Optymalizacja strony internetowej krok po kroku

Google lubi zoptymalizowaną stronę. Lubią ją też Twoi klienci. Jak sprawić, żeby roboty Google i użytkownicy otrzymali informacje, które chcemy przekazać? Słowo klucz to optymalizacja. Pokażemy Ci na co zwrócić uwagę, by strona znalazła się w SERP.
24 sierpnia 2020

Optymalizacja strony internetowej, czyli SEO (Search Engine Optimization) prowadzi do uzyskania przez witrynę wysokiej pozycji w wyszukiwarce na wybrane słowa kluczowe. Głównym celem SEO jest ułatwienie użytkownikom odnajdywania informacji, których poszukują – oczywiście na naszej stronie. Owszem zamiarem optymalizacji są pozycje, ale chodzi przede wszystkim o przyciągnięcie użytkowników na stronę, sprzedawanie, budowanie pozycji w branży – wszystko zależy od profilu witryny. Innymi słowy, musimy tak dostosować stronę do wyszukiwarki, by znalazła się nie tyle na pierwszej karcie wyników, co możliwe jak najwyżej, nie zapominając, że witryna spełnia konkretne zadania względem internautów.

Walka o „pierwszeństwo” między stronami w Google jest nieunikniona. Nic dziwnego, widoczność w Google stanowi o być albo nie być firmy w Internecie. Oczywiście pozycjonowanie i działania SEO dotyczą nie tylko Google. Jednak z uwagi na największy udział tej wyszukiwarki w światowym rynku (91,75%) i jej popularność w Polsce, mówiąc o SEO, będziemy wskazywać na Google.

 

Spis treści: 

1. Dlaczego warto optymalizować stronę?
2. Jak optymalizować stronę?
3. Przydatne narzędzia.
4. Na zakończenie.

Optymalizacja seo

Dlaczego warto optymalizować stronę?

Zacznijmy od tego, co wpływa na pozycję witryny w SERP (strona z wynikami wyszukiwania). Mowa o elementach znajdujących się na stronie (on-page) i czynnikach spoza witryny oddziałujących na jej kondycję (off-page). Elementy wewnętrzne wymagające optymalizacji to między innymi treści i słowa kluczowe (w nagłówkach, adresie URL), architektura informacji, kod HTML, dostosowanie strony pod urządzenia mobilne, aktualizowanie contentu. Do czynników spoza strony, ale oddziałujących na nią zaliczamy linki kierujące do strony, jakość witryn na których znajdują się odnośniki, stopień zaufania do strony na podstawie algorytmu TrustRank, sygnały z social media.

Poprawa powyższych parametrów skutkuje przede wszystkim:

  • wyższą pozycją w wynikach organicznych à zaufanie użytkowników do strony i przewaga nad konkurencją
  • wysokimi pozycjami witryny o profilu regionalnym w wynikach lokalnych à dotarcie do osób w najbliższej lokalizacji i pozyskanie klientów na wybranym obszarze
  • lepszą użytecznością i szybkością strony à użytkownicy spędzają na stronie więcej czasu
  • większym ruchem w witrynie àrosnąca konwersja/sprzedaż
  • dopasowaniem treści do oczekiwań à budowanie długofalowych relacji z odbiorcami treści
  • pojawieniem się w Google na wybrane frazy à dotarcie do potencjalnych klientów
  • widocznością w Google News à witryna znajdzie się na stronie prezentującej wiadomości z różnych serwisów informacyjnych
  • obecnością strony w Google Discover à to miejsce, w którym użytkownik z poziomu urządzenia mobilnego otrzymuje potrzebne informacje bez konieczności ich wyszukiwania

Jak optymalizować stronę?

Optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe to proces – złożony i rozłożony w czasie. Czynników rankingujących jest sporo, ale wybraliśmy główne, które przeprowadzą Cię przez optymalizację i pozwolą poznać przyczyny niepowodzeń dotychczasowego pozycjonowania.

Audyt SEO

Dlaczego pozycjonowanie jest nieskuteczne? Dlaczego Googlebot nie „reaguje” na stronę? Chcesz wiedzieć o stronie wszystko, co jest niezbędne do oceny jej efektowności? Zanim rozpoczniesz prace optymalizacyjne, zacznij od analizy strony, biorąc również pod uwagę czynniki wpływające na jej kondycję, czyli off-site. Audyt SEO, a w zasadzie wnioski i późniejsza analiza, pozwolą opracować plan pozycjonowania. Analiza strony nie powinna być jednorazową akcją, a regularnie prowadzonymi pracami.

Co w audycie SEO bierzemy pod uwagę? Badane są obszary dotyczące m.in.: fraz, widoczności strony na wybrane słowa kluczowe, pliku robots.txt (plik tekstowy wskazujący robotom indeksującym, które podstrony mają odwiedzić) prawidłowego renderowania, adresów URL, tagów title, architektury strony (menu, nawigacja, przekierowania itp.), treści (nagłówki, content, grafika), dostosowania do urządzeń mobilnych, profilu linków.

Wynik audytu SEO, czyli raport, odpowiada na kluczowe pytania, wyznacza kierunek każdego z analizowanych obszarów, obejmuje również metody realizowania celu dotyczącego zarówno strony internetowej, jak i firmy.

Struktura serwisu

Struktura serwisu to sposób, w jaki strona jest zorganizowana – przyjazna struktura strony uwzględnia użytkowników i roboty wyszukiwarki. Najważniejsze elementy struktury strony to: strona główna, podstrony opisowe, w tym o firmie, regulamin (np. w sklepie internetowym) oraz podstrony takie, jak kontakt, sklep, blog. Jedna podstrona powinna dotyczyć jednego obszaru tematycznego. Im więcej podstron, tym serwis może rankować na większą ilość fraz. To co istotne, to jakość contentu – użytkownicy oczekują wartościowej treści.

Ogromną rolę w nawigacji odgrywa linkowanie wewnętrzne, które ułatwia użytkownikowi przemieszczanie się po stronie. Ważne jest, aby struktura serwisu była czytelna, co ma mieć odzwierciedlenie w URLach. Strona powinna umożliwić szybsze dotarcie do pożądanej treści. Nie może być tak, że użytkownik, aby spełnić swój cel musi przechodzić przez dziesiątki podstron. Dobrze, żeby było to maksymalnie 2-3 kliknięcia.  Warto wdrożyć menu nawigacyjne, czyli wiersz linków wewnętrznych, dzięki którym użytkownik szybko wróci do strony głównej lub poprzedniej sekcji. Do wyświetlania menu nawigacyjnego należy użyć tzw. breadcrumbs, czyli znaczników uporządkowanych danych menu nawigacyjnego. Dzięki nim uzyskujemy ścieżkę nawigacyjną na stronie, która pokazuje pozycję podstrony w hierarchii serwisu.

Jeśli wprowadzasz zmiany w strukturze, nie zapomnij o przekierowaniu 301, o czym piszemy w dalszej części.

Indeksacja i dostępność dla robotów

Bez dostępności strony dla robotów i indeksacji nie możemy mówić o skutecznych działaniach SEO. Googlebot to główny robot indeksujący. Jeśli Google znajdzie już stronę, przechodzi do rozpoznania jej tematyki, czyli indeksowania. Robot zbieraja informacje, analizuje je, kataloguje elementy wizualne, by następnie przechowywać te dane w indeksie Google. Na indeksowanie wpływają tytuły stron (najlepiej krótkie), nagłówki (powinny odzwierciedlać temat) i zawartość (przede wszystkim treści i teksty alternatywne grafik).

Jeszcze przed zaindeksowaniem ma miejsce crawlowanie, czyli zbieranie informacji o stronie. Oznacza to, że zanim Google „podejmie” decyzję o zaindeksowaniu, sprawdza zawartość witryny. W Google Search Console możemy sprawdzić status indeksacji, czyli ile stron zostało zaindeksowanych. Prędkością indeksowania witryny przez Googlebota można sterować – w Search Console mamy wskazówki, np. upewnijmy się, że witrynę odczytuje Googlebot, a nie inny robot

Kolejnym zagadnieniem związanym z robotami Google jest renderowanie strony (Web Rendering Service). Strona, której Googlebot nie może renderować, nie zostanie zaindeksowana. Podczas renderowania, Googlebot pobiera zawartość strony w kodzie HTML lub w JavaScript (o ile taka treść jest na stronie), a następnie ocenia ją pod kątem zawartości. To, czy Google będzie renderować stronę zależy od tego, czy mu to umożliwimy – nie będzie blokad.

Features
Źródło: https://sitebulb.com/

Jednym ze sposobów oceniania stron przez Google jest mobile first index, o czym nieco więcej w dalszej części.

Wersja mobilna strony

Od czasu mobile first index skuteczne pozycjonowanie bez uwzględnienia strony na urządzenia przenośne nie ma prawa bytu. Indeksowanie mobilne oznacza, że Google do indeksowania strony korzysta przede wszystkim z jej wersji mobilnej. W lipcu 2019 r. Google włączyło domyślne indeksowanie pod urządzenia mobilne dla nowych stron. Stronę możemy przetestować przy pomocy testu optymalizacji mobilnej od Google Search Console.

Wyniki testów
Źródło: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Szybkość ładowania się strony

Czas wczytywania strony powinniśmy systematycznie sprawdzać. Jest to jeden z czynników rankingujących Google. Do weryfikacji strony pod kątem szybkości ładowania się służą narzędzia, takie jak chociażby PageSpeed Insights od Google. Wynik szybkości opiera się na danych analizowanych przez Lighthouse – zautomatyzowanego narzędzia do poprawy jakości stron internetowych.

Pod adresem:  https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ sprawdzicie czas ładowania dowolnej witryny i otrzymacie sugestie. Inne narzędzia warte uwagi to np.: webpagetest.org,.uptrends.com, rozszerzenie dla programistów Chrome DevTools.

Więcej na temat szybkości strony internetowej przeczytacie w kompendium na naszym blogu, przygotowanym przez Wojciecha Szymańskiego.

Poprawne linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie linków na różnych podstronach, umożlwiające płynne przechodzenie przez stronę internetową. Linkowanie nie tylko ułatwia użytkownikowi przeglądanie strony i tym samym obniża współczynnik odrzuceń, ale pomaga w indeksowaniu witryny i  wspiera proces pozycjonowania strony – jest to jeden z aspektów on-site. Wyróżniamy kilka schematów linkowania wewnętrznego: wzajemne, ułożone hierarchicznie (tzw. piramida), jako silos. 

Linki dobrze jest umieścić w treści, menu, stopce. Powinny wskazywać na zawartość podstrony. Przykładowo, odsyłając użytkownika do artkułu, zamiast pisać: „kliknij tutaj” umieścimy w treści tytuł lub słowa, które jasno wskażą, czego może się spodziewać. Na blogu linki powinny prowadzić do oferty, w sklepie internetowym dobrze będzie je dodać np. w kategoriach produktów często oglądanych.

Zalando zakupy
Źródło: https://www.zalando.pl/

Tagi kanoniczne

Tagi kanoniczne (rel=canonical) umieszczane są w sekcji <head> kodu, jako dodanie strony kanonicznej przy pomocy <link>, w mapie strony lub w formie przekierowania 301 (tylko gdy pozbywasz się duplikatu strony). Wdrożenie rel canonical mówi Google, którą podstronę  uwzględnić w rankingu. W ten sposób sygnalizujemy zależność między adresami URL za pomocą tagu z rel=canonical. Jednej podstronie powinien odpowiadać jeden link, czyli jeden adres URL.

Musimy sprawdzić czy tagi kanoniczne są poprawnie wdrożone. Jak to zrobić? Adres kanoniczny dla strony zweryfikujemy przy pomocy narzędzi, takich jak Google Search Console, Siteliner lub Sitebulb. Źle wdrożone tagi kanoniczne, czyli np. wprowadzenie tagu dla niepoprawnego adresu kończy się błędem 404. Brak rel=canonical utrudnia pozycjonowanie, jednak nie zawsze, ponieważ jeśli np. sklep internetowy jest dobrze zaprojektowany brak tagów kanonicznych nie będzie problemem.

Raport problemów
Część raportu dla przykładowej strony wygenerowanego z https://www.siteliner.com/

Certyfikat SSL

Bezpieczeństwo w sieci jest dla użytkowników priorytetem. Strona bezpieczna = strona zaufana. Certyfikat SSL (Secure Sockets Layer) to szyfrowany protokół bezpieczeństwa, który umożliwia przesyłanie poufnych danych. Te z kolei są szyfrowane przez przeglądarkę i serwer. Jeśli na stronie przy adresie widnieje kłódka, użytkownik dostaje informację, że dane przesyłane i odbierane są prywatne.

Alior połączenie bezpieczne
Informacja o certyfikacie SSL jednego z banków

Ile kosztuje certyfikat SSL? Cena certyfikatu uzależniona jest od okresu korzystania z niego i rodzaju. Dla przykładu certyfikat EV (Extended Validation) jest najdroższą opcją i  zawiera pole z pełną nazwą firmy, co wymaga potwierdzenia dokumentami. Ceny wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznej opłaty.  

Stronę zabezpieczymy za pomocą protokołu HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure), chroniącego poufność danych między komputerem a witryną. Implementacja certyfikatu SSL (zmiana http na HTTPS) wpływa na pozycjonowanie. Google lepiej ocenia strony z certyfikatem bezpieczeństwa, co widać po wynikach. Nie zapominajmy, że za przekierowaniem idzie zmiana adresów URL.

Znaczniki title na stronie

Jak wiemy, na pozycję strony w Google wpływają słowa kluczowe. Najistotniejsze dla SERP są te znajdujące się w tytule i nagłówku. Znacznik title umieszczany jest w sekcji <head> a nagłówek w źródle strony w postaci H1. Dobrze, żeby każda podstrona miała inny tytuł, zgodny z jej zawartością i zawierała odpowiednie słowa kluczowe.

<head>
<title>Tytuł strony internetowej</title>
</head>

Tytuł użytkownicy widzą w wynikach wyszukiwania, karcie przeglądarki, w zakładkach. Długość title definiuje się za pomocą pikseli (max. 600) i jest to zazwyczaj około 60 zzs. Pamiętajmy, że Google co jakiś czas zmienia te wartości. Title nie powinien się powtarzać – duplikacja znacznika negatywnie wpływa na pozycjonowanie.

Pozycjonowanie ideo
Znacznik title w wynikach wyszukiwania Google

Przy znacznikach wspomnijmy o meta description. Google w 2009 roku ogłosiło, że opisy nie są czynnikami rankingowymi. Jednak wpływają na współczynnik klikalności, a więc na to, jak użytkownicy postrzegają stronę z poziomu wyszukiwarki.

Przyjazne adresy URL

Adres strony internetowej powinien być możliwie jak najprostszy. Oznacza to, że nie może być ciągiem znaków nie mających ze sobą nic wspólnego. Przyjazny adres URL składa się ze słów odzwierciedlających zwartość oddzielonych myślnikami,  bez polskich znaków. Słowa kluczowe w adresie nie mają dużego znaczenia rankingowego, jednak dla użytkownika stanowią konkretną informację.

Przykłady poprawnej konstrukcji adresów URL:

  • https://blog.hubspot.com/marketing/how-to-start-a-blog
  • https://www.ideoforce.pl/e-commerce/pozycjonowanie-sklepow/
  • https://www.practicalecommerce.com/tailor-product-descriptions-to-the-channel-and-audience
Zoptymalizujemy Twoją stronę internetową!
Podpowiemy Ci jak uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce!
Skontaktuj się

Przekierowania i błąd 404

Przekierowanie informuje o zmianie adresu URL. Skutkiem niewdrożenia odpowiedniego przekierowania jest błąd 404, który oznacza, że strona o danym adresie nie istnieje. Ogólnie błędy 404 nie oddziałują negatywnie na pozycję strony i nie każdy trzeba usuwać. W Serach Console znajdziecie wskazówki co należy robić, jeśli pojawią się błędy 404 à https://support.google.com/webmasters/answer/2445990?hl=pl

Najczęstszymi powodami do zastosowania przekierowania są: zmiana adresu URL, zmiana domeny, usunięcie podstrony, łączenie stron. Po zmianie adresu strony mającej charakter trwały, korzysta się z przekierowania 301, które wpływa na SEO, a dokładnie ocenę strony przez Google.  Z kolei przekierowania 302 i 307 są dla Google sygnałem, że zmiana jest tymczasowa.

Nie znaleziono strony

Optymalizacja treści

Treść jest jednym z głównych czynników rankingowych Google. Nie możemy dopuścić, by na stronie zaistniały zjawiska określane, jako thin content i duplicate content. Pierwsze dotyczy niskiej jakości treści i linków, treści automatycznie generowanej, z błędami, nieprzydatnej dla użytkownika, słów kluczowych w nadmiarze. Duplicate content to treści kopiowane, zarówno z innych stron, jak i powtórzenie tego samego tekstu na podstronach.

Treść zoptymalizowana zawiera słowa kluczowe (również w nagłówkach), jest uporządkowana (nagłówki H1-H6, przy czym nagłówek H1 pojawia się w zawartości tylko raz), oryginalna, w treści znajdziemy słowa pogrubione, wypunktowania, CTA. Czynnikiem rankingowym Google jest również częstotliwość, z jaką uaktualniamy stronę poprzez treści, np. wpisy na blogu. W optymalizacji treści uwzględniającej słowa kluczowe pomogą narzędzia takie jak Surfer, Senuto, Semestrom.

Optymalizacja grafiki

Treścią są też elementy graficzne na stronie i one również wymagają optymalizacji. Grafika wpływa na czas ładowania się strony – ciężki plik wczytuje się wolniej. Powinniśmy więc zoptymalizować jego wagę, bez uszczerbku na doświadczenie użytkownika. Kolejną kwestią są atrybuty. Pierwszym jest atrybut alt, czyli tekst alternatywny. Użytkownik widzi go wówczas, gdy występują problemy z wyświetleniem się grafiki. Drugi to atrybut title, który widać po najechaniu na grafikę kursorem. Pamiętajmy również o podpisaniu zdjęcia, które zamieszczamy w treści.

Ghostery widok

Przydatne narzędzia

Jeśli już wiemy czego szukamy i na co warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę, przejdźmy do tematu środków, które umożliwią nam dokonanie analizy, a więc narzędzi. Wstępną analizę strony www jesteśmy w stanie przeprowadzić przy pomocy bezpłatnych narzędzi. Jednak pamiętajmy, że dopiero zaawansowany audyt witryny wykryje wszelkie nieprawidłowości na stronie. Darmowy audyt, owszem pozwoli zaznaczyć pewne strategiczne obszary, ale nie odda pełni sytuacji. 

Audyt SEO
Źródło: https://www.seoptimer.com/

Jednym z bezpłatnych narzędzi jest SEOptimer. Narzędzie wskaże obszary SEO dotyczące m.in.: meta title, meta description, ilość treści, zagęszczenia słów kluczowych, atrybutów alt, linków; ponadto kwestie związane z użytecznością, szybkością strony, bezpieczeństwem, aktywnością dotyczącą mediów społecznościowych (np. połączenie z pikselem Facebooka) oraz zalecenia.

Seoptimer zalecenia
Zalecenia dla przykładowej strony dotyczące SEO w SEOptimer

Wśród narzędzi płatnych, na które warto zwrócić uwagę jest SEO Spider od Screaming Frog. Jego funkcje pomogą m.in.: znaleźć uszkodzone linki i błędy serwera (np. 404), zduplikowaną zawartość,  adresy URL zablokowane np. przez plik robots.txt, zintegrować z PageSpeed ​​Insights, Search Console i GA.

Kolejne narzędzie  (wspominane przy tagach kanonicznych) to Sitebulb pozwala na przeprowadzenie audytu SEO, w tym porównanie audytów, generowanie raportów, otrzymanie listy najważniejszych wskazówek, przeszukiwanie stron internetowych, renderowanie JavaScript i wiele innych.

Na zakończenie

Optymalizacja strony internetowej krok po kroku

To, że strona internetowa nie jest niezależnym, samoistnie funkcjonującym bytem, wiemy. Optymalizacja SEO strony internetowej jest kluczem do zauważalnej obecności w Google, a mowa o przynajmniej pierwszej karcie wyników wyszukiwania. Zaznaczyliśmy obszary, na które warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę – lista jest dłuższa. Chcieliśmy zwrócić uwagę, że prace nad budowaniem pozycji w wyszukiwarkach wymagają konkretnej wiedzy o stronie, której otrzymanie bez narzędzi będzie wręcz niemożliwe. To właśnie narzędzia sprawnie przeprowadzają przez proces optymalizacji, analizy (monitorowania), wdrażania rozwiązań i raportowania. Ale to tylko jedna strona medalu.

Nawet najdokładniejsze dane pozostają bezużyteczne bez właściwej interpretacji. SEO wymaga szerszego kontekstu, a więc uwzględnienia algorytmów Google, botów, czynników wpływających na zaufanie wyszukiwarki, konkurencji, stron powiązanych siecią linków. Podsumowując, SEO to proces, który potrzebuje  czasu, systematyczności i cierpliwości, ale także wiedzy, planowania i bycia na bieżąco.

Porozmawiajmy o optymalizacji Twojej witryny!

Podobne wpisy

Jak prowadzić konto na LinkedInie?

19 sierpnia 2020
W świecie biznesowych powiązań konto na LinkedIn jest narzędziem wspierającym karierę zawodową, płaszczyzną nawiązywania relacji handlowych, miejscem budowania brandu, służy do wymiany informacji i dzielenia się wiedzą.

Być jak Philip Kotler

13 sierpnia 2020
Philip Kotler to jeden z najwybitniejszych ekspertów – twórca, którego prace wpłynęły na kształt i postrzeganie współczesnego marketingu. W artykule znajdziesz najważniejsze zasady, jakimi Kotler kieruje się w marketingu.
kontakt // ideoforce.pl