SEO podsumowanie roku 2014

Poza nowościami, Google postanowiło zakończyć również format Google Authorship. Zebraliśmy informacje o wszystkich istotnych zmianach z ubiegłego roku i prezentujemy je poniżej w postaci listy z krótkim opisem.
2 stycznia 2015

Każdego roku mówi się o tym, jak wiele zmieniło się w branży SEO - i każdego roku słusznie. Od 2011 Moz naliczył około 83 aktualizacje rdzenia algorytmu Google, co oznacza, że od tego roku aż 83 razy trzeba było zmieniać taktykę pozycjonowania i optymalizacji. Zapewne żadna inna branża nie jest tak niestabilna i zmienna jak SEO. W takim ciągle zmieniającym się świecie, zwiększenie swojej obecności w sieci ma coraz większe znaczenie. Google podchodzi do sprawy coraz poważniej, nakłada coraz surowsze kary za spam, a zdobycie wysokich pozycji w rankingach jest coraz trudniejsze. Ubiegły rok, na tle poprzednich lat, z pewnością był bardziej obfity w aktualizacje i zmiany w obszarze algorytmu Google. Nie brakowało również nowych algorytmów lub części algorytmu, które zostały wprowadzone. Poza nowościami, Google postanowiło zakończyć również format Google Authorship. Zebraliśmy informacje o wszystkich istotnych zmianach z ubiegłego roku i prezentujemy je poniżej w postaci listy z krótkim opisem.

Spis treści:

  1. Aktualizacja układu strony - 6 lutego
  2. Payday Loan 2.0 - 16 maja
  3. Panda 4.0 (#26) - 19 maja
  4. Payday Loan 3.0 - 12 czerwca
  5. Usunięcie zdjęć autorów z Google Authorship - 28 czerwca
  6. Pigeon - 24 lipca
  7. HTTPS/SSL jako sygnał rankingowy - 6 sierpnia
  8. Koniec Google Authorship - 28 sierpnia
  9. Panda #27 - 23 września
  10. Pingwin 3.0 - 17 października
  11. Pirate 2.0 - 21 października
  12. Rozszerzenie Pigeon - 22 grudnia
  13. Streszczenie
  14. Podsumowanie

Aktualizacja układu strony - 6 lutego

Google odświeżyło swój układ strony, dodając filtr znany jako algorytm Top Heavy, który miał dopasować wyniki do stron najbardziej obciążonych reklamami. Oznacza to tyle, że strony ze zbyt dużą ilością reklam na górze lub z reklamami za bardzo utrudniającymi korzystanie, będą automatycznie wyświetlane niżej w rankingu.

Payday Loan 2.0 - 16 maja

Aktualizacja algorytmu, którego zadaniem jest wyłapywanie najbardziej ,,spamerskich” stron. Według danych aktualizacja wpłynęła w znacznym stopniu na 0,2% anglojęzycznych zapytań oraz na zapytania w innych językach, jednak Google nie podało do informacji publicznej w tej kwestii żadnych konkretnych danych ani liczb.

Panda 4.0 (#26) - 19 maja

Algorytm Google Panda ma na celu wyłapanie stron o niskiej jakości i zapobieganie ich przedostawaniu się do najlepszych wyników wyszukiwania. Według informacji, Panda 4.0 miała być dużą aktualizacją, a nie tylko comiesięcznym odświeżaniem danych. Zauważalny wpływ nowej wersji na zapytania w języku angielskim obejmował około 7,5%.

Payday Loan 3.0 - 12 czerwca

Niecały miesiąc po ogłoszeniu aktualizacji 2.0, Google poinformowało o Payday Loan 3.0. W odróżnieniu od poprzedniej aktualizacji, która celowała w ,,spamerskie” strony, wersja 3.0 obiera za cel głównie spamerskie zapytania. Zatem algorytm analizuje bardziej zapytanie, niż samą witrynę. Ponadto, usunięto negatywne czynniki SEO, które pojawiły się przy wersji 2.0.

Usunięcie zdjęć autorów z Google Authorship - 28 czerwca

Nastąpiło usunięcie wszystkich zdjęć autorów oraz liczby wyświetleń Google+ z wyników wyszukiwania zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych. Ta decyzja została wyjaśniona, jako kwestia dotycząca UX, której celem było poprawienie wyglądu wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych oraz spójny projekt z wersją komputerową. Według opinii SEO i webmasterów, strategia Google stała się przede wszystkim ukierunkowana mobilnie.

Kompleksowo pozycjonujemy strony internetowe. Zapewniamy stałą obsługę i profesjonalne raportowanie działań. Porozmawiajmy.
Skontaktuj się

Pigeon - 24 lipca

Google wprowadziło nowy algorytm, który ma na celu usprawnienie wyszukiwań lokalnych przy pomocy sygnałów wyszukiwania. Zmiany głównie objęły wyniki Google Maps i Google Web, które od teraz będą trafniejsze, bardziej przydatne i dokładniejsze. Dodatkowo, Google zapewniło, że ten algorytm poprawi parametry w rankingu pod względem odległości i lokalizacji. Co istotne, nazwa Pigeon (Gołąb) nie jest oficjalną nazwą algorytmu.

HTTPS/SSL jako sygnał rankingowy - 6 sierpnia

Google w celu zapewnienia bezpiecznym witrynom wzrostu w rankingu, ogłosiło, że przejście na protokół HTTPS zapewni (niewielki) skok w rankingu. Niewielki, ze względu na to, że nie będzie to sygnał rankingowy takiej wagi, jak na przykład jakość treści. Ta zmiana miała wpływ na mniej niż 1% globalnych zapytań. Celem było zachęcenie wszystkich właścicieli witryn do przejścia z HTTP na HTTPS, aby wszyscy mogli pozostać bezpieczni w sieci.

Koniec Google Authorship - 28 sierpnia

Dwa miesiące po modyfikacji sposobu wyświetlania wyników autorstwa i usunięciu zdjęć oraz kręgów, firma całkowicie zrezygnowała z tej formy przedstawiania autorstwa. Google, po trzech latach istnienia Google Authorship, przestało wyświetlać wyniki przypisywania autorstwa w wyszukiwarce i śledzić dane z treści używając znaczników rel=author. Swoją decyzję uzasadniało niską wartością dla wyszukiwarek oraz niskimi wskaźnikami adopcji.

Panda #27 - 23 września

Nowa aktualizacja, w zależności od lokalizacji, wpłynęła na 3 do 5% zapytań. Jak można było zauważyć, w poprzednim roku Panda była aktualizowana stosunkowo rzadko, w porównaniu do 2012, gdzie aktualizacje odbywały się mniej więcej co miesiąc. 2014 przyniósł dwie aktualizacje Pandy, zatem najmniej spośród poprzednich lat.

Pingwin 3.0 - 17 października

Aktualizacja Pingwina do wersji 3.0 była tylko odświeżeniem danych, co oznacza, że nie dodano żadnych nowych sygnałów. Według dostępnych informacji, miało to wpływ na mniej niż 1% zapytań w języku angielskim. Ponadto, aktualizacja miała pomóc witrynom odzyskać utracone dane.

Pirate 2.0 - 21 października

Ponad dwa lata po pierwotnej ustawie DMCA, wprowadzono aktualizację do zwalczania piractwa oprogramowania i mediów cyfrowych. Skutkiem czego był ogromny spadek ruchu w wyszukiwarce popularnych witryn pirackich, natomiast skutkiem ubocznym - wzrost w rankingu ,,mniejszych” stron z torrentami.

Rozszerzenie Pigeon - 22 grudnia

Lokalny algorytm Pigeon został rozszerzony, początkowo tylko do Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii, jednak w ostatecznej wersji do wszystkich państw anglojęzycznych z wyjątkiem Indii (wersja z 24 lipca obejmowała wyłącznie Stany Zjednoczone).

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Streszczenie

  • Google skupiło się w 2014 roku na niszowych stronach w walce ze spamem.
  • Jedną z najbardziej zauważalnych zmian było całkowite usunięcie Google Authorship.
  • Pojawił się nowy sygnał rankingowy, protokół https.
  • Po dwuletniej przerwie, Google zaktualizowało ustawę DMCA, zwalczającą piractwo w sieci.
  • Powstało rozszerzenie algorytmu lokalnego Pigeon do państw anglojęzycznych.

Podsumowanie

W 2014 roku Google z całą pewnością nie zwolniło w kwestii aktualizacji, a dodatkowo można zauważyć, że wszystkie aktualizacje były stosunkowo ważne w świecie SEO. Nowości oraz zmiany, które zostały w tym roku zaprezentowane z całą pewnością miały wpływ na to, co działo się w branży w późniejszych latach. ,,Wyścig” o jak najwyższe miejsce w rankingu z roku na rok staje się coraz trudniejszy, a webmasterzy muszą dostosowywać swoje rozwiązania do nowych wytycznych Google. Jednak pomimo tych wszystkich zawirowań i zmian, które pojawiają się w zasadzie z dnia na dzień, jedną kwestią, która pozostaje niezmienna jest cel pozycjonowania, którym jest promocja witryny, a zmieniają się jedynie sposoby tej promocji.

Ocena artykułu:
SEO podsumowanie roku 2014
Średnia ocen użytkowników 0.0 na podstawie ocen

Autor

Inne wpisy

Szukasz rozwiązań marketingowych dla Twojego biznesu?

Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i pomogą zwiększyć Twoją sprzedaż.