Ponad 200 czynników wpływających na pozycjonowanie
Elementów wpływających na pozycjonowanie jest bardzo dużo. Samo Google mówi o około 200 czynnikach, a przecież to nie jedyna wyszukiwarka. Poniżej znajduje się checklista z wybranymi elementami, które warto "zacheckować" podczas prac nad swoim portalem. Jest to moja autorska lista wynikająca z zebranych doświadczeń. Część z punktów jest podana hasłowo - jeśli wymagałyby doszczegółowienia bądź uargumentowania zapraszam do skorzystania z funkcji komentowania poniżej treści.
Z całą pewnością niejeden pozycjoner i niejedna agencja SEO dopisaliby jeszcze wiele innych pozycji - zapewne mocno związanych z konkretnymi branżami.
Ja natomiast sadzę, że najważniejsze jest, aby witryna (bez względu na to czy jest to sklep internetowy, rozbudowany portal informacyjny bądź witryna firmowa) byłą stworzona z pewnym pomysłem na siebie, a jej twórcy mieli świadomość, że aktualnie content is king.
Wybrane 58 ważnych elementów
- Czy portal uruchomiony jest na własnej płatnej domenie z końcówką .PL, .COM.PL, .EU lub .COM?
- Czy portal internetowy podpięty jest do Narzędzi dla Webmasterów Google?
- Czy portal internetowy podpięty jest do Bing - Webmaster Tools?
- Czy portal internetowy podpięty jest do Yandex Webmaster Tools?
- Czy w portalu wdrożony jest system statystyczny typu PIWIK lub Google Analytics?
- Czy każdy produkt bądź usługa posiada własną indywidualną podstronę?
- Czy strona posiada unikalne treści?
- Czy portal oferuje jakąkolwiek wartość dodaną?
- Czy portal na pewno jest dostępny 99,9% czasu?
- Czy portal ma własne konto na Facebooku?
- Czy portal ma własne konto na GooglePlus?
- Czy opisy produktów bądź usług są przygotowane w sposób profesjonalny i kompleksowy?
- Czy portal ma własne konto na Pinterest?
- Czy portal ma własne konto na Twitter?
- Czy portal ma własne konto na LinkedIn?
- Czy serwis posiada przyjazne adresy URL?
- Czy każda podstrona posiada absolutnie indywidualny znacznik title?
- Czy każda podstrona posiada absolutnie indywidualny znacznik description?
- Czy w zawartości meta tagu title na podstronach pojawiają się najważniejsze frazy (oprócz samych nazw produktów czy usług)?
- Czy w zawartości meta tagu description na podstronach pojawiają się najważniejsze frazy (oprócz samych nazw produktów czy usług)?
- Czy Google Analytics jest zintegrowane z Narzędziami dla Webmastera Google?
- Czy serwis posiada funkcjonalność generowania mapy witryny w postaci pliku XML (sitemap.xml)?
- Czy mapa witryny (sitemap.xml) zgłoszona jest do Narzędzie dla Webmasterów Google?
- Czy nazwy podstron w kodzie HTML osadzone w znaczniku H1?
- Czy Narzędzie dla Webmasterów Google nie zwraca żadnych błędów?
- Czy narzędzie PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights) pokazuje wartości powyżej 80?
- Czy narzędzie Test zgodności z urządzeniami mobilnymi (https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/) potwierdza przystosowanie strony dla urządzeń mobilnych?
- W przypadku portalów czy jeśli zawiera produkty w różnych odmianach (np. kolory swetrów) jest absolutna pewność, że nie dochodzi do duplicant content?
- Czy każde zdjęcie na karcie produktu (podstronie danego produktu czy usługi) posiada znacznik ALT?
- Czy w witrynie jest możliwość dodawania komentarzy?
- Czy w tekstach na podstronach stosowane są wyróżnienia w tekście (pogrubienie, podkreślenie)?
- Czy w serwisie istnieje menu w postaci HTML (tekstowej)?
- Czy do najważniejszych podstron w serwisie (najważniejszych podstron) prowadzą linki ze strony głównej?
- Czy w serwisie prowadzony jest dział czytelnia (bądź inny, w którymmozna publikować sporo treści)?
- Czy w serwisie prowadzony jest dział FAQ?
- Czy w serwisie istnieje plik robots.txt?
- Czy w serwisie jest przycisk Facebook Like?
- Czy w serwisie jest przycisk Google +1?
- Czy w serwisie jest przycisk Pin It?
- Czy w serwisie są wdrożone RichSnipety?
- Czy z serwisu nie ma więcej niż 15 linków wychodzących? (dotyczy niewielkich stron firmowych)
- Czy proporcja / ratio pomiędzy ilością kodu a ilością tekstu wynosi powyżej 20%?
- Czy strona została zgłoszona do najpopularniejszych polskich katalogów witryn?
- Czy firma została zgłoszona do najpopularniejszych polskich katalogów firm?
- Czy współczynnik Trust Rank witryny mierzony w narzędziu www.majesticseo.com wynosi powyżej 35?
- Czy profil linkowania jest naturalny?
- Czy treści pojawiające się w serwisie (np. w dziale czytelnia) zachęcają do samodzielnego linkowania przez użytkowników?
- Czy strona została zgłoszona do katalogu DMOZ?
- Czy ze wszystkich własnych kont w serwisach społecznościowych (np. Facebook, Twitter) prowadzą linki do portalu?
- Czy do portalu prowadzą linki z innych kont niż własne w serwisie Facebook?
- Czy w Narzędziu dla Webmasterów Google w źródłach największej liczby linków jest mniej niż 10% katalogów?
- Czy w Narzędziu dla Webmasterów Google w źródłach największej liczby linków pojawiają się duże serwisy opiniotwórcze?
- Czy łatwo odnaleźć dane rejestracyjne firmy?
- Czy łatwo odnaleźć numer telefonu do firmy?
- W przypadku sklepu czy posiada on konto w serwisie Opineo bądź innym analogicznym?
- Czy w serwisie istnieje podstrona opisująca firmę - np. "O nas"?
- Czy na stronie nie ma reklam obcych witryn?
- Czy strona jest wolna od błędów typograficznych i błędów ortograficznych?
Wiele rzeczy nie zależy od nas
Warto dodać w tym miejscu, że wiele rzeczy nie zależy od nas (a przynajmniej nie bezpośrednio - np. wiek domeny).
Z mojego doświadczenia wynika jednak, że ciągłe, systematyczne prace nad witryną w końcu prowadzą do upragnionego celu, które de facto w cale nie musi oznaczać TOP10, a po prostu duży ruch z wyników organicznych (czyt. długi ogon).