Jak sprawdzić uszkodzone linki (broken links) w AHREFS

Uszkodzone linki, czyli zepsute linki lub broken links to jedna z bardziej irytujących rzeczy jaka może Cię spotkać podczas surfowania po Internecie.
29 czerwca 2021

Uszkodzone linki, czyli zepsute linki lub broken links to jedna z bardziej irytujących rzeczy jaka może Cię spotkać podczas surfowania po Internecie. Na pewno wiele razy trafiłeś w interesującym Cię artykule czy wpisie na blogu na hiperłącze do kolejnego ciekawego tekstu, kliknąłeś  i zamiast pogrążyć się w ciekawej lekturze widzisz stronę błędu 404  – sprawi to, że najprawdopodobniej cofniesz się do artykułu lekko poirytowany. Jeżeli sytuacja znów się powtórzy przy innym linku na tej stronie, najprawdopodobniej nie wrócisz już do niej, a być może jeżeli jest to blog pozostawisz nieprzychylny komentarz. To samo uczucie irytacji poczuje gość na Twojej stronie, który trafi na niedziałające linki. Dlatego tak ważna jest ich skuteczna naprawa.

W tym artykule pokażę Ci jak sobie poradzić z uszkodzoymi linkami, na własnej stronie internetowej, używając narzędzia AHREFS.

Czym są broken links (niedziałające linki)?

Zacznijmy jednak od krótkiej definicji. Czym są uszkodzone linki?

Jest to krótko mówiąc hiperłącze, które kieruje użytkownika do nieistniejącej strony. Powody mogą być dwa:

  • strona, do której prowadzi odnośnik już nie istnieje
  • błąd w kodzie strony internetowej, hiperłącze zostało błędnie zapisane

Zwróć uwagę, że zepsute linki mogą być wewnętrzne (internal), wskazujące inną stronę w tej samej domenie, lub zewnętrzne (external), hiperłącze do innej domeny.

Dlaczego należy wyeliminować uszkodzone linki?

Zepsute linki powodują niezadowolenie użytkowania i często skutkują opuszczeniem witryny, przez co rośnie współczynnik odrzuceń. Pamiętaj również, że Google karze strony ze słabym UX - co wpływa na gorsze wyniki w wyszukiwaniu organicznym.

Jak już wyżej wspomniałem istnieją dwa główne powody dla których należy walczyć z zepsutymi linkami:

  • posiadanie uszkodzonych linków nie pozwala robotom Googla podążyć za linkiem,
  • wzrasta współczynnik odrzuceń, co może wpłynąć na niższą pozycję w wynikach wyszukiwania

Jak wyszukać uszkodzone linki w Ahrefs

Znając już definicję oraz powody dla których należy walczyć z tym problemem, przejdźmy do konkretów, jak wyszukać broken link w Ahrefs.

Ahrefs jest to bardzo popularne narzędzie wykorzystywane w SEO. Użytkownikom służy głównie do analizowania profilu linkowania.

Wyszukiwanie zepsutych linków w narzędziu ahrefs jest bardzo proste, ścieżka do sprawdzenia uszkodzonych linków to (Linki wychodzące ->Uszkodzone linki).

Dzięki temu w przejrzysty sposób otrzymasz listę stron na Twojej witrynie linkujących do nieistniejących podstron wraz ze wskazaniem anchora i strony, do której odnosi. Raport możesz również przefiltrować po rodzaju linka.

Jeżeli w wygenerowanym raporcie masz większą ilość linków zawsze możesz wyeksportować dane do arkusza kalkulacyjnego co powinno ułatwić Ci pracę nad pozbywaniem się niedziałających linków, możesz to zrobić klikając na ikonkę export w prawym rogu.

 

Narzędzie Ahrefs

Jeżeli masz mały portal lub blog uszkodzone linki możesz sprawdzić w darmowym narzędziu Ahrefs. (https://ahrefs.com/pl/broken-link-checker ). To darmowe narzędzie wygeneruje Ci listę Top10 uszkodzonych linków wychodzących i przychodzących.  Przy mniejszych stronach narzędzie to sprawdzi się idealnie, ale nie wyobrażam sobie używania tego narzędzia przy witrynach które posiadają kilkanaście stron.

Gdy już mamy listę linków z którymi musimy sobie poradzić najlepiej jest ustawić , można ustawić przekierowanie 301 w pliku htaccess. Pamiętaj, że najlepiej jest systematycznie przeglądać listę uszkodzonych linków. Zaoszczędzisz dzięki temu czas, jednocześnie zadbasz o lepsze pozycje w wyszukiwarce.

Ocena artykułu:
Jak sprawdzić uszkodzone linki (broken links) w AHREFS
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Autor

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.