Wdrożenie Google Analytics 4. Zrób to teraz, bo potem będzie za późno.

Google Analytics Universal wkrótce przestanie zbierać nowe dane. Warto już teraz uruchomić nową wersję narzędzia, by móc w pełni wykorzystać jego możliwości i czerpać korzyści z prowadzenia bardziej zaawansowanej analityki.
30 listopada 2022

Od jakiegoś czasu w wielu branżowych publikacjach, artykułach, czy w social mediach możemy spotkać się z informacją o zakończeniu funkcjonowania Analytics Universal. Równie często spotykamy posty, reklamy o szkoleniach, czy wdrożeniu Analytics 4. Jak wiemy w lipcu 2023 roku UA (Universal Analitics) przestanie zbierać dane. Jest to bardzo ważna informacja dla każdego analityka, a szczególnie dla firm, które swoje działania marketingowe opierają na zebranych wcześniej danych. Porównywanie ich rok do roku (lub dłuższego okresu), pozwala na określenie dobrego kierunku działań lub jakości tych, prowadzonych dotychczas. Miejsce Universal Analytics ma zająć całkowicie nowe narzędzie, którym  jest właśnie GA4, oparte o uczenie maszynowe i zmieniające model zbierania danych.

Spis treści:

  1. Czas przejściowy
  2. Zakończenie Google Analytics Universal
  3. Czas na zbieranie danych przez GA4
  4. Analiza zebranych danych
  5. Streszczenie
  6. Podsumowanie

Czas przejściowy

Czas wygaszenia UA jest okresem wdrożeniowym nowego rozwiązania. Jest to bardzo ważny okres dla każdego użytkownika, a jednocześnie idealny moment na uruchomienie nowego narzędzia i czas, w którym mamy okazję nauczyć się jego obsługi.  GA4 wprowadza również nowy Dashboard, co dla wielu użytkowników może być bardzo kłopotliwe.

Mimo że Google od jakiegoś czasu próbowało przygotować wszystkich do nowego wyglądu narzędzia, a także sposobu prezentacji danych, to jednak Analytics 4 przynajmniej na początku – może stwarzać trudności w obsłudze. Dlatego tak ważne jest zaznajomienie z nowym narzędziem.

Różnice w wyglądzie tych dwóch narzędzi są zauważalne już na pierwszy rzut oka. UA przyzwyczaił użytkownika do prezentacji z góry zdefiniowanych danych, które dodatkowo można porównać z innymi. Jednak i tutaj w wielu przypadkach odpowiednia analiza danych wymagała eksportowania ich do bardziej zaawansowanych narzędzi.

Nowe rozwiązanie charakteryzuje się większą elastycznością i wymaga od użytkownika wiedzy na temat tego, czego dokładnie potrzebuje. To powoduje, że wielu specjalistów musi zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia. Dlatego bardzo ważny jest okres, w którym możemy opierać swoje działania zarówno na znanej już wersji narzędzia, jak i na nowym rozwiązaniu, które rozpoczyna zbieranie danych.

W wielu przypadkach wdrożenie  GA4 jest bardzo kłopotliwe i niesie za sobą wiele zmian na stronie internetowej, czy w e-sklepie. Wiele witryn wykorzystuje przestarzałe rozwiązania lub te, które wymagają aktualizacji. Dlatego rozpoczęcie korzystania z GA4 i prawidłowe zbieranie danych wymaga czasu i wykonania testów.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Niekiedy nowe wdrożenia w witrynie powodują zakłamanie statystyk lub ograniczenie danych. Przykładem takiej sytuacji może być modyfikacja modułu płatności, gdzie wprowadzone zmiany mogą wpływać na zbieranie danych związanych z zamówieniami.

Dlatego w okresie przejściowym nie tylko zbieramy dane, które możemy wykorzystać później, ale jest to również odpowiedni okres na przeprowadzenie testów oraz dostosowanie raportów do takich, które chcemy otrzymywać.

Zakończenie Google Analytics Universal

Oficjalne informacje podane przez Google mówią o dacie 1 lipca 2023 roku, jako dniu, w którym Universal Analytics przestanie zbierać dane. Informacja ta pojawiła się wcześniej w przekazie branżowym, jednak od jakiegoś czasu pojawia się także w samym narzędziu.

Pojawia się pytanie, co będzie, gdy ten dzień nastanie? Odpowiedź jest bardzo prosta. Będziemy mieć jeszcze chwilę na eksportowanie danych, a potem nastąpi definitywny koniec. Tutaj również pojawi się problem w momencie, w którym ktoś zintegrował inne narzędzia z Analytics Universal. One także zostaną automatycznie ”odcięte” od nowych danych.

Spowoduje to również wiele problemów z automatycznymi raportami dla klientów i nie tylko. Wszelkiego rodzaju integracje z Universal Analytics będą wymagały zmian i aktualizacji. To również będzie wiązało się ze zmianą przyzwyczajeń. Dodatkowo indywidualne rozwiązania także będą wymagały zaktualizowania, celem prawidłowego funkcjonowania.

Czas na zbieranie danych przez GA4

Z racji na to, że Google Analytics 4 jest całkowicie nowym narzędziem, które w przeciwieństwie do starszej wersji, jest oparte o zdarzenia (Universal opierał się na modelu sesji), nie pozwala na zebranie danych historycznych. Również migracja danych między narzędziami, nie jest możliwa.

Właśnie dlatego, okres przejściowy można wykorzystać do zbierania danych, przy wykorzystaniu GA4. Jest to okres, w którym UA pozwoli nam na aktualną analizę danych, ale również odpowiednią konfigurację Analytics 4, tak by przygotować go do zbierania nowych informacji. Użytkownicy mają więc sporo czasu na dostosowanie narzędzia do swoich potrzeb, jak i na przyzwyczajenie się do nowych rozwiązań.

Przejdź na Google Analytics 4 nawet w 1 dzień!
Zapytaj o ofertę

Coraz bardziej negowane są również pliki cookies, na których to właśnie najbardziej opierała się analityka. Za każdym razem działania na tych plikach, są coraz bardziej ograniczane. Dobrą informacją jest fakt, że Analytics 4 potrafi sobie poradzić bez nich, dużo lepiej identyfikując użytkownika.

Pierwszym krokiem konfiguracyjnym nowego narzędzia powinno być ustawienie dłuższego czasu przechowywania danych o użytkownikach oraz zdarzeniach. GA4 posiada domyślnie ustawiony okres 2 miesięcy. Natomiast rekomendowanym rozwiązaniem jest ustawienie 14 miesięcy, jako okres przechowywania danych.

Przedstawioną na obrazku funkcję, możemy znaleźć w GA4, przechodząc do: Administracja -> Przechowywanie danych.

Warto zauważyć, że Analytics 4 nie posiada możliwości migracji danych ze starszej wersji. Dlatego tak ważny jest czas dyspozycji UA i GA4. Na podstawie dotychczasowego narzędzia możemy dalej pracować, jednocześnie wdrażając GA4. Pozwoli to na odpowiednie przygotowanie integracji oraz konfigurację wymaganych raportów.

Na bieżąco zbierane dane, umożliwią sprawdzenie prawidłowości ustawień i funkcjonowania, zależnego od tego oprogramowania.

Analiza zebranych danych

Google Analytics 4 umożliwia analizę danych oraz tworzenie odpowiednich raportów, które są zapisywane automatycznie. Dzięki temu wygodnie możemy powracać do poszczególnych analiz, bez ich utraty.

GA4 posiada kilka rodzajów gotowych szablonów raportów, ale również pusty szablon, który samodzielnie możemy dostosować do swoich wymagań. Najczęściej wykorzystywaną opcją będzie jednak „Eksploracja swobodna”, pozwalająca na wygodny wybór konkretnych danych do analizy.

Warto pamiętać, że wielu użytkowników będzie miało kłopoty z użytkowaniem tego narzędzia. Dlatego trzeba wiedzieć, że dane można szybko przenieść do Google Data Studio, które pozwala w wygodny sposób tworzyć różnego rodzaju raporty i analizy.

Eksplorowanie danych nie ogranicza użytkownika w żaden sposób, dając dostęp do całego zbioru informacji. To użytkownik decyduje, które dane będą poddane analizie, jaki będzie sposób ich prezentacji oraz, jak będzie wyglądał ostateczny raport. Jak możemy zobaczyć na obrazku niżej: pierwsza od lewej kolumna zawiera wszystkie zmienne, jakie zostały dołączone do analizy.

Druga kolumna to metoda prezentacji oraz dane, które mają zostać wyświetlone na wybranym wykresie.

Analytics 4 standardowo zawiera podstawowe dane, jednak bardzo szybko możemy dodać kolejne wymiary. W zależności, czy chcemy dodać dane, czy wymiary, należy kliknąć opcję „+” i z wyświetlonej listy wybrać odpowiednie elementy.

Do dyspozycji mamy wstępnie już zdefiniowane dane oraz niestandardowe, czyli wszystkie te, które zostały stworzone dodatkowo przez nas. W tym przypadku bardzo pomocny jest Google Tag Manager, dzięki któremu możemy definiować własne dane, jakie chcemy monitorować.

GA4 jest dostosowany także do połączenia z BigQuery, co daje szerokie możliwości udostępniania danych i prowadzenia zaawansowanych analiz. Dla wielu to właśnie zewnętrzne narzędzia będą najbardziej pomocne, podczas wykonywania analiz.

Streszczenie 

  • W Google Analytics 4 występuje nowy dashbord, co może stwarzać problemy początkującym użytkownikom.
  • Warto wykorzystać okres, w którym Universal Analytics wciąż działa, aby oprzeć działania zarówno na znanej wersji narzędzia, jak i na rozwiązaniu, które dopiero rozpoczyna zbieranie danych.
  • Trzeba wiedzieć, że migracja danych pomiędzy narzędziami nie jest możliwa i odpowiednio wykorzystać okres przejściowy, aby uniknąć późniejszych trudności.
  • W okresie przejściowym można nie tylko zbierać dane, które możemy później wykorzystać, ale jest to również odpowiedni okres na przeprowadzenie testów oraz dostosowanie raportów do takich, które chcemy otrzymywać.
  • W GA4 eksplorowanie danych nie ogranicza użytkownika w żaden sposób, dając dostęp do całego zbioru informacji. To użytkownik decyduje, które dane będą poddane analizie, jaki będzie sposób ich prezentacji oraz, jak będzie wyglądał ostateczny raport.

Podsumowanie

Trudności, które zostały przedstawione to zaledwie „wierzchołek góry lodowej”. Komplikacji, które mogą wystąpić w związku z wyłączeniem UA, może być o wiele więcej. Jednak okres przejściowy pozwala na przygotowanie nowych rozwiązań, a co najważniejsze umożliwia nieprzerwane zbieranie i analizowanie danych.

Największym kłopotem na pewno będzie wdrożenie Analytics 4, monitorowanie niestandardowych danych oraz konfiguracja raportów. Wiele osób będzie próbowało swoich własnych sił, na podstawie dostępnych szkoleń i kursów, jakie pojawiły się w ostatnim czasie. Niemniej jednak kursy przedstawią nam jedynie najpopularniejsze ustawienia.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług specjalistów, którzy odpowiednio skonfigurują wszystkie potrzebne elementy, jak również przeprowadzą odpowiednie szkolenie. Warto pamiętać, że wiele stron, czy sklepów ma utworzone różne zdarzenia, które są śledzone. Wszystkie elementy wykorzystywane w analizie dotychczas, trzeba skonfigurować w nowym narzędziu. Umożliwi to nie tylko bezproblemowe i wygodne korzystanie z GA4, ale także oszczędzi wiele czasu.

Piotr Krzyśko
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.9 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy