SEO podsumowanie roku 2021

Jak się okazuje, najgorętszym okresem 2021 roku w obszarze zmian w wyszukiwarce było lato. Dwie obszerne aktualizacje algorytmu Google w czerwcu i lipcu podniosły temperaturę w środowisku SEO bardziej niż 30-stopniowe upały za oknem.
7 stycznia 2022

Google wprowadzający ok. 3000 zmian algorytmu każdego roku nie zawsze z wyprzedzeniem informuje nas o swoich planach. W 2021 roku mieliśmy jednak możliwość przygotować się na dwie największe aktualizacje rdzenia algorytmu, które zostały zapowiedziane oraz ostatecznie uruchomione w czerwcu i lipcu. Poza Core Updates pojawiło się również szereg innych modyfikacji, które w znacznym stopniu wpłynęły na pozycjonowanie witryn oraz ich pozycje w wyszukiwarce. Najważniejsze z nich, ujęliśmy w naszym podsumowaniu.

Spis treści:

  1. Multitask Unified Model – 18-20 maja
  2. June Core Update – 2 czerwca
  3. Page Experience Update – 15 czerwca
  4. Google Spam Update – 23 i 28 czerwca
  5. July Core Update – 1 lipca
  6. Google Link Spam Update – 26 lipca
  7. November Core Update – 17 listopada
  8. Streszczenie
  9. Podsumowanie

Multitask Unified Model – 18-20 maja

Podsumowanie nowości i zmian w 2021 roku zaczynamy od nowego algorytmu Google – a właściwie technologii zawierającej w sobie kilka mniejszych algorytmów. Chodzi o Multitask Unified Model (MUM), której zapowiedź usłyszeliśmy podczas corocznej konferencji Google I/O organizowanej w maju.

Technologia ta ma pomóc wyszukiwarce o wiele lepiej zrozumieć zapytania wpisywane przez użytkowników oraz przedstawiać odpowiedzi dopasowane do intencji i kontekstu. Ma ona działać aż w 75 językach, a także umożliwiać otrzymywanie odpowiedzi przez tłumaczenie informacji ze stron w innym języku. Technologia MUM będzie miała szczególne znaczenie z punktu widzenia złożonych i rozbudowanych zapytań.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Na ten moment ciężko przewidzieć jej wpływ na SEO. Nie wiemy jeszcze, kiedy zostanie ona wdrożona. Można jednak spodziewać się bardzo dużych zmian, m.in. bardziej skomplikowanej i utrudnionej analizy fraz kluczowych oraz dużo większej konkurencji spowodowanej działaniem technologii jednocześnie dla stron w wielu językach. MUM wprowadzi do pozycjonowania zupełnie nowy obszar eksploatacji i z pewnością stanowi nowość, której należy poświęcić wiele uwagi w najbliższym czasie.

Dowiedz się więcej o tej technologii w jednym z naszych artykułów: MUM: Nowy algorytm Google.

June Core Update – 2 czerwca

Pod koniec drugiego kwartału 2021 roku na profilu Google Search Liaison mogliśmy zapoznać się z oficjalną informacją o wprowadzeniu czerwcowego Core Update. W tej samej wiadomości dowiedzieliśmy się również, że aktualizację podzielono na dwa etapy, a kolejny z nich pojawi się już za miesiąc – w lipcu. Decyzja o rozłożeniu jej w czasie wynikała z faktu, że nie wszystkie planowane ulepszenia zostały przygotowane na czas.

Źródło: Twitter.

Podobnie jak w przypadku większości poprzednich aktualizacji – Core Updates wprowadziły nieco zamieszania w pozycjach witryn w wyszukiwarce, co spowodowało konieczność dalszych analiz po zakończonym letnim maratonie zmian. Mimo zapowiedzi Google, że nie powinna ona znacząco wpłynąć na większość stron – specjaliści SEO uznali ją za największą aktualizację 2021 roku.

Page Experience Update – 15 czerwca

Tuż po czerwcowej aktualizacji algorytmu i zaraz przed szykowaniem się na jej drugą część w lipcu, Google wprowadził kolejną zmianę – tym razem kluczową w kontekście użyteczności strony. Page Experience Update dotyczyła poprawy szybkości, poprawności i sposobu ładowania stron internetowych oraz włączyła metryki Core Web Vitals do czynników rankingowych. Są to wskaźniki:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – dotyczące czasu ładowania strony.
  • FID (First Input Delay) – określające interaktywność witryny.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) – wskazujące na stabilność wizualną strony.

Źródło: https://web.dev/vitals/.

Google uznaje, że Core Web Vitals są w stanie najlepiej oddać to, jak kształtują się doświadczenia użytkownika w czasie korzystania z konkretnej strony internetowej. To oznacza premiowanie tych witryn, które stawiają na synergię działań SXO - połączenia SEO i UX strony.

Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron internetowych. Wiemy, jak sprawić, by Twoja witryna znalazła się na szczycie wyników wyszukiwania.
Skontaktuj się!

Wartości optymalne dla witryny powinny wynosić dla wskaźnika LCP nie więcej niż 2,5 sekund, FID maksymalnie 100 milisekund oraz dla CLS nie więcej niż 0,1. Wprowadzona aktualizacja stopniowo wdrażała je do listy czynników rankingowych aż do końca sierpnia.   

Google Spam Update – 23 czerwca

Czerwiec 2021 roku to zdecydowanie miesiąc zmian, a kolejną istotną z punktu widzenia SEO był Google Spam Update – aktualizacja, której celem było skuteczniejsze wykrywanie spamu w wyszukiwarkach. Ze strony Google jest to kolejne ostrzeżenie o możliwości otrzymania kar lub spadku pozycji w wyszukiwarce witryn, które wykorzystują m.in. systemy wymiany linków oraz automatyczne generatory treści lub stosują teksty ze zbyt dużą liczbą fraz kluczowych. Na kary od Google mogą narazić się również witryny ukrywające treści przed użytkownikami.

Źródło: Twitter.

Aktualizacja z 23 czerwca trwała jeden dzień, a kolejny jednodniowy etap wprowadzono 28 czerwca. Google Spam Update została wdrożona również 3 listopada.

July Core Update – 1 lipca

Wciąż pracując nad wprowadzanymi zmianami, specjaliści SEO musieli zmierzyć się w lipcu z oczekiwaną już drugą częścią aktualizacji rdzenia algorytmu. Wprowadzono nowe zmiany oraz modyfikacje ulepszeń z czerwca, a całkowity czas jej wdrażania wyniósł niecałe 2 tygodnie i zakończył się oficjalnie 12 lipca.

Źródło: https://www.semrush.com/blog/google-july-2021-core-update/.

Według analizy Semrush wśród 100 domen, które osiągnęły największy wzrost po aktualizacji z lipca, aż 30% dotyczyło branż: zakupowej, rozrywkowej, gier oraz społeczności internetowych.

Przeprowadzona aktualizacja nie wprowadziła jednak drastycznych zmian w witrynach i podobnie jak jej pierwszy etap – dotyczyła szerokiego zakresu działania wyszukiwarki pod kątem lepszej oceny treści z punktu widzenia jakości i trafności. 

Google Link Spam Update – 26 lipca

W lipcu tematu spamu w wyszukiwarkach powrócił za sprawą Google Link Spam Update, której zadaniem stało się ulepszenie procesu oceniania spam linków oraz ich identyfikacji. W ciągu 2 tygodni od daty wdrożenia można było zaobserwować zmiany w wyszukiwarkach poszczególnych witryn – szczególnie tych stosujących podejrzane metody pozyskiwania linków.

Źródło: Twitter.

Jak aktualizacja wpłynęła na strony internetowe z linkami niskiej jakości? Nie musieliśmy obawiać się zablokowania przez Google, jednak według nowej aktualizacji algorytm zaczął ignorować spamerskie linki, co z pewnością przyczyniło się do obniżenia ich pozycji w rankingu.

November Core Update – 17 listopada

Jesień również nie przyniosła spokoju w obszarze SEO, bowiem Google w połowie listopada poinformował nas o wprowadzeniu kolejnej już w tym roku dużej aktualizacji algorytmu.

Źródło: Twitter, https://twitter.com/googlesearchc/status/1460970568128385031.

Jak mogliśmy przewidywać jej wdrażanie trwało prawie 2 tygodnie, aż do 30 listopada. Był to więc szczególnie gorący okres, biorąc pod uwagę fakt, że jej uruchamianie zbiegło się w czasie z jednym z najbardziej intensywnych sezonów zakupowych w sieci – Black Friday i Cyber Monday. Niestety nie ma dokładnych informacji, jakie obszary zostały objęte aktualizacją. Jednak według Semrush zakres wprowadzonych zmian był dużo większy niż poprzednie aktualizacje przeprowadzone w czerwcu i lipcu, a zmiany – bardziej gwałtowne.

Źródło: https://www.semrush.com/blog/google-november-2021-core-update/.

Streszczenie

  • Rok 2021 był zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Google dotyczącymi wprowadzany zmian – doczekaliśmy się dwóch kluczowych aktualizacji oraz wielu modyfikacji wpływających na istotne obszary optymalizacji w wyszukiwarce.
  • Nowością zapowiedzianą przez Google jest wdrożenie technologii MUM, która może zrewolucjonizować sposób odpowiadania na zapytania użytkowników.
  • Od czerwca metryki Core Web Vitals są uznawane przez Google jako czynniki rankingowe.
  • Najintensywniejszym okresem zmian było lato. Od czerwca do sierpnia wdrażano liczne aktualizacje, które wpływały na pozycje witryn w Google.
  • Jesienią nie było spokojniej. W listopadzie pojawiła się trzecia z kolei duża aktualizacja rdzenia algorytmu, która wprowadziła nieco większą zmienność wśród witryn niż poprzednia wdrożona w lipcu.
  • Google skupia się na spamie w wyszukiwarce. W 2021 pojawiły się łącznie aż 4 aktualizacje, które wpłynęły na pozycje witryn niestosujących się do zaleceń związanych z linkowaniem i treścią na stronie.

Podsumowanie

W 2021 roku wyszukiwarka doczekała się aż 3 dużych aktualizacji algorytmu, z czego największą zmiennością cechowała się ostatnia z nich przeprowadzona w listopadzie. Poza tym wdrożono również kilka zmian w obszarze spamu w witrynach. Jest to niewątpliwie jeden z kluczowych aspektów, na które Google położył nacisk w 2021 roku. Jeśli więc nie chcemy, aby nasza strona była narażona na kary – warto zwrócić uwagę na wytyczne związane z linkowaniem oraz zrezygnować z działań niskiej jakości.

Miniony rok to intensywny czas zmian algorytmów wyszukiwarki i nie byłoby w tym nic zaskakującego, gdyby nie jedna z zapowiedzianych nowości, która może przynieść ogromne zmiany pod względem działań SEO. Mowa o MUM, czyli technologii, która zaskoczyła i stworzyła w głowach specjalistów tyle samo oczekiwań, co obaw. Wprowadzenie technologii, która potrafi zrozumieć i odpowiedzieć na złożone zapytania w wyszukiwarce na pewno wprowadzi sporo zmian w branży SEO. Co się zmieni? Tego dowiemy się dopiero po jej wdrożeniu.

Ocena artykułu:
SEO podsumowanie roku 2021
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Autor

Inne wpisy

Początek roku to idealny moment na zmianę agencji e-marketingowej

Postaw na zespół ekspertów z Ideo Force!