Jak mądrze inwestować w pozycjonowanie?

Czy zajmowanie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google to oznaka skutecznego pozycjonowania? Jak się okazuje – niekoniecznie. Sukces zależy bowiem od spełnienia konkretnych celów biznesowych, które zagwarantować mogą jedynie dobrze przemyślane działania.
10 grudnia 2021

Zastanawiasz się, dlaczego mimo wysokich pozycji Twój sklep internetowy nie zwiększył sprzedaży, a duży ruch nie przynosi oczekiwanej konwersji? Skuteczne pozycjonowanie to coś więcej niż umieszczenie strony na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak pozycjonować z głową, aby Twoja inwestycja była opłacalna.   

Spis treści:

  1. Czym jest pozycjonowanie?
  2. Ryzyko nieprzemyślanego pozycjonowania
  3. Na czym polega mądre pozycjonowanie?
  4. Skuteczne pozycjonowanie w 3 etapach
  5. Gdzie możesz walczyć o wysokie pozycje?
  6. Streszczenie
  7. Podsumowanie

Czym jest pozycjonowanie?

Najprostsza definicja pozycjonowania określa go jako proces mający na celu zajęcie wysokich pozycji stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. Najpopularniejszą wyszukiwarką, w której o pozycje walczy tysiące witryn, jest Google. Odpowiada ona za ponad 96% wszystkich zapytań zdefiniowanych przez użytkowników w Polsce, czym zdominowała pozostałe wyszukiwarki m.in. bing, Yahoo czy DuckDuckGo.

Całkowity udział wyszukiwarek w rynku, źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland.

Pozycjonowanie to działania długotrwałe, których efekty nie pojawiają się natychmiast. O tym, czy nasza strona znajdzie się na wysokich pozycjach, decyduje nieustannie aktualizowany algorytm Google. Zasada jego działania nie jest do końca znana, jednak istnieje około 200 czynników rankingowych, które bierze on pod uwagę podczas tego procesu. Dzieli się je na czynniki on-site, czyli te wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej i związane z jej optymalizacją oraz czynniki off-site, które zaliczamy do działań zewnętrznych. Na część z tych czynników możemy wpłynąć poprzez m.in. działania SEO, content marketing, link building oraz analitykę internetową.

Czy SEO to pozycjonowanie?

W tym miejscu warto wyjaśnić jeszcze jedną kwestię. Wiele osób mylnie utożsamia SEO z pozycjonowaniem. Nie są to pojęcia, które można stosować zamiennie. Są one jednak ze sobą ściśle powiązane. W jaki sposób? Pozycjonowanie to pojęcie szersze. W skład tego procesu wchodzą właśnie działania SEO. Stanowią one jeden z jego elementów.

Do działań SEO zalicza się optymalizację struktury i kodu strony oraz treści, które się na niej znajdują. Pozycjonowanie to natomiast proces obejmujący zarówno działania SEO, jak i content marketing, link building oraz analitykę internetową. 

Ryzyko nieprzemyślanego pozycjonowania

Zdobycie i utrzymanie pozycji na pierwszej stronie Google to często główny cel klienta, na podstawie którego weryfikuje on skuteczność działań z zakresu pozycjonowania. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że nie w każdym przypadku wysoka pozycja naszej strony w wyszukiwarce przełoży się na realny efekt biznesowy. Istnieje więc ryzyko, że mimo czasochłonnych działań nie osiągniemy wyników, na które liczyliśmy.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Z czym wiąże się potencjalne ryzyko?

1. Nie zawsze duża widoczność przekłada się na ruch

Uzyskanie wysokich pozycji na frazy o dużym wolumenie wyszukiwań być może brzmi jak pozycjonerski sukces, nie zawsze jednak nim będzie. Dopasowanie niewłaściwych fraz kluczowych do tematyki strony i biznesu, który prowadzisz to duży błąd. Należy bowiem zadbać o to, by wybrane frazy były dla nas wartościowe, a przede wszystkim zgodne z tym, co oferujemy. Oznacza to konieczność wcześniejszej analizy fraz kluczowych oraz dobrania ich w taki sposób, aby jednocześnie zgadzały się z Twoją ofertą i odzwierciedlały intencje klientów.

2. Nie zawsze ruch przekłada się na pożądaną konwersję

Udało się. Pozycjonowanie przyniosło efekt w postaci dużej liczby miesięcznych wejść na stronę. Świetnie! Ale to nie koniec. Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze realizacji celu, czyli uzyskania pożądanej konwersji, np. sprzedaży produktu. Co może być przeszkodą w osiągnięciu tego celu? Na przykład problemy z UX strony internetowej lub niedopasowanie jej treści do intencji użytkownika.

Przykład: Jeśli Twój sklep oferuje obuwie marki Nike, punktem wyjścia powinna stać się fraza z długiego ogona np. „buty damskie nike”. Pozycjonowanie na zbyt ogólne wyrażenie np. „nike” będzie nie tylko trudne ze względu na ogromną konkurencję, ale i nieskuteczne. Nawet jeśli uda Ci się to osiągnąć i zyskasz pierwszą pozycję w rankingu na tę frazę, może ona generować jedynie pusty ruch, który nie doprowadzi do sprzedaży i konwersji w Twoim sklepie. Wynika to z tego, że tak naprawdę nie wiemy, jaka jest intencja użytkownika wpisującego słowo „nike” w Google. Być może chce odwiedzić stronę producenta lub poszukuje informacji o powstaniu popularnej marki sportowej? W takim przypadku po wejściu na stronę Twojego sklepu nie znajdzie tego, czego szukał.      

Z pozycjonowaniem strony na błędne i niedopasowane frazy wiąże się ryzyko zwiększenia współczynnika odrzuceń. Jeśli Twoja strona generuje duży ruch, ale użytkownicy opuszczają ją tak szybko jak na nią trafili – Google może obniżyć jej pozycję w wynikach organicznych.

3. Nie zawsze proces pozycjonowania jest trwały

Jak wspomnieliśmy wcześniej, pozycjonowanie strony wymaga czasu i ciągłej pracy. Jeśli więc decydujemy się na działania lub współpracę z agencją, która gwarantuje nam efekty niemal od razu – możemy spodziewać się, że będą one krótkotrwałe i często niezgodne z wytycznymi Google.  Powinniśmy się skupić na osiągnięciu długotrwałych wyników, które zapewnią nam stabilne pozycje w wyszukiwarce.

4. Nie zawsze proces pozycjonowania jest bezpieczny

Tylko profesjonalnie wykonywany link building stanowi gwarancję bezpiecznego pozycjonowania witryny. Nieodpowiednie budowanie struktury linków na stronie może wiązać się z kilkoma negatywnymi sytuacjami, które szkodzą nie tylko całemu procesowi pozycjonowania, ale i stronie internetowej. Można do tego zaliczyć m.in. stosowanie linków ze stron niskiej jakości lub linków z podejrzanych źródeł, co może utrudnić osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google – szczególnie wtedy, gdy ich przewaga nad wartościowymi źródłami jest duża.

Przeczytaj również:  Dlaczego pozycjonowanie nie daje wzrostów sprzedaży w sklepie internetowym?

Na czym polega mądre pozycjonowanie?

Mając na uwadze zagrożenia wynikające z nieprzemyślanego pozycjonowania, warto podejmować te działania z głową. Mądre pozycjonowanie to proces mający na celu osiągnięcie celów biznesowych klienta, w kontekście organicznych wyników wyszukiwania. Jak widzisz, głównym celem nie jest tutaj samo zajęcie wysokich wyników wyszukiwania w wyszukiwarce, a zrealizowanie założonych wcześniej przez klienta celów. Może to być np. sprzedaż towaru lub usługi, zwiększenie rozpoznawalności marki lub budowanie jej wizerunku.

W tym kontekście celami pośrednimi staje się wysoka pozycja w Google, zwiększenie widoczności strony czy wzrost ruchu i zaangażowania użytkowników.

Skuteczne pozycjonowanie w 3 etapach:

Na sukces związany z pozycjonowaniem składają się wspólne działania klienta i agencji. Można je zamknąć w 3 etapach.

Etap 1. Współpraca klienta z agencją

Najważniejszym elementem współpracy jest rozmowa i zrozumienie potrzeb obu stron. Pierwszy merytoryczny kontakt to przekazanie agencji podstawowych informacji o swoim biznesie. Dzięki temu zdobywamy wiedzę o głównym celu, na jakim zależy klientowi oraz celach pośrednich, które należy podjąć, aby go zrealizować. Udana współpraca oznacza również zdobycie informacji o bezpośredniej konkurencji klienta oraz innych wytycznych, na jakich należy się skupić w czasie pracy nad witryną.

Powyższe elementy prowadzą do sukcesu na linii klient – agencja. Dzięki nim usługa związana z pozycjonowaniem jest dokładnie dopasowywana do indywidualnych potrzeb klienta i jego biznesu, a sposób działania i metody jej realizacji są w pełni transparentne dla obu stron.

Etap 2. Działania SEO i wartościowy content

Kolejny ważny krok to dostosowanie pozycjonowanej strony do wymogów wyszukiwarek. W tym celu należy na początku współpracy wymagać od agencji przygotowania audytu SEO, w którym omówione i wyjaśnione zostaną konieczne oraz sugerowane zmiany na stronie.

Wdrożenie wszystkich zmian zaproponowanych przez agencję jest podstawą sukcesu. Często jednak można spotkać się z sytuacjami, które generują efekt przeciwny do zamierzonego. O jakich sytuacjach mowa?

  • Zlekceważenie tematu audytu SEO ze względu na brak czasu, brak środków lub z innych powodów.
  • Wdrożenie zmian częściowo, w sposób bardziej lub mniej wystarczający.
  • Odłożenie tematu na „kiedyś”- aż zaczną pojawiać się wyniki.

Sytuacją idealną dla każdej ze stron jest wspólne omówienie zasugerowanych przez agencję zmian w ramach zespołu i zaplanowanie ich wdrożenia.

Etap 3. Jakościowy link building

Link building to proces długotrwały, polegający na zdobywaniu linków (odnośników) prowadzących do pozycjonowanej strony ze źródeł zewnętrznych. Proces ten trwa najczęściej przez cały okres współpracy. O czym warto pamiętać?

  • Jakościowy link building wiąże się z wysokim kosztem, lecz jednocześnie długoterminowymi korzyściami.
  • Jednym z elementów, na którym warto się skupić, jest analiza linków konkurencji. Dzięki temu mamy szansę zdobyć nowe źródła ruchu.
  • Liczy się jakość, nie ilość. O skuteczności link buildingu decydują linki zdobywane z wartościowych źródeł generujących ruch dla naszej witryny.
  • Ważnym aspektem działań jest raportowanie i akceptacja wykonanej pracy oraz zaufanie do agencji, której powierzamy link building.
  • Podejście do link buildingu oraz sposoby na osiągnięcie korzyści z tego rodzaju działań zmieniały się na przestrzeni lat wraz ze zmianą algorytmów Google. Istnieje wiele mitów na temat linkowania, które mogą być szkodliwe dla Twojej witryny. Warto więc powierzyć te działania agencjom, które dostosowują swoją pracę do aktualnie panujących zasad.   

Udział klienta na tym etapie nie jest łatwy, ale bardzo ważny i przede wszystkim - możliwy. Wartość pozycjonerska linków zdobytych w sposób naturalny jest nie do przecenienia.

Jakie są możliwości klienta w tym aspekcie? Może on pozyskać:

  • linki na stronach partnerów,
  • linki w artykułach branżowych, wywiadach itd.,
  • linki w informacjach prasowych,
  • linki na stronach producentów i dystrybutorów,
  • linki na stronach sponsorowanych wydarzeń i akcji,
  • oraz pozostałe linki wynikające z aktywności klienta w Internecie.

Gdzie możesz walczyć o wysokie pozycje?

Walka o miejsce na internetowym podium toczy się między innymi o cenną pierwszą stronę organicznych wyszukiwań Google. To właśnie tutaj aż 75% użytkowników wyszukiwarki kieruje swój wzrok i kursory myszki.

Pierwsza strona wyszukiwarki Google.

Zastanawiasz się, co z reklamami płatnymi, które Google wyróżnia na tej stronie? Okazuje się, że nie są one jedynym rozwiązaniem na zachęcenie potencjalnych klientów do odwiedzenia naszej strony w Internecie. W równie dużym stopniu działania bezpłatne mogą nas przybliżyć do realizacji tego celu. W tym przypadku statystyki mówią same za siebie i przemawiają za naturalnymi wynikami wyszukiwania.

Około 70-80% użytkowników nie wchodzi w płatne wyniki wyszukiwania i decyduje się tylko na organiczne wyniki.

Kolejnym powodem, dla którego warto zajmować pierwszą pozycję w Google jest współczynnik klikalności – CTR. Pierwszy wynik wyszukiwania osiąga wartość na poziomie 37,1%. CTR maleje wraz z kolejnymi niższymi pozycjami w Google. W porównaniu do najwyższego wyniku strona internetowa znajdująca się na 10 miejscu ma 10 razy niższą wartość CTR.

Wartość organicznego CTR w stosunku do pozycji strony w Google, żródło: https://backlinko.com/google-ctr-stats.

Pierwsza strona organicznych wyszukiwań Google nie jest jedynym miejscem, w którym możemy osiągnąć wysokie pozycje. Na sukces składają się również pozostałe źródła ruchu, które oferuje nam Google. Wśród nich znajdują się:

  • Serwis internetowy YouTube

Zrzut ekranu przedstawiający stronę główną serwisu YouTube.pl.

YouTube to lider wśród serwisów wideo w Polsce. W kwietniu 2021 r. łączna liczba użytkowników w Polsce, którzy odwiedzili ten serwis wyniosła aż 25,96 mln, co wygenerowało 88,9% zasięgu.

Nie wystarczy jednak opublikować film wizerunkowy, poradnik czy relację z targów, aby wyróżnić się i trafić na wysokie miejsce w rankingu. Do tego potrzebne jest pozycjonowanie filmów. Wygląda to podobnie, jak pozycjonowanie witryn w wyszukiwarce Google. Na osiąganie wysokich pozycji wpływa jakość tworzonego contentu, analiza słów kluczowych i optymalizacja filmów. Co więcej, wyniki wyszukiwania dostępne w serwisie YouTube mogą również pojawić się po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarce Google. Dzięki temu zyskujemy kolejne organiczne źródło ruchu.

  • Google Grafika

Zrzut ekranu przedstawiający stronę Grafika Google po wpisaniu konkretnej frazy.

W procesie pozycjonowania nie można zapomnieć o drugiej odsłonie popularnej wyszukiwarki. Mowa o Google Grafika, czyli wyszukiwarce pozwalającej na znalezienie interesujących nas informacji na podstawie zdjęć i obrazów. To tutaj kierują się użytkownicy poszukujący np. wymarzonych mebli do salonu, idealnej kurtki zimowej czy ciekawego miejsca na urlop. Pozycjonowanie się w Google Grafika przyniesie największy skutek branżom oferującym fizyczne towary, np. wspomnianej wcześniej branży meblowej, odzieżowej, turystycznej czy noclegowej. Działania te w mniejszym stopniu będą mieć znaczenie np. w branży usługowej. W tym przypadku ruch pozyskiwany z wyszukiwarki grafik będzie najprawdopodobniej dużo mniejszy.

  • Google News

Zrzut przedstawiający stronę główną serwisu Google News.

Google News to miejsce, w którym publikowane są bieżące wiadomości z kraju i świata. Dlaczego warto się tam pojawić? Artykuły umieszczane w ramach tej platformy docierają do dużej liczby czytelników, a same treści umieszczane są również w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

Platforma Google News weryfikuje wiarygodność konkretnych źródeł i na podstawie wytycznych wybiera stronę, którą udostępnia użytkownikom. Co istotne, znajdziemy tu jedynie treści informacyjne. Artykuły o charakterze poradnikowym czy sprzedażowym nie są tutaj umieszczane. Nie oznacza to jednak, że wpis z bloga firmowego będzie automatycznie odrzucany. Jeśli blog jest regularnie prowadzony, a tematyka artykułów dotyczy newsów z branży i aktualnych wydarzeń, strona ma szansę trafić do publikacji w Google News.

  • Google Discover

 

Widok aplikacji Google Discover, źródło: https://blog.google/products/search/introducing-google-discover/.

Google Discover to aplikacja dostępna głównie dla urządzeń mobilnych. Umieszczane w niej treści są dopasowywane do zainteresowań użytkowników m.in. na podstawie historii wyszukiwania czy informacji związanych z innymi usługami Google. Powód, dla którego warto się tu pojawić, jest prosty – trafiamy do użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem, a to oznacza pozyskanie dla naszej strony wartościowego ruchu. Czym ta aplikacja różni się od Google News? Przede wszystkim rodzajem publikowanych treści. Google News dostarcza czytelnikom aktualnych wiadomości, Google Discover natomiast prezentuje informacje powiązane z naszymi potrzebami.  

  • Google Moja Firma

Zrzut ekranu przedstawiający profile Google Moja Firma w wyszukiwarce Google po wpisaniu konkretnej frazy.

Google Moja Firma umożliwia bezpłatne założenie wizytówki dla Twojej firmy i udostępnienie użytkownikom najważniejszych informacji na temat jej funkcjonowania. Możliwość założenia takiego profilu mają wszystkie firmy posiadające fizyczną lokalizację swojej siedziby. Wizytówki wyświetlane są w wyszukiwarce Google nad organicznymi wynikami oraz w sekcji mapy Google. 

Posiadanie profilu firmy w Google Moja Firma jest szczególnie istotne w pozyskiwaniu ruchu z lokalnych zapytań. Za pomocą optymalizacji możemy zadbać o widoczność wizytówki w pierwszych wynikach Google Maps dla danej lokalizacji i tym samym zyskać klientów poszukujących konkretnej usług lub towaru w swojej okolicy. Nie oznacza to jednak, że jest to rozwiązanie polecane jedynie lokalnym firmom. Na pozycjonowaniu się w mapach Google zyskują również osoby prowadzące działalność o szerszym zasięgu.

Streszczenie 

  • Wyszukiwarka Google odpowiada za ponad 96% wszystkich zapytań zdefiniowanych przez użytkowników w Polsce.
  • Proces pozycjonowania można pogrupować na czynniki związane ze stroną i jej funkcjonowaniem (on-site) oraz czynniki zewnętrzne wpływające na jej popularność w Internecie (off-site).
  • Działania SEO to elementy wchodzące w skład procesu pozycjonowania.
  • Uzyskanie dużej widoczności strony na daną frazę nie zawsze przekłada się na ruch.
  • Duża liczba wejść na stronę nie gwarantuje osiągnięcia pożądanej konwersji.
  • Proces pozycjonowania nie zawsze jest trwały. Szczególnie jeśli opieramy się na metodach niezgodnych ze standardami Google.
  • Proces pozycjonowania może być niebezpieczny, jeśli nie dbamy o jakość prowadzonych działań.
  • Mądre pozycjonowanie to połączenie celów biznesowych z działaniami zwiększającymi widoczność strony w wyszukiwarce.
  • Skuteczne pozycjonowanie składa się z trzech głównych etapów: współpracy klienta z agencją, działań z zakresu SEO i content marketingu oraz jakościowego link buildingu.
  • Najważniejszym elementem współpracy klienta z agencją jest rozmowa i zrozumienie potrzeb obu stron.
  • Wdrożenie wszystkich zmian zaproponowanych przez agencję w audycie SEO jest podstawą sukcesu działań związanych z pozycjonowaniem.
  • Proces link buildingu najczęściej trwa przez cały okres współpracy. Udział klienta w tym etapie nie jest łatwy, ale możliwy. Wartość pozycjonerska linków zdobytych w sposób naturalny jest nie do przecenienia.
  • O wysoką pozycję swojej strony możesz walczyć nie tylko na pierwszej stronie wyszukiwarki Google. Do pozostałych źródeł ruchu organicznego zalicza się: serwis YouTube, Google Grafika, Google News, Google Discover i Google Moja Firma.

Podsumowanie 

Za pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce kryje się coś więcej niż tylko walka o pierwsze miejsce. Uzyskanie wysokich pozycji w Google nie zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży w sklepie czy zwiększenie rozpoznawalności marki w sieci.

Aby pozycjonować stronę w sposób przemyślany, należy najpierw określić cele biznesowe, które chcemy dzięki tym działaniom osiągnąć. Dopiero połączenie ich z konkretnymi zadaniami jest w stanie uchronić nas od potencjalnego ryzyka związanego ze stratą czasu i pieniędzy. Dzięki temu inwestycja stanie się opłacalna i przyniesie nam oczekiwane korzyści biznesowe.

Ocena artykułu:
Jak mądrze inwestować w pozycjonowanie?
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy

Początek roku to idealny moment na zmianę agencji e-marketingowej

Postaw na zespół ekspertów z Ideo Force!