Pinterest - historia, idea, wzloty, upadki i wyzwania

Pinterest to wirtualna „tablica inspiracji”. Umożliwia publikowanie odpowiednio oznaczonych treści (np. obrazów, cytatów czy filmów) przez twórców, a także oglądanie i zapisywanie („przypinanie”) ich przez osoby szukające inspiracji.
16 stycznia 2021

Pinterest umożliwia publikowanie oznaczonych treści przez twórców, a także oglądanie i zapisywanie ich przez osoby szukające inspiracji. Dzięki temu powstają kanały wypełnione treściami o konkretnej tematyce. Każdy na swój sposób korzysta z dobrodziejstw Pinteresta.

Publikujący „chwalą się” swoimi zdolnościami i osiągnięciami, udostępniając inspirujące treści. Oglądający natomiast czerpią z tablic innych, jednocześnie zwiększając zasięgi wartościowych „pinów”, czyli plików (audio)wizualnych.

Spis treści:

  1. Geneza nazwy
  2. Oszczędność czasu i przestrzeni
  3. Potrzeba matką wynalazków
  4. Od hermetyczności do ogólnodostępności
  5. Tablica kiedyś i dziś
  6. Ku doskonałości
  7. Wprowadzone udogodnienia
  8. Możliwości marketingowe Pinteresta
  9. Streszczenie
  10. Podsumowanie

Geneza nazwy

Pinterest to hybryda angielskich słów „to pin” – przypiąć i „interest” – zainteresowanie. Sam wyraz „pin” może oznaczać także szpilkę. Często pojawiające się w sieci porównanie do wirtualnej tablicy korkowej nie jest więc bezzasadne.

Zmiana logotypów aplikacji Pinterest na przestrzeni czasu.

Twórców Pinteresta połączył pogląd, że ludzie powinni mieć nieograniczoną możliwość dzielenia się treściami i poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach. Pinterest powstał po to, aby dać użytkownikom możliwość wygodnego kolekcjonowania rzeczy, które ich interesują. Inspirujące treści zostały „uwolnione” z notesów, albumów, dysków czy wspomnianych wcześniej tablic korkowych i umieszczone w jednym miejscu – na platformie Pinterest.

Oszczędność czasu i przestrzeni

Przeniesienie nawyku gromadzenia ciekawych rzeczy z rzeczywistości do Internetu pozwala na oszczędność przestrzeni. Chodzi nie tylko o tę realną, której nie trzeba już zagracać albumami na zdjęcia, notesami zawierającymi cytaty i aforyzmy, czy nośnikami (płytami CD, pendrivami, kasetami) z materiałami wideo. Dzięki platformie Pinterest oszczędza się także wirtualne miejsce, np. na dysku komputera.

Proces kolekcjonowania oraz segregowania obrazów i filmów jest znany od bardzo dawna. Porządkowanie zdjęć w albumie, gromadzenie złotych myśli w zeszycie czy układanie kaset z nagraniami to coś, co pamięta się już z dzieciństwa. Dzięki platformie Pinterest czynności te przeniosły się z rzeczywistości do Internetu. Czy globalna sieć potrzebuje jednak „sprzątania”?

Tadeusz Kotarbiński (polski filozof i logik) stwierdził, że w przeciwieństwie do bałaganu, który robi się sam, o porządek trzeba zadbać na własną rękę. Do tego samego wniosku doszli twórcy Pinteresta i stworzyli wirtualną przestrzeń do gromadzenia i organizowania plików wizualnych. Dzięki temu rozwiązaniu odnajdywanie ulubionych obrazów, filmów czy cytatów jest dużo szybsze i prostsze.

Potrzeba matką wynalazków

Pomysł zaprojektowania strony internetowej służącej do dzielenia się treściami wizualnymi pojawił się już pod koniec 2009 roku. Autorzy Pinteresta, Evan Sharp, Ben Silbermann i Paul Sciarra rozpoczęli wówczas prace nad projektem witryny.

Jak zwykle w przypadku przełomowych wynalazków i rozwiązań, do działania skłoniła ich potrzeba. W dzieciństwie Ben i Evan byli zapalonymi kolekcjonerami wielu rzeczy – od owadów, przez znaczki, aż po książki. W późniejszych latach także gromadzili obrazy, filmy czy teksty (tym razem znalezione w Internecie), jednak już na dysku komputera. W jednym z wywiadów Evan stwierdził jednak, że nie był to zbyt dobry system. Ograniczona pamięć komputera, narastający „bałagan” w plikach i brak możliwości odnalezienia mniej znanych twórców grafik zniechęcał mężczyzn do swojej pasji. Chęć uproszczenia i uprzyjemnienia swojego hobby przyczyniła się do powstania jednego z najbardziej rozpoznawalnych serwisów internetowych.

Grono twórców Pinteresta pozostało kompletne do 2012 roku – wówczas Paul Sciarra opuścił zespół i rozpoczął pracę nad innymi, nowymi projektami technologicznymi. Co ciekawe, po odejściu rozpoczął pracę w Andreessen Horowitz – firmą inwestującą w start-upy. To jeden inwestorów Pinteresta, który pomógł zdobyć fundusze na rozwój przedsięwzięcia.

Porozmawiajmy o budowaniu wizerunku Twojej marki w social media! Obsługujemy kompleksowo każdego Klienta i dowozimy satysfakcjonujące efekty!
Skontaktuj się

Droga do ogólnodostępności

W grudniu 2009 roku rozpoczęto prace nad stroną internetową. Początkowo miała ona tylko ułatwić twórcom gromadzenie i organizowanie plików wizualnych. Pinterest zaczynał jako „zabawny projekt”, a jego twórcy nie mieli aspiracji do opracowania rewolucyjnego narzędzia. Trzy miesiące później, w marcu 2010 roku, w sieci pojawił się próbny model Pinteresta (tzw. wersja beta). Początkowo, aby z niego korzystać, niezbędne było zaproszenie od członka witryny. Pinterest nie od zawsze był więc ogólnodostępny – jego popularność hamował warunek „tylko na zaproszenie”. W takiej formie rozwijał się aż do grudnia 2011 roku i mimo ograniczeń, w niespełna dwa lata zdobył aż 1,5 miliona użytkowników.

Pinterest zyskał miano start-upu, czyli młodej „organizacji, która tworzy produkty i usługi w warunkach skrajnej niepewności”. Witryna błyskawicznie zyskała zainteresowanie nie tylko korzystających z niej internautów, ale także inwestorów. Wsparcia Pinteresta podjęły się firmy typu venture capital, zajmujące się finansowaniem wschodzących firm o dużym potencjale wzrostu (lub takich, które już ten wzrost wykazały). Wśród „aniołów biznesu” Pinteresta znalazły się m.in. Bessemer Venture Partners i Andreessen Horowitz (a16z). Pomoc inwestorów spowodowała gwałtowny skok wartości Pinteresta na światowych giełdach.


Popularność Pinteresta stale rośnie. W trzecim kwartale 2020 roku odnotowano 442 miliony aktywnych użytkowników.

Tablica kiedyś i dziś

Zainteresowania potrafią powiedzieć o człowieku więcej niż się wydaje. Ktoś bez pasji jest uważany za nieciekawego i bezbarwnego, osoba z popularnym hobby wydaje się iść za tłumem, natomiast taka z niespotykanym konikiem uchodzi za ekscentryka lub osobę wartą poznania (wszystko zależy od subiektywnej oceny).

Pinterest umożliwia użytkownikom dzielenie się tymi zainteresowaniami poprzez udostępnianie, a także gromadzenie „dorobku wizualnego” innych. Prezentując publicznie rzeczy, które im się podobają, wyrażają siebie. Pinterest bywa także wirtualnym przewodnikiem dla osób, które dopiero szukają czegoś dla siebie.

Bez względu na sposób korzystania z Pinteresta, układ przypominający ułożone kafelki znacznie uprzyjemnia ten proces. Co ciekawe, wygląd witryny nie zmienił się aż tak bardzo na przestrzeni 10 lat. Twórcy przyznają, że jego opracowanie było najbardziej czaso- i pracochłonnym zajęciem, a także wymagało największej ilości poprawek. W jednym z wywiadów Evan Sharp wspomniał aż o 50 modyfikacjach wprowadzonych przed uzyskaniem zadowalającego efektu.

Wersja beta Pinteresta (rok 2011) - źródło: https://web.archive.org/web/20120915000019/http://pinterest.com/

 

Obecnie Pinterest jest dostępny dla każdego, dlatego znikły przyciski „zaproś przyjaciół” czy „poproś o zaproszenie”. Tytuł i autor pina nadal znajdują się pod filmem/obrazem, jednak komentarze i hashtagi (np. #kolorowanka) są widoczne dopiero po kliknięciu w określony kafelek. Zgodnie z panującą modą na minimalizm, pliki wizualne są bardziej wyeksponowane, a treść określająca obraz czy miniaturę filmu ukazuje się tylko osobom zainteresowanym zawartością.

Każdy użytkownik może utworzyć do 2000 tematycznych „albumów” (tablic) i umieszczać tam mnóstwo (200 000) pinów. Każdy z nich jest opatrzony opisem i hashtagami ułatwiającymi przyporządkowanie ich do odpowiedniej kategorii i wyświetlanie zainteresowanym osobom. Dzięki temu:

  • algorytmy trafniej „podsuwają” użytkownikom treści, które powinny ich zainteresować,
  • każdy użytkownik może bez problemu znaleźć to, czego potrzebuje, wpisując odpowiednie słowo lub frazę (np. gotowanie).

Ciekawą opcją Pinteresta jest możliwość „wypróbowania pina”, wykorzystywana najczęściej przy filmach lub grafikach instruktażowych. Przykładowo, po obejrzeniu tutorialu użytkownik może udostępnić zdjęcie efektu swojej pracy. Dzięki temu pozostali widzą nie tylko dzieło twórcy, ale także kopie sporządzone przez osoby zainspirowane danym pinem. Na tej podstawie można łatwiej ocenić swoje szanse na pomyślne powtórzenie wyczynu zaprezentowanego w materiale.

Zespół Pinteresta na bieżąco poprawia wygląd i funkcjonalności witryny, aby zwiększyć wygodę użytkowania i w przejrzysty sposób prezentować ulubione treści użytkownikom. Przykładowo, w 2019 roku dodano ciemny tryb, który zdobywa ostatnio uznanie wielu internautów. Śledząc ich preferencje oraz panujące trendy, zespół Pinteresta stale udoskonala wygląd witryny i dodaje kolejne opcje i udogodnienia.

Ku doskonałości

Nie tylko wygląd witryny przekłada się na wygodę użytkowania. Ważnymi elementami są także szybkość ładowania i możliwość korzystania bez względu na urządzenie. Zespół Pinteresta nieustannie udoskonala więc optymalizację witryny pod kątem urządzeń mobilnych, aby umożliwić sprawne korzystanie z Pinteresta nie tylko stacjonarnie, ale także poza domem. Wzrost liczby użytkowników mobilnych przyczynił się także do poprawy jakości wyszukiwania lokalnego, które dopasowuje treści do lokalizacji użytkownika.

Rosnąca popularność Pinteresta zmobilizowała twórców do podjęcia współpracy z wieloma tłumaczami. Aplikację przetłumaczono na około 40 języków, umożliwiając dzielenie się inspirującymi treściami mieszkańcom niemal wszystkich zakątków świata.

Zespół techniczny Pinteresta wprowadza także coraz więcej rekomendacji, bazując na inteligentnych algorytmach. Dzięki nim wyniki wyszukiwania są coraz bardziej dostosowane do indywidualnych preferencji i potrzeb użytkowników. Szukanie inspiracji jest łatwiejsze i szybsze dzięki systemom podsuwającym najciekawsze pomysły (biorąc pod uwagę najczęściej wyszukiwane treści).

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Wprowadzone udogodnienia

Ułatwianie życia użytkownikom Pinteresta wydaje się dla jego twórców głównym celem podejmowanych działań. Zespół nie przestaje więc pracować nad nowinkami technicznymi i dodatkowymi funkcjonalnościami, a także ich bieżącymi aktualizacjami. Przegląd aktualności na oficjalnej stronie Pinteresta pozwala stwierdzić, że na przestrzeni 10 lat pojawiło się mnóstwo udogodnień stworzonych z myślą o użytkownikach. Oto niektóre z nich:

  • 15 czerwca 2010 r. powstały grupowe tablice do przypinania. Dzięki nim jedną tablicę może zapełniać wiele osób. Wspólne przypinanie „szpilek” (pinów) usprawnia pracę nad zbiorowymi projektami czy grupowymi planami. Przykładowo, wszyscy znajomi miłośnicy gotowania mają możliwość stworzenia wspólnej, ogólnodostępnej książki kucharskiej poprzez dodawanie ciekawych przepisów.
  • 17 sierpnia 2010 r. wprowadzono opcję komentowania bezpośrednio ze strony głównej – to rozwiązanie usprawniło komunikację między użytkownikami Pinteresta. Od tamtej pory użytkownicy mogą szybko i wygodnie wyrażać opinie o poszczególnych pinach.
  • 19 lutego 2014 r. zaktualizowano przycisk „Pin It” (przypnij). Dzięki temu możliwe jest szybsze i łatwiejsze zapisywanie treści. Od tamtej pory przycisk wyświetla się tuż po najechaniu na film, tekst lub obraz.
  • 14 kwietnia 2014 r. zmodernizowano Centrum Pomocy – bardziej intuicyjna strona ułatwiła rozwiązywanie bieżących problemów użytkowników.
  • 24 kwietnia 2014 r. wyszła nowa opcja – wyszukiwanie z przewodnikiem. Nakierowuje ona osoby szukające inspiracji na właściwe treści. Ułatwia wyrażenie myśli i odnajdywanie dokładnie tego, co jest potrzebne w danej chwili.
  • 6 sierpnia 2014 r. dodano czat umożliwiający bezpośrednią wymianę myśli i spostrzeżeń na temat Pinów. To kolejny krok w stronę usprawnienia komunikacji między użytkownikami.
  • 13 sierpnia 2014 r. rozpoczęto współpracę z Vevo, owocem której była możliwość zapisywania i organizowania ulubionych teledysków.
  • 8 lipca 2015 r. poszerzono listę aplikacji skorelowanych z Pinterestem. Kreacje z Polyvore, upominki z Etsy czy newsy z Reddita od tamtej pory można zapisywać jako Piny. Współpraca z innymi serwisami daje większą swobodę gromadzenia plików.
  • 23 lipca 2015 r. dodano możliwość zapisywania linków za pomocą Pinterest. Od tej pory na wirtualnej tablicy korkowej można gromadzić nie tylko pliki, ale także odnośniki do stron internetowych.
  • 27 czerwca 2016 r. ulepszono opcję kupowania rzeczy przez Pinterest. Dodano wirtualną torbę na zakupy umożliwiającą umieszczanie w niej możliwych do kupienia pinów (a dokładniej rzeczy, które przedstawiają). Sklep Pinterest współpracował wówczas z 20 000 sprzedawców.
  • 28 października 2016 r. zmodernizowano reklamy na Pintereście tak, aby wyświetlać użytkownikom produkty i usługi dopasowane do ich preferencji. Kolejna optymalizacja treści pod kątem zapytań użytkowników przyczyniła się do dokładniejszego „odgadywania” ich potrzeb.
  • 7 lutego 2017 r. powstało innowacyjne narzędzie (wówczas w wersji beta), umożliwiające dopasowywanie pinów do rzeczywistych elementów, widzianych przez obiektyw aparatu. Na przykład, fotografując choinkę, Pinterest wyświetlał najbardziej pasujące (możliwe do kupienia przez witrynę) ozdoby świąteczne – np. bombki czy łańcuchy.
  • 6 czerwca 2017 r. ruszyła kampania promocyjna Pinteresta (What If
  • 9 listopada 2017 r. uproszczono proces organizowania zapisanych plików. Dodano element „sekcje”, który umożliwił gromadzenie tablic o podobnej tematyce w jednym miejscu (sekcji). Dodatkowa podkategoria usprawniła korzystanie z Pinteresta szczególnie użytkownikom z dużą liczbą tablic.
  • 14 listopada 2017 r. utworzono Pinkody ułatwiające rozpowszechnianie profili na Pintereście. Pinkod to kombinacja kolorowych kropek, umieszczonych wokół zdjęcia profilowego. Zeskanowanie kodu powoduje przekierowanie na określony profil lub tablicę na Pintereście.
  • 2 października 2018 r. dodano rekomendacje wynikające z wcześniejszych wyszukiwań. Dzięki temu użytkownicy dostają gotowe inspiracje, bez konieczności ich samodzielnego szukania. Inteligentne algorytmy sukcesywnie „wyręczają” internautów w poszukiwaniu interesujących treści.
  • 14 lutego 2018 r. opracowano dodatkowe rozwiązanie do porządkowania treści na Pintereście. Umożliwiły one sortowanie pinów i tablic, np. alfabetycznie czy według daty dodania, a także archiwizowanie ich. Narzędzia do grupowania elementów według określonego wzoru są przydatne szczególnie dla użytkowników posiadających dużą liczbę tablic.  
  • 29 marca 2018 r. dodano możliwość „podglądania” poczynań (gromadzenia pinów) obserwowanych na Pintereście ludzi. Dzięki tej opcji treści zapisywane np. przez liderów opinii są widoczne dla ich sympatyków. Ludzie chętnie naśladują osoby, które są dla nich autorytetami, dlatego ważne jest nie tylko samodzielne poszukiwanie inspiracji, ale także inspirowanie się innymi.
  • 22 lipca 2019 r. wprowadzono wirtualne zajęcia pomagające w walce ze stresem. Zespół Pinteresta we współpracy ze specjalistami ds. zdrowia emocjonalnego opracował zbiór ćwiczeń relaksacyjnych dla osób wyszukujących treści na poprawę nastroju.
  • Od 28 sierpnia 2019 r. Pinterest to nie tylko miejsce do poszukiwania wizualnych inspiracji, ale także do zdobywania wiedzy. Udoskonalony system wyszukiwania pinów zawierających dane dotyczące zdrowia ma pomóc w walce z dezinformacją medyczną.
  • 28 stycznia 2020 r. udoskonalono istniejące od 2017 roku urządzenie Pinterest Lens. Innowacja umożliwiła „przymierzenie” makijażu przed kupieniem danego kosmetyku. „Wirtualne testery” znacznie ułatwiły zakupy online i upodobniły je do tradycyjnych (w drogeriach).
  • 10 grudnia 2019 r., biorąc przykład z Google, zespół Pinteresta opracował narzędzie do badania popularności wpisywanych słów i fraz w określonym przedziale czasowym. Pinterest Trends pozwala sprawdzić statystyki poszczególnych wyszukiwań.
  • 24 marca 2020 r. zaprogramowano miejsce na codzienne inspiracje, dostosowane do potrzeb i preferencji danego użytkownika. Wyświetlają się one po kliknięciu zakładki „Dzisiaj”.
  • 22 kwietnia 2020 r. dodano aplikacje i programy graficzne do Pinteresta. W ten sposób ułatwiono twórcom korzystanie z witryny.
  • 6 maja 2020 r. opracowano narzędzie do planowania spotkań online czy harmonogramu wykonywania zadań/projektów. Dzięki temu zorganizowane są nie tylko pliki (audio)wizualne, ale także ich kolekcjonerzy.
  • 23 września 2020 r. wyszła wersja beta opcji Story Pins. Umożliwia ona (podobnie Instagram czy Facebook) publikowanie relacji (historii – ang. stories) z danego dnia. Póki co, funkcjonalność ta nie jest dostępna na terenie Polski.

Na blogu (Pinterest Newsroom) pojawiają się poradniki dotyczące korzystania z witryny, a także trendy, statystyki, rankingi czy raporty przejrzystości. Dzięki temu, początkujący mogą zgłębić tajniki funkcjonowania Pinteresta, a jego weterani – poczytać o wprowadzanych nowinkach i panujących tendencjach.

Możliwości marketingowe Pinteresta

Internauci czerpią pomysły na zakupy przy pomocy Google, social media, pytając znajomych i rodzinę. Szukają także inspiracji na Pintereście. Większość użytkowników Pinteresta twierdzi, że materiały, jakie odnajdują w serwisie pomagają im w podjęciu decyzji o zakupie, ale też stanowią pierwszą informację o produkcie. Zamieszczanie interesujących grafik, to tylko jedna z możliwości dotarcia do klientów. Drugą jest reklama. Firmy na Pintereście mogą promować się za pomocą kilku formatów reklam: standardowych (obrazów pionowych lub kwadratowych), wideo, pinów karuzelowych (kilka obrazów), kolekcji (główny obraz i dodatkowe). Pinem reklamowym można również promować instalację aplikacji.

Formaty wizualne reklam sprawdzą się w branży modowej, turystycznej, kosmetycznej, e-commerce – a więc wszędzie tam, gdzie kolor i odpowiednie ujęcie przemówią do odbiorcy. Celem kampanii na Pintereście może być budowanie zasięgu i świadomości marki, zwiększenie ruchu na stronie, konwersja (np. dołączania użytkowników do grona subskrybentów), zachęta do kupowania offline. Reklamę można kierować na kilka sposobów, np. na podstawie zainteresowań (np. książki, wystrój wnętrz), danych demograficznych, słów kluczowych czy własnej listy klientów. Kampania reklamowa kończy się raportem i analizą – firma wie co poszło dobrze, a co można poprawić przy następnej kampanii. 

Streszczenie

  • Twórcy Pinteresta, Evan Sharp, Ben Silbermann i Paul Sciarra.
  • Pinterest to hybryda angielskich słów „to pin” – przypiąć i „interest” – zainteresowanie.
  • Pinterest to wirtualna „tablica inspiracji”.
  • Pinterest możliwia publikowanie odpowiednio oznaczonych treści (np. obrazów, cytatów czy filmów) przez twórców, a także oglądanie i zapisywanie („przypinanie”) ich przez osoby szukające inspiracji.
  • Twórców Pinteresta połączył pogląd, że ludzie powinni mieć nieograniczoną możliwość dzielenia się treściami i poznawania ludzi o podobnych zainteresowaniach.
  • Pinterest zaczynał jako „zabawny projekt”, a jego twórcy nie mieli aspiracji do opracowania rewolucyjnego narzędzia.
  • Popularność Pinteresta stale rośnie. W trzecim kwartale 2020 roku odnotowano 442 miliony aktywnych użytkowników.
  • Zespół Pinteresta na bieżąco poprawia wygląd i funkcjonalności witryny, aby zwiększyć wygodę użytkowania i w przejrzysty sposób prezentować ulubione treści użytkownikom.

Podsumowanie

Pinterest to wyszukiwarka wizualna pomysłów i inspiracji. Znajdują sie na niej miliardy pomysłów, które dzięki systemowi pinów Użytkwonicy zapisywać na tablicach, które pomagają w ich organizowaniu.

Historia rozwoju platform social media. Źródło: future-marketing.co.uk.

Założony w 2009 roku Pinterest szybko stał się jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych w sieci. Jako reklamodawca firma ma mozliwość opowiedzenia o sobie licząc na to, że Użytkownicy docenią zaprezentowane pomysły i produkty.

Porozmawiajmy o budowaniu wizerunku
w social media!

Autor

Podobne wpisy

Google Search Console dla opornych

12 stycznia 2021
Google Search Console to kopalnia wiedzy o stronie internetowej. Weryfikacja pozycji strony, odkrycie i wyeliminowanie błędów usprawni Twoje działania marketingowo-sprzedażowe. Przygotowaliśmy zestawienie funkcji i wskazówki pomocne w obsłudze narzędzia.

[Prasówka #14] Google aktualizuje zasady, FB zmienia polubienie strony

11 stycznia 2021
Google aktualizuje kwestie prawne reklam audiowizualnych, uaktualnione zostają zasady produktów i usług finansowych. Bing Webmaster Tools dodaje nowe wskaźniki do raportu, na FB znika przycisk ,,lubię to” przy stronie. Więcej newsów w najnowszej prasówce!

Nasze artykuły
na Twojej skrzynce!

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z artykułami z naszego bloga.
Nie przegap najciekawszych wpisów, które
pomogą Ci odnieść sukces w Internecie!

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

kontakt // ideoforce.pl