Jak będzie wyglądał 2024 rok w branży UX?

Jak będą wyglądać najbliższe miesiące w obszarze User Experience? Zapytaliśmy o to naszych ekspertów, którzy wypowiedzieli się zarówno na temat trendów, jak i wyzwań, które mogą pojawić się w tej branży w najbliższych miesiącach.
28 grudnia 2023

Pozytywne doświadczenia użytkowników stron internetowych, mają znaczny wpływ na  podejmowane przez nich decyzje zakupowe (i nie tylko). Nic więc dziwnego, że UX to jedna z tych dziedzin digital marketingu, które stale ewoluują. W projektowaniu interfejsów cyfrowych produktów wykorzystywane są coraz nowsze rozwiązania, których celem jest poprawa User Experience, a co za tym idzie zwiększenie użyteczności strony i wpłynięcie na doświadczenia użytkowników.

Ewelina Błoniarz, UX/UI Designer

Projektowanie interfejsów – 3 trendy, których znaczenie wzrośnie w 2024 roku

Jako przebodźcowane społeczeństwo konsumpcyjne wymagamy coraz więcej i coraz bardziej. Jesteśmy też coraz częściej leniwi - nie oznacza to, że nie chcemy czegoś zrobić, ale bardziej, że chcemy zrobić to z mniejszym kosztem energetycznym, co wynika z ograniczonej ilości czasu i energii, jaką mamy do dyspozycji. Projektowanie interfejsów jest procesem, który ma na celu zapewnienie użytkownikom jak najlepszego doświadczenia w możliwie najkrótszym czasie. 

Uważam więc, że 3. trendami, których znaczenie wzrośnie w 2024 roku, będą: 

Interfejsy oparte na sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja (AI) jest coraz częściej wykorzystywana w projektowaniu interfejsów użytkownika (UI). AI może być stosowana do automatyzacji niektórych zadań, analizy danych dotyczących preferencji użytkowników oraz personalizacji interfejsów pod kątem konkretnego użytkownika. Myślę, że jesteśmy dopiero na początku drogi z AI - ale już teraz możemy przewidzieć, co stanie się za jakiś czas. Proces tworzenia stron, aplikacji staje się coraz szybszy - możliwe, że za jakiś czas będzie on na tyle szybki, aby dopasowywać interfejsy pod preferencje użytkowników. 

Interfejsy bazujące na rzeczywistości rozszerzonej i wirtualnej

Zarówno rzeczywistość rozszerzona (AR), jak i wirtualna (VR) są coraz bardziej popularne. Te technologie mogą być wykorzystywane do tworzenia interfejsów, które są bardziej immersyjne i angażujące. Już teraz testowane są różne rozwiązania dające możliwość “zanurzenia” się w świecie wirtualnym (metawersum, inteligentne okulary, wirtualne wycieczki). Beż wątpienia mogą one zrewolucjonizować dzisiejszą rzeczywistość - już istnieją biura, które spotykają się w wirtualnym świecie za pomocą okularów VR. Wirtualna wizyta u internisty będzie kwestią czasu. 

Interfejsy dostępne dla wszystkich

Dostępność jest kluczowym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy projektowaniu UI. Interfejs powinien być dostępny dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich możliwości fizycznych, umysłowych lub poznawczych. Już teraz w UE przywiązuje się ogromne znaczenie zasadom WCAG, które pomagają nam, projektantom tworzyć lepsze interfejsy.

Dziś do Internetu przenosimy swoje życie. Załatwiamy tu najważniejsze sprawy, robimy zakupy, „spotykamy się” z innymi. Możliwości, jakie daje nam dzisiejsza technologia, powinny być dostępne dla każdego, bez względu na sprawność.

Stąd myślę, że w przyszłości będzie więcej bardziej dostępnych miejsc w Internecie. Strony będą coraz prostsze wizualnie. Rezygnować będziemy z tzw. wodotrysków, na rzecz użytecznych rozwiązań, które bazują na ludzkiej psychice i zachowaniu, a nie tylko na tym, co jest na topie jeśli chodzi o wygląd.

Czy rola AI w odniesieniu do projektowania interfejsów będzie rosła? W jakich obszarach będzie to szczególnie widoczne? 

Myślę, że rola AI będzie rosła w obszarach automatyzacji, w samym procesie projektowania, analizie. Jesteśmy dopiero na początku drogi, jaką jest praca z wykorzystaniem AI. W ciągu roku wydarzyło się tak wiele, że nie sposób jest przewidzieć, co wydarzy się “jutro”. Jednak już dziś można zauważyć, że sztuczna inteligencja przyspiesza i automatyzuje wiele zadań. Możliwe też, że za jakiś czas nie będziemy musieli poświęcać tyle czasu na analizę i testowanie zaproponowanych przez nas rozwiązań. AI to ogromne źródło wiedzy. W kilka minut mogłoby wybrać najlepsze rozwiązanie, bazując na wykorzystanych i przebadanych już wcześniej podobnych projektach.

Wiele dzisiejszych rozwiązań np. w Google, czy Amazonie jest dopiero testowanych, ale za jakiś czas może aplikacje będą nam podpowiadać, jakich rozwiązań użyć przy tworzeniu projektu interfejsu, tak, aby nie analizować go już w przyszłości. 

Inkluzywny UX – w jakich obszarach jego rola będzie rosła szczególnie?  

Zacznę od tego, że doświadczenie użytkownika (UX) to nie tylko użyteczne i ładne strony internetowe/aplikacje. Wiele innych produktów takich jak nasz smartphone, czy samochód także musi być użyteczne. UX dotyczy też edukacji, zdrowia, przemysłu rozrywkowego i mediów. Można powiedzieć, że dziś UX jest wszędzie. Spacerując po ulicy, nie zastanawiamy się, dlaczego akurat w tym miejscu zbudowana jest droga lub dlaczego regały w supermarkecie mają wszędzie podobną wysokość. Doświadczenie użytkownika - dotyczy wielu obszarów naszego życia i może być odbierane subiektywnie.

Ważne, by za pomocą zebranych danych opracować taki system, który bez względu na to, jacy, jako grupa jesteśmy, będzie spełniał nasze oczekiwania. Nie jest to łatwe, bo jako społeczeństwo różnimy się między sobą. Do niedawna budowaliśmy produkty w oparciu o potrzeby zdrowego i sprawnego człowieka. Jednak z czasem przekonaliśmy się, że przecież użyteczność nie oznacza dla nas tego samego, co dla kogoś, kto ma np. ograniczone funkcje motoryczne.

Kto z nas, odbierając paczkę z paczkomatu, zastanawia się, czy paczka umieszona w najwyższej skrytce będzie możliwa do odbioru np. przez kogoś o niższym wzroście, czy na wózku inwalidzkim? Dzisiejsza technologia, a także pojawienie się AI - może pomóc nam stworzyć lepiej dopasowany do tych oczekiwań produkt. Gdzie jego rola będzie rosła szczególnie? Myślę, że wszędzie tam, gdzie znajdujemy się na co dzień i najczęściej - czyli w sieci. Nasze życie przenosimy w coraz większym stopniu do Internetu. Już dziś takie czynności jak sprawy urzędowe, edukację, pracę, finanse załatwiamy za pośrednictwem sieci.             

W tym obszarze można zauważyć też to, że interfejsy tych serwisów projektowane są w taki sposób, aby mógł korzystać z nich każdy i z każdego miejsca. Bez względu na wiek, płeć, sprawność czy wykorzystywane urządzenie. Są jednak obszary (np. usługowe – ciężko wyobrazić sobie wizytę u fryzjera, czy dentysty online), których nie da się tak szybko zaimplementować do sieci i to jest największym wyzwaniem. Wyjątkiem jest handel, gdzie wciąż widać potencjał do rozwoju. Tak więc sądzę, że najbliższy czas będzie poświęcony na rozwój i udoskonalanie projektów, które już funkcjonują, tak aby w przyszłości móc realizować je jedynie za pośrednictwem sieci. A także stopniowe wprowadzanie kolejnych obszarów np. związanych z ochroną zdrowia do Internetu, co zauważyć możemy już dziś (konsultacje online i rezerwacja wizyt).

Mateusz Bober, Senior UX/UI Designer, Team Leader UX & Analytics

Największym wyzwaniem dla UX/UI Designerów w 2024 roku będzie? 

Bez dwóch zdań gorącym tematem jest aktualnie AI. Dużo mówi się o jej praktycznym wykorzystaniu przy codziennej pracy oraz sposobach implementacji w poszczególnych projektach. Właściciele firm oraz pracownicy zadają sobie pytania: Jak podnieść efektywność pracy? Jak ułatwić pracę? Jak zwiększyć przychody dzięki AI? Jak AI może pomóc w realizacji zakładanych celów? Ten temat jest również na ustach UX/UI Designerów/ek. To właśnie kwestia adaptacji i praktycznego wykorzystania AI w codziennej pracy jest moim zdaniem największym wyzwaniem, przed którym stoją specjaliści UX/UI.

AI nie jest cudownym rozwiązaniem na każdy problem specjalisty, jednak umiejętnie wykorzystanie może znacznie podnieść produktywność projektu. Zrozumienie tego jest moim zdaniem kluczowe, aby móc pójść w tym temacie dalej. AI za jednym magicznym kliknięciem nie dostarczy nam odpowiedzi nt. problemów, z jakimi boryka się grupa docelowa, dla której projektujemy rozwiązanie. W dalszym ciągu (przynajmniej na razie) będziemy musieli wykonać solidny research, dotrzeć do tych ludzi oraz pozyskać te informacje, ale AI może znacznie podnieść naszą efektywność podczas analizy np. odpowiedzi na pytania otwarte w ankietach. 

AI ma nieporównywalnie większą od człowieka zdolność analizy i łączenia wielowątkowych zależności. Zdolności poznawcze ludzi są zdecydowanie mniejsze, dlatego umiejętne połączenie własnej wiedzy, wysokopoziomowego myślenia oraz doświadczenia z możliwościami, jakie daje AI sprawi, że jakość pracy oraz jej efektywność będzie można przenieść na zupełnie nowy poziom. To, w jakim stopniu firmy oraz poszczególni UX/UI Designerzy/erki zaadoptują te rozwiązania na swoje potrzeby, będzie rzutowało na ich konkurencyjność na rynku.

W którym obszarze User Experience - AI okaże się największym gamechangerem?

AI to z całą pewnością gamechanger w kontekście podnoszenia efektywności pracy. Wszyscy specjaliści z zakresu User Experience będą mogli podnieść swoją produktywność dzięki wykorzystaniu narzędzi AI. Finalnie przełoży się to na jakość i użyteczność dostarczanych rozwiązań. To w jakim stopniu będziemy je wykorzystywać, będzie zależne od ich możliwości. Na ten moment można powiedzieć, że ewoluują one bardzo szybko. Niezależnie od tego możemy wspomóc się narzędziami AI przy:

  • Analizie danych ilościowych - analiza opisowa oraz identyfikacja zależności.
  • Analizie danych jakościowych - ankiety, wywiady.
  • Przygotowaniu mikrocopy.
  • Opracowanie koncepcji projektów.
  • Wdrażaniu prostych stron w oparciu o zrealizowany projekt UI.
  • Transkrypcji i podsumowywaniu wywiadów i warsztatów.
  • Projektowanie makiet.
  • Generowanie zdjęć do projektu UI.

To tylko niektóre z czynności, w których można znaleźć praktyczne zastosowanie AI. Ile ich finalnie jest? W odpowiedzi na to pytanie ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

Inkluzywny UX – w jakich obszarach jego rola będzie rosła szczególnie? 

Pozostając w temacie sztucznej inteligencji, na znaczeniu będą zyskiwać konwersacyjne AI, które pozwalają użytkownikom szybko dotrzeć do poszukiwanych informacji bez konieczności wykorzystywania klasycznych interfejsów serwisów internetowych. Wymagać to będzie przygotowania inkluzywnych strategii projektowania tych rozwiązań. Muszą one być zrozumiałe dla różnych grup użytkowników, w tym dla osób starszych oraz z niepełnosprawnościami. 

Obszarem, który wymaga dużej ilości pracy, jest bezpieczeństwo i umiejętność obrony przed różnego rodzaju oszustwami przy wykorzystaniu AI. Możliwość zmiany głosu sprawi, że łatwiej będzie się podszyć pod inną osobę. Taki rozwój wymaga odpowiedzi w postaci rozwiązań, które pozwolą mniej oraz bardziej świadomym użytkownikom ochronić się przed tego typu nadużyciami. 

Dawid Fudali,  UX/UI Designer

Projektowanie interfejsów – 3 trendy, których znaczenie wzrośnie w 2024 roku. 


W 2024 roku zaobserwujemy znaczący wzrost integracji chatbotów i zaawansowanych modeli językowych z interfejsami aplikacji i stron internetowych.

Te oparte na sztucznej inteligencji narzędzia rewolucjonizują doświadczenia użytkowników, oferując natychmiastową, spersonalizowaną pomoc w osiąganiu naszych celów w kontekście produktów multimedialnych. Użytkownicy poszukujący bardziej intuicyjnych i interaktywnych doświadczeń. Korzystają z tych chatbotów nie tylko w obsłudze klienta, ale również jako zaawansowane narzędzia zdolne do rozumienia złożonych zapytań i prowadzenia “za rączkę” po wielowarstwowych interfejsach.

Trend ten napędzany jest przez postęp w przetwarzaniu języka naturalnego i uczeniu maszynowym, co pozwala chatbotom na zrozumienie kontekstu, naszych emocji oraz preferencji. W efekcie firmy są w stanie wykorzystać te inteligentne algorytmy do zwiększenia zaangażowania użytkowników i zapewnienia (paradoksalnie) bardziej ludzkiej interakcji w przestrzeni cyfrowej.

Co ciekawe, adaptacja tych technologii demokratyzuje również dostęp do informacji. Zasoby Internetu z łatwością służyć będą szerszej grupie użytkowników, o różnych preferencjach językowych czy o różnym poziomie zaawansowania w obsłudze nowoczesnych interfejsów.
Integracja modeli językowych to nie tylko trend, ale też transformacja przyzwyczajeń czy oczekiwań, z jakimi wchodzimy interakcję z Internetem, czyniąc go bardziej responsywnym, efektywnym i zorientowanym na użytkownika.

Projektowanie z myślą o dostępności i przestrzeganiu Wytycznych Dostępności Treści Internetowych (WCAG 2.1) stanie się podstawą projektowania UI/UX w 2024 roku.

Podejście to podkreśla rosnącą świadomość potrzeby tworzenia doświadczeń cyfrowych, które są inkluzywne i dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności czy stopnia niepełnosprawności. Projektanci, w odpowiedzi na rosnącą rolę empatii w dzisiejszym świecie oraz powszechność dostępu do Internetu, coraz częściej stosują zasady, które sprawiają, że strony internetowe i aplikacje są łatwe w obsłudze bez względu na ograniczenia pojedynczych jednostek.

Obejmuje to np. implementację funkcji, takich jak teksty opisujące grafiki i zdjęcia, dzięki którym osoby niewidome mogą zapoznać się z treścią interfejsu. Istotna jest także łatwa nawigacja za pomocą klawiatury, co usprawnia korzystanie z zasobów bez użycia myszki oraz duży kontrast kolorów i kształtów, co skutkuje zwiększeniem czytelności i dostępności zasobów.

Przestrzegając zasad WCAG 2.1, projektanci nie tylko dostosowują się do wymogów prawnych, ale także umożliwiają dotarcie do szerszego grona odbiorców. W ten sposób zwiększają satysfakcję użytkowników oraz promują społeczną odpowiedzialność. Ponadto design oparty o te zasady zwyczajnie prowadzi do osiągnięcia czystszych, bardziej zorganizowanych i czytelnych interfejsów.

Trend ten odzwierciedla również zmianę sposobu myślenia, gdzie dostępność zasobów cyfrowych nie jest już czymś “extra”, ale kluczowym aspektem, który należy uwzględnić już na etapie definiowania kluczowych założeń projektu. Takie podejście do projektowania sprzyja powstawaniu bardziej inkluzywnego i „empatycznego: Internetu.

W 2024 roku (paradoksalnie w stosunku do poprzedniego podpunktu) zauważalne będzie również odejście od tradycyjnych i praktycznych wzorców UI/UX na rzecz bardziej eksperymentalnych i innowacyjnych rozwiązań.

Szczególnie zauważalne będzie to w interfejsach branży high fashion, IT, slow food czy wszelkiego rodzaju start-upach. Warto zaznaczyć także, że to zjawisko niekoniecznie jest jednoznaczne z odejściem od powszechnie uznanych zasad dostępności.

Trend ten będzie odpowiedzią na monotonię i szeroko rozpowszechniony praktyczny minimalizm interfejsów, które dominowały w przestrzeni cyfrowej przez ostatnie lata. Designerzy coraz częściej przyjmują bardziej odważne podejście do projektowania, a inwestorzy coraz chętniej patrzą na takie zabiegi przychylnym okiem. A to wszystko w imię lepszej ekspozycji marki i maksymalizacji potencjału na bycie zauważoną, zapamiętaną.

Interfejsy stron internetowych i aplikacji coraz częściej zaskakują odważnymi kolorami, nieszablonowymi układami i dynamicznymi interakcjami. Ta zmiana nie dotyczy tylko estetyki. W grę wchodzi tutaj także poszukiwanie wyzwań i przesuwanie granic tego, czym mogą być cyfrowe interfejsy. Eksperymentalne projekty często skupiają się na immersyjnych, multimedialnych doświadczeniach, integrując elementy z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości oraz wykorzystując szersze spektrum środków wyrazu, takie jak trójwymiarowe modele czy angażujące animacje.

Ten trend napędzany jest pragnieniem (lub potrzebą) stworzenia bardziej angażujących, zapadających w pamięć i unikalnych doświadczeń użytkownika, które wyróżnią markę na przesyconym rynku produktów cyfrowych. To zjawisko może być też interpretowane, jako wyraz szerszej zmiany kulturowej (która postępuje już od lat) w kierunku indywidualizmu i chęci wyrażania odrębnej, niezależnej tożsamości. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że projektanci podejmą się tych eksperymentów, ze świadomością zapotrzebowania na łatwo dostępne, intuicyjne i inkluzywne produkty cyfrowe.

W którym obszarze User Experience - AI okaże się największym gamechangerem? 

Integracja AI w obszarze testowania i walidacji założeń wydaje się być jednym z kamieni milowych w relacji sztucznej inteligencji z User Experience na 2024 rok. Zdolność AI do symulowania prawdziwych zachowań użytkowników ma potencjał na zrewolucjonizowanie tego, jak projektanci i analitycy przewidują, identyfikują i rozwiązują problemy z użytecznością. Poprzez zaawansowane algorytmy możemy z łatwością wygenerować np. persony, które będą reprezentować zachowania, oczekiwania i obawy prawdziwych grup docelowych produktu.

W przyszłym roku możemy oczekiwać, że oparte na AI narzędzia do testowania interfejsów i analizy kodu będą w stanie błyskawicznie zidentyfikować potencjalne problemy z użytecznością w kontekście badanych produktów cyfrowych. Problemy, takie jak nieintuicyjna nawigacja, nieczytelny układ interfejsu czy bariery związane z dostępnością będą mogły zostać zidentyfikowane, poprzez zasymulowanie zachowań użytkowników, na podstawie wytworzonych proto-person. Dzięki temu możliwe będzie wyeliminowanie ich na dużo wcześniejszych etapach niż wypuszczenie produktu na rynek.

Co więcej, AI jest w stanie przyjmować i analizować szeroki zakres danych. I to rozpoczynając od tekstowych zapisów uwag i komentarzy, pozyskanych podczas sesji testowania na użytkownikach, a kończąc na rozpoznawaniu trendów i wzorców zachowań klientów, bazujących na danych analitycznych (pozyskiwanych np. przez Google Analytics). Zautomatyzowanie procesów analitycznych pozwoli na szybsze (a w konsekwencji tańsze) podejmowanie decyzji projektowych i biznesowych w oparciu o rzeczywiste dane. To z kolei pozwala oczekiwać lepszych rezultatów w finalnym rozliczeniu, zarówno po stronie inwestorów jak i wykonawców.

Jakie trendy w projektowaniu UX będą obowiązywać w najbliższych miesiącach?

Wykorzystanie AI do analizy danych użytkowników w celu dostarczania spersonalizowanego contentu i doświadczenia użytkownika. Myślę, że jako technologiczni optymiści, spodziewamy się przez to interfejsów dostosowujących się do indywidualnych preferencji użytkowników w kwestiach ergonomii i estetyki.

Ciągły wzrost zapotrzebowania na responsywne, adaptywne interfejsy. Niezakłócone doświadczenie użytkownika na przestrzeni wielu urządzeń i platform to klucz serca każdego użytkownika. Dzięki temu jesteśmy w stanie oferować przeżycia, którym towarzyszy satysfakcja i poczucie osiągnięcia celu. Etyczny design i projektowanie w duchu poszanowania prywatności.  W momencie narzucenia przez instytucje rządzące licznych standardów dostępności oraz zasad poszanowania danych użytkownika, projektanci i inwestorzy przypomnieli sobie (z mniej lub bardziej altruistycznych powodów) o tym, jak ważnym zagadnieniem są humanitarne aspekty projektowania interfejsów.  W 2024 możemy spodziewać się jeszcze większej świadomości projektantów w tym zakresie.

Wszechobecne mikrointerakcje i mikroanimacje. Projektanci coraz częściej pozwalają sobie na stosowanie subtelnych interakcji, sprytnych zabiegów ergonomicznych lub umieszczanie wizualnych “smaczków”, które zwiększają zaangażowanie i niemal hipnotyzują użytkowników. Wydaje się, że ten trend będzie dalej ewoluował i rozprzestrzeniał się na nowe produkty. Interfejsy Sterowane Głosem, czyli Voice User Interfaces (VUI). Spodziewamy się zwiększenia roli oraz upowszechnienia interfejsów, które umożliwiają obsługę sygnałami dźwiękowymi. Jesteśmy na dobrej drodze, aby stworzyć Internet, który jest dostępny nawet dla użytkowników, którzy z różnych powodów nie są w stanie używać kończyn do nawigacji. Oby tak dalej!

Jakub Zygmunt, Account Manager, UX/UI Designer

Największym wyzwaniem dla UX/UI Designerów w 2024 roku będzie?

Przewidywanie największych wyzwań dla projektantów UX/UI w 2024 roku wiąże się z uwzględnieniem bieżących trendów w technologii i projektowaniu oraz predykcji potencjalnych kierunków zmian preferencji użytkowników. Należy jednak pamiętać, że wyzwania te mogą ewoluować wraz z pojawieniem się nowych technologii i zmian społeczno-kulturowych. Gdybym jednak miał pokusić się o nakreślenie obszarów największych wyzwań, czekających na UX/UI designerów w 2024 roku, , na pewno uwzględniłbym poniższe:

Dostosowanie do nowych technologii i równowaga pomiędzy automatyzacją a projektowaniem skoncentrowanym na człowieku.

W miarę jak nowe technologie, takie jak rzeczywistość rozszerzona (AR), rzeczywistość wirtualna (VR), głosowe interfejsy użytkownika (VUI), narzędzia wspierane sztuczną inteligencją (AI) stają się coraz bardziej powszechne - projektanci będą musieli dostosować swoje umiejętności do projektowania dla tych nowych mediów. Obejmuje to zrozumienie projektowania przestrzennego dla AR/VR i projektowania konwersacyjnego dla VUI. Należy również pamiętać, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, wyzwaniem jest zrównoważenie zautomatyzowanych procesów z potrzebą projektowania skoncentrowanego na człowieku. Projektanci będą musieli znaleźć sposoby na zintegrowanie sztucznej inteligencji ze swoją pracą, przy jednoczesnym zapewnieniu spersonalizowanego i empatycznego doświadczenia użytkownika.

Spójność na różnych urządzeniach i platformach oraz radzenie sobie z nadmiarem informacji. Wraz ze wzrostem liczby urządzeń i platform, z pomocą których odbieramy coraz bardziej spersonalizowaną komunikację na linii Internet-użytkownik, zapewnienie spójnej i płynnej obsługi użytkownika na wszystkich urządzeniach staje się coraz trudniejsze. Projektanci będą musieli podjąć zwiększony wysiłek projektowy, aby tworzyć elastyczne systemy, które można dostosować do różnych mediów i  kontekstów.

Biorąc z kolei pod uwagę ogromne ilości treści dostępnych w Internecie, pomoc użytkownikom w znalezieniu tego, czego potrzebują (bez poczucia przytłoczenia), jest poważnym wyzwaniem. Zadaniem projektantów będzie tworzenie interfejsów, które będą zarówno intuicyjne, jak i zdolne do obsługi dużych ilości danych. Również w obliczu rosnących obaw dotyczących prywatności danych i względów etycznych, projektowanie UX będzie musiało bardziej skupiać się na przejrzystych praktykach dotyczących danych i projektowaniu pod kątem prywatności. 

Jakie trendy w projektowaniu UX będą obowiązywać w najbliższych miesiącach?

Próba uchwycenia trendów, które najprawdopodobniej będą kształtować projektowanie UX w nadchodzących miesiącach, jest szalenie trudnym zadaniem. Jak już wspomniałem przy okazji próby nakreślenia wyzwań stojących przed projektantami UX/UI, należy mieć świadomość dynamiki trendów, które ewoluują w odpowiedzi na postęp technologiczny, zachowania użytkowników i zmiany kulturowe. Postawiono jednak przede mną konkretne zadanie, tak więc pozwolę sobie wskazać trendy, które w moim odczuciu będą miały wpływ na pracę zespołów projektowych UX/UI.

Zaawansowana personalizacja, minimalizm i uproszczona podróż użytkownika.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego do zapewniania spersonalizowanych doświadczeń to w dalszym ciągu rozwijany kierunek projektowania, który obejmuje spersonalizowane treści, rekomendacje i interfejsy użytkownika, dostosowujące się do jego indywidualnych preferencji i zachowań. Upraszczanie interfejsów użytkownika w celu poprawy użyteczności pozostanie kluczowym trendem. Obejmuje to zmniejszenie „bałaganu”, skupienie się na istotnych elementach i stworzenie przejrzystych, prostych ścieżek użytkownika.

Mikrointerakcje, animowane przejścia, elementy 3D.

Subtelne animacje i mikrointerakcje, które dostarczają informacji zwrotnych lub poprawiają komfort użytkownika, będą bardziej powszechne. Te małe animacje mogą sprawić, że interfejsy będą bardziej dynamiczne i wciągające. Z kolei włączenie elementów 3D do interfejsów internetowych i mobilnych może stworzyć bardziej wciągające interakcje i wrażenia konsumenckie, szczególnie w przypadku handlu elektronicznego oraz interaktywnego opowiadania historii.

W którym obszarze User Experience - AI okaże się największym gamechangerem?

Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w nasze codzienne życie, zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Ilość pomysłów w zakresie tworzenia nowych narzędzi, wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji zdaje się nie mieć końca i należy „zaprzyjaźnić” się z AI, aby wykorzystać jej możliwości do własnych potrzeb. Biorąc pod uwagę pracę projektanta UX/UI, uważam, że największym gamechangerem będzie wykorzystanie AI do projektowania i walidacji projektów pod kątem funkcjonalnym i użytkowym. Poniżej pozwolę sobie na kilka słów wyjaśnienia.

Projektowanie z wykorzystaniem narzędzi AI.

 Sztuczna inteligencja może analizować trendy projektowe i preferencje użytkowników, aby automatycznie generować układy stron internetowych. Wprowadzając określone wymagania, takie jak liczba stron lub docelowa grupa odbiorców, projektanci mogą szybko otrzymać sugestie, dotyczące układu, przyspieszając początkową fazę projektowania. Algorytmy sztucznej inteligencji mogą sugerować elementy projektu, takie jak schematy kolorów, czcionki i obrazy, które odpowiadają tożsamości marki i preferencjom użytkownika. Sugestie te opierają się na obszernej analizie danych, w tym aktualnych trendów projektowych i historycznych danych dotyczących zaangażowania użytkowników, dzięki czemu makiety zyskują walory zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne.

W uzupełnieniu do powyższego akapitu, narzędzia AI mogą symulować interakcję użytkowników z makietą, dostarczając w czasie rzeczywistym informacji zwrotnych na temat elementów projektu, takich jak rozmieszczenie przycisków, przepływ nawigacji i ogólne wrażenia użytkownika. Takie wczesne testowanie pomaga w udoskonaleniu projektu przed jego wprowadzeniem do fazy rozwojowej, oszczędzając czas i zasoby. Narzędzia AI mogą analizować makiety pod kątem zgodności z dostępnością, sugerując zmiany, które uczynią witrynę bardziej dostępną dla osób niepełnosprawnych. Obejmuje to regulację kontrastu kolorów, modyfikację rozmiaru czcionki i alternatywny tekst dla obrazów.

Predykcyjne interfejsy użytkownika

Projektowanie predykcyjne interfejsów użytkownika to filozofia, która łączy uczenie maszynowe oraz ludzką intuicję, aby tworzyć interfejsy przewidujące oczekiwania, gusty oraz działania użytkowników. Dzięki temu, strony internetowe oraz aplikacje mogą stać się bardziej intuicyjnymi przewodnikami, zapewniającymi użytkownikom unikalne, spersonalizowane doświadczenia cyfrowe. Sztuczna inteligencja może przewidywać potrzeby i działania odbiorców na podstawie przeszłych zachowań, umożliwiając tworzenie interfejsów, które są proaktywne, a nie reaktywne. Może to zmniejszyć wysiłek użytkownika, usprawnić przepływ pracy i przewidywać potrzeby użytkowników, zanim zostaną one wyraźnie wyrażone. Wyobraź sobie platformę, która płynnie dostosowuje się do Twoich preferencji, oferując odpowiednie treści i funkcje. Fajnie, prawda?  

Piotr Krzyśko, Digital Analyst

AI – jak wpłynie na pracę w obszarze analityki internetowej? 


Rozwój AI i jej  popularność ma ogromny wpływ na rozwój wielu różnych narzędzi. Oczywiście jest jeszcze za wcześnie, aby AI wyparło pracę analityków, jednak wsparcie przy analizie danych będzie coraz większe. Mowa tutaj o tworzeniu wizualizacji, czy gotowych raportów na podstawie zapytania. W pewnym stopniu takie rozwiązania możemy już zaobserwować w Google Analytics 4, gdzie użytkownik, zadając pytanie, może otrzymać odpowiedź w formie konkretnego zestawienia danych. 

W 2024 roku jeszcze bardziej wzrośnie świadomość istoty jakości zbieranych danych oraz ich posiadania, a rozwiązania AI pozwolą na łatwiejszą, szybszą i wygodniejszą analizę. Tak w przypadku analityków, ale i osób niebędących analitykami. Co raz więcej małych i średnich firm zauważy, że działanie na podstawie przeczucia i doświadczenia jest mało efektywne. Wzrosną więc inwestycje w narzędzia do zbierania danych.

Nie widzę jednak zagrożenia dla pracy analityka ze strony AI, ponieważ najprościej mówiąc -jest na to za wcześnie. Przeprowadzane testy i próbne zapytania dotyczące analizy danych w wielu przypadkach dawały niejasne odpowiedzi. Bardzo często nawet niedotyczące dostarczonych danych, a jedynie ogólnego trendu branżowego. Niekiedy odpowiedzi nawet nie miały związku z tym, czego dotyczyło zapytanie.

Dlatego uważam, że AI jak najbardziej będzie wsparciem dla pozyskiwania danych i ich prezentacji, jednak jest jeszcze za wcześnie, aby sztuczna inteligencja zajęła się analizą danych bez czynnika ludzkiego. Widząc natomiast, jak można wykorzystać rozwiązania bazujące na AI, mogę stwierdzić, że praca polegająca na wdrożeniu narzędzi analitycznych oraz raportowaniu stanie się łatwiejsza, wydajniejsza i będzie zajmowała mniej czasu.

Czy znacznie  behavior-led growth w obszarze badań i analityki będzie rosło? 

Behavior-led growth coraz bardziej staje się elementem działań marketingowych. Już dzisiaj zbieramy dane dotyczące zachowania użytkownika, które pozwalają rozpoznawać jego potrzeby. Jednak wybranie konkretnej grupy docelowej nie daje 100% skuteczności naszych działań marketingowych. Dopiero behavior-led marketing pozwala spojrzeć na użytkowników w pełnej perspektywie, starając się przewidzieć i odpowiadać na ich doświadczenia i emocje.

Dlatego behavior-led growth będzie nabierało coraz większego znaczenia w obszarze analityki. Szczególnie że już teraz realizowane badania dostarczają ogromu wiedzy na temat odbiorców. Jeśli popatrzymy na temat zachowania użytkownika i jego emocji, możemy zauważyć, że narzędzia, komunikacja, produkty, czy oferty skupiają się właśnie na człowieku.

To sprawi, że prowadzenie biznesu w pierwszej kolejności będzie opierało się na poznaniu odbiorców lub stworzeniu produktu, który będzie poparty różnymi wzorcami zachowań użytkowników. Śmiało można stwierdzić, że rola behavior-led growth będzie rosła, ponieważ pozwoli wyjaśnić różnego rodzaju ścieżki realizacji konwersji przez odbiorców. Rok 2024 może nie przyniesie zbyt wielu nowości, jednak zmieni podejście do danych i ich jakości oraz analizy.

Dokończ zdanie: Możliwe zmiany, których można spodziewać się w podejściu do analityki w 2024 roku to…

większa świadomość istoty zbierania i analizy danych.

Podsumowanie

W obszarze User Experience rosła będzie nie tylko rola wykorzystania AI w codziennej pracy, ale także inkluzywności. Stosowanie rozwiązań eliminujących bariery, utrudniające korzystanie z cyfrowych produktów, jak i wprowadzanie innowacyjnych funkcjonalności, pozwoli odpowiedzieć na realne potrzeby użytkowników. W 2024 roku w centrum jeszcze mocniej będzie stał odbiorca i jego oczekiwania.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.2 na podstawie 5 ocen

Inne wpisy