Rozszerzona rzeczywistość w marketingu internetowym

Rozszerzona rzeczywistość na dobre zagościła w e-marketingu. Jak pokazują kampanie reklamowe, technologia jest skuteczna w angażowaniu odbiorców i budowaniu rozpoznawalności. Przygotowaliśmy zestawienie rozwiązań z wykorzystaniem AR.
13 listopada 2019

Nad technologią rozszerzonej rzeczywistości od wielu lat prowadzone są badania naukowe. Z rozwiązań bazujących na AR korzysta rynek gier komputerowych, branża nieruchomości, sektor bankowy, lotnictwo, muzea czy też wojsko i służby bezpieczeństwa. Wykorzystywana jest również podczas szkoleń w marketingu internetowym i e-commerce, np. jako wizualizacja produktów.  Czy rozszerzona rzeczywistość ma szansę stać się codziennością? Wiele na to wskazuje.

Co to jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality) łączy świat cyfrowy z rzeczywistym. Obrazy z otoczenia realnego uzupełniane są grafikami i animacjami w 3D – do zobaczenia ich wystarczy aparat lub kamera w telefonie. AR w przeciwieństwie do VR (wirtualna rzeczywistość, ang. Virtual Reality) nie polega na tworzeniu zupełnie nierzeczywistego obrazu w 3D, a jedynie uzupełnia ten istniejący realnie. W systemie VR popularne są gogle, takie jak np. te, które produkuje marka Oculus, ale i Google w postaci rozwiązania Daydream View. Korzystanie z technologii AR umożliwiają aplikacje mobilne z systemem Augmented Reality.

Pierwsze co przychodzi na myśl jeśli mówimy o wirtualnej rzeczywistości to z pewnością gra o światowej popularności. W 2016 roku świat oszalał na punkcie gry miejskiej Pokémon Go, która korzysta z technologii AR. Gra została wydana w USA, Australii i Nowej Zelandii po czym objęła kolejne kraje, od europejskich po Amerykę Łacińską czy państwa w Azji. Rozszerzoną rzeczywistość możemy zobaczyć również w social media w postaci filtrów i soczewek na Instagramie, Snapchacie i Messengerze. 

pokemongo
Źródło: https://www.androidauthority.com/pokemon-go-arcore-update-913547/

Wiele znanych firm doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromny potencjał marketingowy tkwi w tego typu rozwiązaniach. Świat właśnie obiegła wiadomość o opóźnieniu się premiery zestawu słuchawkowego i okularów w technologii rozszerzonej rzeczywistości od Apple. Wszystko wskazuje na to, że zestaw zostanie zaprezentowany 2022 roku, a premiera okularów nastąpi rok później.

AR w Google

Google idzie z duchem czasu i zaczyna dostarczać użytkownikom zupełnie nową jakość usług. AR zaczyna być dostępna w wyszukiwarce – bezpośrednio z niej lub stron internetowych użytkownik może umieszczać obiekty 3D na własnej przestrzeni (np. biurku).Obecenie funkcja dostępna jest dla kilku haseł, ale Google zapowiada, że będzie dodawał kolejne. Tak wygląda wynik wyszukiwania dla hasła: "szpic miniaturowy": 

szpic-miniaturowy

Ale to nie jedyna usługa w technologii rozszerzonej rzeczywistości od Google. Kolejna to Google Lens, czyli możliwość szukania informacji o obrazie, który widzimy przy pomocy aparatu. Google wychodzi z założenia, że nie zawsze jesteśmy w stanie sprecyzować słowami to, o co chcemy zapytać. Dlatego usługa pozwala na skanowanie tekstu i tłumaczenie go, wyszukanie informacji o konkretnym produkcie, miejscu (np. budynku), a nawet identyfikację roślin i zwierząt. Z użyciem Playground, czyli nowego trybu kreatywnego w aparacie Pixela można „ożywić” obrazy i firmy dzięki reagującym postaciom, napisom czy naklejkom.

Co jeszcze od Google? AR w aplikacjach, która angażują, uczą, bawią, promują marki i innowacje, np. Porsche AR Visualizer, Human Anatomy Atlas czy gra Jurrasic World Alive. Google ma również funkcję rzeczywistości rozszerzonej w Mapach – Live View Beta. Dostępna jest na urządzeniach obsługujących ARCore (platforma od Google dla developerów) i ARKit w lokalizacjach, w których mamy Street View. Z funkcji Live View możemy korzystać jedynie podczas nawigacji pieszej, ale i w dobrze oświetlonym miejscu. Google ciągle pracuje nad ulepszaniem tych funkcji, ale i innych w ramach technologii AR. Mapy w tym wydaniu ciągle są testowane przez lokalnych przewodników, ale już teraz ułatwiają trasę, np. pokazując gdzie skręcić.

live-view-beta
Źródło: https://arvr.google.com/ar/

AR w reklamie

Kampanie reklamowe wykorzystujące AR – ciekawe, angażujące, na długo pozostające w pamięci. O  wielu kampaniach mówi się do dziś, mimo, że od ich realizacji upłynęło sporo czasu. Znane kampanie i aplikacje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość wdrożyły z sukcesem marki, takie jak:

Coca-Cola

W centrum handlowym Mall of Scandinavia w Sztokholmie marka przeprowadziła akcję promującą recykling zużytych puszek. Przechodzący ludzie, gestami wrzucali puszki do wirtualnych koszy. Akcja jak najbardziej zasługująca na pochwałę – dobra zabawa, najnowsza technologia i dbałość o środowisko. To nie jedyna proekologiczna inicjatywa Coca-Coli, która odbyła się w 2018 roku. Już wcześniej marka wraz organizacją WWF zorganizowała w londyńskim muzeum akcję, której wykorzystała technologię AR.

IKEA

Z technologii rozszerzonej rzeczywistości od 2017 roku korzysta także IKEA. Marka stworzyła aplikację AR, IKEA Place, dzięki której klienci mogą przeglądać katalog i umieszczać produkty u siebie w domu. Użytkownik ma do wyboru 2200 przedmiotów. Po zeskanowaniu podłogi, po dotknięciu ekranu, wirtualny produkt dopasowywany jest do wnętrza. Aplikację można pobrać ze sklepu Google Play lub Apple App Store. 

Timberland

W 2014 roku sklep odzieżowy Timberland w Galerii Mokotów stworzył wirtualną przymierzalnię. Po zeskanowaniu twarzy, system dopasowywał podobną sylwetkę. Korzystający z tej przymierzalni mogli dopasowywać poszczególne części garderoby, a na koniec otrzymać zdjęcie z wybraną stylizacją.

Sephora

Marka kosmetyczna przygotowała dla swoich klientów aplikację Virtual Artist App dostępną w systemie Android i iOS. Powstała dzięki ModiFace, które oferuje usługi AR i VR dla marek kosmetycznych i e-commerce. Użytkownicy aplikacji mogą dopasować produkty, sprawdzając jak będą wyglądać na twarzy oraz poznać te odpowiednie do potrzeb czy zobaczyć efekty korzystania z po dłuższym czasie. Oczywiście, wszystkie z nich znajdują się w sklepie.

virtual-artist-app
źródło: https://sephoravirtualartist.com/

Pepsi

To jedna z najgłośniejszych kampanii reklamowych, a wszystko za sprawą AR. W 2014 roku marka zainstalowała na jednym z londyńskich przystanków na New Oxford Street, zamieniając jedną ze ścian w okno z rozszerzoną rzeczywistością. Osoby, których reakcje zostały utrwalone na firmie, nie widziały, że biorą udział w kampanii „Unbelievable” Pepsi Max. Odbiorcy byli świadkami surrealistycznych wydarzeń, dzięki którym mogli poczuć, jak technologicznie wykreowany świat łączy się z realnym.

Pojawienie się na rynku przedstawionych kampanii i aplikacji wywołało poruszenie na rynku zarówno wśród konsumentów, jak i osób, które na co dzień skupiają się nad promowaniem marek w wirtualnym świecie. Rozszerzoną rzeczywistość wykorzystało również Muzeum Powstania Warszawskiego, które wraz agencją Adv.pl już w 2011 roku przygotowało aplikację „Warszawa’44. Śladami Powstania Warszawskiego”. Marki, które zdecydowały się na marketing w wydaniu AR jest więcej, wśród nich są Burger King, Nicorette, L'Oréal (podobnie jak Sephora), Findus, Glenlivet, Amazon, Disney.

Na zakończenie

Rozszerzona rzeczywistość to coś znacznie więcej, niż dobra zabawa i to dzięki marce, którą klient zna i ceni. To tworzenie wraz z nim opowieści, angażowanie go. Dotarcie do klientów, również potencjalnych, dzięki urządzeniom mobilnym jest dzisiaj bardzo łatwe. Ale właśnie dlatego, że tak jest, marka musi stworzyć coś, co wyróżni ją wśród miliona innych. Popularność aplikacji wiąże się nie tylko z ich odpowiednią promocją w ramach kampanii, ale bazuje na pomyśle, który wzbudzi emocje, i nie pozwoli o sobie zapomnieć, będzie autentyczny.

Konsumenci nie lubią kupować w ciemno, ale zależy im też na czasie. Idealnym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w e-commerce. Klient widzi produkt u siebie w domu, może zobaczyć jego zastosowanie. Podjęcie decyzji stałe się prostsze i szybsze, a co więcej, forma w jakiej następuje sprecyzowanie potrzeby nie tylko bawi, ale buduje świadomość marki. Podsumowując temat: marketingowi internetowemu w wydaniu AR, jak najbardziej mówimy tak!

Tworzymy kreatywne strategie e-marketingowe!

Autor

Podobne wpisy

Sposoby na omijanie folderu SPAM w e-commerce

8 listopada 2019
W branży e-commerce maile, które trafiają do SPAM-u, to prawdziwa udręka i ogromny problem dotyczący efektywności działań firmy. Zdradzamy sprawdzone sposoby na dotarcie komunikatów e-mailowych do jak największego grona odbiorców, omijając folder spam.

Black Friday, Cyber Monday coraz bliżej – co zrobić, aby zwiększyć sprzedaż

30 października 2019
Jak co roku, zbliża się jedno z największych konsumenckich wydarzeń. Black Friday i Cyber Monday, które mimo iż dość krótko obecne na polskim rynku, mocno zakorzeniły się w świadomości klientów. Jak się na nie przygotować i zwiększyć sprzedaż?
kontakt // ideoforce.pl