W przypadku sklepu internetowego badanie stopnia użyteczności jest konieczne w kontekście konwersji, która przekłada się na efektywność procesów sprzedażowych. Dlatego tak ważne jest nieustanne testowanie serwisu zarówno podczas jego tworzenia, jak i już po uruchomieniu, aby móc dokonywać zmian i wprowadzać ulepszenia ukierunkowane na poprawę usability, zgodnie z obowiązującymi trendami oraz oczekiwaniami użytkowników.
Badanie i testowanie użyteczności
Dla uzyskania informacji na temat użyteczności sklepu internetowego – jego ergonomii, funkcjonalności, intuicyjności, przeprowadzane są testy i badania pozwalające określić rzeczywisty stosunek użytkowników względem serwisu – czyli w jaki sposób z niego korzystają. Prowadzona jest obserwacja zachowań użytkowników, na podstawie której wyciągane są wnioski warunkujące wprowadzane zmiany.
Już na etapie projektowania trzeba mieć na uwadze ewentualne problemy, z którymi mogą zetknąć się użytkownicy, a które mogą mieć wpływ na postrzeganie przez nich serwisu. Dzięki temu możliwe będzie wdrożenie najlepszych rozwiązań eliminujących ryzyko wystąpienia danego problemu.
Specjalistyczne narzędzia „usability”
Userzoom http://www.userzoom.com/
Praktyczne narzędzie umożliwiające przeprowadzanie bardzo dokładnej analizy zachowań użytkowników odwiedzających witrynę. Testowaniu podawana jest struktura serwisu, z wykorzystaniem metody sortowania kart. Ponadto, badanie scenariuszy użycia (również heatmapy) obejmuje dowolne strony i nie trzeba w tym celu instalować kodu na stronie. Narzędzie pozwala też na przeprowadzenie testu pierwszego wrażenia, a całość danych dostarczana jest w formie statystyk i video.
Loop11 http://www.loop11.com/
Proste narzędzie do badania użyteczności stron na bazie scenariuszy użycia, z możliwością nagrywania ekranu. Aplikacja jest dostępna online i nie wymaga instalowania kodu na stronie, by móc przeprowadzić analizę.
Usabilityhub https://usabilityhub.com/
Jest to kolejne narzędzie umożliwiające zaawansowane testowanie w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań w zakresie użyteczności serwisów. Bardzo proste w obsłudze, ale dostarczające dokładne i wiarygodne pomiary z analizy makiet, grafik i bannerów.
TrymyUI http://www.trymyui.com/site/home
Narzędzie umożliwiające przeprowadzanie testów online na bazie scenariuszy użycia. Po zalogowaniu można zdecydować, jak wielu użytkowników będzie uczestniczyło w testach i jakie działania mają wykonać. Narzędzie pozwala na bardzo dokładną analizę preferencji użytkowników – można sprawdzić, co im się podoba, a co uważają za przeszkodę i utrudnienie. Wyniki testów udostępniane są w postaci video zawierającego nagranie ekranu (widoczne są screeny, ruchy myszki, działania z klawiatury) z komentarzem użytkownika.