Skrypty Google Ads, czyli jak usprawnić optymalizację kampanii

Skrypty Google Ads pomagają w efektywnym zarządzaniu kampaniami reklamowymi. Dzięki możliwości wprowadzenia dodatkowych opcji znacząco ułatwiają pracę. Korzystanie z nich pozwala na automatyczne generowanie danych, czy automatyczne zmiany na koncie.
21 sierpnia 2019

Optymalizacja kampanii Google Ads ma na celu poszukiwanie najkorzystniejszych rozwiązań, które wpływają na skuteczność całego przedsięwzięcia. Aby zmiany na koncie miały sens, ważne jest zaimplementowanie śledzenia konwersji. Dzięki temu możliwe jest dokładne przeanalizowanie działań użytkownika. Jesteśmy w stanie zobaczyć zależność pomiędzy słowami kluczowymi, reklamami, wiekiem użytkownika, płcią, lokalizacją czy użytym urządzeniem. Wiedza ta jest niezbędna podczas oceny skuteczności metod stosowanych podczas kampanii.

Śledzenie konwersji pozwala określić, które reklamy nie generują przychodów. Ma to miejsce w przypadku zysków nieadekwatnych do zainwestowanych środków. Może zdarzyć się, że zwrot z inwestycji (ROI), czyli przychody z reklam w porównaniu z poniesionymi wydatkami, będzie znikomy.

roi Dlatego tak ważne jest, by stale monitorować przebieg kampanii Google Ads i analizować zależności pomiędzy poszczególnymi czynnikami na podstawie generowanych raportów. W tym celu niezbędne jest posługiwanie się narzędziami optymalizującymi, którymi są skrypty Google Ads.

Skrypty Google Ads

Skrypty Google Ads to bezpłatne, w pełni zautomatyzowane i gotowe do wdrożenia rozwiązania wspomagające prowadzenie kampanii reklamowych. Co ważne, ich obsługa nie wymaga od nas zaawansowanej wiedzy programistycznej. Potrzebna jest jedynie podstawowa znajomość środowiska JavaScript. Jest to najczęściej wykorzystywany na stronach internetowych skryptowy język oprogramowania. Rozwiązaniami, które oferuje gotowa biblioteka skryptów Google Ads są m.in.:

  • Raportowanie działań poprzez tworzenie zaawansowanych wykresów i tabel, które dotyczą zestawień wybranych elementów konta (np. skuteczności reklamy Google Ads, działania strony na urządzeniach mobilnych, wyszukiwanych hasła).
  • Wprowadzanie zmian w ramach ustalania stawek na kampanię.
  • Automatyczne wykluczenie miejsc docelowych reklam, które nie wykazują  skuteczności.
  • Ustawianie powiadomień dotyczących błędów lub problemów pojawiających się na koncie.
  • Optymalizację elementów struktury kampanii, którymi mogą być grupy reklam, słowa kluczowe czy słowa kluczowe wykluczające.
  • Zarządzanie wieloma kontami przez konto menadżera.
Google Ads nie ma przed Ideo Force żadnych tajemnic. Tworzymy kampanie w taki sposób, by osiągnąć cel biznesowy Klienta. Pozyskujemy ruch na stronie i zwiększamy sprzedaż!
Skontaktuj się

Skrypty warte uwagi

Skrypty, czyli fragmenty kodu JavaScript aktywujemy w panelu Google Ads.

Jako że skrypty automatycznie wprowadzają zmiany na koncie reklamowym, działania wykonywane są bez naszego udziału. Ze skryptów możemy korzystać podczas obsługi jednego konta Google Ads lub kilku – niektóre z nich mają wersję Ads Manager do przetwarzania wielu kont.

Google udostępnia gotową już bibliotekę skryptów reklam. Możemy w niej znaleźć wiele interesujących nas rozwiązań i dostosować je do swoich potrzeb, a nawet wykorzystać autorskie pomysły. Skrypty uruchamia się w panelu Google Ads w zakładce „Narzędzia”. Funkcja ta znajduje się w kolumnie „Działania zbiorcze” – nowy skrypt wklejamy, autoryzujemy i gotowe!

biblioteka skryptów

Poniżej prezentujemy 5 przydatnych skryptów, które pomogą wam usprawnić kampanię reklamową:

Link Checker

Jest to skrypt, który sprawdza, czy adresy URL w reklamach, słowa kluczowe i linki do witryn nie generują komunikatu „nie znaleziono strony” lub innych błędów. Główne opcje skryptu możemy ustawić w arkuszu kalkulacyjnym Google i w łatwy sposób dopasować je do swoich potrzeb. Wśród nich są m.in.: zakres analizy skryptu, powiadomienie e-mail po każdym wykonaniu skryptu i zakończeniu całej analizy, zapisywanie sprawdzanych adresów URL w pliku Excela.

Jedną z opcji jest również ustawienie liczby dni między analizami, co pozwoli monitorować częstotliwość, z jaką skrypt rozpoczyna nową analizę wszystkich adresów URL. W przypadku tej funkcji warto mieć na uwadze, że kontroli poddawana jest minimalna liczba dni między analizami, jednak faktyczna liczba może być większa.

link checker

Ze skryptu Link Checker możliwe jest korzystanie tylko na jednym koncie. Dlatego, jeśli chcemy działać na kilku, konieczne będzie użycie wersji Ads Manager. Jak to działa? Skrypt dla kont menedżera Google Ads rozszerza pojedynczy skrypt, umożliwiając uruchomienie wielu kont.

Quality Score Script v3.0  

To bezpłatny skrypt, który służy do śledzenia wyników jakości słów kluczowych, a wyniki te zapisywane są w arkuszu kalkulacyjnym. Dzięki temu rozwiązaniu uzyskujemy także dostęp do całej historii śledzenia, możliwej do przeglądnięcia w każdym czasie. Jedną z funkcjonalności skryptu jest pulpit nawigacyjny. Zarówno pulpit, jak i wyniki jakości słów kluczowych przechowywane są na Dysku Google.

Jak wiemy, analiza wyniku jakość słów kluczowych jest niezbędna podczas prowadzenia kampanii reklamowych. To poprzez właściwie dopasowane wyrażenia reklama dociera do potencjalnego klienta. Podobnie, jak w przypadku Link Checker'a, mamy możliwość dostosowania skryptu, ustawiając dodatkowe dane do tworzonych wykresów. Konfiguracja Quality Score Script v3.0 jest łatwa, a skrypt rozpoczyna działanie zaraz po uruchomieniu.

quality score

Multi Bidder

Skrypt, którego funkcjonalność bazuje na regułach automatycznych opartych na arkuszu kalkulacyjnym. Korzystając z tego rozwiązania, zyskujemy pełną kontrolę w zarządzaniu nawet sporą liczbą reguł. Multi Bidder występuje w dwóch wersjach: Single Account i Manager Account. Druga wersja ułatwia zarządzanie ogromną ilością reguł na wielu kontach podpiętych do konta menadżera.

Jak wiemy, optymalizacja stawek za słowa kluczowe jest jedną z najważniejszych czynności podczas zarządzania kontem Google Ads, a Multi Bidder nam to ułatwia i automatyzuje. W przypadku określania nowych stawek nie zaleca się częstych modyfikacji – musimy dać systemowi odpowiedni czas na dopasowanie się do zmian i analizę wyników. Najkorzystniej będzie wprowadzać takie aktualizacje raz w tygodniu.

multi bidder

Ad Performance Report

Raport skuteczności reklam – skrypt ten tworzy arkusz kalkulacyjny Google w postaci wielu wykresów. Generowane są one automatycznie zaraz po utworzeniu kopii szablonu arkusza i uzupełnieniu wartości danych w arkuszu raportu. Nowy raport tworzony jest podczas każdego uruchomienia skryptu, a wszystkie dotychczasowe sprawozdania tego typu przechowywane są na Dysku Google.

Możliwe jest również przesłanie raportów na adres e-mail. Statystyki, które skrypt wykorzystuje do stworzenia takiego raportu, pochodzą zawsze z poprzedniego tygodnia. Dzięki Ad Performance Report sprawdzimy, jak analizowane połączenia wszystkich elementów reklamy (np. nagłówków, adresów URL) wpływają na efektywność działań.

ad performance

Pause All Keywords With No Impressions

Ostatni z prezentowanych skryptów to wyjątkowo proste, ale zarazem niezwykle przydatne narządzie pozwalające na wstrzymanie wszystkich słów kluczowych, które nie generują ruchu w kampanii. Może to mieć miejsce np. ze względu na komunikat „zbyt mała liczba wyszukiwań”. Jak sama nazwa wskazuje, skrypt automatycznie wstrzymuje słowa kluczowe, które nie generują wyświetleń. Pozwala to skupić się na słowach, które faktycznie będą przynosiły efekty oraz wyeliminowanie fraz nieefektywnych.

Korzystanie ze skryptu Pause All Keywords With No Impressions pozwala na bardzo szybkie określenie skuteczności używanych fraz –  a to właśnie od dopasowania słów kluczowych zależy powodzenie kampanii reklamowej.

Podsumowanie

Wymienione przez nas przykłady skryptów pokazują, że zarówno ich wdrożenie jaki i obsługa nie są skomplikowane. Narzędzia te są automatyczne, dlatego tworzenie raportów podsumowujących zebrane dane nie wymaga naszego udziału. Jest to niewątpliwie czynnik przemawiający za korzystaniem z narzędzi optymalizujących kampanię Google Ads.

Celem korzystania z przedstawianych skryptów jest usprawnienie działań, zwłaszcza przez osoby, które samodzielnie prowadzą swoje konta reklamowe. 

Proponowane opcje skryptów dają możliwości korzystania z zupełnie nowych rozwiązań oraz pozwalają zapobiegać posunięciom generującym straty przy jednoczesnym zwiększaniu efektywności tych właściwych. Jak widać, Google Ads kryje wiele funkcji, których efekty umiejętnego wykorzystania są potwierdzeniem słuszności wdrażania tego typu rozwiązań.

java script

Zapewniamy pomoc w kampaniach Google Ads!

Autor

Podobne wpisy

Mity o User Experience

13 sierpnia 2019
Masz realny wpływ na proces tworzenia strony firmowej, sklepu internetowego i każdego produktu cyfrowego. Zobacz trzy najpopularniejsze mity o User Experience, których nie należy powielać podczas projektowania rozwiązania zorientowanego na użytkowników.

Analiza social media dla biznesu: przegląd wskaźników i narzędzi

7 sierpnia 2019
Prowadząc biznes na pewno większość z nas posiada własne kanały social media. To dobrze. Jednak czy Wasze działania ograniczają się do wrzucania postów na Facebooka i sprawdzaniu ilu macie fanów? Jeśli tak, to najwyższa pora to zmienić.
kontakt // ideoforce.pl