Wykorzystanie User-Generated Content w SEO

Bez dobrych treści na stronie nie ma SEO. Firmy próbują prześcignąć się w zatrudnianiu najlepszych copywriterów i pisaniu długich artykułów. A co jeśli istnieje sposób, aby mieć to wszystko za darmo, bez większego nakładu sił?
28 czerwca 2021

Jeśli jesteście choć trochę zainteresowani tematyką pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych, na pewno wiele razy słyszeliście slogan „content is king” i ciężko temu zaprzeczyć. Bez dobrych treści na stronie nie ma SEO. Firmy próbują prześcignąć się w zatrudnianiu najlepszych copywriterów i pisaniu długich artykułów. A co jeśli istnieje sposób, aby mieć to wszystko za darmo, bez większego nakładu sił?

Spis treści:

  1. Czym jest UGC?
  2. Rodzaje UGC
  3. Korzyści płynące z UGC
  4. User genereted Content i SEO
  5. Long-tail keywords
  6. Social Media i SEO
  7. Voice Search Optimization
  8. UGC poprawia Domain Authority
  9. Schema.org
  10. Wady User ganreted Content
  11. Streszczenie
  12. Podsumowanie 

Czym jest User-Generated Content?

UGC może być komentarzami na portalach społecznościowych, opiniami, recenzjami produktów, postami, grafikami, czy materiałami wideo. Te wszystkie naturalnie tworzone treści wpływają pozytywnie na wizerunek danej marki oraz SEO.

UGC może przybierać różne formy, te które obecnie generują największe zasięgi to na pewno filmy na YouTube, to tam możemy obejrzeć pierwsze wrażenia o danych produktach, zobaczyć poradniki (tutoriale), vlogi w których użytkownicy mogą w lekki i nienachalny sposób polecić twoje produkty lub usługi, swoją popularność zyskują obecnie także recenzje na tym portalu, nie tylko nowinek technologicznych, ale też np. książek.

Istnieje jeszcze jeden typ treści, który jest generowany przez użytkowników i daje ogromny rozgłos i korzyści. Przy tym jest też jednak ryzykowny i najtrudniej jest go kontrolować. Są to wszelkiego rodzaju memy, trendy i virale. Tutaj jednak największą rolę gra szczęście, nigdy nie wiadomo co ostatecznie przyciągnie uwagę Internautów a obok czego przejdą bez większego zainteresowania.

Rodzaje UGC

  1. Recenzje – osoby odwiedzjące po raz pierwszy twoją witrynę, nie wiedzą nic o twojej marce i doskonale zdają sobie sprawę z tego, że opisy na stronie, stworzone przez ciebie nie są bezstronne. Dlatego doskonałym ruchem będzie zachęcenie użytkowników, aby to oni o niej opowiedzieli. Nawet jeśli wcześniej kupujący byli sceptyczni, mogą zmienić zdanie po zobaczeniu wielu pozytywnych poleceń. Nie chodzi tutaj o polecenia konkretnych produktów, do tego przejdziemy później, ale polecenia twojej marki i biznesu, jako całości.
  2. Fora dyskusyjne – daj użytkownikom miejsce, z którego będą mogli korzystać. Oczywiście to, na co musisz zwrócić uwagę to dokładna moderacja tak, aby wszystko było na swoim miejscu. Pamiętaj też, że ma być to forum dla użytkowników, a nie miejsce, w którym będziesz upychał frazy kluczowe i reklamował swoje produkty.
  3. Opinie o produktach -  jest to najbardziej naturalne miejsce dla użytkowników, w którym będą używali ważnych dla twojej witryny fraz kluczowych, mogą także uzupełnić opis, który znajduje się na twojej stronie o dodatkowe dane techniczne, czy parametry. Pamiętaj, aby zachęcać użytkowników do pisania recenzji przy wszystkich produktach w podobnym stopniu, tak, aby nie doszło do tego, że jedne strony są „puste”, a inne przepełnione treścią.
  4. Sekcja pytań i odpowiedzi – dzięki takiemu rozwiązaniu będziesz otrzymywał regularną dawkę ruchu na stronie, ale też stworzysz więź z klientem. Zapewnij swoim użytkownikom miejsce w swojej witrynie tak, aby mogli zadać wszystkie nurtujące ich pytania. Oni będą mogli uzyskać ważne odpowiedzi, a ty zyskasz naturalne frazy, które będą kluczem do optymalizacji strony do wyszukiwania głosowego.
  5. Komentarze do artykułów – jeśli twoja strona posiada sekcję blog, warto umożliwić internautom komentowanie jej. Warto włączyć oczywiście moderację w tej sekcji, tak aby uniknąć spamu i wypowiedzi nie na temat. Jeśli użytkownicy polubią twoje artykuły i będą one na wysokim poziomie, masz szansę na zbudowanie ciekawej społeczności.  

Korzyści płynące z UGC

Wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Mało który Internauta kupuje online bez wcześniejszego sprawdzenia opinii o danym produkcie. Nielsen podaje, że 84% badanych, z 58 krajów przyznaje, że opinie rodziny i znajomych są dla nich najważniejsze w procesie zakupowym, a aż 78% sprawdza treści generowane przez użytkowników przed zakupem i to na ich podstawie podejmuje ostateczną decyzję.

Jednak opinie, które są wstawiane przez sam sklep, lub są generowane masowo, szybko zostaną rozpoznane i odrzucone. Te, które będą autentyczne i będą niosły przydatne dla użytkownika informacje, sprawią, że klient chętniej zapozna się z produktem i go kupi.

Źródło nowego i autentycznego contentu

Wymyślanie i tworzenie treści, które będę niosły za sobą dobrą jakość i będą ukierunkowane na konkretnych odbiorców jest czasochłonne, drogie i może nie przynieść dobrych rezultatów tak szybko jak się tego spodziewamy. Ponieważ content tworzony przez klientów jest tworzony pod wpływem emocji, ale także je wzbudza, użytkownicy są w stanie poczuć więź z marką. Owocuje to wytwarzaniem się długofalowej więzi między kupującym a sprzedającym.

Dodatkowo w przypadku treści tworzonych przez klientów możemy mieć pewność, że nie zostały one powielone z innych źródeł i są unikalne. Jest to niesamowicie istotna rzecz w trakcie pozycjonowania strony internetowej, a roboty Google na pewno ocenią nasza stroną jako wartościową i pełną przydatnej wiedzy.

Kontakt z marką

Tego typu działania naszych użytkowników sprawiają, że możemy sprawniej i efektywniej reagować na błędy lub niedociągnięcia z naszej strony. To z kolei buduje dobre imię marki oraz zaufanie między klientem a firmą, która staje się autentyczną w oczach odbiorcy tych treści. UGC pomoże ci także w budowaniu efektywnego marketingu szeptanego, co przełoży się na wzrost ruchu organicznego z wyszukiwarek i innych kanałów. Internauci czasem nieświadomie prześcigają się w tym, aby wziąć udział w tworzeniu tego typu treści, dzieje się tak, kiedy akcja danej marki staje się viralowa. Tak działo się np. w przypadku Coca-Coli, która dodała imiona na etykiety swoich butelek, wszyscy robili sobie z nimi zdjęcia, Internet został zalany masą autentycznego i jakościowego contentu w postaci zdjęć.

User-Generated Content i SEO

Aby móc wykorzystać w swojej strategii SEO User-Generated Content musisz przede wszystkim zachęcić i zaktywizować swoich odbiorców do tego by tę treść generowali, co więcej, zachęcić w taki sposób, aby była ona dla ciebie korzystna i odpowiednia dla twojej marki.

Jako przykład weźmy sobie wydawnictwo. Co może zrobić tego typu firma, aby internauci chętnie tworzyli dla niej treści i były one dokładnie takie, jakich my jako firma od nich oczekujemy?

Przede wszystkim konkursy, a te mogą przybierać różne formy. Możesz zacząć od Instagrama, np. na  najlepsze zdjęcie nawiązujące do zbliżających się wakacji. Do regulaminu możesz dodać adnotację, że na zdjęciu muszą znaleźć się książki z twojego wydawnictwa. Możesz spróbować także zorganizować konkurs na najlepszą opinię do książki na waszej stronie internetowej.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Koszty zorganizowania takiego rozdania nie muszą być duże a nagrody to może być po prostu jedna z książek z waszej oferty. Jak widzisz nie poniesiesz żadnych strat finansowych a zyskasz lojalnych twórców, którzy być może zostaną z tobą na dłużej.  

Inne sposoby na budowanie tego typu contentu, to:

  • Zachęcaj odbiorców do dzielenia się swoimi przemyśleniami, opiniami, czy recenzjami, angażuj ich np. poprzez zadanie bezpośredniego pytania: „Jak wam mija dzień? Co dziś czytacie?”
  • Pamiętaj, aby twoja witryna była jak najbardziej przyjazna dla użytkowników a dodawanie opinii proste i szybkie, wszystko po to żeby nie zrezygnowali z chęci komentowania po tym jak przeczytają, że żeby to zrobić muszą być zalogowani, lub witryna wymaga podania wielu prywatnych danych, takich jak numer telefonu.
  • Warto w swoich akcjach promocyjnych zachęcać uczestników do używania i przy tym promowania konkretnych hashtagów i zwrotów. Marka będzie z nimi kojarzona, co przyczyni się do jej rozpoznawalności.
  • Nie zostawiaj twórców tych treści samym sobie. Odpowiadaj na ich komentarze, wysyłaj wiadomości prywatne, reaguj na ich zaangażowanie. Dzięki temu poczują się docenieni i w przyszłości chętniej będą się udzielać.
  • Stwarzaj możliwość do spotkania się z twoimi klientami, fanami, czytelnikami zależnie od tego, jakiego typu działalność prowadzisz. Przy tym zachęcaj do podzielenia się, wrażeniami z tych wydarzeń, wstawianiem zdjęć, nagrywaniem relacji itp.
  • Na pewno użytkownicy chętniej zaangażują się w twoją społeczność, jeśli w jakiś sposób zaczniesz ich wyróżniać. Komentarz tygodnia, recenzja miesiąca, możliwości jest wiele a twoi odbiorcy zobaczą, że ci na nich zależy.

Te wszystkie techniki sprawią, że treści dotyczące twojej strony będą pojawiały się często, i nie będziesz musiał przejmować się tym, że o twojej firmie jest zbyt cicho. Nie wymagają też od ciebie dużych nakładów finansowych, co jest istotne np. dla małych dopiero rozwijających się firm.

Long-tail keywords

Niezaprzeczalnie User-Generated Content pomaga w analizie fraz kluczowych z tzw. długiego ogona. Tego typu frazy składają się z 3-4 słów i sprawiają, że twoja witryna internetowa pojawia się w odpowiednich wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że na naszą stronę trafia klient, który faktycznie potrzebuje naszych usług lub produktów.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Korzyścią korzystania z tego typu fraz jest to, że są one o wiele bardziej doprecyzowane, dzięki czemu możemy z większą dokładnością ustalić potrzeby i wymagania naszych klientów. Jeśli ktoś wpisuje w wyszukiwarce internetowej frazę „naprawa licznika Audi A4 B6” dokładnie wiemy, że chodzi mu o osobę, którą mu ten licznik naprawi, lub profesjonalne porady, z których będzie mógł skorzystać. Natomiast, jeśli wpisze frazę „Audi A4” nie będziemy wiedzieć ani czy ten użytkownik chce kupić, naprawić, czy poczytać o swoim aucie, ani o jaki rocznik, czy jaką generację mu chodzi.

Używając tych fraz poznasz swoich klientów i będziesz w stanie spełnić ich oczekiwania kompleksowo. Przyciągniesz też takie osoby, które faktycznie będą zainteresowane twoją usługą. Na twoją witrynę nie będą trafiać przypadkowi internauci, którzy po chwili i tak ją opuszczą.

Klienci, tworząc swoje treści mogą wymyślić frazy, o których ty nigdy byś nie pomyślał i ich nie zastosował. Załóżmy, że prowadzisz ekskluzywny butik i nazywasz swoje produkty „obuwiem” i „odzieżą”, jeśli będziesz zwracał uwagę na treści generowane przez użytkowników szybko zauważysz, że to frazy, które zawierają słowa „ubrania” oraz „buty” generują więcej wizyt strony. Oczywiście to tylko gdybania, ale właśnie na tym, może polegać analiza fraz kluczowych oparta na UGC.

Social Media i SEO

Obecnie pozycjonowanie nie może być skuteczne bez dobrze przygotowanej kampanii w mediach społecznościowych. Treści udostępniane w takich serwisach zwiększają zaangażowanie i przyciągają odwiedzających do twojej witryny. A to z kolei zwiększa jej widoczność.

To może działać także w drugą stronę, treści udostępnione przez użytkowników na naszej stronie, możemy wykorzystać na Facebooku, Tik Toku, czy Instagramie. Dzięki temu tak jak wspominałam wcześniej zwiększymy ich zaangażowanie i sprawimy, że chętniej będą odwiedzać zarówno naszą stronę jak i profile.

Voice Search Optimization

Ten typ wyszukiwania wciąż się rozwija i korzysta z niego coraz więcej użytkowników, jest też niemałym ułatwieniem dla osób starszych, lub niewidzących. Nic, więc dziwnego, że producenci smartfonów starają się ciągle ulepszać tę funkcję.

Case study

Wykorzystanie chatbota (w formie storytellingu) w działaniach rekrutacyjnych uczelni.

Sprawdź! 

Adobe w swoim badaniu wykazało, że 48% ankietowanych konsumentów używało, lub używa wyszukiwania głosowego, co więcej eksperci twierdzą, że liczba ta będzie stale rosnąć. Nic dziwnego skoro obecnie nie tylko smartfony posiadają tę funkcję, a coraz popularniejsze stają się inteligentne głośniki. Jak już wspomniałam UGC idealnie sprawdza się do wyszukiwania i analizy fraz kluczowych z długim ogonem. A to właśnie one są najczęściej używane przy tego typu wyszukiwaniu. Przy okazji możemy, więc też zoptymalizować naszą witrynę pod użytkowników, którzy z niego korzystają. Możemy to zrobić, poprzez dodanie na naszą stronę sekcji pytań i odpowiedzi. Bo to właśnie te frazy będą wypowiadali użytkownicy do swoich wirtualnych asystentów.

UGC poprawia Domain Authority

Czym w ogóle jest Domain Authority (DA)? Jest to jeden z bardzo popularnych parametrów w branży SEO, który został opracowany przez firmę MOZ. Wykazuje on potencjał rankingowy danej strony, oraz związek strony z jej branżą i tematyką. DA przewiduje, więc jak wysoko nasza witryna może znaleźć się w wynikach wyszukiwania.

Jak już ustaliliśmy UGC to treści, które są o wiele częściej indeksowane przez wyszukiwarki. Wszystko przez to, że są przydatne i generują wysokie zaangażowanie. Dzięki naszym użytkownikom, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami możemy zdobyć też wiele naturalnych, dobrej jakości linków, ponieważ klienci będą chętnie dzielić się swoimi wypowiedziami, czy komentarzami.

Schema.org

Prawie dekadę temu największe firmy tworzące wyszukiwarki internetowe, takie Google, Yandex, Yahoo i Microsoft, współpracowały zakładając Schema.org. Celem tej strony jest tworzenie, promowanie i utrzymanie standardów strukturalnych. Dzieje się to na stronach internetowych, ale także m.in. w wiadomościach e-mail. Witryna powstała z wykorzystaniem ogromnego zaangażowania internautów, którzy pomagali w jej tworzeniu na licznych listach mailingowych oraz forach internetowych. Webmasterzy używają tego ogólnodostępnego słownika, aby ustrukturyzować metadane na swoich stronach internetowych, to z kolei pomaga wyszukiwarkom w zrozumieniu tego, jakie treści są publikowane na stronie, co znacznie pomogło to w ich indeksacji. Wszystko to powstało dla użytkownika, tak aby zapewnić mu komfort korzystania z wyszukiwarek i pozwolić na jak dokładniejsze wyniki. 

W przypadku sklepów internetowych, które zawierają recenzje i opinie użytkowników, odpowiednie oznaczenie tego typu treści na stronie może skutkować tym, że kiedy nasz sklep pojawi się w wyszukiwarce, pod linkiem, który do niego prowadzi znajdziemy ilość gwiazdek, która odzwierciedla opinie o produkcie lub usłudze oferowanej przez nas. Taki wynik jest znacznie bardziej atrakcyjny dla użytkownika, dlatego prawdopodobieństwo kliknięcia w odnośnik prowadzący do naszej witryny jest bardzo wysokie. Takie kliknięcia mogą prowadzić do zwiększonej liczby konwersji. Pamiętajmy jednak, że nie będziemy w stanie tego zastosować, jeśli na stronie nie będziemy mieć dobrej jakości treści generowanych przez użytkowników. Pamiętaj więc aby zastosować techniki, takie jak konkursy, aby użytkownicy chętniej dzielili się swoją wiedzą i przemyśleniami.

Wady User-Generated Content

Niestety wszystko, co niesie ze sobą korzyści ma też swoje wady, nie unikniemy tego. Autentyczność, która jest tak wielkim atutem testów i grafik produkowanych w ten sposób może stać się jednocześnie naszym wrogiem. Brak kontroli nad tym, co będą mówić i pisać o nas klienci jest czymś, z czym musimy się liczyć budując strategię opartą na UGC.

Pamiętaj, że treści na twojej stronie może wstawić każdy, zadowolony klient, spamer, ktokolwiek. Jeśli na twojej stronie zaczną przeważać komentarze typu „ok”, albo opinie z jedną gwiazdką i dopiskiem „nie polecam”, Google może uznać twoją stronę za przepełnioną spamem, ze słabej jakości treścią. Warto aktywizować swoich klientów, oraz zachęcać do dzielenia się rozbudowanymi opiniami o produkcie, usłudze lub artykule.

Prawa autorskie to bardzo szeroki temat, który ma wiele zakamarków i drażliwych kwestii. Powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, że o ile klienci lubią być wyróżniani i widzieć, że ich działania nie pozostają niezauważone, o tyle wykorzystanie ich wizerunku, albo wygenerowanej przez nic treści do wielomilionowej kampanii reklamowej może okazać się bardzo niekorzystne. Nie chodzi jedynie o kwestie prawne, które powinieneś dokładnie ustalić o najlepiej skontaktować się w tej sprawie z profesjonalistą. Użytkownikom może nie spodobać się po prostu taki typ działania z twojej strony, nawet, jeśli regulamin zakładał, że masz prawo do wykorzystania i pracy, bez żadnej zgody może się to spotkać z ogromnym niezadowoleniem, a najbardziej ucierpi wizerunek twojej marki.

Musisz pamiętać także o odpowiedzialności, z jaką wiąże się publikowanie treści na stronie, lub mediach społecznościowych marki. Załóżmy, że jesteś producentem alkoholu, niekorzystnym byłoby w takim przypadku publikowanie zdjęć osoby niepełnoletniej, która korzysta z twoich produktów.  Albo gdybyś był producentem aut, a jakiś twórca na YouTube chciałby zrobić film z pierwszą reakcją na nowy model, byłoby dla ciebie niekorzystne gdyby przy tym wszystkim nie zapiął pasów.

Streszczenie

  • User-Generated Content (w skrócie UGC), to treści tworzone przez użytkowników w żaden sposób niepowiązane i nieopłacane przez markę.
  • UGC może  przybierać formę recenzji, opinii, komentarza, filmu, zdjęcia, dyskusji na forum, lub udzielania się w mediach społecznościowych.
  • Wykorzystywanie User-Generated Content sprawi, że zbudujesz trwałą więź z klientem a  twoja marka będzie bardziej autentyczna w jego oczach.
  • Treści tworzone przez użytkowników to ciekawy i unikalny kontent, który zostanie zauważony przez roboty Google i zyska na tym twoja strona .
  •  Warto aktywizować swoich odbiorców tak aby z chęcią i regularnie tworzyli treści na twojej stronie oraz mediach społecznościowych, organizacja konkursów, wydarzeń i różnego rodzaju akcji promocyjnych na pewno w tym pomoże.
  • Tego typu zawartość strony sprawi, że łatwiej będzie znaleźć ją, w wyszukiwarce za pomocą wyszukiwania głosowego, wszystko dzięki naturalnym frazom tworzonym przez Internautów.
  • UCG jest nierozłącznie powiązane z działaniami w Social Media, te dwie płaszczyzny przeplatają się, oraz współdziałają.
  • DA, czyli Domain Authority to wskaźnik ukazujący potencjał rankingowy twojej strony, możesz go poprawić dzięki dobrze zoptymalizowanym treścią, które generują twoi odbiorcy.
  • Warto oznaczyć tą zawartość za pomocą schema.org, dzięki temu wyniki wyszukiwania, zawierające twoją stronę będą ciekawsze dla użytkownika, a roboty Google łatwiej skategoryzują twoją witrynę.
  • User-Generated Content to nie same korzyści, trzeba używać go z rozwagą, tak aby sobie nie zaszkodzić i nie razić do siebie klientów.

Podsumowanie

UGC to warta uwagi i ważna część pozycjonowania stron internetowych. Dzięki niej możesz znacznie poprawić pozycję swojej witryny, ale też zwrócić uwagę klientów, którzy na dłużej zapamiętają twoją firmę. To sposób na budowanie trwałych relacji, które opierają się na tym czego potrzebuje i wymaga klient. Dzięki takim treściom poprawiasz swoją witrynę w wielu aspektach, takich jak wyniki wyszukiwania, wygląd tych wyników, pozycję na wyszukiwanie głosowe i wiele innych.

Twoja witryna staje się zaufaną i godną polecenia. Warto jednak pamiętać, że za User-Generated Content nie kryją się same korzyści i warto go mimo wszystko kontrolować i moderować tak aby uniknąć chaosu na twojej stronie i czerpać jak najwięcej korzyści.

Ocena artykułu:
Wykorzystanie User-Generated Content w SEO
Średnia ocen użytkowników 4.2 na podstawie 6 ocen

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.

kontakt // ideoforce.pl