Trendy i wyzwania w e-commerce. Co czeka nas w 2024 roku?

Co czeka branżę e-commerce w 2024 roku? Postanowiliśmy zapytać o to naszych ekspertów. Sprawdź, jakie są ich prognozy!
11 stycznia 2024

Jak sztuczna inteligencja wpłynie na branżę e-handlu w 2024 roku? Co zmieni się w pracy E-commerce Managerów? Aż w końcu - jaka przyszłość rysuje się przed handlem w mediach społecznościowych?  To m.in. takie pytania zadaliśmy naszym ekspertom z obszaru e-commerce. Jeśli działasz w tej branży,  koniecznie sprawdź, co może czekać Twój biznes w kolejnych miesiącach. 

Wojciech Szymański, Prezes Zarządu

Jak mogą zmienić się zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku będą zmierzać ich preferencje? 

Zwiększona dostępność nowoczesnych technologii i niejako ich upowszechnienie może sprawić, że firmy, a w tym także e-sklepy będą musiały zmierzyć się z potrzebą jeszcze większej personalizacji produktów i usług. Mówi się wręcz o potrzebie hiperpersonalizacji.

To tylko jeden z aspektów, które warto wziąć pod uwagę przy określaniu preferencji konsumentów na 2024 rok. Patrząc na dane, takie jak te z raportu "Must-watch consumer trends for 2024” (Statista) widzimy, że w najbliższych miesiącach klienci będą jeszcze mocniej zwracać uwagę na jakość produktów. Ta w wielu przypadkach będzie ważniejsza od ceny i zacznie  mocniej determinować decyzje kupujących.

I skoro już mowa o danych to z prognoz wynika, że część konsumentów może być także bardziej otwarta na to, by dzielić się  informacjami o swoich preferencjach w celu personalizacji ofert. W praktyce użytkownik będzie skłonny podać dane, by otrzymać ofertę dostosowaną do swoich potrzeb. To z kolei wymaga odpowiedniej umiejętności ich wykorzystania i obchodzenia się z nimi po stronie reklamodawców.  

Jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Sztuczna inteligencja już teraz ma potężny wpływ na pracę E-commerce Managerów (pod warunkiem że potrafią wykorzystać jej możliwości), a w 2024 roku proces ten ulegnie jeszcze większemu zdynamizowaniu. AI zwiększa kompetencje kadry zarządzającej i specjalistów oraz wpływa na ich interdyscyplinarność.

Jest sporo narzędzi AI, które mogą być wykorzystywane przez E-commerce Managerów. I nie mam tutaj na myśli wyłącznie ChatGPT czy Midjourney. Istnieją również inne propozycje, które warto poznać np. Luigi's Box, Browse, Woopra, Astria.

Nie wszystkie narzędzia tego typu służą również wyłącznie do generowania contentu. Warto przywołać choćby narzędzie Prisync, które pomaga monitorować ceny konkurencji i tym samym podejmować odpowiednie i – co ważniejsze – szybkie decyzje dotyczące asortymentu.

W praktyce AI zmienia też podejście do analizy danych. Teraz analizowanie dużych zasobów danych historycznych związanych z popytem i sprzedażą jest dużo prostsze. Podobnie jak tworzenie prognoz popytu, co przekłada się też na skuteczniejsze zarządzanie logistyką. 

Odpowiadając więc na pytanie, jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów – myślę, że będzie prawdziwym game changerem, choć dla niektórych już jest. 

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Pierwszym trendem, który będzie widoczny w 2024 roku w branży e-commerce, jest większa intensywność budowania własnych baz danych zawierających wiedzę o klientach. Wyrazem tego będzie mocniejsza niż dotąd polityka pozyskiwania adresów e-mail, numerów telefonów itd. w zamian za rabaty i inne benefity. Dane te będą wykorzystane w procesach marketing automation (który także będzie się rozwijał) i będą odpowiedzią na wycofywanie 3rd party cookies, co utrudni tradycyjne działania remarketingowe.

Drugi z trendów, który moim zdaniem będzie coraz mocniej widoczny to zmiany w podejściu do wyszukiwania produktów w sieci. Użytkownicy będą stawiać na wygodę, dlatego popularność będzie zyskiwać wyszukiwanie obrazem, voice commerce czy Search Generative Experience. To z kolei zmusza do zmian w strategiach pozycjonowania – istotniejszą niż kiedykolwiek funkcje będą pełnić frazy long tail, które są zbliżone do naturalnych wzorców językowych konsumenta. Już teraz zmiany te powinny zostać włączone do planów SEO na przyszły rok.

Nie sposób nie wspomnieć też o  możliwych zmianach w przedstawianiu produktów w e-sklepach. Możemy więc liczyć się z rosnącą popularnością technologii, takich jak rozszerzona czy wirtualna rzeczywistość, a nawet Metaverse – jednak to wyłącznie w przypadku naprawdę dużych graczy. 

Joanna Tymowicz, Wiceprezeska Zarządu

Dokończ zdanie: Obszar e-commerce, w którym AI będzie w stanie najszybciej zastąpić pracę człowieka w najbliższym czasie to…

Na ten moment trudno mówić o zupełnym zastąpieniu pracy człowieka przez #AI w większości obszarów e-commerce. Uważam jednak, że warto spojrzeć na to pytanie pod nieco innym kątem, zastanawiając się, w jakich obszarach AI może być największym wsparciem dla osób, które prowadzą e-commerce. 

I tutaj myślę m.in. o analizie dużych zasobów informacji. W dobie rosnącej świadomości związanej z wykorzystywaniem danych do podejmowania racjonalnych decyzji biznesowych - AI jest naprawdę ogromnym wsparciem. Koniecznie trzeba pamiętać jednak o ochronie danych wrażliwych i wypracowaniu regulaminów wewnętrznych określających sposoby wykorzystania AI w firmach.

Sztuczna inteligencja intensywniej niż teraz będzie również pomagać w procesie tworzenia contentu. Przyszły rok będzie początkiem zmian w branży copy. Zadania osób tworzących treści będą ewoluować w stronę przeprowadzania researchu i pracy koncepcyjnej, samo generowanie odbywać się będzie natomiast po stronie AI.

Nie mogę nie wspomnieć również o obsłudze klienta. O chatbotach mówi się już od kilku lat, ale dopiero teraz dzięki sztucznej inteligencji i choćby jej zdolności do przetwarzania języka naturalnego, poziom ich działania nie rozczarowuje. Istnieje możliwość wgrania własnej bazy wiedzy, na podstawie której AI może odpowiadać na nawet precyzyjne i złożone pytania konsumentów. Rok 2024 z pewnością będzie czasem rozwoju tego typu technologii i jednocześnie poprawy doświadczenia klienta.

Wzrosty sprzedaży czy gwałtowne spadki. Jakie są prognozy dla e-commerce na 2024 rok?

Wiele wskazuje na to, że w 2024 roku będziemy mieć do czynienia ze wzrostem w obszarze e-commerce. I choć ostatnie lata pokazały, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć wydarzeń, które mogą mieć wpływ na sytuację na rynku, to czuję, że najbliższe miesiące będą dobre dla e-handlu.

Warto zwrócić m.in. uwagę na to, że polskie e-sklepy coraz chętniej chcą sprzedawać swoje produkty poza granicami kraju. Najwięcej firm otwiera się na rynek niemiecki, ale chce podbijać też Wielką Brytanię czy USA. To m.in. ta zagraniczna ekspansja może być jedną z sił napędowych.

Z drugiej strony musimy pamiętać, że mamy do czynienia z utrzymująca się inflacją. Cena może więc nie być jedynym kryterium, za którego pomocą sklepy będą rywalizować o klientów. Wiele z nich będzie szukało swojej przewagi konkurencyjnej również w innych elementach, np. dbałości o doświadczenia kupujących. Z pewnością user experience konsumenta, to hasło, które w 2024 roku będzie znajdowało się w centrum uwagi branży e-commerce.

Wzrost sprzedaży kanałami online będzie jednocześnie wiązał się z coraz widoczniejszą dominacją dużych graczy ze znaczącymi budżetami reklamowymi. Małym podmiotom będzie coraz trudniej znaleźć niszę, w której będą mogły działać z sukcesem.

Social commerce  - jaka przyszłość rysuje się przed e-handlem w mediach społecznościowych? 

Wbrew opinii niektórych osób, tak - social media sprzedają. I to pośrednio i bezpośrednio. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych zwiększa świadomość o marce i przyciąga klientów, którzy korzystają z jej oferty za pośrednictwem strony internetowej. Z drugiej strony 19% osób robi zakupy bezpośrednio w social mediach. 

Jednym z trendów, o którym się mówi od pewnego czasu, jest tzw. live shopping. Na rynku polskim obserwuję brak gotowości polskich producentów i sprzedawców do zagospodarowania tego kanału. Wiąże się to często z brakiem odwagi lub odpowiednich ludzi, którzy będą posiadali umiejętności jego wykorzystania. Wszystko jednak wskazuje, że zbliża się moment krytyczny, gdy pojawi się duży gracz, który zacznie intensywnie wykorzystywać ten kanał. Tym bardziej że w czasach rosnących budżetów reklamowych i konkurencji coraz trudniej znaleźć jest medium kontaktu z konsumentem, które jest wyraziste i drożne. Jestem przekonana, że w 2024 czeka nas moment, gdy sprzedaż live zacznie stawać się czymś, z czego nie będzie mógł zrezygnować żaden gracz e-commerce.

Katarzyna Augustyn-Szurek, Key Account Manager

Jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Temat sztucznej inteligencji ciekawi i elektryzuje menedżerów branży e-commerce już od dłuższego czasu, jednak nie tylko menedżerów. Liderzy biznesu na całym świecie czują się zobligowani do korzystania i analizowania szans, jakie niesie AI dla ich działalności. Sztuczna inteligencja to źródło kolejnych możliwości zwiększania sprzedaży. Bez wątpienia większość działań w tym obszarze powinna być skoncentrowana na poprawie współczynnika konwersji.

W branży e-commerce zachodzi wiele procesów, które wzajemnie się przenikają, są od siebie zależne – UX, marketing automation, SEO, social media itd. I dlatego zarządzający e-sklepami na pewno powinni pomyśleć o personalizacji doświadczeń userów z ich ofertą. Mam tutaj na myśli dostosowanie komunikatów wysyłanych do użytkowników, analizę historii ich zakupów, czy personalizację wyników wyszukiwania.

Warto zwrócić szczególną uwagę na konfigurację remarketingu, gdyż cały czas tkwi w nim ogromny potencjał, który w wielu przypadkach, nie jest odpowiednio wykorzystywany.  A takie możliwości daje nam praktycznie każda platforma reklamowa.

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Współczesny konsument to osoba żyjąca bardzo intensywnie, w ciągłym biegu i szaleństwie codziennych spraw. Szukając jakichkolwiek informacji, korzysta z funkcji, które w oka mgnieniu dostarczą mu pożądanych danych. W ostatnim czasie obserwuję szczególne zainteresowanie opcją wyszukiwania obrazu. Sama korzystam z niej wręcz codziennie. Uważam, że przyszły rok będzie czasem, w którym coraz więcej użytkowników będzie korzystać z tej funkcji, żeby jak najszybciej wyszukać produkty, którymi są zainteresowani.

Drugi trend, który w przyszłym roku będzie cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem to jeszcze większa personalizacja wysyłanych komunikatów do użytkowników. Jakich komunikatów? Z rekomendowanymi produktami, wynikami wyszukiwania, personalizacją treści czy wyglądu e-sklepu. Wszystko to, co jesteśmy w stanie dostosować do oczekiwań danego użytkownika – i wszystko to z wykorzystaniem AI.

Trzeci trend, a raczej działanie, bez którego żadna branża tak naprawdę nie funkcjonuje i nie będzie funkcjonować w odpowiedni sposób, to analiza danych oraz prognozowanie, z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. To szansa dla branży e-commerce na przygotowanie oferty na kształtujące się w danym przedziale czasowym popyt i podaż, z wykorzystaniem takich narzędzi jak m.in. Google Analytics 4. Przy tym punkcie pamiętajmy o ochronie powierzonych danych osobowych oraz o umowach, które jako agencje e-marketingowe mamy podpisane z naszymi klientami. Nie udostępniamy bez namysłu wszystkich danych. Nasze działania w tych kwestiach powinny być bardzo przemyślane.

Dokończ zdanie: Obszar e-commerce, w którym AI będzie w stanie najszybciej zastąpić pracę człowieka w najbliższym czasie to…

Obszar e-commerce, w którym AI będzie w stanie najszybciej zastąpić pracę człowieka w najbliższym czasie to moim zdaniem bieżąca komunikacja z klientem w ramach chatbotów. Korzystanie z AI w obszarze e-commerce jest nieuniknione. Jednak każde jej wykorzystanie powinno być odpowiednio uzasadnione. Dlaczego? Żadne z narzędzi AI nie jest idealne, żadne nie zna ludzkiego umysłu i naszego pierwiastka emocjonalnego tak jak my. 

Martyna Miłek, Account Manager

Social commerce  - jaka przyszłość rysuje się przed e-handlem w mediach społecznościowych?

Ostatnie lata pokazują, że właściciele e-commerce muszą podchodzić do biznesu elastycznie i dynamiczne dokonywać modyfikacji. Ciągłe zmiany gospodarcze i wprowadzane przez platformy społecznościowe to tylko potwierdzenie tezy o tym, że nie można stosować stale tych samych strategii i przyzwyczajać się do nich.

Według mnie 2024 rok będzie pewnego rodzaju wyzwaniem dla social commerce -  coraz bardziej świadomy klient, rosnące wymagania użytkowników oraz wprowadzanie istotnych dla funkcjonowania reklam zmian wskazują, że nie można „osiadać” na przysłowiowych laurach.

Klient pochodzący z mediów społecznościowych jest klientem zaangażowanym, dlatego ważne będzie aby docierając do potencjalnych odbiorców, budować z nimi relację na większą skalę niż do tej pory. Zatem pojawia się pytanie: jakie działania należy uwzględnić w planach na przyszły rok? Personalizacja, spójność przekazu na wielu płaszczyznach i influencer marketing. Wszystkie te cechy pozwolą budować w użytkowniku poczucie zaopiekowania, bezpieczeństwa i potwierdzenia, że marka jest zaangażowana w dobro swoich klientów.

Wzrosty sprzedaży czy gwałtowne spadki. Jakie są prognozy dla e-commerce na 2024 rok? 

Ostatnie lata były dużym testem dla każdego przedsiębiorstwa, zarówno w handlu tradycyjnym jak i w e-handlu.  Zmiany gospodarcze, kryzysy i pędząca inflacja spowodowały mocny rozwój handlu internetowego, co doprowadziło do wzrostu konkurencyjności i przeniesienia wielu branż do sfery e-commerce. Pomimo trudnych okresów, jakie mamy za sobą, zauważalny jest wzrost sprzedaży, który według mnie wciąż będzie się utrzymywał.

W dużej mierze finalny sukces branży e-commerce zależy od właścicieli. Ciągłe zaangażowanie, dostosowywanie działań pod klienta i jakość sprzedawanych usług bądź produktów ma nieodzowne znaczenie wpływające na ostateczny efekt.

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku 

Na pierwszym miejscu na pewno należy postawić wykorzystanie sztucznej inteligencji. Ostatnie miesiące ubiegłego roku (2023) pokazują wzrost zainteresowania tą technologią. Dostrzec można bardzo szybki rozwój i możliwości, jakie daje wykorzystanie AI w różnych sytuacjach. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji część rzeczy nieosiągalnych dla mniejszych marek staje się możliwe do wykonania, poprzez zmniejszenie kosztów (wykorzystanie AI do tworzenia tekstów, programowania).

Rozwój technologiczny na tej płaszczyźnie pozwała na większą automatyzację i personalizację działań promocyjnych. AI nadal będzie rewolucjonizowało m.in. obszar grafiki komputerowej. W ostatnim czasie można zauważyć, iż usprawnia ono procesy twórcze, takie jak postprodukcja czy tworzenie personalizowanych grafik z wykorzystaniem produktów i osób. Dla e-handlu najważniejsza jest prezentacja wizualna produktu, ponieważ na etapie podejmowania decyzji zakupowej należy przekazać klientowi jak najwięcej informacji. Stąd też w mojej opinii rozwój AI w tym obszarze będzie miał największy udział.

Drugim trendem, który według mnie należy wyróżnić, jest personalizacja działań i dbanie o spójność przekazu, wpływającego na doświadczenia zakupowe. Świat internetowy daje e-commerce mnóstwo możliwości, którymi można dotrzeć do potencjalnego klienta. Duża dynamika, częste zmiany upodobań i pojawianie się nowych platform nie pozwalają na zwolnienie tempa. Z moich obserwacji wynika, iż wielu właścicieli firm decyduje się na podążanie za trendami, jednak bez planu czy chociażby zarysu strategii, co w finalnym rozliczeniu wpływa na spójność i jakość przekazu. W najbliższym czasie bardzo ważne będzie przemyślane działanie, uspójnienie komunikacji, tak aby klient otrzymywał jasny przekaz, który nie budzi jego wątpliwości, a wręcz zwiększa poczucie bezpieczeństwa. Dodatkowo ważne aby przekazywane komunikaty dostosowywać do potrzeb konkretnej grupy docelowej.

Trzeci trend, który według mnie bardzo mocno wpłynie na branżę e-commerce to minimalizacja kosztów. Czynniki gospodarcze takie jak galopująca inflacja czy niestabilność sytuacji na świecie będą głównymi prowodyrami do szukania oszczędności, zarówno ze strony konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Klient, oszczędzając czas i pieniądze nadal będzie wybierał zakupy online, jednak z racji przywiązywania większej uwagi do wydawanych pieniędzy, będzie decydował się na zakup produktu nie tylko ze względu na ofertę cenową, ale też na jakość.

W moim odczuciu znacznie wzrośnie popularność porównywarek cenowych, portali opiniotwórczych czy platform oferujących rabaty. Właściciele e-commerce nie stracą, a wręcz przeciwnie. Dzięki większej świadomości zakupowej klientów zyskają cenne dane, których analiza pozwoli na optymalizację działań i kosztów.

Paweł Szczyrek, Senior Marketing Manager

Social commerce  - jaka przyszłość rysuje się przed e-handlem w mediach społecznościowych?

W mojej opinii social media w sprzedaży będą miały znaczenie pośrednie. Z pewnością rosnąć będzie sprzedaż za pomocą transmisji online, ale jednocześnie spadnie znaczenie sprzedaży realizowanej za pośrednictwem reklam (od pewnego czasu można obserwować coraz gorsze wyniki sprzedażowe osiągane przez reklamy w social mediach – szczególnie tych nowego typu, jak np. TikTok).

Media społecznościowe jeszcze bardziej ewoluują do kanału obsługi klienta, a nie bezpośredniej sprzedaży. Moim zdaniem zwiększy się też ilość rozwiązań typu chatbot, które funkcjonują w social mediach i zapewniają wsparcie klientom marek. Będzie to możliwe za sprawą sztucznej inteligencji, która pozwala precyzyjniej niż kiedykolwiek wcześniej i bardziej nieomylnie przypisywać problemy użytkowników do dostępnych rozwiązań.

Wzrosty sprzedaży czy gwałtowne spadki. Jakie są prognozy dla e-commerce na 2024 rok?

Wzrost e-commerce to trend, który utrzymuje się rok do roku. Uważam, że również najbliższe miesiące, bez wątpienia będą czasem wzrostu. Jednocześnie na rynku obserwujemy coraz mniej miejsca dla nowych graczy i coraz intensywniejsze działania dużych podmiotów. Uważam, że w 2024 roku z punktu widzenia właściciela e-commerce będzie coraz trudniej.

Próg wejścia w sprzedaż online będzie wyższy w świetle coraz agresywniejszych działań dużych graczy. Finalnie zyskają na tym jednak konsumenci, którzy w realiach rosnącej konkurencji i rywalizacji mogą liczyć na poprawę obsługi i swojego doświadczenia zakupowego. Walkę o klienta widzę głównie na polu poprawy doświadczenia użytkownika sklepu internetowego (pojmowanego zarówno wąsko, jako poprawa użyteczności serwisów, jak i  szerzej, jako holistyczna wygoda usera), a nie wyłącznie ceny, którą będzie coraz trudniej konkurować w dobie inflacji. 

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

Myśląc o trendach w e-handlu na 2024 rok, nie sposób nie wspomnieć o wykorzystaniu AI. Jednym z trendów 2024 będzie poszukiwanie możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w działaniach promujących sprzedaż, także tych online. Obecnie dużo mówi się o sztucznej inteligencji, ale pomysłów na jej wykorzystanie jest niewiele. Uważam, że przyszły rok będzie pod tym katem intensywny.

Powstanie wiele pomysłów i realizacji opartych o AI, spośród których duża część nie znajdzie kontynuacji i stanie się jedynie ciekawostką. Wybrane jednak przetrwają próbę marketingu i ekonomii, stając się wyznacznikami dla ogółu. Główne pole do zastosowania AI widzę w wizualizacji produktów i tym samym lepszym przedstawieniu ich walorów, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów pracy graficznej (w wielu przypadkach niepotrzebne będą sesje fotograficzne, które można zastąpić generowaniem wizualizacji przestrzeni, na które będą nakładane finalne produkty). Drugim polem wykorzystania AI jest zwiększenie jakości obsługi klienta (również tej posprzedażowej), przez interfejsy konwersacyjne, które dzięki sztucznej inteligencji mogą osiągnąć niespotykaną dotąd niezawodność.

Kolejnym trendem 2024 roku będzie wzrost jakości obsługi klienta i nacisk kładziony na poprawę całościowego doświadczenia użytkownika w kontakcie ze sklepem internetowym. W czasie galopującej inflacji sklepom internetowym coraz trudniej konkurować ceną więc szukają innych sposób przekonania do siebie klientów. Uważam, że skoro obniżanie cen nie będzie możliwe, wiele podmiotów, funkcjonujących w obszarze e-handlu, skupi swoją uwagę na wygodzie klienta. Wnioskuję, że sklepy internetowe większą wagę niż dziś będą przykładać do analizy doświadczenia klienta we wszystkich punktach styku oraz będą szukać nowych możliwości jego poprawy, poprzez omnichannelowe analizy i przedsięwzięcia, również te wychodzące poza technologię.

W związku z przekładaną, ale realną datą końca plików cookies, która ma nadejść w 2024 roku, prognozuję zwiększenie znaczenia wartościowego content marketingu. Ograniczenie możliwości reklamowych, (szczególnie w zakresie remarketingu), sprawią, że wzrośnie rola contentu, który stanie się źródłem wejść na stronę internetową i może zrównoważyć straty spowodowane zmianami w cookies. Biorąc pod uwagę spadek kosztów związanych z tworzeniem treści (generowanie przez AI), konieczne będzie przemyślenie, jak tworzyć teksty, które są tanie i wnoszą coś wartościowego dla użytkowników. Niewątpliwie czeka nas ciekawy rok pod kątem rozwoju content marketingu.

Mirosław Dubaj, Account Manager

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku 

Nr 1 - Opinie o produktach

Zbieranie opinii o sklepie oraz produktach to moim zdaniem proces, który warto dokładnie przeanalizować. Jako kupujący bardzo chętnie czytam opinie o danym przedmiocie, zanim zdecyduje się na zakup. Jest to dla mnie czynnik motywujący do zakupienia. Szczególnie jeśli widzę informację, iż jest to opinia dodana przez użytkownika, który rzeczywiście kupił produkt (omnibus).Moim zdaniem świetnym rozwiązaniem jest przedstawianie opinii na stronie konkretnego produktu lub połączonej grupy produktów. Warto w tym celu obserwować e-sklepy internetowe, sprawdzając działania w tym zakresie. Działanie tego typu stanowią połącznie prac SEO, Google Ads oraz UX.

Podsumowanie plusów w tym zakresie:

  • User generated content.
  • Gwiazdki w kampaniach Google Zakupy.
  • Opinie w Google Zakupy Organic.
  • Gwiazdki przy wynikach tekstowych url produktów (schema).
  • Widoczność na frazy tekstowe zawierające słowo ‘’opinie’’, których istnieje duża ilość typu ''pralka amica opinie.
  • Bardziej atrakcyjny listing produktów na stronie sklepu, co może zwiększyć CTR z listy kategorii.
  • Forma mobilizacji klientów np. „Wystaw opinie i odbierz punkty w programie lojalnościowym”.

Moim zdaniem w 2024 roku sklepy będą skupiać większą uwagę w zakresie opinii o ich produktach. Szczególnie jeśli są to producenci, których przedmioty nie są widoczne w innych sklepach. Według mnie warto połączyć zbieranie opinii z pytaniami typu ''Ocena tabeli rozmiarów'' w np. segmencie obuwia.

Nr 2 - Live Time Value

Klient kupujący regularnie, stanowi ważną część e-commerce. Moim zdaniem sklepy będą coraz mocniej dostrzegać potrzebę angażowania kupujących do długotrwałych relacji. Jest tu również istotna informacja dla inwestorów w e-commerce. Według mnie coraz częściej będziemy obserwować różne nietypowe akcje, które będą mieć na celu generowanie powracalności.

Przykłady:

  • Programy lojalnościowe np. zbieranie punktów.
  • Dodatki do zamówienia w formie niewielkiego gadżetu.
  • Programy subskrypcyjne np. karma dla zwierząt.
  • Dodatkowe sekcje po zalogowaniu do panelu sklepu np. poleć znajomemu oraz otrzymaj rabat.
  • Nagrody do odebrania po uzyskaniu określonej ilości np. punktów.

Warto śledzić statystyki regularności zakupów, a następnie weryfikować postępy po wprowadzeniu modyfikacji.

Jest to oczywiście zależne od asortymentu, lecz jeśli produkty mogą być kupowane regularnie, warto zrobić wszystko, aby tak było. Google Analytics 4 często jest utożsamiany z podejściem do długoterminowej relacji z użytkownikiem.Warto więc szukać w nim odpowiedzi w zakresie regularności zakupów oraz bazować na danych z własnego CRM.

Nr 3 - Wielokanałowość

Posiadanie własnego sklepu jest wielkim atutem, co pozwala na prowadzenie samodzielnego marketingu. Widoczność w innych kanałach może spowodować jednak większą sprzedaż. Plusem jest również fakt, iż zwiększamy świadomość i rozpoznawalność marki. Ułatwia to również sprzedaż w innych krajach.

Przykłady marketplace z różnych branż: Allegro, Amazon, Empik, Modivo, Eobuwie, Zalando, Black Red White, Morele, Decathlon. Rozwój marketpalace jest widoczny  zarówno po stronie ich założycieli, jak i podmiotów, decydujących się na sprzedaż za pośrednictwem takich platform. Jest to ciekawy sposób na zwiększenie widoczności ofert, wymaga jednak odpowiedniej strategii, patrząc na marżowość oraz prowizje.

Z ciekawością obserwuję także rozwój sprzedaży bezpośrednio w serwisach Meta oraz Google. Aktualnie sprzedaż bezpośrednio na tych platformach jest niemożliwa, jednak pojawiają się niżej wskazane zapowiedzi, wskazujące na podejmowanie kroków w tym celu. Odnoszę wrażenie iż Google oraz Meta będą dążyć do tego, aby umożliwiać zakupy bezpośrednio w ich portalach na wzór Ceneo Kup Teraz bądź z przekierowaniem do koszyka e-sklepu.

  • https://support.google.com/merchants/answer/13644745
  • https://www.facebook.com/business/help/623552069600842

Moim zdaniem podział rynku na wiele podmiotów (co generuje dużą rywalizację), jest dobrą prognozą, zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedających.

Jak mogą zmienić się zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku będą zmierzać ich preferencje? 

Nr 1 - Wyszukiwarki w wyszukiwarkach

Zauważam rozwój podmiotów, które oferują opcję wyszukiwania w ich serwisach. Poniżej przykładowe strony, odnoszące się do miejscowości „Wrocław”.

  • https://www.znanylekarz.pl/fizjoterapeuta/wroclaw
  • https://dobrymechanik.pl/mechanicy/wroclaw/
  • https://www.booking.com/city/pl/wroclaw.pl.html
  • https://www.weselezklasa.pl/oprawa-muzyczna,51/dj-na-wesele,54/wroclaw/
  • https://www.homebook.pl/specjalisci/architekci-projektanci-wnetrz/wroclaw
  • https://booksy.com/pl-pl/s/fryzjer/13750_wroclaw
  • https://www.intar.pl/specjalisci/branza-montaz-mebli/miasto-wroclaw

Użytkownicy mogą w ten sposób łatwo porównywać opinie bądź oferty. Korzyścią dla podmiotów dodających swoje oferty w ten sposób jest natomiast wzrost ich widoczności. Moim zdaniem będziemy obserwować wzrost liczby tego typu podmiotów w połączeniu z generowaniem aplikacji. Patrząc na wyniki widoczności, algorytmy wyszukiwarek chętnie „umieszczają” tego typu strony na wysokich pozycjach.

Nr 2 - Wirtualna rzeczywistość

Środowisko e-commerce coraz częściej będzie oferować różnego typu rozwiązania, ułatwiające zakup. Skanowanie swojej twarzy, mieszkania w celu stworzenia wizualizacji będzie coraz częściej widoczną opcją. Moim zdaniem będzie to generować także dużą ilość pracy dla specjalistów z obszaru UX. Tego typu zastosowania wymagają przemyślanej strategii w połączeniu z testami lub badaniami na użytkownikach. Jest to także opcja, która będzie zarezerwowana często dla większych podmiotów, patrząc na potencjalne ceny wdrożenia tego typu opcji.

Na rynku pojawiać się będą prawdopodobnie narzędzia, które umożliwiają zastosowanie wirtualnej rzeczywistości. Coraz częściej widoczne będą także generatory, których celem jest ułatwienie zakupu. Przykładowo w odniesieniu do odzieży, gdzie wskazując wzrost oraz wagę, możemy otrzymać propozycję rozmiaru.

Nr 3 - Ekologia

Temat ten jest coraz częściej widoczny również w e-commerce. Sklepy niekiedy przedstawiają informację o tym, jakie działania podejmują w zakresie ekologii.

Przykłady:

  • Zapakuj.to lub oponeo.pl - pojawia się informacja o sadzeniu drzew.
  • Modivo.pl - opcja zwrotu kartonu, jako EkoBox.
  • Zwiększona liczba punktów dostaw „Out of home” również jest kwalifikowana, jako forma eko.
  • Re-commerce, czyli sprzedaż używanych przedmiotów np. vinted.pl.

Moim zdaniem środowisko e-commerce, również w kontekście e-marketingu będzie wykazywać nastawienie sklepu do tematu ekologii.

Jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów w 2024 roku? 

Rozwój AI moim zdaniem wpłynie na optymalizację czasu pracy w zakresie grafik lub copywritingu. W zależności od stopnia wiedzy AI może być pomocą w zakresie prac programistycznych. Temat AI będzie także rozwijany, jako forma wirtualnych asystentów. Sztuczna inteligencja pojawia się także, jako element dofinansowań, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, iż będziemy obserwować coraz więcej różnego typu rozwiązań AI w e-commerce.

Paulina Falger, Junior Account Manager

Jak mogą zmienić się zachowania zakupowe użytkowników w 2024 roku? W jakim kierunku będą zmierzać ich preferencje?

Wraz z rozwojem branży e-commerce, zmieniają się także zachowania zakupowe użytkowników. W nadchodzącym roku będą oni kłaść większy nacisk na jakość produktów, która będzie głównym czynnikiem, wpływającym na wybory kupujących. Zrównoważony rozwój i troska o środowisko także może mieć etyczne znaczenie, podczas decyzji zakupowych konsumentów. Może to być ważne kryterium przy wyborze produktów i sklepów internetowych. Zakupy online to już nie tylko sposób na pozyskanie potrzebnych produktów.Dla wielu osób może to być forma relaksu i sposób na poprawę samopoczucia. Nowym trendem będzie rosnące zaufanie klientów do dzielenia się danymi w celu personalizacji ofert. Branża e-commerce w 2024 roku musi dostosować się do zmieniających się oczekiwań klientów, oferując im produkty i usługi, które spełniają wymagania pod względem jakości, etyki oraz personalizacji.

Jak AI wpłynie na pracę E-commerce Managerów w 2024 roku?

W 2024 roku sztuczna inteligencja będzie miała ogromny wpływ na pracę E-commerce Managerów. To technologia, która może wprowadzić innowacje i usprawnienia w e-handlu w wielu obszarach. Jednym z nich jest personalizacja zakupów, czyli prognozowanie trendów zakupowych, tak aby zaoferować klientom spersonalizowane rekomendacje na temat produktów i dopasowane treści. AI może też dynamicznie dostosowywać ceny w oparciu o popyt, konkurencję, dostępność zapasów czy inne czynniki.

Sztuczna inteligencja może usprawnić pracę E-commerce Managerom, także w sektorze logistyki, optymalizując trasy dostaw i zarządzanie ich łańcuchem. W zakresie zwiększenia bezpieczeństwa systemy AI są w stanie analizować wzorce transakcji i identyfikować potencjalne oszustwa. E-commerce Managerowie zyskają nową technologię do optymalizacji działań e-commerce w postaci AI, która dobrze wykorzystana, korzystnie wpłynie na efektywność operacyjną firm.

3 trendy, które podbiją branżę e-handlu w 2024 roku

W 2024 roku branża e-commerce będzie kształtowana przez 3 główne trendy.

Po pierwsze, personalizacja doświadczeń zakupowych osiągnie nowy poziom. Firmy jeszcze bardziej będą dostosowywać oferty i reklamy produktów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Taka hiperpersonalizacja nie tylko zwiększy lojalność klientów, ale i szansę na większą konwersję.

Po drugie, rozwój technologii VR i AR otwiera nowe perspektywy dla e-handlu. Technologia AR dzięki dodatkowym informacjom o produktach, zwiększy bezpieczeństwo użytkowników i pomoże im uzyskać bardziej szczegółowe informacje na temat produktów.

Po trzecie, zrównoważony rozwój i eko-świadomość  będą priorytetowe, zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. W 2024 roku e-commerce, aby przyciągnąć do siebie klientów, będą musiały nie tylko oferować produkty wysokiej jakości, ale także działać z poszanowaniem środowiska naturalnego. 

Podsumowanie

W 2024 roku branża e-commerce przejdzie znaczące zmiany, napędzane przez rozwój sztucznej inteligencji (AI) i zmieniające się zachowania konsumentów. E-commerce Managerowie będą musieli dostosować się do rosnącej potrzeby personalizacji ofert, z uwzględnieniem jakości produktów, jako kluczowego czynnika, wpływającego na decyzje klientów. Póki co pozostaje obserwować, jak szybko branża będzie zmieniać się pod wpływem nowoczesnych technologii i podążać za transformacją. 

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 6 ocen

Inne wpisy