Marketing rekrutacyjny – case study UTH i Pratt & Whitney Rzeszów

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, od 2010 roku Internauci w Polsce stanowią ponad połowę dorosłych, a ich liczba stale wzrasta. Nic więc dziwnego, że pracodawcy zaczęli wykorzystywać Internet do marketingu rekrutacyjnego.
30 października 2015

Internet, będący najszybciej rozwijającym się medium zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, jest idealnym kanałem do działań promocyjno-reklamowych. Ponadto dostarcza szereg różnorodnych narzędzi pozwalających na pełną prezentację oferty firmy i pozyskanie potencjalnych klientów. Wszystko to sprawia, że w ostatnim czasie firmy coraz chętniej wykorzystują Internet również w działaniach ukierunkowanych na prezentację swojego wizerunku jako pracodawcy.

Nie tylko e-marketing

Wzrost zainteresowania zarządzaniem wizerunkiem pracodawcy jest odpowiedzią na zmiany zachodzące na rynku pracy. Stawiający na nim pierwsze kroki przedstawiciele pokolenia Y i Z oraz wynikająca z tego zmiana postaw wobec pracy to główne czynniki, które mają coraz większy wpływ na inwestowanie w employer branding.

Zgodnie z definicją Marka Kozłowskiego pod tym pojęciem kryją się „wszystkie działania, jakie podejmuje organizacja, skierowane do obecnych oraz potencjalnych pracowników, mające na celu budowanie jej wizerunku jako atrakcyjnego pracodawcy, a także wspierające jej strategiczne cele biznesowe.”

Należy pamiętać, że employee journey czyli „ścieżka”, którą podąża kandydat zaczyna się już w młodym wieku. Zazwyczaj taką chwilą jest matura, kiedy to uczniowie stają przed wyborem uczelni wyższych. To w tym właśnie momencie możemy doświadczyć działań marketingu rekrutacyjnego, który może przybierać bardzo niestandardowe i ciekawe formy.

Historia narzędziem przekazu

Od kilku miesięcy Ideo Force pracowało nad kampanią dla Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej. Jej celem było zainteresowanie młodzieży ofertą studiów. Czym jednak przekonać młode osoby, które codziennie dostają mnóstwo komunikatów, że to właśnie oferta edukacyjna UTH w Warszawie jest dla nich najlepsza?

Mózg jest skonstruowany w taki sposób, że zauważa głównie to, co jest inne, zaskakujące. Takie też są dwa filmy promocyjne poświęcone oferowanym kierunkom studiów -  kryminologii i kryminalistyce. Zostały przygotowane z wykorzystaniem storytellingu, motywu opowiadania – z fabułą i bohaterem.

Pierwsza część dotyczy kryminologii, w związku z czym przedstawia świat z perspektywy mordercy, ukazuje mechanizmy jego działania.

Z kolei druga odnosi się do kryminalistyki, w związku z czym świat przedstawiony widzimy oczami detektywów.

Ze względu na oryginalny sposób przedstawienia tych dwóch specjalizacji, łącznie oba filmy obejrzało niemal 20 tysięcy użytkowników.

Social media w Employer Brandingu

Fanpage firmowy na facebooku to dzisiaj konieczność dla wielu firm, w szczególności dotyczy to dużych korporacji. Jednak wejście w świat social media nie jest łatwym zadaniem dla pracodawcy. Trzeba liczyć się z negatywnymi opiniami i komentarzami pracowników, często zamieszczanymi anonimowo. Zjawisko user-generated content jest nieodzownym elementem social media.

Do zarządzania takimi działaniami nie wystarczy więc zatrudnić social media managera. Osoba zajmująca się employer brandingiem w kanałach social media musi ciągle kontaktować się z działem HR oraz PR i być obserwatorem życia danej firmy.

Takie zadanie przed Ideo postawiło przed niespełna dwoma latami WSK „PZL-Rzeszów” S.A, dzisiaj funkcjonujące jako Pratt & Whitney Rzeszów. Historia przedsiębiorstwa sięga 1937 roku. Przez lata istnienia firma zyskała dobrą renomę, zwłaszcza wśród społeczności lokalnej. Od samego początku WSK Rzeszów była firmą odpowiedzialną społecznie, chętnie inwestującą w kapitał ludzki, ochronę środowiska oraz działalność naukową. Dzisiaj koncepcja ta znana jest pod nazwą CSR (corporate social responsibility) – społeczna odpowiedzialność biznesu. To, co wyróżnia Pratt & Whitney Rzeszów na tle innych firm w regionie, to EVP (employer value proposition), czyli unikalne wartości pracodawcy, które prezentowane są każdego dnia na oficjalnym profilu firmy https://www.facebook.com/prattwhitneypoland/

Wartości wyznawane przez firmę, są zauważalne w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i stanowią wizytówkę dla pracowników oraz przyszłych kandydatów, do których kierowane są publikowane na fanpage`u oferty pracy.

pratt whitney - marketing rekrutacyjny

Wyjątkowe doświadczenia z marką

Pozycja firmy, komunikacja na zewnątrz, edukowanie kandydatów (np. poprzez firmowy blog), technologia – strona www, zakładka kariera, procesy oraz ludzie. To zaledwie kilka czynników, które wpływają na candidate experience, czyli doświadczenia kandydatów z marką. Warto pamiętać, że Internet to ogromne pole do działania dla pracodawców, z którego grzech nie skorzystać.

Ocena artykułu:
Marketing rekrutacyjny – case study UTH i Pratt & Whitney Rzeszów

Autor

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.