10 najważniejszych pytań dotyczących trybu zgody Google v2

Przeczytaj ten artykuł uważnie, ponieważ jeśli do końca lutego nie wdrożysz odpowiednich mechanizmów zgody na zbieranie danych od użytkowników nie będziesz mógł prowadzić kampanii remarketingowych. Przy czym samo wyświetlenie banera zgody nie wystarczy.
9 lutego 2024

Spis treści:

  1. Czym jest Consent Mode?
  2. Czym jest Google Consent Mode?
  3. Czym różni się Google Consent Mode v2 od poprzedniej wersji?
  4. Czy muszę na swojej stronie mieć Cookie Banner, żeby móc używać Google Consent Mode v2?
  5. Czy wdrażając Google Consent Mode v2 eliminujemy potrzebę wdrożenia Cookie Bannera?
  6. Czy jeżeli na mojej stronie jest Cookie Banner to oznacza, że na pewno będę mógł używać Google Consent Mode v2?
  7. Jak sprawdzić, czy moja strona ma poprawnie wdrożony Consent Mode?
  8. Co się stanie jeżeli nie zaimplementuje na swojej stronie Google Consent Mode v2?
  9. Dlaczego warto wdrożyć Consent Mode z wykorzystaniem standardu Google?
  10. Jak zaimplementować Google Consent Mode v2?
  11. Consent Mode v2 – słowem wyjaśnienia
  12. Dlaczego wdrożenie Consent Mode to konieczność?
  13. Consent Mode - najczęstsze błędy
  14. Google Consent Mode v2 - jak modelowane są dane?
  15. Google Consent Mode v2 - wersja Basic czy Advanced?
  16. Podsumowanie

1. Czym jest Consent Mode?

Consent mode, czyli tryb uzyskiwania zgody pozwala pozyskać od użytkownika informację na temat tego, czy wyraża zgodę na stosowanie plików cookie. Zgoda lub ewentualny jej brak jest pozyskiwana przy wykorzystaniu banera, który wyświetla się użytkownikowi przy pierwszym wejściu na stronę. Consent Mode pozwala zarządzać ciasteczkami wszystkich narzędzi/rozwiązań wykorzystywanych na stronie.

W zależności od preferencji, odwiedzający może wyrazić zgodę na wykorzystanie wszystkich ciasteczek, wybranych lub tylko tych niezbędnych do działania strony.

Konsekwencją akceptacji poszczególnych zgód jest uruchomienie skryptów rozwiązań przypisanych do wybranych kategorii, a następnie utworzenie przez te skrypty potrzebnych im ciasteczek.

Kluczowe jest to, aby dokonywane przez użytkownika wybory były faktycznie respektowane przez poszczególne skrypty. Samo wyświetlenie baneru niepowiązanego ze skryptami i/lub tagami nie jest wystarczające.

2. Czym jest Google Consent Mode?

Google Consent Mode został opracowany w celu zapewnienia większej elastyczności wykorzystania tagów dla usług Google:

  • Google Analytics.
  • Google Ads.
  • Floodlight.
  • Tag łączący konwersje.

Dzięki niemu jest możliwe dostosowanie działania tagów Google w oparciu o wyrażoną przez użytkownika zgodę. Dodatkowo w sytuacjach występowania luk w danych, Google ma możliwość modelowania liczby konwersji.

Tryb zgody pozwala kontrolować zachowanie tagów Google przed i po podjęciu przez użytkownika decyzji. Dzięki temu respektujemy wybory użytkowników, przy jednoczesnym skutecznym pomiarze konwersji z naszych kampanii.

Consent mode sprawdza, czy zgoda analityczna oraz marketingowa została udzielona. Jeżeli tak to zapisuje odpowiednie pliki cookie. W przypadku niewyrażenia zgody tagi Google nie będą wykorzystywać plików cookie, a konwersje będą mierzone na bardziej zagregowanym poziomie.

3. Czym różni się Google Consent Mode v2 od poprzedniej wersji?

Google Consent Mode zbiera zgody użytkowników w oparciu o kilka parametrów, które w zależności do przyjętej wartości odpowiednio wpływają na działanie tagów Google. W pierwotnej wersji były to następujące parametry:

  • ad_storage
  • analytics_storage
  • functionality_storage
  • personalization_storage
  • security_storage
  • Natomiast w Google Consent Mode v2 dodano dwa nowe parametry:
  • ad_user_data
  • ad_personalization

Źródło: https://support.google.com/tagmanager/answer/10718549?hl=pl

Dzięki dodaniu tych parametrów uzyskujemy bardziej zaawansowaną wersję, która wymaga wyraźnej zgody użytkownika dla personalizacji reklam i analityki. Zmiana ta jest zgodna z normami i wymogami obowiązującym w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Wdrożenie nowego trybu jest koniecznie, jeżeli chcemy wykorzystywać funkcję pomiaru, personalizacji reklam i remarketingu. W przypadku braku wdrożenia Google Consent Mode v2 - skutki odczujemy już w marcu 2024 r.

4. Czy muszę na swojej stronie mieć Cookie Banner, żeby móc używać Google Consent Mode v2?

Tak.

Aby móc używać Google Consent Mode v2 trzeba mieć na stronie baner z prośbą o uzyskanie zgód.

Google Consent Mode v2 nie jest niezależnym rozwiązaniem. Aby móc go używać należy wdrożyć Consent Management Platform, które zostanie powiązane z Google Consent Mode v2. Dzięki temu Consent Management Platform przekaże odpowiednie wybory użytkownika do Google. Możliwe jest wdrożenie dedykowanego rozwiązania w oparciu o dokumentację, jednak często wybieranym i zalecanym rozwiązaniem jest skorzystanie z polecanych przez Google platform CMP. Jedną z nich jest rekomendowany przez nas Cookiebot.

 

Źródło: https://www.cookiebot.com/

5. Czy wdrażając Google Consent Mode v2 eliminujemy potrzebę wdrożenia Cookie Bannera?

Nie.

Aby móc wykorzystać Google Consent Mode v2, musimy mieć poprawnie wdrożony Cookie Banner, za pomocą Consent Management Platform, zgodnej z RODO, dyrektywą o prywatności i łączności elektronicznej oraz ustawą o rynkach cyfrowych (Digital Market Act), która zaczyna obowiązywać od marca 2024.

6. Czy jeżeli na mojej stronie jest Cookie Banner to oznacza, że na pewno będę mógł używać Google Consent Mode v2?

Nie.

Sam fakt występowania Cookie Bannera na stronie nie sprawi, że będziemy mogli używać Consent Mode v2. Kluczem jest to, aby był on wdrożony poprawnie.

7. Jak sprawdzić, czy moja strona ma poprawnie wdrożony Consent Mode?

Najprostszą opcją sprawdzenia jest weryfikacja, czy jakieś ciasteczka są zapisywane w przeglądarce jeszcze przed udzieleniem zgód. Jeżeli tak jest to może to wskazywać na niepoprawne wdrożenie Consent Mode.

Oto kilka podstawowych korków, które można wykonać, by sprawdzić efektywność wdrożenia:

  1. Wchodzimy na naszą stronę w trybie incognito.
  2. I tu ważne, zanim zaakceptujemy zgody, klikamy prawym przyciskiem myszy na okno przeglądarki.
  3. Wybieramy - zbadaj.
  4. Następnie wybieramy Application.
  5.  Wybieramy Cookies.
  6. Wybieramy te z nazwą sprawdzanej strony.
  7.  Sprawdzamy, czy pojawiły się tam jakieś ciasteczka np. narzędzi marketingowych.

 

Źródło: https://www.ideoforce.pl/

8. Co się stanie jeżeli nie zaimplementuje na swojej stronie Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 jest szczególnie ważne dla firm, które kierują reklamy do użytkowników na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG). Jeżeli nie zaimplementujemy tego rozwiązania, to będziemy mieć ograniczone możliwości wykorzystania pomiaru, personalizacji reklam i remarketingu w Google Ads.

9. Dlaczego warto wdrożyć Consent Mode z wykorzystaniem standardu Google?

Dzięki wdrożeniu Consent Mode z wykorzystaniem standardu Google uzyskujemy szereg korzyści, które zwiększą jakość pozyskiwanych danych oraz przełożą się na zwiększenie efektywności działań digital marketingowych. Po wdrożeniu:

  • Uzupełnisz luki w danych, które będą powstawać w przypadku braku zgody użytkownika. Będzie to możliwe dzięki modelowaniu liczby konwersji w przypadku luk w ich rejestrowaniu.
  • Zachowasz możliwość skutecznego wykorzystania działań remarketingowych.
  • Zbudujesz pozytywny wizerunek u odbiorców dzięki zadbaniu o prywatność klientów.

10. Jak zaimplementować Google Consent Mode v2? 

Proces wdrożenia można opisać w 4 krokach.

1. Wybór mechanizmu obsługi Consent Mode

Tutaj do wyboru są dwie opcje. Pierwsza z nich to wdrożenie z pomocą programisty dedykowanego rozwiązania w oparciu o dokumentację Google. Druga to skorzystanie z polecanych przez Google platform CMP (jedną z nich jest rekomendowany przez nas Cookiebot). Zaletą wyboru drugiej opcji jest to, że płacąc miesięczny abonament, otrzymujemy wsparcie oraz aktualizację narzędzia do zmieniajacych się przepisów. Dzięki temu nie musimy ich śledzić oraz aktualizować rozwiązań samodzielnie tak jakby to miało miejsce w przypadku pierwszej opcji.

2. Analiza strony pod kątem ciasteczek i ich kategoryzacja

Dokonujemy skanu strony w wybranym narzędziu w celu identyfikacji ciasteczek oraz ich kategoryzacji. Dzięki temu na kolejnym etapie uzyskujemy możliwość przypisania poszczególnych ciasteczek do kategorii zgód.

3. Konfiguracja narzędzia oraz Google Tag Managera

Konfigurujemy Consent Mode z wykorzystaniem Google Tag Managera tak, aby uruchamiane skrypty, w tym te za pomocą tagów w Google Tag Managerze uwzględniały wybory użytkowników dokonane za pomocą platformy CMP.

4. Weryfikacja danych w Google Analytics 4

W ostatnim etapie weryfikujemy dane w Google Analytics 4 i oceniamy wpływ wdrożonego Consent Mode na te dane.

Consent Mode v2 – słowem wyjaśnienia…

W 2018 roku Unia Europejska wprowadziła GDPR (General Data Protection Regulations), które w Polsce znane jest, jako RODO. To m.in. te zasady regulują to, w jaki sposób właściciele witryn internetowych reklamują się w sieci i jak powinni dbać przy tym o prywatność użytkowników.  Jeszcze przed 2018 rokiem należało jedynie wyświetlać użytkownikom informacje o tym, że strona korzysta z plików cookie, a po wdrożeniu GDPR konieczne stało się uzyskiwanie od nich zgody na wykorzystywanie ciasteczek. Prawo wciąż ewoluuje.

W kolejnych latach zaczęły toczyć się dyskusje, dotyczące wzmocnienia ochrony prywatności osób korzystających z sieci i tak coraz więcej zaczęto mówić o regulacji Digital Markets Act (DMA). We wrześniu 2023 roku to właśnie w jej ramach Komisja Europejska wyznaczyła 6 firm, na których spoczywa odpowiedzialność za dane, trafiające do nich od właścicieli witryn, chcących reklamować się np. w ramach ich ekosystemów.

Mowa tu o Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft. Użytkownik musi wyrazić więc wyraźną zgodę na to, by witryny, z których korzysta, mogły przekazywać jego dane tym firmom. 

To właśnie 6 marca 2024 roku mija czas przedstawienia przez nie zabezpieczeń, które wdrożyły, aby dane użytkowników europejskiego obszaru gospodarczego – nie trafiały do nich bez ich zgody. Co to oznacza dla firm, które reklamują się z wykorzystaniem ekosystemów, takich jak np. Google Ads?  

Od wymienionej wyżej daty, firmy, które nie spełnią wymogów DMA – nie będą mogły korzystać z funkcjonalności, takich jak np. remarketing, choć ograniczeń będzie znacznie więcej. W dużym skrócie – jeśli organizacja nie będzie zbierać od użytkowników zgód na wykorzystywanie ich danych – nie będzie mogła w pełni wykorzystać potencjału stosowanych ekosystemów reklamowych (i nie tylko). Od marca posiadanie consent mode będzie więc obowiązkowe.  

Dlaczego wdrożenie Consent Mode to konieczność? 

Poniżej tylko kilka podstawowych kwestii, które są odpowiedzią na to pytanie.  

  • Ochrona przed blokadą konta Google Ads – brak wdrożenia Consent Mode na stronę może spowodować, że konto Google Ads zostanie zablokowane, co spowoduje, że prowadzenie kampanii performance marketingowych będzie niemożliwe.  
  • Brak ryzyka kar finansowych – niedostosowanie witryny do nowych regulacji prawnych może wiązać się z poniesieniem kary finansowej. Po wdrożeniu Consent Management Platform nie trzeba obawiać się takiej sytuacji.  
  • Legalna konfiguracja analityczna – poprawne wdrożenie Consent Management Platform to pewność, że analityka jest zgodna z przepisami prawa.  

Consent mode – najczęstsze błędy 

Samo wdrożenie Consent Management Platform nie daje gwarancji, że strona będzie zgodna z regulacjami GDPR i ePrivacy. Istotne jest więc nie tylko umiejętne ustawienie tego narzędzia, ale także Google Tag Managera.  Do najczęstszych błędów, do których dochodzi przy wdrożeniu zalicza się:  

  • Wdrożenie banera, ale brak powiązania go z tagami analitycznymi.  
  • Uruchamianie tagów w GTM w niewłaściwym momencie. 
  • Uruchamianie skryptów, które są poza kontrolą „Consent Management Platform”, w tym np. konfigurowanie platformy na bazie GTM i dodawanie innych skryptów bezpośrednio na stronę.  
  • Zapisywanie ciasteczek mimo braku zgód od użytkowników.  
  • Niewłączenie wymogu zbierania dodatkowych zgód w tagach w Google Tag Managerze, w których nie są one wbudowane.  

Google Consent Mode v2 – jak modelowane są dane? 

W Google Consent Mode v2 proces modelowania informacji umożliwia pokrycie deficytów danych wynikających z ewentualnych odmów użytkowników na wykorzystywanie ciasteczek. W skrócie - wykorzystując zaawansowane metody uczenia maszynowego, Google jest w stanie analizować dane od tych, którzy wyrazili zgodę, aby prognozować zachowania i konwersje tych, którzy takiej zgody nie wyrazili.

Taka opcja zapewnia z kolei głębsze zrozumienie efektywności działań reklamowych oraz interakcji użytkowników w witrynach. Dzięki temu marketingowcy mogą trafniej kierować reklamy, segmentować odbiorców i udoskonalać kampanie. Modelowanie danych nabiera szczególnego znaczenia w kontekście korzystania z Google Ads i Google Analytics, gdzie dostęp do kompletnych informacji jest kluczowy dla skutecznej optymalizacji działań.  

Należy jednak mieć na uwadze, że modelowanie opiera się na prognozach i algorytmach, a nie bezpośrednich danych od użytkowników, co czyni je narzędziem wspomagającym, służącym do lepszego zrozumienia ogólnych trendów - nie zaś do całkowitego zastąpienia szczegółowej analizy danych. 

Taki sposób modelowania pozwala więc zachować prywatność użytkowników, przy jednoczesnym gromadzeniu danych, ważnych z perspektywy marketingu i optymalizacji kampanii, zgodnie z najwyższymi standardami ochrony prywatności odbiorców.

Google Consent Mode v2 - wersja Basic czy Advanced? 

W Google Consent Mode v2 występują 2 główne podejścia do zarządzania zgodami, w ramach wersji Basic i Advanced. Zarówno jedna, jak i druga opcja jest istotna z perspektywy jakości danych.  

Wersja Basic 

To najprostsza wersja narzędzia. W jej przypadku tagi Google (w tym np. Google Ads) są zablokowane do momentu, w którym użytkownik wyrazi zgodę na korzystanie z plików cookie – śledzenie. Żadne dane nie są więc ani zbierane, ani przetwarzane aż do czasu, gdy użytkownik wyda na to wyraźną zgodę. To samo dotyczy wysyłania pingów, służących modelowaniu danych. Efekt? Korzystając z tej wersji (czyli zupełnie blokując wywoływanie tagów w modelu Basic), uzyskujemy mniej statystyk w GA4 i niepełne dane, dotyczące konwersji.  

Wersja Advanced 

W tym modelu możliwe jest bardziej złożone i elastyczne zarządzanie zgodami. Tagi są ładowane przed wyświetleniem cookie banneru i działają w zależności od zgód, które wybierze użytkownik. W przypadku braku zgód tagi nadal będą działać, ale w ograniczonym zakresie. Będą zbierać zagregowane dane lub używać modelowania konwersji do ich oszacowania.  Będzie to miało miejsce na bazie parametrów, takich jak GCS (Google Consent State) i GCD (Google Consent Decision).  

GCD to nowy parametr, który odgrywa kluczową rolę w decydowaniu, jakie dane będą zbierane i przetwarzane przez skrypty Google. Określa m.in. statusy przyznania – (granted) lub odrzucenia – (denied) zgody zarówno dla ad_storage i analytics_storage, jak i dla ad_user_data i ad_personalization. To zaawansowane podejście pozwala na jeszcze bardziej precyzyjne wykorzystywanie danych, przy zachowaniu prywatności użytkowników.  

Którą wersję wybrać? Wszystko zależy od specyfiki konkretnej witryny i wymagań, dotyczących przetwarzania danych. Zarówno jeden, jak i drugi model ma jednak na celu zapewnienie zgodności działania witryny z obowiązującym prawem. To właśnie dlatego wybór konkretnego narzędzia zawsze poprzedzamy szczegółową analizą potrzeb organizacji.  

Podsumowanie

Wprowadzenie Consent Mode v2 to istotny krok w kwestii zarządzania zgodami w witrynach i aplikacjach. Kluczowym elementem tego narzędzia w wersji Advanced jest modelowanie danych, umożliwiające skuteczną analizę i optymalizację prowadzonych działań, nawet przy ograniczeniach związanych z zachowaniem prywatności użytkowników.  

Samo Google zwraca uwagę na to, że 2024 rok będzie punktem zwrotnym w rozwoju marketingu – mowa m.in. o wycofaniu third party cookies czy kolejnych zmianach w prawie. Warto więc odpowiednio przygotować na to swój biznes, zaczynając od dbałości o dane klientów i działanie zgodnie z obowiązującymi regulacjami.  

Mateusz Bober
AUTOR
Senior UX/UI Designer, Team Leader
tel.723 988 859
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy