Trendy w branży SEO. Podsumowanie 2022 roku i prognozy na 2023

Jak wyglądał #2022 w branży SEO? Czy był spokojny? A może przeciwnie – przyniósł niespodziewane zmiany, utrudniające optymalizację i pozycjonowanie witryn? Zapytaliśmy naszych specjalistów zarówno o to, jak i to, co może czekać branżę w 2023 roku.
3 stycznia 2023

Działania z obszaru SEO to jedna z podstaw funkcjonowania sklepów internetowych. Właściwa optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest jedną z bardzo ważnych części szerszego procesu, jakim jest pozycjonowanie strony. To istotny aspekt funkcjonowania każdego e-biznesu, dążącego do zwiększenia swojej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W 2022 roku w branży widoczne były różne trendy. Duże znaczenie miał m.in. wartościowy content, na którym skupiało się wiele firm funkcjonujących online. Nie zabrakło także wyzwań, takich jak m.in. liczne udpate’y związane m.in. z linkami, czy jakością serwisu. Ubiegły rok nie był więc łatwy, a jak  zapowiadają się kolejne miesiące w branży?

To próbują przewidzieć nasi specjaliści, którzy na co dzień pracują w obszarze SEO:

Tomasz Rachwał, Senior SEO Specialist, Ideo Force

Co czeka branżę w 2023 roku?

Branża SEO będzie musiała dostosować swoje strategie działania do najnowszych algorytmów Google. Nie jest to łatwym wyzwaniem, gdyż średnio co kilka miesięcy ogłaszany jest update, więc sytuacja zmienia się dynamicznie.

Już w tym roku zauważalne było to, że wiele agencji przykłada się bardziej do linkowania wewnętrznego oraz do odpowiedniego tworzenia treści, tak by dopasować się do intencji wyszukującego. Nie zmieni się to także w kolejnych miesiącach.

Większy nacisk będzie kładziony także na prace, które przynoszą najlepsze efekty, a nie pochłaniają zbyt wiele czasu, gdyż koszty pozycjonowania także będą wzrastać. Pozytywne jest to, że klienci coraz częściej są świadomi tych kosztów i zgadzają się na nowe, nierzadko droższe rozwiązania, zdając sobie sprawę z efektów.

 O jakich elementach strategii SEO, nie można było zapomnieć w 2022?

Obserwując topowe serwisy, można śmiało stwierdzić, że kluczem do sukcesu w tym roku były:

  • Prace nad crawl budget - szczególnie istotne zagadnienie dla wielkich portali i sklepów internetowych. W naszym kraju jeszcze nie przywiązuje się do tego dużej uwagi, jednak warto, gdyż efekty często są zdumiewające.
  • Prace nad odpowiednim zagospodarowaniem menu pod kątem SEO, tak by przyniosło to, jak najwięcej korzyści. To jeden z pierwszych kroków podczas prac nad optymalizacją witryny, o którym nie wolno zapomnieć.

Czy 2022 rok był „spokojny” pod kątem pracy algorytmów?

W 2022 roku pozycjonerzy musieli się zmierzyć z kilkoma znaczącymi update'ami, związanymi czy to z linkami, czy też z jakością serwisu. W samym tylko grudniu były dwie poważne zmiany. Przez te wszystkie lata branża udowodniła jednak, że żaden update nie jest jej straszny i szybko reaguje na zmiany, modyfikując przyjęte strategie. Spadki widoczności niektórych (nawet czołowych serwisów) przypominają jednak, że nikt nie może być spokojny i trzeba zachować czujność, by móc odpowiednio zareagować. Przydatna będzie także cierpliwość, gdyż niekiedy zdarza się, że trzeba odczekać kilka miesięcy na powrót zadowalającej widoczności strony w wyszukiwarce.

Jakie trendy mogą być widoczne w branży w 2023 roku?

Na pewno wielu specjalistów ds. SEO będzie wspomagać się AI (głównie, jeśli chodzi o prace związane z contentem). Już teraz, można bez problemu w kilka minut uruchomić stronę zapleczową, która jest zapełniona treścią. Wykorzystywanie AI będzie sporym wyzwaniem dla Google, które będzie musiało poradzić sobie z ogromną ilością generowanej przy pomocy AI treści.

W przypadku wielu e-biznesów widać znaczy spadek CTR w organicznych wynikach wyszukiwania, co będzie wiązało się z szukaniem nowych metod, by przyciągnąć użytkowników nowymi sposobami.

Mateusz Szteliga, SEO Specialist, Ideo Force

Co czeka branżę w 2023 roku?

W 2023 roku możemy spodziewać się dalszego wzrostu wartości sztucznej inteligencji. Prawdopodobnie będzie ona wykorzystywana do generowania opisów produktów, kategorii, a nawet treści blogowych. Dostępne już narzędzia dają szereg możliwości dostosowania generowanej treści, która po obróbce nadaje się do publikacji. Jest to świetne rozwiązanie na przyspieszenie działań SEO oraz na generowanie oszczędności, zarówno dla klientów, jak i agencji.

W najbliższych miesiącach branżę czekają również spore zmiany w przekazie reklamowym, dotyczącym wyrobów medycznych. Dokładna forma przekazu jest jeszcze ustalana, zarówno na poziomie ustawodawcy, jak i firm farmaceutycznych. Można się jednak spodziewać, że tworzenie treści na strony klienta bądź w ramach przygotowania zewnętrznych publikacji, nie będzie już tak łatwe i na pewno wymagać będzie wzmożonej weryfikacji przed opublikowaniem.

W 2023 roku wystartuje również Dyrektywa Omnibus, która mówi o tym, że jeżeli wyświetlamy opinie, to muszą być to zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Co więcej, przy opiniach powinny być zawarte informacje, czy są one zweryfikowane, czy też nie. Kończy się więc era tworzenia sztucznych opinii, które idealizowały sklepy i produkty, wprowadzając klientów w błąd. Podobna sytuacja występuje z promocjami. Jeżeli sklep organizuje wyprzedaż, to musi podać także ceny promocyjnych produktów, obowiązujące w ciągu ostatnich 30. dni. Nie będzie już możliwości zawyżania ceny tuż przed ogłoszeniem promocji.

Nie wolno również zapomnieć o tym, że w lipcu będziemy zobowiązani przejść z Google Analytics Universal na Google Analytics 4. Wielu z nas, już odkąd pojawiły się pierwsze zapowiedzi tej zmiany, rozpoczęło „myszkowanie” i stopniowe poznawanie się z nową odsłoną analityki, którą przygotowało dla nas Google. GA4 to m.in. możliwość generowania rozbudowanych raportów eksploracji oraz modelowanie danych o użytkownikach, którzy nie wyrazili zgody na ciasteczka.

O jakich elementach strategii SEO, nie można było zapomnieć w 2022?

W 2022 roku nie można było zapomnieć o tworzeniu wysokiej jakości treści. Treść miała być użyteczna i wartościowa dla odbiorcy. Co więcej, powinna ukazywać fachową wiedzę, wynikającą z użytkowania danego przedmiotu. Wszystko prowadziło do tego, aby potencjalny odbiorca strony mógł zdobyć wystarczającą wiedzę na dany temat, która pomogła mu w rozwiązaniu konkretnego problemu.

W branży SEO skupialiśmy się także na Google Core Web Vitals, czyli na użyteczności stron dla ich odbiorców. Istotne były więc optymalizacje nastawione na skrócenie czasu ładowania serwisów, a także na responsywność stron. Wszystkie te działania miały na celu realizować założenia mechanizmów E-A-T (doświadczenie, wiarygodność, zaufanie). Wytyczne, co do oceny jakości uległy optymalizacji w grudniu 2022 roku.                   

W ocenie treści pojawił się większy nacisk na wspomniane już „doświadczenie”. Algorytm będzie więc promował treści napisane przez osoby, które miały styczność z produktem, dokonały zakupu lub faktycznie, odwiedziły konkretne miejsce.

Czy 2022 rok był „spokojny” pod kątem pracy algorytmów?

Jak co roku, tak i w tym Google zadbało o to, aby specjaliści SEO się nie nudzili. Można powiedzieć, że rok 2022 minął pod hasłem intencja użytkownika. Chodzi oczywiście o dopasowanie zawartości strony tak, aby ta odpowiadała oczekiwaniom i intencjom potencjalnych odbiorców treści. Z tego względu algorytm Google tak analizuje treść, aby przedstawić użytkownikowi gotową odpowiedź jeszcze na etapie poszukiwań w wyszukiwarce. Z tym zagadnieniem łączy się pojęcie Zero Click Searches, czyli informacje z poziomu wyszukiwarki bez potrzeby klikania. Od dłuższego czasu znamy „Direct answer”, czyli tak zwaną pozycję 0 wyników organicznych. Stopniowo jednak zaczęły pojawiać się kolejne formaty, takie jak Featured Snippets (paragrafy, listy numerowane, tabele, video), Rich Answers, Mapy, Kalkulatory, Panele wiedzy, Podobne pytania. Wszystko to składa się na wyświetlenie najbardziej, odpowiedniej treści użytkownikowi, aby ten nie musiał nawet dalej szukać i wchodzić na strony...

Sztuczna inteligencja, o której tak dużo mówiono w 2022 roku, została również wykorzystana w ostatnim spam update. Chodzi tu o SpamBrain znany od 2021 roku, kiedy to Google rozpoczęło walkę ze spamem, zalewającym Internet. W grudniu tego roku algorytm udoskonalono w taki sposób, że ten może wykrywać zarówno strony kupujące linki, jak również strony używane do przekazywania linów wychodzących. Jeżeli więc często pozyskiwaliśmy linki wątpliwej jakości, to możemy spodziewać się spadków.

W 2022 roku Google nakierowało algorytm w ten sposób, aby analizował strony w kontekście dogłębnego omawiania tematu, tego, kto tworzy treści oraz zestawiał pozyskane informacje z profilem linków oraz wzmiankami w sieci. To wszystko mieści się pod pojęciem Topical authority. Oczywiście całe zamieszanie opiera się o Helpful Content Update, czyli kolejną zmianę algorytmu z sierpnia 2022 roku.

Warto wspomnieć również o Continuous Scrolling na komputerach. Zjawisko to nie jest nowością, ale Google zaczęło je wdrażać w polskiej wersji wyszukiwarki. Czyli stopniowo znika dobrze znana paginacja. Może to doprowadzić to poprawy klikalności wyników organicznych, znajdujących się np. w TOP 20 i dalej.

Jakie trendy mogą być widoczne w branży w 2023 roku?

W 2023 trendem będzie odchodzenie od tradycyjnego linkowania. Biorąc pod uwagę kolejne zmiany algorytmu Google w kierunku niwelowania spamu i pozyskiwania płatnych linków: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/december-22-link-spam-update, bardzo prawdopodobne jest to, że branża SEO będzie stopniowo odchodzić od pozyskiwania słabych linków z for, komentarzy, profili i podobnych na poczet linków ze źródeł bardzo wartościowych (będzie więc liczyć się jakość, a nie ilość).

Co więcej, trendem stanie się prowadzenie wzmożonych działań onsite i tworzenie treści eksperckich odpowiadających na konkretne potrzeby użytkowników. Tu nastąpi koncentracja na krótszych treściach, które będą zawierać solidną dawkę konkretnych informacji. Potwierdził to John Mueller, o czym więcej można przeczytać tutaj: https://www.seroundtable.com/google-seo-upper-limit-word-count-34603.html. Nie będzie to jednak tworzenie treści pod SEO i boty Google, lecz „pod użytkownika”. Będziemy kreować historie oparte o ciekawe fakty, unikalne dane oraz zdjęcia konkretnych przedmiotów, które sami przetestowaliśmy. Będą to treści, które wyróżnią nas spośród natłoku mniej wartościowych informacji.

Trendem będą także Video Snippets, czyli tworzenie materiałów wideo np. poradników, tutoriali, recenzji i zamieszczanie ich na stronie (oczywiście odpowiednio opisanych danymi strukturalnymi schema). Nie bez powodu w GSC pojawiły się nowe zakładki (Indeksowanie - Strony filmów oraz Ulepszenia - Pliki wideo), w wynikach organicznych mamy także coraz więcej materiałów video wyświetlanych w różnorodnej formie, co oczywiście podpowiada, że dobrze podążać w tym kierunku.

Nie można oczywiście zapomnieć o wciąż rozwijającej się sztucznej inteligencji, którą możemy wykorzystać do różnorodnych działań SEO, jako narzędzie wspomagające. Treści takie jak opisy produktów bądź proste opisy kategorii wygenerowane przez narzędzia AI oraz lekko dopracowane przez specjalistę ds. SEO mogą być naprawdę profesjonalnym materiałem, który powstanie w znacznie krótszym czasie.

Prędkość strony będzie mieć coraz większe znaczenie. Od momentu wdrożenia pierwszych Core Web Vitals minęło już trochę czasu. Niemniej jednak są one jeszcze bardziej aktualne teraz niż wtedy, kiedy Google je głosiło. Responsywność i prędkość wczytywania będzie również rozwijanym trendem, który wpłynie na ranking stron. Wynika to z rosnącej popularności urządzeń mobilnych, na których przeglądamy strony internetowe.

Piotr Krzyśko, SEO Specialist, Ideo Force

Content video i wyszukiwanie głosowe a SEO - prognozy na przyszły rok

Content Video jest tym typem treści, który najbardziej angażuje użytkownika. Już teraz możemy zauważyć popularność krótkich filmików (np. TikTok, Instagram). To szybki sposób na przekazanie informacji, czy zaciekawienie konkretnym tematem w wygodny dla użytkownika sposób (odbiorca nie jest zmuszany do czytania i skupiania swojej uwagi). Nawet odtworzenie video podczas pracy,czy innych zajęć spowoduje, że nasze informacje dotrą do użytkownika. To samo dotyczy dłuższych treści video, których popularność cały czas rośnie. Mowa tutaj o webinarach, kursach video, czy nawet instrukcjach w formie video.

Popularność treści video jest bardzo mocno widoczna nawet w wyszukiwarce Google. Szukając pomocy w rozwiązaniu problemu w wynikach wyszukiwania, możemy znaleźć nie tylko Featured Snippets, ale także blok z treściami video. To podkreśla ważność tego typu treści dla wyszukiwarki oraz obecnych trendów. Dodatkowo prowadzone badania grupy konsumenckiej wskazują, że content video jest o wiele chętniej konsumowany.

Dlatego w najbliższym czasie popularność contentu video będzie rosła bardziej i w wielu przypadkach, a nawet branżach może spowodować wyparcie treści tekstowych. W niedługim czasie będzie to główny kanał komunikacyjny.

Tak duża popularność treści video wymusza optymalizację pod kątem wyszukiwania głosowego, które jest wykorzystywane zwłaszcza przez młodsze pokolenie. Dodatkowo rozwój technologii oraz sztucznej inteligencji będzie coraz bardziej wymuszał wykorzystanie komend głosowych. Wyszukiwanie głosowe nie wymaga wpisywania fraz, czy skupiania się na klawiaturze. Dzięki temu jest ono bardzo wygodne. Ważnym aspektem jest długość zapytania głosowego (często dłuższa niż zapytania pisanego). To daje szerokie możliwości frazom long tail, a ich popularność będzie rosła.

Pod względem optymalizacji wyszukiwania głosowego należy wykorzystywać frazy i zwroty z mowy potocznej, nie skupiając się na ogólnych frazach.

Dostępność cyfrowych produktów - jak bardzo istotna będzie w kontekście pozycjonowania?

Produkty cyfrowe obecnie są już na porządku dziennym (łatwo dostępne i w wielu przypadkach bardzo pomocne). Ostatnio za darmo dostępne są nawet kursy, szkolenia, e-booki, itp. Pozwalają one na przyciągnięcie uwagi użytkownika, jego zainteresowanie i skłonienie do zakupu naszego innego produktu bądź usługi. Udostępniany fragment produktu cyfrowego, który zainteresuje użytkownika, „skłoni” go do zakupu całego produktu. Taki model freemium staje się coraz bardziej popularny.

Duża popularność takich produktów, a zarazem łatwość ich tworzenia sprawi, że konkurencja będzie coraz większa. Tym samym zdobycie wysokich pozycji będzie droższe i będzie wymagało więcej czasu, pracy, a także skupiania się na jakości.

To również spowoduje, że specjaliści SEO nie tylko będą skupiać się na aspektach związanych z wynikami wyszukiwania, ale również szeroką analizą zebranych danych. Mowa tutaj o śledzeniu zachowań użytkowników oraz obecnych trendów. Dzięki temu będzie możliwe dobranie odpowiedniego kanału do komunikacji z potencjalnym klientem, ale również tworzenie wartościowych i ciekawych treści, przyciągających użytkowników. Granice miedzy SEO i UX całkowicie ulegną zatarciu i miano SXO będzie jedynym w użytku.

Tworzone produkty cyfrowe będą zachowywać wytyczne SXO i stawiać na wysoką jakość. Sprzedaż cyfrowych produktów będzie wymuszała tworzenie własnych marek i sklepów internetowych. Budowanie własnej marki będzie kluczowym elementem sukcesu i popularności oraz pozwoli na stworzenie platform skupiających się tylko na produktach cyfrowych. To sprawi, że wzrost konkurencji będzie miał wpływ na trudność zdobycia wysokich pozycji.

Co miało największy wpływ na pozycjonowanie witryn w 2022 roku i jakie są prognozy na nadchodzący?

Obecny rok wprowadził wiele zmian, głównie skupiających się na jakości dostarczanych treści oraz na odczuciach użytkownika. Z tego wynika aktualizacja Google Helpful Content, zwrócenie uwagi na E-A-T, rozwój Core Web Vitals i rozwój sztucznej inteligencji. To wszystko miało wpływ na obecny wygląd wyników wyszukiwania. Nie możemy zapominać również o aspektach ekologicznych, czyli np. minimalizacji śladu węglowego. Wymusza ona zwiększanie wydajności, które cechuje się jak najniższym wpływem na środowisko.

Warto zauważyć, że coraz częściej wykorzystywane są autorskie grafiki, a coraz mniej są wykorzystywane grafiki stockowe. Dzięki temu zwiększa się różnorodność grafik, a użytkownicy mają możliwość spojrzenia na to samo z różnych perspektyw.

Wprowadzane zmiany, przeprowadzane testy oraz skupianie się na odbiorcy sprawi, że użytkownicy będą poruszać się w obrębie wyszukiwarki. To znaczy, że użytkownik już na poziomie wyszukiwarki otrzyma wszystkie informacje, a nawet będzie mógł dokonać zakupu. Na pewno będzie miało to wpływ na liczbę wyświetleń witryny, czy choćby na zakupy.

Taki trend jest już zauważalny przy aktualizacjach Google Helpful Content, gdzie strony z niskiej jakości treściami lub słabe pod względem jakości, nie wchodzą do TOP 10 wyników wyszukiwania. Dodatkowo nowe strony, gdzie możemy znaleźć wartościowe odpowiedzi, czy konkretne informacje bardzo szybko zyskują dużą widoczność.

W przyszłości coraz bardziej będzie rozwijała się sztuczna inteligencja i jej możliwości. Początkowo będzie to umożliwiało zmniejszenie kosztów SEO, szczególnie tworzenia treści, czy tworzenia grafik. W tym przypadku już dzisiaj mamy dostępne narzędzia pozwalające na wygenerowanie artykułu na dowolny temat, czy stworzenie grafiki na podstawie opisu. Jednak będzie to błędna droga, ponieważ wyszukiwarki również będą pracować nad rozwojem AI. W ostatecznym rozrachunku najbardziej wartościowe treści w dalszym ciągu będą stworzone przez człowieka. Bo nawet artykuł napisany przez sztuczną inteligencję, dla człowieka nie ma dużej wartości. Tę różnicę będą wyłapywać algorytmy wyszukiwarek, dzięki czemu treści tworzone przez człowieka będą bardziej doceniane.

Michał Raszke, SEO Specialist, Ideo Force

Jakie wydarzenie można uznać za tzw. „wydarzenie roku” w obszarze SEO?

Wydarzeniem roku w SEO była niewątpliwie konferencja SEO Poland, poprzedzona trasą SEO tour, której inauguracja odbyła się w Rzeszowie. Możliwość czerpania wiedzy od „starych wyjadaczy” oraz wymiana opinii to niezwykle cenne doświadczenie dla specjalisty, budującego swoje know-how. Dużo ciekawych prezentacji, testów, praktycznych case studies, a wszystko w przyjaznej atmosferze.

Co było największym zaskoczeniem minionego roku, z perspektywy pozycjonowania?

„Boom” na treści generowane przez AI. Oczywiście wcześniej mówiło się, że takie narzędzia istnieją i poziom tekstów generowanych przez nie stoi na przyzwoitym poziomie, natomiast w tym roku temat zyskał nadspodziewanie silny rozgłos. Warto wspomnieć, że AI z powodzeniem radzi sobie nie tylko z tekstami, ale również grafikami i filmami wideo.

Na jakie czynniki indeksujące strony, trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę w 2023 roku, a jak wyglądało to w minionym roku?

Grudniowy „Link Spam Update” to sygnał, że przygotowanie skutecznej strategii link buildingu w 2023r. będzie jeszcze większym wyzwaniem niż do tej pory. Z upływem czasu coraz trudniej stworzyć profil linków, który wyróżniałby się na tle konkurencji.

Z ciekawością będę również przyglądał się reakcji Google na przyrost automatycznie generowanych treści. W tej chwili jest to działanie trochę w ciemno i trudno określić, co w ostatecznym rozrachunku przyniesie korzyści w kontekście pozycjonowania.

Jak mawia klasyk „sytuacja jest dynamiczna” i warto trzymać rękę na pulsie. Ten, kto będzie na bieżąco z trendami, zyska przewagę nad konkurencją.

Svitlana Tomko, SEO Specialist, Ideo Force

Content video i wyszukiwanie głosowe a SEO - prognozy na przyszły rok

Content video od zawsze należał do tych skutecznych strategii SEO. Istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że wylądujesz na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, jeśli umieścisz w treści wideo, a klienci są bardziej skłonni do interakcji z filmikiem niż ze zwykłym blokiem tekstu.

Dziś to wszystko jest bardziej istotne niż kiedykolwiek, dzięki ogromnej popularności platformy YT i platform z krótkimi formami wideo, takich jak Instagram i TikTok. W roku 2023 ta tendencja się utrzyma.

Podobna sytuacja jest w przypadku voice search. Oprócz funkcji wyszukiwania głosowego w smartfonach, w ostatnich latach rozpowszechniano używanie cyfrowych asystentów, takich jak Google Assistant, Amazon Alexa, Siri, co też miało istotny wpływ na zwiększenie liczby wyszukiwań głosowych. Aktualne statystyki pokazują, że wyszukiwanie głosowe będzie jednym z podstawowych sposobów odnajdywania się w tym ogromie informacji.

Wyszukiwarki stały się bardziej zaawansowane i są teraz w stanie zrozumieć przetwarzanie języka naturalnego (NLP). Oznacza to, że ludzie mogą mówić do swoich urządzeń i uzyskiwać dokładnie te wyniki, na które oczekują. Jak można się domyśleć, przejście od wpisywania zapytań do wyszukiwania głosowego ma poważne konsekwencje dla firm i specjalistów ds. SEO. Już nie będą oni mogli po prostu upychać treści frazami kluczowymi i liczyć na najlepsze pozycje. Od teraz każdy specjalista SEO musi skupić się na tworzeniu treści, które są naturalne, łatwe do zrozumienia i pomocne użytkownikom. Innymi słowy, firmy muszą teraz kłaść duży nacisk na poznanie swojego konsumenta i lepsze zrozumienie jego potrzeb, czego konsekwencją będzie lepsza optymalizacja witryny pod kątem potrzeb grupy docelowej. Jeśli zaś tego nie zrobimy, to stracimy dużą część obecnego potencjału witryny i ruchu generowanego przez wyszukiwania głosowe.

Dostępność cyfrowych produktów - jak bardzo istotna będzie w kontekście pozycjonowania?

W ostatnim czasie widzimy zwiększenie ilości dostępnych produktów cyfrowych na rynku, ale nie ma w tym nic zaskakującego. Coroczne zwiększenie przestrzeni społecznej niesie za sobą niewiarygodne tempo zmian, które zachodzą wszędzie. Innowacyjne technologie cyfrowe coraz głębiej wnikają w nasze codzienne życie, obejmując wszystkie jego obszary. Produkty cyfrowe są łatwe w aktualizacji, często wymagają mniejszych inwestycji finansowych, mają większy zasięg i dostępność. Te wszystkie cechy przemawiają na ich korzyść. Jaka w tym jest rola pozycjonowania? SEO jest kluczem do sukcesu produktów cyfrowych. Organiczne wyniki wyszukiwania są jednym z głównych kanałów promocji i sprzedaży tego typu produktów, dlatego warto uzbroić się w aktualne trendy i inwestować w dobre SEO.

Co miało największy wpływ na pozycjonowanie witryn w 2022 roku i jakie są prognozy na nadchodzący?

Zrezygnowanie z przestarzałych i niskojakościowych metod link buildingu. Lata temu pozyskiwanie linków polegało na zwykłym spamowaniu i to działało. Ale czasy się zmieniają i teraz liczy się nie ilość, tylko jakość. Liczne aktualizacje algorytmów ukierunkowane na wyłapanie działań niepożądanych są tego potwierdzeniem.

Zdecydowanie duży wpływ na pozyskiwanie ruchu miała też zmiana widoku wyników wyszukiwania, a mianowicie przesunięcie organicznych wyników na sam dół i wyświetlenie dużej ilości widżetów na górze strony. Specjaliści SEO musieli nagimnastykować się, żeby nie dopuścić spadku ruchu organicznego na stronie.

Mimo dość dynamicznej zmiany trendów, „techniczne” SEO wciąż pozostaje ważne i ma duży wpływ na pozycjonowanie witryn. Podobnie jak wartościowe, eksperckie treści skierowane ku użytkownikom.

Algorytmy wyszukiwarek stają się coraz bardziej inteligentne, co z kolei stawia nowe wyzwania przed branżą. W 2023 roku sztuczna inteligencja będzie integralną częścią każdej udanej strategii SEO. Już dzisiaj widzimy znaczny wzrost zainteresowania narzędziami sztucznej inteligencji w kontekście SEO i marketingu. AI znajduje swoje zastosowanie w różnych aspektach SEO, od optymalizacji treści po budowanie profilu linków i analizę słów kluczowych. Wykorzystując potężne narzędzia AI, uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego i analizy predykcyjne, firmy będą mogły zyskać przewagę konkurencyjną w ciągle zmieniającym się świecie SEO.

Działania ukierunkowane na budowanie wizerunku marki staną się podstawą dobrej strategii SEO. Rok 2023 będzie okresem inwestowania w jakościowe i ustrukturyzowane treści, dopasowane do najnowszych trendów (np. voice search) i dobry UX. Niemniej jednak nie warto zapominać o podstawowej optymalizacji on-site: szybkość ładowania strony, podstawowe wskaźniki internetowe, linkowanie wewnętrzne, dopasowanie witryny do urządzeń mobilnych - to wciąż istotne elementy mające duży wpływ na postrzeganie strony internetowej i jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Andżelika Kida, Junior SEO Specialist, Ideo Force

Jakie wydarzenie można uznać za tzw. „wydarzenie roku” w obszarze SEO?

W mojej ocenie takim „wydarzeniem roku” w obszarze SEO można nazwać Helpful Content Update, który początkowo odnosił się do pozycjonowania anglojęzycznych tekstów w wyszukiwarce Google. Dla osób, które nie do końca orientują się w temacie - Helpful Content Update to nowy czynnik rankingowy, który został wdrożony na przełomie 25 sierpnia - 9 września 2022 roku. Aktualizacja obejmuje ocenę generalnie całego serwisu, a nie jego poszczególnych podstron. System ten obniża rangę treści napisanych jedynie z myślą o zajmowaniu wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Nagradza natomiast witryny zawierające te pomocne dla odbiorców, spełniające potrzeby grupy docelowej.

W związku ze wspomnianym założeniem Helpful Content Update ma dbać o satysfakcję użytkowników Internetu za pośrednictwem wartościowego contentu. Według znanych wytycznych tworzone teksty powinny realizować takie zasady, jak:

  • human-first content - przy jednoczesnym dobieraniu fraz kluczowych i tematu tekstu warto mieć również na uwadze jego cel, który powinien się opierać na potrzebach użytkownika;
  • intencja fraz - warto w tym miejscu rozpisać sobie intencje fraz, na podstawie których będzie tworzona dana treść, z uwzględnieniem grupy docelowej. Na ich podstawie będzie łatwiej tworzyć nam nagłówki niezbędne w tekście, opierające się na wątkach lub pytaniach, które powinniśmy poruszyć, ponieważ jest widoczne zainteresowanie na nie ze strony użytkowników;
  • wiedza zweryfikowana - tutaj staramy się tworzyć teksty w taki sposób, aby można było odczuć, że specjalizujemy się w danym temacie. Przedstawiajmy więc zweryfikowaną wiedzę, podpartą źródłami i dodatkowo taką „z pierwszej ręki”, bazującą na doświadczeniu specjalistów w danej dziedzinie;
  • topical authority - tworzenie treści w oparciu o tę ideę polega przede wszystkim na kompleksowym wyczerpaniu tematu, a co za tym idzie, są to raczej teksty z kategorii long-tail content z dużą ilością znaków. Dlatego dba się tutaj o kompleksowe i naturalne omówienie tematu; pamiętamy przy tym, by dodawać treści faktycznie powiązane z tematyką strony. Wszystko po to, by budować spójny obraz autorytetu witryny;
  • zadowolenie użytkowników - liczy się nie tylko to, czy intencja treści jest spełniona, ale to, w jaki sposób ją realizujemy; dlatego też starajmy się umieścić na początku tekstu informacje, których najprawdopodobniej w pierwszej kolejności szuka użytkownik.

Co było największym zaskoczeniem minionego roku, z perspektywy pozycjonowania?

W moim odczuciu Link Spam Update, który miał miejsce 14 grudnia 2022 roku. Ta aktualizacja jest związana ze spamem, jaki odnosi się do linków. Google za sprawą swojego systemu SpamBrain ma możliwość identyfikowania zarówno stron internetowych kupujących linki, jak również witryn używanych głównie do tworzenia linków wychodzących.

Link Spam Update wpływa na organiczne wyniki wyszukiwania we wszystkich językach, co może wywołać dość znaczny wpływ na pozycje wielu stron internetowych. Jak wiadomo, linki są jednym ze sposobów, w jaki wyszukiwarka Google analizuje, które treści powinny być przydatne dla internautów. Część z nich może pozytywnie wpłynąć na serwis, pod warunkiem że spełnia pewne wymagania jakościowe. Jak np. w przypadku:

  • witryn partnerskich - przedstawiając opinie o jakichś produktach lub dając wskazówki dotyczące zakupów, ważne jest kwalifikowanie atrybutu rel=”sponsored”. W końcu dopuszczalne jest, aby wydawcy oraz blogerzy zarabiali na ruchu na swoich stronach, za pomocą linków do witryn partnerskich;
  • postów sponsorowanych i postów partnerskich - artykuły pisane przez przedstawicieli jakiejś witryny, a publikowane na kompletnie innym serwisie również są dopuszczalne. Ważne jest jednak, aby właściciele swoich serwisów stosowali odpowiednie wartości rel. Jeśli Google wykryje, że publikujemy lub pozyskujemy za dużo postów sponsorowanych i gościnnych bez odpowiednich tagów, może podjąć działania algorytmiczne względem naszej strony.

Jeżeli linki zostały wcześniej uzyskane, głównie z zamiarem sztucznej manipulacji rankingami w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, będzie to traktowane, jako spam. Stąd znajdzie to swoje przełożenie w neutralizacji odnośników. Może to wykazywać spadki w rankingu pozycji. A w związku z tym, że nie będzie to ręczne działanie, nie otrzymamy powiadomienia w Google Search Console, jeśli zostaniemy ukarani. 

Na jakie czynniki indeksujące strony, trzeba będzie zwrócić szczególną uwagę w 2023 roku, a jak wyglądało to w minionym roku?

Przypuszczam, że warto będzie zwrócić uwagę w 2023 roku na wspomniane wcześniej treści typu long-form content, które mogą stać się kluczem do indeksowania większej puli fraz kluczowych. Można prognozować, że długie teksty pozwolą nam zwiększyć możliwość indeksowania naszych stron internetowych przez boty Google. Im szybciej będą one w stanie znaleźć naszą stronę, tym większa będzie szansa na wyższe pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowo treści o dużym formacie, dadzą możliwość skupienia się na większej liczbie fraz kluczowych, które będą realną odpowiedzią na zapytania użytkowników.

Oprócz tego, w 2023 roku warto zoptymalizować indeksowanie Mobile-First. Warto więc tworzyć bardziej przyjazne strony internetowe dla urządzeń mobilnych, ponieważ zdecydowana większość użytkowników ma do nich dostęp za pomocą telefonów, czy tabletów. Według danych szacuje się, że do 2025 roku ok. 75% internautów będzie korzystać głównie z przenośnych sprzętów, stąd warto się skupić na trendzie mobile-first indexing.

W kontekście 2022 roku uważam, że bardzo ważna była to strategia E-A-T, odnosząca się do content marketingu, która związana jest z tworzeniem treści promocyjnych. Wszystko opiera się w niej na Wiedzy Eksperckiej (Expertise), Autorytecie (Authoritativeness) oraz Wiarygodności (Trustworthiness). Dlatego też warto było tutaj skupić się na merytorycznym przekazie, który opierał się na zaufanych źródłach, a co za tym idzie, przydatnych informacjach pod kątem widzenia użytkownika.

Podsumowanie

Z prognoz dla branży SEO na 2023 rok wynika, że w najbliższych miesiącach będzie rosło znaczenie sztucznej inteligencji. Wykorzystanie AI głównie w pracy z contentem może przyspieszyć tworzenie treści. W 2023 roku konieczne będzie także bieżące dostosowywanie strategii działań do najnowszych algorytmów Google. Z pewnością będzie to jednym z wyzwań, gdyż co kilka miesięcy ogłaszany jest kolejny update, stąd też sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Dużą uwagę trzeba będzie przywiązać także do tego, by content prezentowany na stronach odpowiadał na realne potrzeby użytkowników (liczyć będzie się jakość, a nie ilość treści). Warto na bieżąco śledzić trendy w branży, by móc korzystać z nowoczesnych rozwiązań szybciej niż konkurencja.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.3 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy