cola zdecydowała się zmienić koncepcję, porzucając praktykowane metody na rzecz content marketingu. Marka o ugruntowanej pozycji postawiła na dialog z konsumentami i interakcję. Nową koncepcję strategii marketingowej Coca-Cola przedstawiła w dwuczęściowym filmie animowanym zatytułowanym Content 2020, doskonale obrazującym ideę content marketingu. (...)

Obecnie w internecie nie wystarczy zaistnieć, trzeba się wyróżnić. Marka nie może być jedną z wielu, musi być wyrazista, autentyczna, aby nieustannie przykuwać uwagę odbiorców i skupiać ich wokół siebie. A jak się okazuje, możliwe jest to wyłącznie za pomocą unikalnego contentu, ciekawego, wręcz intrygującego, który opowiada o marce, odzwierciedlając jej idee i wartości. Tylko poprzez tak przygotowany content możliwa jest budowa wokół marki środowiska konsumentów. (...)

Ocena artykułu:
Content marketing, współczesny poradnik po marketingu treści - wydanie 1

Autor

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.

kontakt // ideoforce.pl