Black SEO i jego konsekwencje

Niektóre próby podniesienia pozycji witryny internetowej mogą zostać uznane przez Google za nieetyczne. Często nawet doświadczony pozycjoner może nie zdawać sobie sprawy ze szkodliwości swoich zabiegów i narazić stronę na wykluczenie z indeksu.
30 czerwca 2011

Największe znaczenie mają środki, użyte do osiągnięcia wysokich pozycji. Bo to one decydują o tym czy mamy do czynienia z Black czy White SEO.

Spis treści:

  1. Strona przeładowana słowami kluczowymi
  2. Kolor czcionki taki sam jak kolor tła
  3. Komentarze w kodzie HTML
  4. Znacznik ‘Marquee’ oraz ‘noscript’
  5. Ukryta warstwa
  6. Pozycjonowanie pod frazy niezgodne z tematyką witryny
  7. Cloacking
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie 

Strona przeładowana słowami kluczowymi

Robot wyszukiwarki może uznać stronę za spam jeśli znajduje się na niej ‘nienaturalna’ ilość słów kluczowych. Obecnie używanie tych samych słów kluczowych wiele razy nie ma żadnego wpływu na poprawienie pozycji w wyszukiwarce, dlatego tym bardziej zabieg ten wydaje się bezsensowny i szkodliwy.

Kolor czcionki taki sam jak kolor tła

Metoda ta sprawdzała się w przypadku starszych wyszukiwarek, które nie odczytywały treści zamieszczonych na stronie w takim kolorze jak tło witryny. Tym samym tekst ukryty przed użytkownikiem, był również niewidoczny dla robotów. Współczesna wyszukiwarka
Google niemal natychmiast wyłapuje takie zabiegi i nakłada natychmiastową karę. Nie ma więc najmniejszego sensu w używaniu współcześnie tej metody.
Przy okazji tematu koloru czcionki warto wspomnieć jeszcze o innym zabiegu a mianowicie na minimalnej wielkości fontu. Czcionka na stronie WWW jest tak mała, że zostaje ignorowana lub niezauważona przez użytkownika, natomiast z łatwością czytana przez roboty wyszukiwarki. Pamiętajmy jednak o tym, że możemy w ten sposób zniechęcić i odstraszyć użytkownika, który powinien być najważniejszy dla właściciela witryny.

Komentarze w kodzie HTML

Komentarz w kodzie HTML pomagają programiście odnaleźć się w gąszczu znaczników, pomagają w organizacji jego pracy. Bywa jednak tak, że komentarze zostają używane jako tekst, w których umieszczane są frazy kluczowe. Jest to jednak zabieg bezużyteczny gdyż algorytm wyszukiwarek widzi, komentarz jako komentarz i nie czyta informacji w nim zawartych.

Znacznik ‘Marquee’ oraz ‘noscript’

Znacznik ‘Marquee’ jest stosowany, przy tekście którego część jest dostępna jedynie po przewinięciu pola tekstowego w dół. Użytkownicy zazwyczaj nie są świadomi, że mogą skorzystać z ukrytego przewijaka i dotrzeć do tekstu znajdującego się niżej.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Natomiast znacznik ‘noscript’ służy do wyświetlenia alternatywnej treści w przypadku, gdy przeglądarka nie może uruchomić skryptu, lub obsługa skryptów jest wyłączona. W normalnych warunkach odczytu tekst ten nie jest widoczny dla użytkownika. Tym samym zabieg ten pozwala na ukrycie słów kluczowych, które robot przeczyta i zaindeksuje.

Ukryta warstwa

Jest to jedna z najtrudniej wykrywalnych nieetycznych metod. Polega jak w wielu innych przypadkach na umieszczeniu na stronie ukrytej warstwy z tekstem i słowami kluczowymi. Jedynym sposobem na jej wykrycie przez użytkownika jest wyłączenie obsługi stylów w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie pod frazy niezgodne z tematyką witryny

Przez wiele osób metoda ta uznawana jest za najbardziej nieetyczną i karygodną, ze względu na jawne wprowadzenie w błąd użytkowników. W tym przypadku strona zostaje pozycjonowana na słowa zupełnie nie związane z treścią i przedmiotem strony. Dzieje się tak gdyż np. łatwo osiągnąć pozycje na ‘niszowe’ frazy przez które zwiększy się ruch na witrynie. Właściciel zachęcony przez zwiększone odwiedziny zaczyna liczyć na ‘przypadkowe’ zakupy czy zainteresowanie. Jednak przeważnie jest tak, że zabieg ten budzi w użytkownikach raczej frustracje a nie zainteresowanie.

Cloacking

Cloaking to jedna z najbardziej wyrafinowanych metod zwiększenia popularności witryny. Polega na zaprezentowaniu różnym odwiedzającym innej wersji strony. Bardzo często metoda ta stosowana jest do przedstawienia robotom wersji strony o zupełnie innej tematyce, niż tą którą widzi użytkownik. Ta wersja skierowana jedynie dla robotów jest maksymalnie zoptymalizowana pod wyszukiwarki. Sposób ten umożliwia znaczne podniesienia pozycji witryny w krótkim czasie. Obecnie wyszukiwarka Googla posiadają szereg narzędzi umożliwiających zapobieganie podobnym nadużyciom jak choćby częsta zmiana adresów IP przez roboty wyszukiwarki co czyni cloaking zabiegiem bezużytecznym.

Postaw na innowacyjne zarządzanie Twoją strategią marketingową
i wyprzedź swoją konkurencję!
Skontaktuj się

Trzeba nam pamiętać, że wyszukiwarka Google nie jest bezsilna wobec wszystkich nieetycznych metod a konsekwencje tego typu postępowania są bardzo dotkliwe. Podstawowym sposobem walki z Black SEO jest nałożenie na stronę filtru, który może powodować, że strona nie będzie miała możliwości pokazywania się w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania. Ale tak jak zostało wspomniane wcześniej jest to kara tymczasowa, gorzej jeśli strona zostanie zbanowana. Ban to całkowite wyrzucenie strony z wyników wyszukiwania, jest dużo trwalszy od filtra i trudniejszy do ściągnięcia.

Streszczenie

  • Cloaking to jedna z najbardziej wyrafinowanych metod zwiększenia popularności witryny.
  • Ukryta warstwa jest to jedna z najtrudniej wykrywalnych nieetycznych metod.

Podsumowanie

Istotą Black SEO, jest próba oszukania wyszukiwarki w taki sposób, aby pozycjonowana strona uznana została za witrynę o dużej wartości.

Idź po więcej

E-book: Leksykon pozycjonowania

Sprawdź! 

Co z kolei powinno się przełożyć na wzrost jej pozycji w wynikach wyszukiwarki. Często jednak bywa tak, że roboty wyszukiwarek z łatwością wpadają na trop nieetycznych metod i uznają stronę za spamową. Za spam wyszukiwarka uznaje przede wszystkim witryny do których w szybkim tempie wzrasta liczba linków prowadzących.

Wyszukiwarka w każdej chwili może nałożyć filtr na nieuczciwie pozycjonowaną stronę i przesunąć ją na ostatnią pozycję w wynikach na daną frazę. Filtr przestaje działać po jakimś czasie, ale trzeba się liczyć z tym, że może to potrwać nawet do kilku miesięcy. Jedynie w skrajnych przypadkach strona może być całkowicie wykluczona z wyników wyszukiwania na stałe.

Dobrze jest poznać kilka najpopularniejszych nieetycznych sposobów pozycjonowania aby się przed nimi wystrzegać.

Ocena artykułu:
Black SEO i jego konsekwencje

Autor

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.