Breadcrumbs

Breadcrumbs (z ang. okruszki chleba lub bułka tarta) to forma nawigacji umieszczona na stronach internetowych. Menu okruszkowe usprawnia użytkownikom poruszanie się po witrynie. To bardzo użyteczne narzędzie, pomagające śledzić aktualną lokalizację treści. Miejsce breadcrumbs najczęściej znajduje się na górze witryny w orientacji poziomej. Umożliwia sprawniejsze zarządzanie stroną ze względu na umieszczone linki do odpowiednich podstron. W pozycjonowaniu SEO – breadcrumbs zalicza się do  linkowania wewnętrznego.

Spis treści:

  1. Co to są breadcrumbs?
  2. Typy breadcrumbs na stronach internetowych
  3. W jaki sposób breadcrumbs wpływa na SEO?
  4. Zalety używania breadcrumbs
  5. Najczęstsze błędy w breadcrumbs
  6. Dlaczego breadcrumbs jest niezbędnym narzędziem dla e-commerce?
  7. Podsumowanie

Co to są breadcrumbs?

Nazwa breadcrumbs pochodzi od  baśni braci Grimm o Jasiu i Małgosi. W trakcie wędrówki po lesie, Jaś co kilka kroków rzucał okruszki chleba na ziemię, aby móc  wraz z siostrą odnaleźć drogę do domu.

Każdy człowiek lubi chodzić własnymi ścieżkami, nawet po globalnej wiosce. Twórcy stron internetowych powinni wskazywać mu drogę, aby mógł odszukać tego, czego aktualnie szuka. Użytkownik z natury lubi ład i porządek. Z pomocą przychodzą mu breadcrumbs, które wprowadzają hierarchię w wirtualnym świecie i pomagają wyszukiwarce Google zrozumieć, w jaki sposób jest zbudowana witryna internetowa.

Breadcrumbs swoim wyglądem przypominają książkowy spis treści. Ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie. Pokazują dokładnie, w jakim miejscu znajduje się użytkownik. Okruszki wskazują, który rozdział jest aktualnie otwarty np.:

Ideo Force > Strona główna > Słownik pojęć > Breadcrumbs

Każda kategoria breadcrumbs posiada aktywne hiperłącze, które po kliknięciu przekierowuje do odpowiedniej podstrony. Takie rozwiązanie jest przyjazne wszystkim użytkownikom witryny internetowej i pozwala intuicyjnie przeglądać treści, które są w niej zamieszczone.

Zwiększymy użyteczność twojego serwisu!
Zapytaj o ofertę

Typy breadcrumbs na stronach internetowych

Menu okruszkowe nie pozwala, aby użytkownik zabłądził w sieci. Jest to związane z tym, że każdy z nas z osobna dąży do tego samego celu trochę odmiennymi drogami. Okruszki są pewnym rodzajem drogowskazu. Zwykle starają się dopasować do potrzeb klientów. Można wyróżnić 3 rodzaje breadcrumbs:

  • Breadcrumbs oparte na hierarchii lub lokalizacji – to najpopularniejszy rodzaj menu i większość serwisów opiera nawigacje na tym rodzaju okruszków. Zaczyna się od strony głównej, przechodząc do kategorii i podkategorii, aż wreszcie umożliwia przeglądanie części składowych i konkretnych treści zamieszczonych na stronie np.:
    Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Dowolny artykuł

Taka struktura pozwala zrozumieć poruszanie się po większości serwisów  w Internecie oraz odczytać lokalizację, w której aktualnie się znajduje. Jeśli użytkownik nie jest zadowolony z przeglądanych treści, to zawsze może cofnąć się do poprzedniej podstrony i rozpocząć poszukiwanie informacji, które go interesują.

  • Breadcrumbs oparte na atrybucie – drugi co do popularności rodzaj nawigacji okruszkowej, którą buduje się z atrybutów. Umieszcza się ją najczęściej na portalach ogłoszeniowych, aukcyjnych lub w sklepach internetowych. Przykładem może być portal, który oferuje książki, samochody czy sprzęty elektroniczne:
    Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Autor A > Autor B > Tytuł książki
  • Breadcrumbs oparte na ścieżce lub historii – ten rodzaj menu okruszkowego należy do rzadkości, ponieważ w swojej funkcjonalności przypomina przycisk „wstecz” umieszczany w każdej przeglądarce internetowej. Polega na budowaniu odnośników, które odwiedza użytkownik. Jest oparty na historii przeglądania, dlatego może  tworzyć nieintuicyjną nawigację np.:
    Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Strona główna > Podkategoria

W jaki sposób breadcrumbs wpływa na SEO?

Nawigacja breadcrumbs wpływa pozytywnie na pozycjonowanie stron i sklepów internetowych pod kątem SEO. Wyszukiwarka Google honoruje menu okruszkowe, dlatego witryny wykorzystujące breadcrumbs, mogą uzyskać wyższe pozycje w wyszukiwarkach. Jest to element, który nie tylko pojawia się na stronie, ale także w jej wynikach. Okruszki zawierają słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest cała witryna. W rezultacie są w stanie połączyć kilka podstron oraz odszukać określone zapytanie. Menu okruszkowe pozwala ulepszyć stronę internetową oraz wpływa na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Jeśli strona nie spełnia oczekiwań konsumenta, to może on skorzystać z breadcrumbs. Nie musi wtedy cofać się do początku wyników wyszukiwania, tylko sprawdzić w obrębie wyszukiwań.

Zalety używania breadcrumbs

Do największych zalet używania breadcrumbs można zaliczyć:

  • Linkowanie wewnętrzne – breadcrumbs polepszają i wzmacniają linkowanie wewnętrzne strony internetowej. Zwłaszcza jeśli poszczególne kategorie zawierają słowa kluczowe ważne dla określonego biznesu. Breadcrumbs kierują do witryny bardzo dużo linków wysokiej jakości. W takim przypadku wyszukiwarki pozwalają wyświetlać się stronie internetowej wyżej w wynikach.
  • Porządek i hierarchia zawartości strony – wyszukiwarki cenią uporządkowane, przejrzyste oraz czytelne strony internetowe. Breadcrumbs pomagają poruszać się po jej strukturze oraz odszukiwać to, czego użytkownik potrzebuje w danym momencie. Taka użyteczność jest opłacalna, a nagrodą są wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Mniejsza ilość odrzuceń – menu okruszkowe pomaga poruszać się po witrynie, jeśli użytkownik nie wie, jak z niej korzystać. Z pomocą przychodzą breadcrumbs. Wskazują mu to, czego szuka. Tym sposobem nie trzeba cofać się do wyników w wyszukiwarce tylko skorzystać z nawigacji okruszkowej, znajdującej się na górze witryny. Dzięki takiemu rozwiązaniu istnieje szansa, że użytkownik zrobi zakupy lub zapisze się do newslettera na naszej stronie. Czasami wystarczy tylko pokazać mu to, w jakim miejscu się znajduje, aby mógł znaleźć to, czego potrzebuje.
  • Poprawa doświadczeń użytkowania (UX, User Experience) – breadcrumbs umożliwiają sprawniejsze poruszanie się po witrynie i dotarcie do tego, czego się szuka. Korzystnie wpływa to na doświadczenia użytkownika, a wyszukiwarki doceniają takie rozmieszczenie.
  • Korzystniej wyglądają w wynikach SERP (Search Engine Results Page) – dobre wrażenie można zrobić tylko raz, a  taka sama zasada dotyczy menu okruszkowego oraz jego jego wyglądu w SERP.

Najczęstsze błędy w breadcrumbs

Tworzenie stron internetowych to długotrwały proces i na każdym jego etapie mogą przytrafić się małe niedociągnięcia. Nie inaczej jest z menu okruszkowym. Do najczęstszych błędów, podczas wdrażania breadcrumbs można zaliczyć:

  • Brak odpowiedniej hierarchii – przed wdrożeniem menu okruszkowego warto uporządkować zawartość witryny internetowej po to, aby breadcrumbs prawidłowo linkowało, pomiędzy tematycznymi podstronami. O hierarchię warto zadbać już na poziomie budowania drzewa kategorii w sklepie.
  • Użycie niezgodne z zastosowaniem – breadcrumbs należy umieszczać na stronie internetowej zgodnie z ich zastosowaniem i przeznaczeniem. Nawigacja musi zostać dobrze przemyślana. Menu okruszkowego nie należy zastępować menu głównym. Dodatkowe menu powinno pełnić funkcję pomocniczą, głównie dla rozbudowanych serwisów, zawierających mnóstwo informacji i podstron. Z drugiej strony, jeśli z poziomu menu głównego można z łatwością poruszać się po witrynie, to nie trzeba już powielać menu dodatkowego.
  • Błędy w strukturze danych – błędy mogą pojawić się na każdym etapie budowania stron internetowych. Dla zwykłego użytkownika mogą być niewidoczne, ale roboty indeksujące go wychwycą. Dlatego warto posługiwać się narzędziami, które wskażą błędy i z automatu je wyeliminują, zwłaszcza jeśli dotyczą pojedynczych części strony np. literówka w tekście zakotwiczenia.
  • Zbyt duży rozmiar czcionki – menu główne jest podstawowym narzędziem, które wskazuje, w jaki sposób użytkownik powinien się poruszać po stronie. Nie ma potrzeby zwiększania czcionki breadcrumbs.

Dlaczego breadcrumbs jest niezbędnym narzędziem dla e-commerce?

Zwykły użytkownik Internetu może odbierać breadcrumbs, jako mało znaczący element w całej układance, jaką jest tworzenie stron internetowych. Niestety szkopuł tkwi w szczegółach. Wdrożenie menu okruszkowego przynosi korzyści obopólne – dla klientów i całej branży e-commerce. Jedno kliknięcie powinno pomóc odwiedzającym odszukać to, czego oczekują bez potrzeby wertowania całej strony. W związku z tym miejsce docelowe breadcrumbs powinno znajdować się w górnej części sklepu pod menu głównym. Jest to strategiczne miejsce, ponieważ właśnie tam internauta skupia swój wzrok i ma pod kontrolą lokalizację.

Dla twórcy sklepu internetowego breadcrumbs zmniejszają współczynnik odrzuceń, tym samym zwiększając konwersje. Użytkownik jest w stanie z łatwością odszukać konkretny produkt, znaleźć miejsce zapisu do newslettera, czy pobrać fragment e-booka. Strona staje się coraz bardziej przyjazna dla użytkowników. Dodatkowo breadcrumbs lepiej pozycjonuje witrynę pod kątem SEO, dzięki czemu  staje się ona bardziej widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Breadcrumbs to jedno ze skutecznych narzędzi, ułatwiających użytkownikom poruszanie się po witrynie internetowej. Wdrożenie tego rodzaju menu wiąże się z wieloma korzyściami dla twórców strony, jak i dla użytkowników. Dzięki temu będą mogli szybciej znaleźć to, czego szukają oraz stać się potencjalnymi klientami marki. Menu okruszkowe jest niezbędne w branży e-commerce.

Jeśli chcesz ułatwić użytkownikom poruszanie się po Twojej witrynie, a zarazem pomóc robotom indeksującym sprawniej pozycjonować ją w wynikach wyszukiwania – skontaktuj się z nami przy pomocy formularza kontaktowego. Twoi klienci już zawsze będą wiedzieć, gdzie szukać tego, czego potrzebują.


Powiązane frazy