Trendy i wyzwania w e-commerce. Co czeka nas w 2024 roku?

Co czeka branżę e-commerce w 2024 roku? Postanowiliśmy zapytać o to naszych ekspertów. Sprawdź, jakie są ich prognozy!
11 stycznia 2024

Jak sztuczna inteligencja wpÅ‚ynie na branżę e-handlu w 2024 roku? Co zmieni siÄ™ w pracy E-commerce Managerów? Aż w koÅ„cu - jaka przyszÅ‚ość rysuje siÄ™ przed handlem w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych?  To m.in. takie pytania zadaliÅ›my naszym ekspertom z obszaru e-commerce. JeÅ›li dziaÅ‚asz w tej branży,  koniecznie sprawdź, co może czekać Twój biznes w kolejnych miesiÄ…cach. 

Wojciech Szymański, Prezes Zarządu

Jak mogÄ… zmienić siÄ™ zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku bÄ™dÄ… zmierzać ich preferencje? 

Zwiększona dostępność nowoczesnych technologii i niejako ich upowszechnienie może sprawić, że firmy, a w tym także e-sklepy będą musiały zmierzyć się z potrzebą jeszcze większej personalizacji produktów i usług. Mówi się wręcz o potrzebie hiperpersonalizacji.

To tylko jeden z aspektów, które warto wziąć pod uwagÄ™ przy okreÅ›laniu preferencji konsumentów na 2024 rok. PatrzÄ…c na dane, takie jak te z raportu "Must-watch consumer trends for 2024” (Statista) widzimy, że w najbliższych miesiÄ…cach klienci bÄ™dÄ… jeszcze mocniej zwracać uwagÄ™ na jakość produktów. Ta w wielu przypadkach bÄ™dzie ważniejsza od ceny i zacznie  mocniej determinować decyzje kupujÄ…cych.

I skoro już mowa o danych to z prognoz wynika, że część konsumentów może być także bardziej otwarta na to, by dzielić siÄ™  informacjami o swoich preferencjach w celu personalizacji ofert. W praktyce użytkownik bÄ™dzie skÅ‚onny podać dane, by otrzymać ofertÄ™ dostosowanÄ… do swoich potrzeb. To z kolei wymaga odpowiedniej umiejÄ™tnoÅ›ci ich wykorzystania i obchodzenia siÄ™ z nimi po stronie reklamodawców.  

Jak AI wpÅ‚ynie na pracÄ™ E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Sztuczna inteligencja już teraz ma potężny wpływ na pracę E-commerce Managerów (pod warunkiem że potrafią wykorzystać jej możliwości), a w 2024 roku proces ten ulegnie jeszcze większemu zdynamizowaniu. AI zwiększa kompetencje kadry zarządzającej i specjalistów oraz wpływa na ich interdyscyplinarność.

Jest sporo narzędzi AI, które mogą być wykorzystywane przez E-commerce Managerów. I nie mam tutaj na myśli wyłącznie ChatGPT czy Midjourney. Istnieją również inne propozycje, które warto poznać np. Luigi's Box, Browse, Woopra, Astria.

Nie wszystkie narzÄ™dzia tego typu sÅ‚użą również wyÅ‚Ä…cznie do generowania contentu. Warto przywoÅ‚ać choćby narzÄ™dzie Prisync, które pomaga monitorować ceny konkurencji i tym samym podejmować odpowiednie i – co ważniejsze – szybkie decyzje dotyczÄ…ce asortymentu.

W praktyce AI zmienia też podejÅ›cie do analizy danych. Teraz analizowanie dużych zasobów danych historycznych zwiÄ…zanych z popytem i sprzedażą jest dużo prostsze. Podobnie jak tworzenie prognoz popytu, co przekÅ‚ada siÄ™ też na skuteczniejsze zarzÄ…dzanie logistykÄ…. 

OdpowiadajÄ…c wiÄ™c na pytanie, jak AI wpÅ‚ynie na pracÄ™ E-commerce Managerów – myÅ›lÄ™, że bÄ™dzie prawdziwym game changerem, choć dla niektórych już jest. 

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Pierwszym trendem, który będzie widoczny w 2024 roku w branży e-commerce, jest większa intensywność budowania własnych baz danych zawierających wiedzę o klientach. Wyrazem tego będzie mocniejsza niż dotąd polityka pozyskiwania adresów e-mail, numerów telefonów itd. w zamian za rabaty i inne benefity. Dane te będą wykorzystane w procesach marketing automation (który także będzie się rozwijał) i będą odpowiedzią na wycofywanie 3rd party cookies, co utrudni tradycyjne działania remarketingowe.

Drugi z trendów, który moim zdaniem bÄ™dzie coraz mocniej widoczny to zmiany w podejÅ›ciu do wyszukiwania produktów w sieci. Użytkownicy bÄ™dÄ… stawiać na wygodÄ™, dlatego popularność bÄ™dzie zyskiwać wyszukiwanie obrazem, voice commerce czy Search Generative Experience. To z kolei zmusza do zmian w strategiach pozycjonowania – istotniejszÄ… niż kiedykolwiek funkcje bÄ™dÄ… peÅ‚nić frazy long tail, które sÄ… zbliżone do naturalnych wzorców jÄ™zykowych konsumenta. Już teraz zmiany te powinny zostać wÅ‚Ä…czone do planów SEO na przyszÅ‚y rok.

Nie sposób nie wspomnieć też o  możliwych zmianach w przedstawianiu produktów w e-sklepach. Możemy wiÄ™c liczyć siÄ™ z rosnÄ…cÄ… popularnoÅ›ciÄ… technologii, takich jak rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość, a nawet Metaverse – jednak to wyÅ‚Ä…cznie w przypadku naprawdÄ™ dużych graczy. 

Joanna Tymowicz, Wiceprezeska ZarzÄ…du

DokoÅ„cz zdanie: Obszar e-commerce, w którym AI bÄ™dzie w stanie najszybciej zastÄ…pić pracÄ™ czÅ‚owieka w najbliższym czasie to…

Na ten moment trudno mówić o zupeÅ‚nym zastÄ…pieniu pracy czÅ‚owieka przez #AI w wiÄ™kszoÅ›ci obszarów e-commerce. Uważam jednak, że warto spojrzeć na to pytanie pod nieco innym kÄ…tem, zastanawiajÄ…c siÄ™, w jakich obszarach AI może być najwiÄ™kszym wsparciem dla osób, które prowadzÄ… e-commerce. 

I tutaj myÅ›lÄ™ m.in. o analizie dużych zasobów informacji. W dobie rosnÄ…cej Å›wiadomoÅ›ci zwiÄ…zanej z wykorzystywaniem danych do podejmowania racjonalnych decyzji biznesowych - AI jest naprawdÄ™ ogromnym wsparciem. Koniecznie trzeba pamiÄ™tać jednak o ochronie danych wrażliwych i wypracowaniu regulaminów wewnÄ™trznych okreÅ›lajÄ…cych sposoby wykorzystania AI w firmach.

Sztuczna inteligencja intensywniej niż teraz będzie również pomagać w procesie tworzenia contentu. Przyszły rok będzie początkiem zmian w branży copy. Zadania osób tworzących treści będą ewoluować w stronę przeprowadzania researchu i pracy koncepcyjnej, samo generowanie odbywać się będzie natomiast po stronie AI.

Nie mogę nie wspomnieć również o obsłudze klienta. O chatbotach mówi się już od kilku lat, ale dopiero teraz dzięki sztucznej inteligencji i choćby jej zdolności do przetwarzania języka naturalnego, poziom ich działania nie rozczarowuje. Istnieje możliwość wgrania własnej bazy wiedzy, na podstawie której AI może odpowiadać na nawet precyzyjne i złożone pytania konsumentów. Rok 2024 z pewnością będzie czasem rozwoju tego typu technologii i jednocześnie poprawy doświadczenia klienta.

Wzrosty sprzedaży czy gwałtowne spadki. Jakie są prognozy dla e-commerce na 2024 rok?

Wiele wskazuje na to, że w 2024 roku będziemy mieć do czynienia ze wzrostem w obszarze e-commerce. I choć ostatnie lata pokazały, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć wydarzeń, które mogą mieć wpływ na sytuację na rynku, to czuję, że najbliższe miesiące będą dobre dla e-handlu.

Warto zwrócić m.in. uwagę na to, że polskie e-sklepy coraz chętniej chcą sprzedawać swoje produkty poza granicami kraju. Najwięcej firm otwiera się na rynek niemiecki, ale chce podbijać też Wielką Brytanię czy USA. To m.in. ta zagraniczna ekspansja może być jedną z sił napędowych.

Z drugiej strony musimy pamiÄ™tać, że mamy do czynienia z utrzymujÄ…ca siÄ™ inflacjÄ…. Cena może wiÄ™c nie być jedynym kryterium, za którego pomocÄ… sklepy bÄ™dÄ… rywalizować o klientów. Wiele z nich bÄ™dzie szukaÅ‚o swojej przewagi konkurencyjnej również w innych elementach, np. dbaÅ‚oÅ›ci o doÅ›wiadczenia kupujÄ…cych. Z pewnoÅ›ciÄ… user experience konsumenta, to hasÅ‚o, które w 2024 roku bÄ™dzie znajdowaÅ‚o siÄ™ w centrum uwagi branży e-commerce.

Wzrost sprzedaży kanałami online będzie jednocześnie wiązał się z coraz widoczniejszą dominacją dużych graczy ze znaczącymi budżetami reklamowymi. Małym podmiotom będzie coraz trudniej znaleźć niszę, w której będą mogły działać z sukcesem.

Social commerce  - jaka przyszÅ‚ość rysuje siÄ™ przed e-handlem w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych? 

Wbrew opinii niektórych osób, tak - social media sprzedajÄ…. I to poÅ›rednio i bezpoÅ›rednio. Prowadzenie profili w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych zwiÄ™ksza Å›wiadomość o marce i przyciÄ…ga klientów, którzy korzystajÄ… z jej oferty za poÅ›rednictwem strony internetowej. Z drugiej strony 19% osób robi zakupy bezpoÅ›rednio w social mediach. 

Jednym z trendów, o którym się mówi od pewnego czasu, jest tzw. live shopping. Na rynku polskim obserwuję brak gotowości polskich producentów i sprzedawców do zagospodarowania tego kanału. Wiąże się to często z brakiem odwagi lub odpowiednich ludzi, którzy będą posiadali umiejętności jego wykorzystania. Wszystko jednak wskazuje, że zbliża się moment krytyczny, gdy pojawi się duży gracz, który zacznie intensywnie wykorzystywać ten kanał. Tym bardziej że w czasach rosnących budżetów reklamowych i konkurencji coraz trudniej znaleźć jest medium kontaktu z konsumentem, które jest wyraziste i drożne. Jestem przekonana, że w 2024 czeka nas moment, gdy sprzedaż live zacznie stawać się czymś, z czego nie będzie mógł zrezygnować żaden gracz e-commerce.

Katarzyna Augustyn-Szurek, Key Account Manager

Jak AI wpÅ‚ynie na pracÄ™ E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Temat sztucznej inteligencji ciekawi i elektryzuje menedżerów branży e-commerce już od dÅ‚uższego czasu, jednak nie tylko menedżerów. Liderzy biznesu na caÅ‚ym Å›wiecie czujÄ… siÄ™ zobligowani do korzystania i analizowania szans, jakie niesie AI dla ich dziaÅ‚alnoÅ›ci. Sztuczna inteligencja to źródÅ‚o kolejnych możliwoÅ›ci zwiÄ™kszania sprzedaży. Bez wÄ…tpienia wiÄ™kszość dziaÅ‚aÅ„ w tym obszarze powinna być skoncentrowana na poprawie współczynnika konwersji.

W branży e-commerce zachodzi wiele procesów, które wzajemnie siÄ™ przenikajÄ…, sÄ… od siebie zależne – UX, marketing automation, SEO, social media itd. I dlatego zarzÄ…dzajÄ…cy e-sklepami na pewno powinni pomyÅ›leć o personalizacji doÅ›wiadczeÅ„ userów z ich ofertÄ…. Mam tutaj na myÅ›li dostosowanie komunikatów wysyÅ‚anych do użytkowników, analizÄ™ historii ich zakupów, czy personalizacjÄ™ wyników wyszukiwania.

Warto zwrócić szczególnÄ… uwagÄ™ na konfiguracjÄ™ remarketingu, gdyż caÅ‚y czas tkwi w nim ogromny potencjaÅ‚, który w wielu przypadkach, nie jest odpowiednio wykorzystywany.  A takie możliwoÅ›ci daje nam praktycznie każda platforma reklamowa.

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Współczesny konsument to osoba żyjąca bardzo intensywnie, w ciągłym biegu i szaleństwie codziennych spraw. Szukając jakichkolwiek informacji, korzysta z funkcji, które w oka mgnieniu dostarczą mu pożądanych danych. W ostatnim czasie obserwuję szczególne zainteresowanie opcją wyszukiwania obrazu. Sama korzystam z niej wręcz codziennie. Uważam, że przyszły rok będzie czasem, w którym coraz więcej użytkowników będzie korzystać z tej funkcji, żeby jak najszybciej wyszukać produkty, którymi są zainteresowani.

Drugi trend, który w przyszÅ‚ym roku bÄ™dzie cieszyć siÄ™ zwiÄ™kszonym zainteresowaniem to jeszcze wiÄ™ksza personalizacja wysyÅ‚anych komunikatów do użytkowników. Jakich komunikatów? Z rekomendowanymi produktami, wynikami wyszukiwania, personalizacjÄ… treÅ›ci czy wyglÄ…du e-sklepu. Wszystko to, co jesteÅ›my w stanie dostosować do oczekiwaÅ„ danego użytkownika – i wszystko to z wykorzystaniem AI.

Trzeci trend, a raczej działanie, bez którego żadna branża tak naprawdę nie funkcjonuje i nie będzie funkcjonować w odpowiedni sposób, to analiza danych oraz prognozowanie, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. To szansa dla branży e-commerce na przygotowanie oferty na kształtujące się w danym przedziale czasowym popyt i podaż, z wykorzystaniem takich narzędzi jak m.in. Google Analytics 4. Przy tym punkcie pamiętajmy o ochronie powierzonych danych osobowych oraz o umowach, które jako agencje e-marketingowe mamy podpisane z naszymi klientami. Nie udostępniamy bez namysłu wszystkich danych. Nasze działania w tych kwestiach powinny być bardzo przemyślane.

DokoÅ„cz zdanie: Obszar e-commerce, w którym AI bÄ™dzie w stanie najszybciej zastÄ…pić pracÄ™ czÅ‚owieka w najbliższym czasie to…

Obszar e-commerce, w którym AI bÄ™dzie w stanie najszybciej zastÄ…pić pracÄ™ czÅ‚owieka w najbliższym czasie to moim zdaniem bieżąca komunikacja z klientem w ramach chatbotów. Korzystanie z AI w obszarze e-commerce jest nieuniknione. Jednak każde jej wykorzystanie powinno być odpowiednio uzasadnione. Dlaczego? Å»adne z narzÄ™dzi AI nie jest idealne, żadne nie zna ludzkiego umysÅ‚u i naszego pierwiastka emocjonalnego tak jak my. 

Martyna Miłek, Account Manager

Social commerce  - jaka przyszÅ‚ość rysuje siÄ™ przed e-handlem w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych?

Ostatnie lata pokazują, że właściciele e-commerce muszą podchodzić do biznesu elastycznie i dynamiczne dokonywać modyfikacji. Ciągłe zmiany gospodarcze i wprowadzane przez platformy społecznościowe to tylko potwierdzenie tezy o tym, że nie można stosować stale tych samych strategii i przyzwyczajać się do nich.

WedÅ‚ug mnie 2024 rok bÄ™dzie pewnego rodzaju wyzwaniem dla social commerce -  coraz bardziej Å›wiadomy klient, rosnÄ…ce wymagania użytkowników oraz wprowadzanie istotnych dla funkcjonowania reklam zmian wskazujÄ…, że nie można „osiadać” na przysÅ‚owiowych laurach.

Klient pochodzący z mediów społecznościowych jest klientem zaangażowanym, dlatego ważne będzie aby docierając do potencjalnych odbiorców, budować z nimi relację na większą skalę niż do tej pory. Zatem pojawia się pytanie: jakie działania należy uwzględnić w planach na przyszły rok? Personalizacja, spójność przekazu na wielu płaszczyznach i influencer marketing. Wszystkie te cechy pozwolą budować w użytkowniku poczucie zaopiekowania, bezpieczeństwa i potwierdzenia, że marka jest zaangażowana w dobro swoich klientów.

Wzrosty sprzedaży czy gwaÅ‚towne spadki. Jakie sÄ… prognozy dla e-commerce na 2024 rok? 

Ostatnie lata byÅ‚y dużym testem dla każdego przedsiÄ™biorstwa, zarówno w handlu tradycyjnym jak i w e-handlu.  Zmiany gospodarcze, kryzysy i pÄ™dzÄ…ca inflacja spowodowaÅ‚y mocny rozwój handlu internetowego, co doprowadziÅ‚o do wzrostu konkurencyjnoÅ›ci i przeniesienia wielu branż do sfery e-commerce. Pomimo trudnych okresów, jakie mamy za sobÄ…, zauważalny jest wzrost sprzedaży, który wedÅ‚ug mnie wciąż bÄ™dzie siÄ™ utrzymywaÅ‚.

W dużej mierze finalny sukces branży e-commerce zależy od właścicieli. Ciągłe zaangażowanie, dostosowywanie działań pod klienta i jakość sprzedawanych usług bądź produktów ma nieodzowne znaczenie wpływające na ostateczny efekt.

3 trendy, które podbijÄ… branżę e-handlu w 2024 roku 

Na pierwszym miejscu na pewno należy postawić wykorzystanie sztucznej inteligencji. Ostatnie miesiące ubiegłego roku (2023) pokazują wzrost zainteresowania tą technologią. Dostrzec można bardzo szybki rozwój i możliwości, jakie daje wykorzystanie AI w różnych sytuacjach. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji część rzeczy nieosiągalnych dla mniejszych marek staje się możliwe do wykonania, poprzez zmniejszenie kosztów (wykorzystanie AI do tworzenia tekstów, programowania).

Rozwój technologiczny na tej płaszczyźnie pozwała na większą automatyzację i personalizację działań promocyjnych. AI nadal będzie rewolucjonizowało m.in. obszar grafiki komputerowej. W ostatnim czasie można zauważyć, iż usprawnia ono procesy twórcze, takie jak postprodukcja czy tworzenie personalizowanych grafik z wykorzystaniem produktów i osób. Dla e-handlu najważniejsza jest prezentacja wizualna produktu, ponieważ na etapie podejmowania decyzji zakupowej należy przekazać klientowi jak najwięcej informacji. Stąd też w mojej opinii rozwój AI w tym obszarze będzie miał największy udział.

Drugim trendem, który według mnie należy wyróżnić, jest personalizacja działań i dbanie o spójność przekazu, wpływającego na doświadczenia zakupowe. Świat internetowy daje e-commerce mnóstwo możliwości, którymi można dotrzeć do potencjalnego klienta. Duża dynamika, częste zmiany upodobań i pojawianie się nowych platform nie pozwalają na zwolnienie tempa. Z moich obserwacji wynika, iż wielu właścicieli firm decyduje się na podążanie za trendami, jednak bez planu czy chociażby zarysu strategii, co w finalnym rozliczeniu wpływa na spójność i jakość przekazu. W najbliższym czasie bardzo ważne będzie przemyślane działanie, uspójnienie komunikacji, tak aby klient otrzymywał jasny przekaz, który nie budzi jego wątpliwości, a wręcz zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo ważne aby przekazywane komunikaty dostosowywać do potrzeb konkretnej grupy docelowej.

Trzeci trend, który według mnie bardzo mocno wpłynie na branżę e-commerce to minimalizacja kosztów. Czynniki gospodarcze takie jak galopująca inflacja czy niestabilność sytuacji na świecie będą głównymi prowodyrami do szukania oszczędności, zarówno ze strony konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Klient, oszczędzając czas i pieniądze nadal będzie wybierał zakupy online, jednak z racji przywiązywania większej uwagi do wydawanych pieniędzy, będzie decydował się na zakup produktu nie tylko ze względu na ofertę cenową, ale też na jakość.

W moim odczuciu znacznie wzrośnie popularność porównywarek cenowych, portali opiniotwórczych czy platform oferujących rabaty. Właściciele e-commerce nie stracą, a wręcz przeciwnie. Dzięki większej świadomości zakupowej klientów zyskają cenne dane, których analiza pozwoli na optymalizację działań i kosztów.

Paweł Szczyrek, Senior Marketing Manager

Social commerce  - jaka przyszÅ‚ość rysuje siÄ™ przed e-handlem w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych?

W mojej opinii social media w sprzedaży bÄ™dÄ… miaÅ‚y znaczenie poÅ›rednie. Z pewnoÅ›ciÄ… rosnąć bÄ™dzie sprzedaż za pomocÄ… transmisji online, ale jednoczeÅ›nie spadnie znaczenie sprzedaży realizowanej za poÅ›rednictwem reklam (od pewnego czasu można obserwować coraz gorsze wyniki sprzedażowe osiÄ…gane przez reklamy w social mediach – szczególnie tych nowego typu, jak np. TikTok).

Media spoÅ‚ecznoÅ›ciowe jeszcze bardziej ewoluujÄ… do kanaÅ‚u obsÅ‚ugi klienta, a nie bezpoÅ›redniej sprzedaży. Moim zdaniem zwiÄ™kszy siÄ™ też ilość rozwiÄ…zaÅ„ typu chatbot, które funkcjonujÄ… w social mediach i zapewniajÄ… wsparcie klientom marek. BÄ™dzie to możliwe za sprawÄ… sztucznej inteligencji, która pozwala precyzyjniej niż kiedykolwiek wczeÅ›niej i bardziej nieomylnie przypisywać problemy użytkowników do dostÄ™pnych rozwiÄ…zaÅ„.

Wzrosty sprzedaży czy gwałtowne spadki. Jakie są prognozy dla e-commerce na 2024 rok?

Wzrost e-commerce to trend, który utrzymuje się rok do roku. Uważam, że również najbliższe miesiące, bez wątpienia będą czasem wzrostu. Jednocześnie na rynku obserwujemy coraz mniej miejsca dla nowych graczy i coraz intensywniejsze działania dużych podmiotów. Uważam, że w 2024 roku z punktu widzenia właściciela e-commerce będzie coraz trudniej.

Próg wejÅ›cia w sprzedaż online bÄ™dzie wyższy w Å›wietle coraz agresywniejszych dziaÅ‚aÅ„ dużych graczy. Finalnie zyskajÄ… na tym jednak konsumenci, którzy w realiach rosnÄ…cej konkurencji i rywalizacji mogÄ… liczyć na poprawÄ™ obsÅ‚ugi i swojego doÅ›wiadczenia zakupowego. WalkÄ™ o klienta widzÄ™ głównie na polu poprawy doÅ›wiadczenia użytkownika sklepu internetowego (pojmowanego zarówno wÄ…sko, jako poprawa użytecznoÅ›ci serwisów, jak i  szerzej, jako holistyczna wygoda usera), a nie wyÅ‚Ä…cznie ceny, którÄ… bÄ™dzie coraz trudniej konkurować w dobie inflacji. 

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Myśląc o trendach w e-handlu na 2024 rok, nie sposób nie wspomnieć o wykorzystaniu AI. Jednym z trendów 2024 będzie poszukiwanie możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w działaniach promujących sprzedaż, także tych online. Obecnie dużo mówi się o sztucznej inteligencji, ale pomysłów na jej wykorzystanie jest niewiele. Uważam, że przyszły rok będzie pod tym katem intensywny.

Powstanie wiele pomysłów i realizacji opartych o AI, spośród których duża część nie znajdzie kontynuacji i stanie się jedynie ciekawostką. Wybrane jednak przetrwają próbę marketingu i ekonomii, stając się wyznacznikami dla ogółu. Główne pole do zastosowania AI widzę w wizualizacji produktów i tym samym lepszym przedstawieniu ich walorów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pracy graficznej (w wielu przypadkach niepotrzebne będą sesje fotograficzne, które można zastąpić generowaniem wizualizacji przestrzeni, na które będą nakładane finalne produkty). Drugim polem wykorzystania AI jest zwiększenie jakości obsługi klienta (również tej posprzedażowej), przez interfejsy konwersacyjne, które dzięki sztucznej inteligencji mogą osiągnąć niespotykaną dotąd niezawodność.

Kolejnym trendem 2024 roku będzie wzrost jakości obsługi klienta i nacisk kładziony na poprawę całościowego doświadczenia użytkownika w kontakcie ze sklepem internetowym. W czasie galopującej inflacji sklepom internetowym coraz trudniej konkurować ceną więc szukają innych sposób przekonania do siebie klientów. Uważam, że skoro obniżanie cen nie będzie możliwe, wiele podmiotów, funkcjonujących w obszarze e-handlu, skupi swoją uwagę na wygodzie klienta. Wnioskuję, że sklepy internetowe większą wagę niż dziś będą przykładać do analizy doświadczenia klienta we wszystkich punktach styku oraz będą szukać nowych możliwości jego poprawy, poprzez omnichannelowe analizy i przedsięwzięcia, również te wychodzące poza technologię.

W związku z przekładaną, ale realną datą końca plików cookies, która ma nadejść w 2024 roku, prognozuję zwiększenie znaczenia wartościowego content marketingu. Ograniczenie możliwości reklamowych, (szczególnie w zakresie remarketingu), sprawią, że wzrośnie rola contentu, który stanie się źródłem wejść na stronę internetową i może zrównoważyć straty spowodowane zmianami w cookies. Biorąc pod uwagę spadek kosztów związanych z tworzeniem treści (generowanie przez AI), konieczne będzie przemyślenie, jak tworzyć teksty, które są tanie i wnoszą coś wartościowego dla użytkowników. Niewątpliwie czeka nas ciekawy rok pod kątem rozwoju content marketingu.

Mirosław Dubaj, Account Manager

3 trendy, które podbijÄ… branżę e-handlu w 2024 roku 

Nr 1 - Opinie o produktach

Zbieranie opinii o sklepie oraz produktach to moim zdaniem proces, który warto dokładnie przeanalizować. Jako kupujący bardzo chętnie czytam opinie o danym przedmiocie, zanim zdecyduje się na zakup. Jest to dla mnie czynnik motywujący do zakupienia. Szczególnie jeśli widzę informację, iż jest to opinia dodana przez użytkownika, który rzeczywiście kupił produkt (omnibus).Moim zdaniem świetnym rozwiązaniem jest przedstawianie opinii na stronie konkretnego produktu lub połączonej grupy produktów. Warto w tym celu obserwować e-sklepy internetowe, sprawdzając działania w tym zakresie. Działanie tego typu stanowią połącznie prac SEO, Google Ads oraz UX.

Podsumowanie plusów w tym zakresie:

  • User generated content.
  • Gwiazdki w kampaniach Google Zakupy.
  • Opinie w Google Zakupy Organic.
  • Gwiazdki przy wynikach tekstowych url produktów (schema).
  • Widoczność na frazy tekstowe zawierajÄ…ce sÅ‚owo ‘’opinie’’, których istnieje duża ilość typu ''pralka amica opinie.
  • Bardziej atrakcyjny listing produktów na stronie sklepu, co może zwiÄ™kszyć CTR z listy kategorii.
  • Forma mobilizacji klientów np. „Wystaw opinie i odbierz punkty w programie lojalnoÅ›ciowym”.

Moim zdaniem w 2024 roku sklepy będą skupiać większą uwagę w zakresie opinii o ich produktach. Szczególnie jeśli są to producenci, których przedmioty nie są widoczne w innych sklepach. Według mnie warto połączyć zbieranie opinii z pytaniami typu ''Ocena tabeli rozmiarów'' w np. segmencie obuwia.

Nr 2 - Live Time Value

Klient kupujący regularnie, stanowi ważną część e-commerce. Moim zdaniem sklepy będą coraz mocniej dostrzegać potrzebę angażowania kupujących do długotrwałych relacji. Jest tu również istotna informacja dla inwestorów w e-commerce. Według mnie coraz częściej będziemy obserwować różne nietypowe akcje, które będą mieć na celu generowanie powracalności.

Przykłady:

  • Programy lojalnoÅ›ciowe np. zbieranie punktów.
  • Dodatki do zamówienia w formie niewielkiego gadżetu.
  • Programy subskrypcyjne np. karma dla zwierzÄ…t.
  • Dodatkowe sekcje po zalogowaniu do panelu sklepu np. poleć znajomemu oraz otrzymaj rabat.
  • Nagrody do odebrania po uzyskaniu okreÅ›lonej iloÅ›ci np. punktów.

Warto śledzić statystyki regularności zakupów, a następnie weryfikować postępy po wprowadzeniu modyfikacji.

Jest to oczywiście zależne od asortymentu, lecz jeśli produkty mogą być kupowane regularnie, warto zrobić wszystko, aby tak było. Google Analytics 4 często jest utożsamiany z podejściem do długoterminowej relacji z użytkownikiem.Warto więc szukać w nim odpowiedzi w zakresie regularności zakupów oraz bazować na danych z własnego CRM.

Nr 3 - Wielokanałowość

Posiadanie własnego sklepu jest wielkim atutem, co pozwala na prowadzenie samodzielnego marketingu. Widoczność w innych kanałach może spowodować jednak większą sprzedaż. Plusem jest również fakt, iż zwiększamy świadomość i rozpoznawalność marki. Ułatwia to również sprzedaż w innych krajach.

PrzykÅ‚ady marketplace z różnych branż: Allegro, Amazon, Empik, Modivo, Eobuwie, Zalando, Black Red White, Morele, Decathlon. Rozwój marketpalace jest widoczny  zarówno po stronie ich zaÅ‚ożycieli, jak i podmiotów, decydujÄ…cych siÄ™ na sprzedaż za poÅ›rednictwem takich platform. Jest to ciekawy sposób na zwiÄ™kszenie widocznoÅ›ci ofert, wymaga jednak odpowiedniej strategii, patrzÄ…c na marżowość oraz prowizje.

Z ciekawością obserwuję także rozwój sprzedaży bezpośrednio w serwisach Meta oraz Google. Aktualnie sprzedaż bezpośrednio na tych platformach jest niemożliwa, jednak pojawiają się niżej wskazane zapowiedzi, wskazujące na podejmowanie kroków w tym celu. Odnoszę wrażenie iż Google oraz Meta będą dążyć do tego, aby umożliwiać zakupy bezpośrednio w ich portalach na wzór Ceneo Kup Teraz bądź z przekierowaniem do koszyka e-sklepu.

  • https://support.google.com/merchants/answer/13644745
  • https://www.facebook.com/business/help/623552069600842

Moim zdaniem podział rynku na wiele podmiotów (co generuje dużą rywalizację), jest dobrą prognozą, zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedających.

Jak mogÄ… zmienić siÄ™ zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku bÄ™dÄ… zmierzać ich preferencje? 

Nr 1 - Wyszukiwarki w wyszukiwarkach

Zauważam rozwój podmiotów, które oferujÄ… opcjÄ™ wyszukiwania w ich serwisach. Poniżej przykÅ‚adowe strony, odnoszÄ…ce siÄ™ do miejscowoÅ›ci „WrocÅ‚aw”.

  • https://www.znanylekarz.pl/fizjoterapeuta/wroclaw
  • https://dobrymechanik.pl/mechanicy/wroclaw/
  • https://www.booking.com/city/pl/wroclaw.pl.html
  • https://www.weselezklasa.pl/oprawa-muzyczna,51/dj-na-wesele,54/wroclaw/
  • https://www.homebook.pl/specjalisci/architekci-projektanci-wnetrz/wroclaw
  • https://booksy.com/pl-pl/s/fryzjer/13750_wroclaw
  • https://www.intar.pl/specjalisci/branza-montaz-mebli/miasto-wroclaw

Użytkownicy mogÄ… w ten sposób Å‚atwo porównywać opinie bÄ…dź oferty. KorzyÅ›ciÄ… dla podmiotów dodajÄ…cych swoje oferty w ten sposób jest natomiast wzrost ich widocznoÅ›ci. Moim zdaniem bÄ™dziemy obserwować wzrost liczby tego typu podmiotów w poÅ‚Ä…czeniu z generowaniem aplikacji. PatrzÄ…c na wyniki widocznoÅ›ci, algorytmy wyszukiwarek chÄ™tnie „umieszczajÄ…” tego typu strony na wysokich pozycjach.

Nr 2 - Wirtualna rzeczywistość

Åšrodowisko e-commerce coraz częściej bÄ™dzie oferować różnego typu rozwiÄ…zania, uÅ‚atwiajÄ…ce zakup. Skanowanie swojej twarzy, mieszkania w celu stworzenia wizualizacji bÄ™dzie coraz częściej widocznÄ… opcjÄ…. Moim zdaniem bÄ™dzie to generować także dużą ilość pracy dla specjalistów z obszaru UX. Tego typu zastosowania wymagajÄ… przemyÅ›lanej strategii w poÅ‚Ä…czeniu z testami lub badaniami na użytkownikach. Jest to także opcja, która bÄ™dzie zarezerwowana czÄ™sto dla wiÄ™kszych podmiotów, patrzÄ…c na potencjalne ceny wdrożenia tego typu opcji.

Na rynku pojawiać się będą prawdopodobnie narzędzia, które umożliwiają zastosowanie wirtualnej rzeczywistości. Coraz częściej widoczne będą także generatory, których celem jest ułatwienie zakupu. Przykładowo w odniesieniu do odzieży, gdzie wskazując wzrost oraz wagę, możemy otrzymać propozycję rozmiaru.

Nr 3 - Ekologia

Temat ten jest coraz częściej widoczny również w e-commerce. Sklepy niekiedy przedstawiają informację o tym, jakie działania podejmują w zakresie ekologii.

Przykłady:

  • Zapakuj.to lub oponeo.pl - pojawia siÄ™ informacja o sadzeniu drzew.
  • Modivo.pl - opcja zwrotu kartonu, jako EkoBox.
  • ZwiÄ™kszona liczba punktów dostaw „Out of home” również jest kwalifikowana, jako forma eko.
  • Re-commerce, czyli sprzedaż używanych przedmiotów np. vinted.pl.

Moim zdaniem środowisko e-commerce, również w kontekście e-marketingu będzie wykazywać nastawienie sklepu do tematu ekologii.

Jak AI wpÅ‚ynie na pracÄ™ E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Rozwój AI moim zdaniem wpłynie na optymalizację czasu pracy w zakresie grafik lub copywritingu. W zależności od stopnia wiedzy AI może być pomocą w zakresie prac programistycznych. Temat AI będzie także rozwijany, jako forma wirtualnych asystentów. Sztuczna inteligencja pojawia się także, jako element dofinansowań, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, iż będziemy obserwować coraz więcej różnego typu rozwiązań AI w e-commerce.

Paulina Falger, Junior Account Manager

Jak mogą zmienić się zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku będą zmierzać ich preferencje?

Wraz z rozwojem branży e-commerce, zmieniajÄ… siÄ™ także zachowania zakupowe użytkowników. W nadchodzÄ…cym roku bÄ™dÄ… oni kÅ‚aść wiÄ™kszy nacisk na jakość produktów, która bÄ™dzie głównym czynnikiem, wpÅ‚ywajÄ…cym na wybory kupujÄ…cych. Zrównoważony rozwój i troska o Å›rodowisko także może mieć etyczne znaczenie, podczas decyzji zakupowych konsumentów. Może to być ważne kryterium przy wyborze produktów i sklepów internetowych. Zakupy online to już nie tylko sposób na pozyskanie potrzebnych produktów.Dla wielu osób może to być forma relaksu i sposób na poprawÄ™ samopoczucia. Nowym trendem bÄ™dzie rosnÄ…ce zaufanie klientów do dzielenia siÄ™ danymi w celu personalizacji ofert. Branża e-commerce w 2024 roku musi dostosować siÄ™ do zmieniajÄ…cych siÄ™ oczekiwaÅ„ klientów, oferujÄ…c im produkty i usÅ‚ugi, które speÅ‚niajÄ… wymagania pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci, etyki oraz personalizacji.

Jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów w 2024 roku?

W 2024 roku sztuczna inteligencja będzie miała ogromny wpływ na pracę E-commerce Managerów. To technologia, która może wprowadzić innowacje i usprawnienia w e-handlu w wielu obszarach. Jednym z nich jest personalizacja zakupów, czyli prognozowanie trendów zakupowych, tak aby zaoferować klientom spersonalizowane rekomendacje na temat produktów i dopasowane treści. AI może też dynamicznie dostosowywać ceny w oparciu o popyt, konkurencję, dostępność zapasów czy inne czynniki.

Sztuczna inteligencja może usprawnić pracę E-commerce Managerom, także w sektorze logistyki, optymalizując trasy dostaw i zarządzanie ich łańcuchem. W zakresie zwiększenia bezpieczeństwa systemy AI są w stanie analizować wzorce transakcji i identyfikować potencjalne oszustwa. E-commerce Managerowie zyskają nową technologię do optymalizacji działań e-commerce w postaci AI, która dobrze wykorzystana, korzystnie wpłynie na efektywność operacyjną firm.

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

W 2024 roku branża e-commerce będzie kształtowana przez 3 główne trendy.

Po pierwsze, personalizacja doświadczeń zakupowych osiągnie nowy poziom. Firmy jeszcze bardziej będą dostosowywać oferty i reklamy produktów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Taka hiperpersonalizacja nie tylko zwiększy lojalność klientów, ale i szansę na większą konwersję.

Po drugie, rozwój technologii VR i AR otwiera nowe perspektywy dla e-handlu. Technologia AR dzięki dodatkowym informacjom o produktach, zwiększy bezpieczeństwo użytkowników i pomoże im uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat produktów.

Po trzecie, zrównoważony rozwój i eko-Å›wiadomość  bÄ™dÄ… priorytetowe, zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. W 2024 roku e-commerce, aby przyciÄ…gnąć do siebie klientów, bÄ™dÄ… musiaÅ‚y nie tylko oferować produkty wysokiej jakoÅ›ci, ale także dziaÅ‚ać z poszanowaniem Å›rodowiska naturalnego. 

Podsumowanie

W 2024 roku branża e-commerce przejdzie znaczÄ…ce zmiany, napÄ™dzane przez rozwój sztucznej inteligencji (AI) i zmieniajÄ…ce siÄ™ zachowania konsumentów. E-commerce Managerowie bÄ™dÄ… musieli dostosować siÄ™ do rosnÄ…cej potrzeby personalizacji ofert, z uwzglÄ™dnieniem jakoÅ›ci produktów, jako kluczowego czynnika, wpÅ‚ywajÄ…cego na decyzje klientów. Póki co pozostaje obserwować, jak szybko branża bÄ™dzie zmieniać siÄ™ pod wpÅ‚ywem nowoczesnych technologii i podążać za transformacjÄ…. 

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy