Praca zdalna w Ideo Force

Towarzysząca nam od wielu tygodni epidemia wymusiła na pracodawcach zmianę modelu zarządzania przedsiębiorstwem, a na pracownikach wykonywanie obowiązków poza siedzibą firmy.

Jak pokazuje raport Devire „Wpływ koronawirusa na polskie przedsiębiorstwa” (badanie przeprowadzone w marcu 2020 r.), aż 67% firm zdecydowało się na home office, mimo, że wcześniej nie miało doświadczenia w tej formie pracy. Branże, które wprowadziły pracę zdalną to przede wszystkim nieruchomości, sektor IT i telekomunikacja, usługi dla biznesu i SSC/BPO. Nie wszystkie firmy miały możliwość przejścia na pracę zdalną. W Polsce aż 35% firm natrafiło na przeszkody, przy czym 13% na uniemożliwiające wprowadzenie pracy zdalnej.

Część firm, w tym Ideo Force, miało już w czasie ogłoszenia epidemii wypracowane normy pracy zdalnej. Zdarzało się, że nasi pracownicy korzystali z możliwości wykonywania obowiązków zawodowych poza siedzibą firmy. Dlatego bez trudu odnaleźli się w nowych warunkach. Wiemy, że skuteczność pracy zdalnej (po stronie pracodawcy) zależy od wyposażenia w odpowiedni sprzęt, oprogramowanie do pracy i komunikacji wewnątrzzespołowej i pomocy technicznej. Uważamy, że ważna jest możliwość elastycznej organizacji czasu pracy przy jednoczesnym zachowaniu norm, które mają na celu wprowadzenie porządku i podniesienie efektowności. Własne zasady, które opracowaliśmy w naszej firmie od wielu lat dają pozytywne wyniki. Mimo, że podczas ich ustalania, nie spodziewaliśmy się tego, że cała firma przejdzie na tryb zdalny, to z uwagi na dotychczasowe procedury, byliśmy na to przygotowani. Administratorzy na bieżąco reagowali na wszystkie problemy i nieprawidłowości. Doskonale zadajmy sobie sprawę, z tego że wsparcie techniczne jest czynnikiem wpływającym na jakość pracy.

praca zdalna w ideo force

Pracowaliśmy równie intensywnie, jak przed wybuchem epidemii. Na naszym blogu firmowym pojawiały się regularnie artykuły, a wśród nich tematy, takie jak chatboty w biznesie, zmiany w e-commerce spowodowane koronawirusem, marketing uczelni wyższych, szybkie przenoszenie sprzedaży do sieci, czy też kluczowe kryteria wyboru kanałów marketingowych.

W ostatnim czasie zdecydowaliśmy się na nową odsłonę menu naszej strony, tak by zwiększyć intuicyjność i łatwość nawigacji dla użytkowników. Mimo okoliczności utrudniających bezpośredni kontakt i tym samym procesy rekrutacyjne, do naszego zespołu dołączyło dwóch specjalistów.

W maju zaczęła funkcjonować grupa na Facebooku E-commerce Academy by Ideo Force. Jej założycielami są specjaliści, dla których e-commerce jest nie tylko obszarem działalności zawodowej, ale i pasją. Projekt ten powstał z myślą o tych, którzy prowadzą sklep internetowy lub dopiero myślą o założeniu biznesu sprzedażowego w sieci. Na grupie można znaleźć informacje o zwiększaniu sprzedaży i promocji e-sklepu, linki do artykułów, badań i wydarzeń, a nawet polecenia książek i dłuższe wpisy, np. o porównywarkach cenowych, audytach sklepów internetowych, czynnikach wpływających na sprzedaż. Misją grupy jest edukowanie, budowanie świadomości o procesach zachodzących w e-commerce, dzielenie się wiedzą i tworzenie społeczności żywo zainteresowanej rozwiązaniami w branży.  

e-commerce academy

Utrzymujemy ze sobą stały kontakt poprzez komunikatory z zaawansowanymi opcjami, które umożlwiają maksymalną wydajność pracy. Z uwagi na to, zainwestowaliśmy w dodatkowy sprzęt do prowadzenia wideokonferencji, szkoleń online, tworzenia podcastów itp. Regularnie odbywają się spotkania online z Q&A, na których wszyscy członkowie zespołu mogą rozmawiać i zadawać pytania na dowolny temat. Obecnie część osób już pracuje w budynku firmy. Oczywiście odbywa się to przy pełnym zachowaniu procedur bezpieczeństwa. Nasi pracownicy siedzą w odpowiednich odległościach, a w pomieszczeniach takich, jak np. kuchnia może przybywać ograniczona liczba osób. Z każdym powrotem kolejnego pracownika modyfikujemy założenia i reagujemy odpowiednio do sytuacji, tak by wszyscy czuli się komfortowo i bezpiecznie.

Z pewnością ostatnie wydarzenia pokazały, że w biznesie musimy być przygotowani na wszystko. Kryzysy pojawiają się niespodziewanie, mimo że dużo wcześniej mogą występować wydarzenia zapowiadające je. Do tej pory świat nie wprowadził ograniczeń na taką skalę, również w ujęciu czasowym – wciąż trwa znoszenie obostrzeń, a powrót do sytuacji sprzed pandemii koronawirusa zajmie jeszcze trochę czasu. 

Jak pokazało nasze doświadczenie, szybka reakcja, ale i wcześniejsze wdrożenie mechanizmów zapobiegających kryzysom jest niezbędne do utrzymania pozycji na rynku i tym samym ograniczenie strat. Praca zdalna w pełnym wymiarze sprawdziła się w naszej firmie. Przede wszystkim dlatego, że postawiliśmy na pierwszym miejscu dobro pracownika. Dołożyliśmy i dokładamy wszelkich starań, aby pod kątem technicznym i komunikacyjnym zapewniać wysokie standardy pracy.