Mobile SEO

Smartfony to teraz nieodłączny elementy naszego społeczeństwa. Jeżeli posiadasz stronę internetową, koniecznie dostosuj ją do wymogów urządzeń mobilnych.

Coraz większa liczba użytkowników rezygnuje z przeglądania stron internetowych na urządzeniach desktopowych, na rzecz przeglądania ich przy pomocy smartfona. Dlatego mobilna wersja witryny jest aktualnie jednym z najważniejszych must-have ich właścicieli.

Tomasz Kwiatkowski
Tomasz Kwiatkowski
Account Manager
  • +48 17 860 21 86 (wew.: 291)
Napisz do mnie

Mobile friendliness

Dziś nie potrafimy wyobrazić sobie, że osoby z naszego najbliższego otoczenia nie korzystają z urządzeń mobilnych. Powszechnym stało się używanie internetu w dowolnym miejscu i czasie, zarówno podczas długiej podróży, jak i krótkiej drogi do pracy, w barach, restauracjach, a nawet podczas robienia zakupów stacjonarnych – sprawdzając np. czy wybrany produkt nie będzie tańszy w wersji online.

Z tego właśnie względu każdy właściciel witryny chcąc, aby była ona często odwiedzana a wskaźnik konwersji stale wzrastał, powinien mieć świadomość jak ważne jest posiadanie jej wersji mobilnej. Stworzenie takiej strony to tylko część działań jakie powinny zostać zrealizowane. Jedną z ważniejszych kwestii jest przystosowanie jej do wymogów wyszukiwarki Google. 

Jedną z większych zmian z zakresu optymalizacji stron mobilnych było wdrożenie przez Google algorytmu Mobile-First Index, który sprawił, że dla niektórych witryn to właśnie wersja mobilna stała się tą główną, indeksowaną przez Google.

Co zatem należy zrobić, aby nasza strona dostosowana do urządzeń mobilnych pokazywała się w wynikach wyszukiwania częściej niż strony konkurencji? Odpowiedzią na to pytanie jest proces zwany pozycjonowaniem stron mobilnych.

Mobile-First Index

Indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych oznacza, że na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów wyszukiwarka Google będzie korzystać przede wszystkim z mobilnej wersji strony. Do tej pory w indeksie podczas ocenienia trafności strony względem zapytania użytkownika była używana wersja strony przeznaczona na komputery.

Oznacza to, że mobilna wersja witryny staje się punktem wyjścia dla tego, co Google zawiera w swoim indeksie, i podstawą, w jaki sposób określają rankingi. Nazywa się to "najpierw na urządzeniach mobilnych", ponieważ nie jest to indeks tylko na urządzenia przenośne: na przykład, jeśli witryna nie ma wersji przyjaznej dla urządzeń mobilnych, witryna na komputery może być nadal uwzględniona w indeksie. Jednak brak przyjaznego urządzeniom mobilnym może negatywnie wpłynąć na rankingi tej witryny, a strona z lepszą mobilnością może potencjalnie uzyskać wyższą pozycję w rankingu, nawet dla użytkowników komputerów.

Stanowi to zasadniczą zmianę w sposobie, w jaki Google myśli o zawartości witryny. Do tej pory strona na komputery była uważana za wersję podstawową (podobnie do kanonicznego adresu URL), a witryna mobilna była traktowana jako "alternatywna" wersja dla konkretnego przypadku użycia. Dlatego Google zachęcał webmasterów do korzystania z oddzielnej strony mobilnej (m.domena.com) do implementowania tagów switchboard (wskazujących na istnienie wersji mobilnego adresu URL ze specjalnym tagiem rel = alternate). Ten pogląd na wersję komputerową jako podstawowy często oznaczał w praktyce, że strona na komputery była traktowana priorytetowo przez SEO i zespoły marketingowe i była traktowana jako najbardziej kompleksowa wersja strony internetowej, z pełną treścią, znacznikami danych strukturalnych, hreflang itp. podczas gdy wersja mobilna mogła mieć lżejszą treść i / lub nie zawierać tej samej struktury. Od momentu mobile-first wszystko się zmienia!

Klienci są mobile

Na świecie jest już ponad 3,5 mld użytkowników Internetu mobilnego, co stanowi niemal połowę całej populacji. Globalny udział urządzeń przenośnych w internetowej aktywności wynosi 52,64%. Klienci wielu branż korzystają ze smartphonów do szukania informacji o usługach i produktach oraz do finalizacji transakcji.

  • Liczba Polaków posiadających smartfony od 2 lat utrzymuje się na podobnym poziomie, z niewielką tendencją wzrostu z 62% (2016) do 64% (2017). (wg TNS Polska)
  • 50% polskich użytkowników mobile stwierdza, że jedną z czynności, którą robią poprzez smartphone są zakupy (wg Connected Life).
  • 62% użytkowników korzysta z Internetu za pomocą swoich telefonów komórkowych. (wg Statista)
  • Do 2020 r. liczba użytkowników smartfonów na świecie ma wynieść 2,87 mld. (wg Statista)
  • W listopadzie 2018 r. Statisa stwierdziła, że ​​urządzenia mobilne stanowiły 48,2% ruchu na całym świecie (z wyjątkiem tabletów). (wg Statista)
  • Do początku 2018 r. konsumenci pobrali 178,1 mld aplikacji mobilnych na swoje inteligentne urządzenia. (wg Statista)
  • 50% właścicieli smartfonów rozpoczyna dzień od sprawdzenia swojego smartphona. (wg Omnicore)
  • Blokowanie reklam na telefon komórkowy wzrasta o 90% rocznie. (wg Omnicore)
  • Średnio w 2018 r. wysyłano średnio 23 miliardy wiadomości SMS. (wg Smseagle)
  • Wydatki konsumentów osiągają 930 miliardów USD, korzystając z aplikacji do obsługi płatności mobilnych. (wg Themanifest)
  • Przeciętny użytkownik na świecie smartfonu korzystał z telefonów przez ponad 4 godziny dziennie (wg Themanifest). W Polsce 48% Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie. (wg Connected Life)

Dlaczego warto?

  • Docieranie do użytkowników mobilnych – działania z zakresu mobile SEO pozwalają trafić do większej ilości użytkowników.
  • Wskazanie robotom Google, że strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych - umożliwia to łatwiejsze odnalezienie i zaindeksowanie treści przygotowanej na urządzenia mobilne, dzięki czemu użytkownicy dostaną dokładniejsze wyniki w wyszukiwarce mobilnej.
  • Długotrwały efekt -skuteczne działania z zakresu mobile SEO pomagają utrzymać wysokie pozycje w zapytaniach w wyszukiwarce mobilnej.
  • Zwiększenie współczynnika konwersjinie od dziś wiadomo, że znaczna część społeczeństwa dokonuje zakupów online z urządzeń mobilnych. Im lepiej witryna jest zoptymalizowana pod kątem mobilności, tym większy współczynnik konwersji osiąga.
  • Wzmocnienie wizerunku firmy – większość osób, korzystających z Internetu zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest dostosowanie witryny do urządzeń takich jak smartfon, czy tablet. Gdy Twoja strona internetowa dobrze prezentuje się w mobilnym urządzeniu, to z pewnością zostanie to zauważone przez użytkowników, którzy chętniej dokonają zakupu lub będą częściej odwiedzać Twoją stronę.
  • Wpływ na decyzje zakupowe – zdarza się, że użytkownicy mobilni korzystają z urządzeń takich jak smartfon do przeglądania internetu w tzw. „międzyczasie” planując dokonać zakupu później, na urządzeniu stacjonarnym. Jeśli podczas wyszukiwania interesujących ich produktów (np. podczas podróży tramwajem do pracy) natrafią na Twoją witrynę to zwiększają się szanse na to, że po powrocie do domu dokonają zakupu w Twoim sklepie internetowym.
  • Zwiększenie zaufanie wśród użytkowników – dobrze zoptymalizowana pod kątem mobilnym witryna będzie przez użytkowników korzystających z telefonów częściej polecana znajomym.

Zapytaj o ofertę na pozycjonowanie strony mobilnej.

Mobile SEO - jak pracujemy?

Mobile SEO to praktyka optymalizacji witryny dla użytkowników smartfonów i tabletów. Pozycjonowanie wersji mobilnej to szereg działań sprzyjających pojawianiu się strony internetowej na wysokich pozycjach w Google.

Przede wszystkim sprawdzamy czy strona jest responsywna lub czy posiada wersję mobilną. Gdy wiemy już jaką stronę będziemy optymalizować, w zależności od jej struktury, dobieramy dla niej odpowiedni schemat działań – np. wersję mobilną należy umieścić w Google Search Console, natomiast przy wersji RWD należy pominąć ten punkt.

Kolejnym, bardzo ważnym aspektem jest sprawdzenie prędkości ładowania się strony – oczekiwania użytkowników co do szybkości ładowania się witryny na urządzeniach mobilnych są znacznie większe niż te na desktopie. Korzystając z odpowiednich narzędzi podpowiemy Ci, co należy zrobić aby poprawić prędkość ładowania się Twojej strony na smartfonach. Ważne jest także przetestowanie funkcjonalności strony na urządzeniach mobilnych – sprawdzimy możliwość dokonania zakupu, czy też nawiązania kontaktu z właścicielem strony.

Oprócz technicznych kwestii optymalizacji witryny, należy także zadbać o odpowiedni content na stronie oraz dopracowanie znaczników <title>, meta opisów i nagłówków.

Nie należy zapominać o analizie widoczności strony w mobilnych wynikach wyszukiwania na wybrane frazy kluczowe, związane z tematyką strony. Celem naszych działań z zakresu pozycjonowania będzie wysoka pozycja witryny na te właśnie słowa. Wskażemy najważniejsze frazy kluczowe, na które witryna jest aktualnie wyświetlana w wyszukiwarce mobilnej, a także frazy, na które wyświetla się konkurencja. Ważny jest także ciągły monitoring strony i optymalizacja zgodna ze zmieniającymi się algorytmami Google dotyczących stron mobilnych.

Dlaczego my?

  • Już od wielu lat optymalizujemy witryny zgodnie ze zmieniającymi się trendami i wytycznymi Google dotyczącymi wersji mobilnych.
  • Zrealizowaliśmy już ponad 1000 projektów e-marketingowych, a ich liczba ciągle rośnie.
  • Zatrudniamy prawie 50 doświadczonych specjalistów.
  • Stawiamy na rozwój – stale się szkolimy i znamy najnowsze informacje z branży.
  • Korzystamy ze sprawdzonych i bezpiecznych technik pozycjonowania (white SEO).
  • Korzystamy z szerokiego wachlarza narzędzi wspierających mobile SEO
  • Oprócz wiedzy z zakresu pozycjonowania, w naszym zespole posiadamy również specjalistów UX, programistów, webdeweloperów, grafików oraz administratorów serwerowych.
  • Należymy do IAB Polska oraz posiadamy status Google Premium Partner.
  • Nie boimy się wyzwań. Naszymi klientami są najbardziej wymagający liderzy w swoich branżach na rynku w Polsce i Europie - np.: Wolters Kluwer, iParts, BPH TFI, Wapteka, Cobi. Kliknij, aby zobaczyć nasze realizacje →