Audyt SEO

Audyt SEO wspiera proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Nakreśla kierunek działań pozycjonerskich i pomaga dostrzec problemy, które są przyczyną małego ruchu na stronie i niskich pozycji w Google.

Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona nie osiąga wysokich pozycji w wyszukiwarce? Chcesz wiedzieć, dlaczego zarządzanie nią nie przynosi efektów? Wiemy, jak znaleźć odpowiedzi, a pomoże nam w tym audyt strony pod kątem SEO. Przygotujemy dla Ciebie rozwiązania, dzięki którym strona będzie przyjazna dla użytkowników i widoczna w Google.

Tomasz Kwiatkowski
Tomasz Kwiatkowski
Account Manager
  • tel. 601 742 273
Napisz do mnie

Audyt (analiza) SEO

Co to jest audyt SEO? Audyt SEO to zaawansowana analiza strony internetowej i czynników oddziałujących na jej kondycję w wyszukiwarce. Wynikiem naszego audytu SEO jest dokument zawierający zalecenia, których wdrożenie poprawi działanie Twojej witryny. W kwestii obszaru prowadzonych działań, audyt SEO, jest szerokim pojęciem, ponieważ może nim być np. audyt strony mobilnej bądź audyt SEO sklepu internetowego.

Audyt strony internetowej obejmuje elementy on-site (umieszczone wewnątrz strony) i czynniki off-site (znajdujące się poza witryną). Skupiamy się na tych elementach, by móc zweryfikować sytuację, poznać problemy i opracować skuteczne rozwiązania dla strony internetowej. Dlatego podczas audytu stron korzystamy ze specjalistycznych narzędzi takich jak np.: Majestic, Ahrefs, Clusteric Link Auditor, Screaming Frog oraz rozwiązań od Google.

Co zawiera audyt SEO?

Przeprowadzany przez naszych specjalistów audyt SEO obejmuje elementy on-site i off-site.

audyt seo

Audyt on-site obejmuje m.in.: 

  • indeksowanie i komunikację witryny z botem wyszukiwarki, stopień indeksacji strony, łatwość indeksacji witryny przez roboty Google,
  • dostosowanie modułów programistycznych (funkcjonalności witryny) do wymagań wyszukiwarek i oczekiwań użytkownika,
  • strukturę serwisu i nawigację, stopień zagłębień, możliwość odnalezienia treści przez bota i użytkownika,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (linki w serwisie prowadzące do zewnętrznych stron),
  • potencjał wyszukiwawczy witryny (ilość i jakość contentu) w porównaniu z konkurencją (benchmarking),
  • zagrożenia wynikające z ewentualnego istnienia w serwisie duplicate content lub thin content,
  • poprawność kodu HTML, prawidłowość ostylowania witryny CSS oraz wpływ wykorzystanych java scriptów na pozycjonowanie (waga i opóźnienia),
  • poprawność plików .HTACCESS oraz ROBOTS.TXT, SITEMAP.XML,
  • czas ładowania się witryny, rozmiar (wagę) strony, optymalizacja wagi contentu,
  • dostosowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych wraz z szybkością ładowania się na tych urządzeniach,
  • poprawność adresacji (w tym także przyjazność dla wyszukiwarek),
  • poprawność tagów TITLE oraz DESCRIPTION,
  • poprawność zamieszczonych nagłówków H1-H6,
  • błędy zwracane przez Google Search Console,
  • poprawność atrybutów ALT,
  • wydajność infrastruktury serwerowej, szybkość pracy serwera (w tym load balancing) i  wykorzystanie Content Delivery Network (CDN),
  • prawidłowe wdrożenie certyfikatu SSL,
  • stopień i poprawność przekierowań i cachowania witryny,
  • czynniki User Experience mające związek z oceną witryny przez robota wyszukiwarki,
  • poprawność wdrożenia AMP,
  • optymalizację plików graficznych wyświetlanych na stronie mających na celu osiągnięcie przez stronę jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • optymalizację plików tekstowych (np.PDF) wyświetlanych na stronie,
  • elementy rozszerzone (rich snippets), których zasadność użycia zależy od typu strony internetowej,
  • dostosowanie strony do potrzeb pozycjonowania lokalnego,
  • wdrożenie narzędzi niezbędnych w procesie pozycjonowania,
  • widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli kondycję witryny w wyszukiwarce.

 Audyt off-site dotyczy m.in.:

  • ilość i jakość linków prowadzących do witryny, w tym współczynnik Trust Rank oraz Citation Flow,
  • profil linkowania (czy jest naturalny), czyli np. linki nofollow vs. dofollow, linki graficzne vs. tekstowe, linki brandowe,
  • istnienie kar od Google,
  • sygnały z social media związane z zaufaniem,
  • reputacja witryny wraz ze stworzeniem listy linków niekorzystnych,
  • analiza działań konkurencji (benchmarking).

Na życzenie klienta i jeśli wymaga tego sytuacja przeprowadzamy również audyty powdrożeniowe. W tym przypadku zwracamy uwagę na to czy zaproponowane przez nas rekomendacje on-site i off-site zostały prawidłowo wdrożone. W ten sposób mamy pewność, że sugerowane zmiany zostały poprawnie zaimplementowane.

Zamów audyt SEO Twojej witryny!

Analityka przede wszystkim

SEO audyt strony www koncentruje się na analityce i tak też jest u nas. Dysponujemy zaawansowanymi narzędziami, które pomagają nam wyciągać wnioski i porównanie strony internetowej z witrynami funkcjonującymi w danej branży (benchmarking).

Panda i Pingwin

Te dwa najważniejsze w ostatnich latach updaty algorytmów Google bardzo mocno wpłynęły na proces pozycjonowania strony www. Panda skupia się na treści, w tym jej jakość, unikalności i eksperckości. Natomiast Pingwin analizuje to czy linki są naturalne i logiczne, a więc, czy profil linkowania jest naturalny. Audyt linków to dogłębna analiza, która pozwala uwypuklić pewien aspekt budowania linków i pomaga wykrywać problemy lub możliwości w zakresie linków prowadzących do witryny.

Pod kątem Pingwin Update badamy przede wszystkim:

  • naturalność profilu linkowania i stosowanie nienaturalnych linków zwrotnych z serwisów o niskiej jakości (na celowniku mamy głównie systemy wymiany linków),
  • przeoptymalizowanie strony,
  • upychanie słów kluczowych w treści.

W odniesieniu do Panda Update sprawdzamy głównie:

  • zagrożenia wynikające z ewentualnego istnienia w serwisie duplicate content  thin content,
  • eksperckość contentu, łącznie z udowodnieniem tego (bibliografia, podpis pod tekstem),
  • czynniki behawioralne, tj. CTR z wyników organicznych wyszukiwarki Google, współczynnik odrzuceń i czas przebywania użytkowników na stronie.

Wykonywany przez nas audyt SEO strony www obejmie kluczowe elementy (np. współczynniki odrzuceń czy liczbę odsłon strony), które należy ulepszyć, aby zagwarantować lepsze pozycjonowanie. Użytkownicy odwiedzają witrynę wielokrotnie, między innymi ze względu na jakość zamieszczonych  treści. Kontrolowanie tego aspektu pomaga poznać rodzaje contentu, które cieszą się największym zainteresowaniem. Mogą to być specjalistyczne artykuły, infografiki bądź video. W audycie, w zależności od typu rekomendujemy solidną strategię treści dla bloga, strony internetowej czy sklepu online.

Medical Update i Trusted Content

Google nazywa to szeroką, globalną aktualizacją rdzenia, ale w oparciu o większość przeprowadzonych do tej pory analiz, wydaje się, że skupia się na witrynach YMYL (Your Money or Your Life, czyli Twoje pieniądze lub Twoje życie). Zaliczamy do nich strony o tematyce zdrowotnej, prawnej czy strony umożliwiające transakcje (np. e-commerce). Jak jednak wynika z naszych analiz, aktualizacja Medical Update wpłynęła również na wiele innych stron poza wskazanymi. Google w ten sposób wymusza od twórców witryn oferowanie użytkownikom lepszych treści, godnych zaufania (trusted content) i przydatnych.

Audyty stron pod kątem Medical Update i Trusted Content są niezbędne dla witryn, które:

  • pobierają dane osobowe, takie jak numery identyfikacyjne, numery kont bankowych, numery licencji kierowców, czyli dane które mogą zostać wykorzystane do kradzieży tożsamości,
  • używają danych klientów w transakcjach pieniężnych, a użytkownicy podają informacje o koncie kredytowym lub rachunku bankowym (np. strona internetowa, która pozwala na zakup),
  • dostarczają informacji medycznych czy związanych ze zdrowiem, mogących mieć wpływ na samopoczucie,
  • udostępniają porady na temat ważnych decyzji życiowych, takich jak rodzicielstwo, zakup domu czy pojazdu,
  • oferują porady na temat głównych problemów życiowych, które mogą mieć wpływ na przyszłe finanse (np. strony udzielające porad prawnych lub finansowych).

Choć aktualizacja przyjęła nazwę Medic Update ze względu na skupienie się na przestrzeni medycznej i zdrowotnej to tak naprawdę właściciel każdej witryny internetowej powinien dokonać analizy swoich treści.

Kiedy i dla kogo audyt SEO

Audyt strony internetowej pod kątem SEO warto przeprowadzić w następujących sytuacjach:

  • przy utrzymującym się od dłuższego czasu braku wyników pozycjonowania (brak widoczności w Google i/lub brak wzrostu liczby wejść na stronę z wyników organicznych Google),
  • przy spadkach pozycji strony i/lub zmniejszeniu się liczby wejść z wyników organicznych,
  • na etapie tworzenia nowej witryny, a więc w procesie koncepcji, makietowania bądź tworzenia projektów graficznych (najlepiej gdyby pozycjoner uczestniczył od początku w procesie powstawania nowej witryny),
  • podczas uruchamiania nowej strony internetowej lub aktualizacji dotychczasowej, by sprawdzić czy nowa strona została zaprojektowana zgodnie ze sztuką SEO,
  • w momencie wprowadzania kluczowych zmian optymalizacyjnych w zakresie SEO (warto skonsultować je z pozycjonerem).
     

Zalety audytu SEO

W sytuacji, gdy proponowane przez specjalistów zmiany zostały zaimplementowane na stronie internetowej to:

  • strona zwiększa widoczność w wynikach wyszukiwania Google,
  • witryna pozycjonuje się na wybrane słowa kluczowe,
  • poprawie ulega kondycja strony, a wraz z nią doświadczenie użytkownika,
  • wzrasta ilość i długość sesji – użytkownicy chętnie zostają na stronie dłużej,
  • na stronie internetowej e-commerce zwiększa się sprzedaż i konwersja.

Przy zaletach audytu SEO nie sposób nie poruszyć kwestii, jaką jest darmowy audyt SEO. Jeśli zależy Ci na dokładnym zbadaniu strony, darmowy audyt nie spełni oczekiwań. Zwłaszcza jeśli mówimy o rozbudowanej witrynie. Co więcej, darmowy audyt SEO nie dostarcza propozycji zmian, a sama analiza jest najczęściej powierzchowna. Proces audytowy jest na tyle złożony, że automatyczne badanie jedynie części czynników wpływających na pozycjnowanie strony okazuje się niewystarczające. 

Narzędzia niezbędne do audytu SEO

Podczas przeprowadzania audytu SEO korzystamy z wielu sprawdzonych rozwiązań. Narzędzi wspomagających sprawne i wnikliwe przeprowadzenie audytu SEO jest na rynku wiele. Bardzo często nasza lista zmienia się w zależności od konkretnej witryny, a więc  jej typu czy stopnia rozbudowania. Poniżej przykładowe narzędzia do przeprowadzania audytu wraz z niektórymi funkcjami. 

  • Senuto – pozwala na określenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania (bazując na wynikach z Google) oraz fraz, na jakich należy skupić się w danym czasie.
  • SEMSTORM – wskazuje na frazy, dzięki którym strona zajmuje konkretną pozycję w wynikach oraz pokazuję listę słów kluczowych mających potencjał.
  • Surfer – pozwala na analizę słów kluczowych i porównanie strony z konkurencyjnymi.
  • Xenu – sprawdza niedziałające linki na analizowanej stronie internetowej.
  • Google Search Console – bada strony pod kątem wyszukiwarki Google analizując zachowania użytkowników.
  • Google Analytics – rozbudowany system zbierania statystyk i danych umożliwia generowanie raportów z ruchu strony.
  • Copyscape.com i Plagiarisma – pomaga w wyłapaniu naruszeń praw autorskich, czyli w znajdowaniu stron, na których znajdują się te same treści.
     

Jak pracujemy?

Badamy wszystkie parametry SEO wpływające na pozycjonowanie strony. Jednocześnie sprawdzamy sytuację w branży, w której strona internetowa działa (dotyczy to również stron konkurencyjnych). W ten sposób zdobywamy szerokie spojrzenie na problem.

Case study

Audyt serwisu www w zakresie SEO i UX oraz konsulting pozycjonerski dla serwisu z biletami lotniczymi.

Sprawdź! 

Po wykonaniu audytu proponujemy nowe treści, działy serwisu, rozbudowę zawartości tekstowej z uwzględnieniem fraz kluczowych, zmiany funkcjonalne i strukturalne serwisu, np. nowe podstrony pod kątem długiego ogona fraz kluczowych, przebudowę strony głównej. Analiza działań SEO pomoże Ci opracować działania, które poprawią widoczność witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Audyt SEO strony internetowej przeprowadzony naszych specjalistów SEO zawiera propozycje zmian, które pomogą zoptymalizować serwis.

Przedstawione w pliku rekomendacje opierają się na naszym długoletnim doświadczeniu. Pozwolą trwale wzmocnić efekty pozycjonowania w wyszukiwarkach, poprawić wskaźniki konwersji i zwiększyć liczbę odwiedzin serwisu. Co więcej, wdrożenie zaleceń poaudytowych poprawi komfort użytkowania strony i szybkość jej ładowania. Z punktu widzenia osób korzystających z witryny, użyteczność jest jednym z ważniejszych czynników wpływających na korzystanie z serwisu.

Wiemy, że finalnym efektem prac ma być zwiększenie sprzedaży. W związku z tym patrzymy szerzej na witrynę i firmę. Na przykład, jeśli firma wchodzi na nowy rynek lub wprowadza produkt to istotne w rekomendacji będzie uwzględnienie strategii treści.

Najczęstsze pytania

Jakie są błędne przekonania o SEO?

Bywa, że termin SEO jest błędnie rozumiany. Nie dziwi to zwłaszcza wśród osób, które na co dzień nie mają styczności z pozycjonowaniem. SEO (Search Engine Optimization), czyli optymalizacja strony internetowej pod wyszukiwarkę wchodzi w zakres pozycjonowania. Jednak wiele osób używa tego terminu zamiennie, co nie jest właściwe. SEO dotyczy działań prowadzonych na stronie, jednak na pozycjonowanie składają się jeszcze prace wykonywane poza witryną. Są nimi link building, czyli linkowanie oraz czynności wykonywane w celu uzyskania wysokiego stopnia zaufania (tzw. czynniki trust rank) wyszukiwarki do strony.

Panuje również przekonanie, że zarówno SEO, jak i pozycjonowanie są działaniami jednorazowymi, a rezultaty prowadzonych prac pojawiają się szybko. Jeśli mówimy o efektach stabilnych, utrzymujących się przez długi czas to z pewnością osiągnięcie ich będzie wymagało czasu i pracy. Często słyszy się głosy, że SEO to nic innego jak umieszczanie w treści na stronie słów kluczowych – nic bardziej mylnego. Owszem, słowa kluczowe są częścią strategii SEO, jednak nie stanowią jedynego elementu działań w tym zakresie. Ze słowami kluczowymi wiąże się przekonanie o tym, że linki sponsorowane w ramach kampanii reklamowej Google Ads wpływają na wyniki naturalne, co może zastąpić prowadzenie prac SEO. W tym przypadku widoczność strony w pozycjach wyszukiwarki, uzależniona jest od czasu podczas którego opłacana jest reklama – nie wpływa to na stabilną sytuację witryny w wynikach organicznych.

Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO to badanie elementów strony pod kątem wyszukiwarki internetowej. Bez przeprowadzenia szczegółowej analizy z zakresu SEO nie możemy mówić o przygotowaniu odpowiedniej dla strony internetowej strategii.

SEO to z kolei optymalizacja witryny, która ma podnieść jej pozycję w wynikach naturalnych. Oznacza to, że pojawienie się konkretnej strony będącej odpowiedzią na frazę kluczową, nie jest przypadkiem a następstwem pozycjonowania. Audyt SEO obejmuje elementy wewnątrz witryny, tzw. on-site i czynniki związane ze stroną, ale znajdujące się poza nią, czyli off-site. Do tych pierwszych zaliczamy nawigację i strukturę witryny, czas ładowania się strony, poprawność nagłówków H1-H6, dostosowanie strony pod urządzenia mobilne czy poprawność kodu HTML. Czynniki off-site obejmują analizę konkurencyjnych serwisów i sygnałów płynących z social media oraz jakość i ilość linków kierujących na stronę, a nawet zbadanie czy strona miała już nałożone kary Google.

Audyt SEO wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy i umiejętności posługiwania się narzędziami typu SurferSEO, Xenu czy Google Search Console. Z tego też względu audyt jest przedmiotem działań agencji oferujących pozycjonowanie stron internetowych. Jednak analizy tego typu potrzebuje nie tylko tradycyjna strona internetowa, ale również sklep online. Wyniki audytu są odpowiedzią na, to dlaczego strona, która sprawia wrażenie niemającej problemów ze strukturą, słowa kluczowymi itp. nie pozycjonuje się. Agencja, której zlecimy wykonanie audytu, powinna przedstawić nam raport z zaleceniami oraz propozycje, będące odpowiedzią na wykryte nieprawidłowości.

Co wpływa na pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony internetowej to złożony proces związany z optymalizacją strony. Na pozycjonowanie wpływają elementy bezpośrednio związane z witryną. Jako, że jest ich całkiem sporo, skupmy się na tych najistotniejszych, a mianowicie:

  • Wiek i historia strony internetowej – Google zawsze przychylniej patrzy na stronę z dłuższą historią. Jednak staż witryny w sieci to nie wszystko. To co wpływa na jakość witryny aktualizowanie strony czy też brak kar nałożonych od Google za działania łamiące zasady uczciwego pozycjonowania.
  • Treści znajdujące się na stronie – dzięki nim ustalany jest stopień zaufania do witryny (tzw. Trust Rank) przez Google. Treści powinny być stale uaktualniane, przydatne dla użytkowników odwiedzających stronę i co istotne –  oryginalne. Nie może być mowy o powielaniu treści z innych storn oraz tych umieszczaniu tych samych na różnych podstronach.
  • Jakość i ilość linków – linkowanie, czyli zachęcanie użytkowników do umieszczania odnośników na innych stornach. Dobry content to szansa na zainteresowanie odbiorcy, który rozpowszechni w sieci treści, czyli podlinkuje stronę. Duże znaczenie mają także prawidłowe linki w obrębie naszej strony, które odsyłają użytkownika do innych podstron.
  • Działania SEO – optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarki (najczęściej jest to Google). Strona powinna zostać dostosowana do robotów Google. Wśród działań dotyczących SEO możemy wymienić pracę nad kodem witryny i słowami kluczowymi –  powinny znajdować się nie tylko w treści, ale także w tytule, nagłówkach H1-H6, opisach meta Description i adresie URL.
  • Audyt SEO – jest to szczegółowa analiza strony internetowej dotycząca obszarów związanych z SEO. Bez przeprowadzania audytu nie będziemy mieć wiedzy o stronie (elementy on-site) i czynnikach zewnętrznych, które na nią oddziałują (elementy on-site).
  • Zgodność z Google – prace muszą być prowadzone w oparciu o wytyczne i zalecenia Google, a to wymaga ciągłego śledzenia zmian w aktualizacji algorytmów.
  • Dostosowanie do mobile oraz szybkość ładowania – strona powinna być dostosowana do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych oraz szybko się ładować.

Efekty naszych prac

Jesteśmy w stanie przeprowadzić audyt optymalizacji rozbudowanej strony (np. audyt sklepu internetowego z szerokim asortymentem), ale i niewielkiej witryny. Na koncie mamy wiele sukcesów związanych z osiąganiem wysokich pozycji w Google, zarówno dla tradycyjnych fraz kluczowych, jak i wyrażeń z długiego ogona.

Poniżej znajduje się print screen z SENUTO prezentujący efekty wdrożenia audytu SEO (początek 2018 roku) u jednego z naszych klientów.

 

 

audyt seo efekty

 

Zachęcamy do zapoznania się z opisem naszych realizacji. Oto kilka z nich:

  • Audyt SEO/UX dla Targi Kielce - nasz audyt umożliwił wskazanie kluczowych problemów i rozwiązań w oparciu o dobre praktyki projektowe, poznanie faktycznych zachowań grupy docelowej, zwiększenie ergonomii użytkowania serwisu, zoptymalizowanie serwisu pod kątem SEO, zwiększenie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google, wzrost konwersji.
  • Analiza SEO i pozycjonowanie dla Hrvaska.net - nasz audyt pozwolił na wzrost widoczności serwisu w wyszukiwarce Google oraz wzrost konwersji dzięki sporej dawce rekomendcji poprzedzonych kompleksową analizą SEO, optymalizacją i działania serwisu oraz analizą i dopracowanie contentu.
  • Audyt SEO i pozycjonowanie dla Why Not Fly - zajęliśmy się wyborem najbardziej optymalnych fraz i modernizacją portalu. Z racji dużej konkurencyjności branży, wybrane frazy są bardzo popularne. Pozycjonowanie wymagało intensywnych działań opierających się w dużej mierze na optymalizacji SEO (content, on-site, off-site).
Skontaktuj się z nami

Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci zrealizować Twoje cele.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Klienci o nas

Dlaczego my?

Od kilkunastu lat pomagamy naszym klientom pozycjonować się w wyszukiwarkach (krajowych i zagranicznych). Przez ten czas wypozycjonowaliśmy już setki stron internetowych.

W zależności od stopnia rozbudowania serwisu, oferujemy SEO audyt podstawowy, jak i zaawansowane prace.

Jesteśmy elastyczni, dzięki czemu audyt SEO może być realizowany w ramach umowy na pozycjonowanie, bądź jako osobne zlecenie.

Posiadamy kwalifikacje techniczne i doświadczenie za którym idą kompetencje zakresie pozycjonowania.

Nasze analizy są precyzyjne i wieloaspektowe, a ewentualne rekomendacje zmian szczegółowe i konkretne.

Każdy audyt SEO zawiera konkretne i szczegółowo opisane rekomendacje zmian.

W naszym zespole są także programiści, graficy, copywriterzy i administratorzy.

Posiadamy wiedzę na temat projektowania stron internetowych, dlatego możemy stworzyć nowe funkcjonalności.

Wśród naszych klientów są liderzy w swoich branżach na rynku w Polsce i Europie.