Niski poziom użyteczności sklepu internetowego, zbyt długie poszukiwanie produktów czy skomplikowana procedura składania zamówienia, zniechęca konsumentów do korzystania z serwisu. Oczekiwania użytkowników nieustannie rosną, dlatego w obliczu trudności bardzo szybko się oni zniechęcają i porzucają problem, nie podejmując trudu jego rozwiązania.
W poszukiwaniu usability
W projektowaniu serwisu bardzo ważne jest odwoływanie się do doświadczeń i opinii użytkowników. Ocena użytkownika wynika bowiem z jego oczekiwań i potrzeb, a co ważne, może ona ulec zmianie, gdy użytkownik będzie korzystał z serwisu.
Chcąc stworzyć sklep internetowy spełniający standardy usability trzeba zweryfikować opinię konsumentów od momentu uzyskania świadomości istnienia serwisu, poprzez skorzystanie z niego, na realizacji celu kończąc. Na podstawie doświadczenia konsumentów (określonej grupy) można uzyskać obiektywną ocenę na temat sklepu internetowego – pozwoli to określić w jakim stopniu zostały spełnione oczekiwania użytkowników.
Jak zatem przewidzieć oczekiwania użytkowników? Jak przygotować serwis odpowiadający ich potrzebom?
Optimal Workshop http://www.optimalworkshop.com/
To zestaw praktycznych narzędzi do pomiaru użyteczności serwisu, za pomocą których można przetestować przygotowane modele architektury. W ramach rocznego abonamentu można wykupić 3 narzędzia:
- Treejack – pozwala na testowanie przygotowanej struktury serwisu z wykorzystaniem scenariuszy użycia. Dzięki temu dokładnie można sprawdzić, gdzie użytkownicy „gubią” się w contencie znajdującym się w serwisie, a także co jest tego przyczyną. Testowanie serwisu pod kątem „findability” nie wymaga zmiany architektury i wizualizacji graficznej serwisu.
http://www.optimalworkshop.com/treejack.htm
http://www.optimalworkshop.com/treejack-demo
- Optimalsort – to możliwość testowania użyteczności z punktu widzenia użytkowników. Narzędzie pozwala na dowolne sortowanie kart, czyli organizowanie mapy strony zgodnie z preferencjami użytkowników. Sortowanie kart to szybki i łatwy sposób na ułożenie architektury contentu, opracowanie struktury strony i jej nawigacji.
http://www.optimalworkshop.com/optimalsort.htm
http://www.optimalworkshop.com/optimalsort-demo
- Chalkmark – na podstawie przygotowanych scenariuszy użycia narzędzie pozwala na testowanie widoku, czyli grafiki, makiety, bannera, pod kątem kliknięć. Jest to rodzaj heatmapy kliknięć, która odzwierciedla zachowania użytkowników poszukujących treści na stronie.
http://www.optimalworkshop.com/chalkmark.htm
http://www.optimalworkshop.com/chalkmark-demo
Clicktale http://www.clicktale.com/
Jest to profesjonalne narzędzie analityczne, za pomocą którego można dokładnie sprawdzić zachowania użytkowników w serwisie. Informacja na temat użyteczności serwisu przedstawiana jest nie tylko w formie danych statystycznych, ale też w postaci video. Pozwala to zaobserwować sposób poruszania się userów w obrębie serwisu, odnaleźć miejsca, w których podejmują oni interakcje, a także sprawdzić porzucone przez niego pola w formularzach.