Tworzenie nowych podstron - przewodnik

Tworzenie nowych podstron może być frustrujące. Nie wiemy przecież kiedy i na jakiej pozycji zostanie ona umiejscowiona w rankingu wyszukiwarki. Czasem brakuje inspiracji, innym razem chęci na research. Przeczytaj jak zrobić to skutecznie.
13 września 2019

Ten artykuł przeprowadzi Cię przez proces tworzenia nowych podstron, aby skutecznie wskakiwały na wysokie pozycje, a sam proces zajmował możliwie najmniej czasu.

Określenie rodzaju treści

Inne cele ma strona sprzedażowa, blogpost czy katalog produktów. Przygodę z tworzeniem nowych podstron zacznij więc od określenia celu podstrony, którą będziesz przygotowywać. Zastanów się, czy chcesz rozwinąć temat, czy może przekazać informacje w pigułce. Określ kim jest Twoja grupa docelowa; czy są to osoby, które szukają informacji? A może są już zdecydowane i trzeba ich przekonać, że to u Ciebie znajdą odpowiedni produkt? Takie decyzje powinny determinować język jakim będzie napisana treść. 
 
Świadomość intencji czytelnika pomaga w kreacji efektywnych treści. Dzięki spełnieniu oczekiwań, strona internetowa jest odbierana pozytywnie nie tylko przez użytkownika, ale również przez algorytm wyszukiwarki.
 
strona internetowa
 

Jak poznać oczekiwania użytkowników

Dzięki inżynierii wstecznej – zacznij od weryfikacji wyników znajdujących się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Analiza pomoże określić jakiego typu treści powinniśmy przygotować. Dla przykładu, jeżeli na pierwszej stronie wyników wyszukiwania znajdują się wyłącznie obszerne publikacje to trudno będzie przełamać ten schemat i wypozycjonować stronę sprzedażową zawierającą zdawkowe informacje. 
 
W takim przypadku warto uwzględnić przygotowanie szerszej publikacji, która doskonale wpisze się w obrany przez algorytm wyszukiwarki wzorzec.
 

Keyword research

Gdy już wybraliśmy podstawowy cel, język oraz naturalnie temat podstrony, do której będziesz przygotowywał treść, warto sprawdzić frazy, na które można tę podstronę wypozycjonować oraz o jakie sformułowania ją wzbogacić. Keyword research możesz wykonać na wiele sposobów, w tym korzystając z darmowych narzędzi.
 

Keyword Planner

To darmowe narzędzie, które Google udostępnia reklamodawcom, aby mogli planować lepsze kampanie reklamowe. Możemy jednak wykorzystać jego potencjał do analizy słów kluczowych. 
 
 
Keyword Planner pozwala nam znaleźć nowe słowa kluczowe oraz sprawdzić wolumen zapytań, konkurencyjność jak i przewidywania dotyczące wyszukiwań  w przyszłości wybranych słów kluczowych. 
 
Zacznijmy od wpisania wybranego słowa kluczowego, aby poznać sugestie Google. 
 
keyword ideas
 
 
Następnie wybierz lokalizację (może być wiele) oraz język wyszukiwarki. 
 
keyword-ideas
 
Dane Google nie są dokładne, ale dają generalny podgląd na to jakimi wolumenami charakteryzują się wybrane frazy. Ponadto w Plannerze znajdziemy mnóstwo inspiracji dlatego polecam sprawdzić to narzędzie na własnym przykładzie. 
 

Keywords Everywhere 

To darmowa wtyczka do przeglądarek Chrome i Firefox, która zaciąga dane z m.in. Google Plannera i prezentuje je w czasie rzeczywistym w wyszukiwarce Google. 
 
keywords
 

Google

Najprostsza metoda to sprawdzenie podpowiedzi Google. Możemy tam znaleźć bardzo interesujące keywordy, które warto rozważyć.
google
 
Polecam wcześniej zainstalować wtyczkę Keywords Everywhere, aby usprawnić ten proces o generalne informacje na  temat wolumenów. 
 
Google to również “wyniki podobne do”, dzięki którym możemy “kopać” wręcz w nieskończoność. Każda kolejna iteracja zwiększa zakres tematyczny jaki treść powinna spełnić.
 
searches
 

Wykorzystanie Amazon

Amazon może być bezcennym źródłem wiedzy na temat większości produktów. Doskonale pomaga zdiagnozować potrzeby, oczekiwania, obiekcje i inne istotne informacje. Sekcja “Customer questions & answers” dostępna pod opisem produktów służy do diagnozy rozterek klientów, którzy mogą nie tylko bezpośrednio zadawać pytania, ale również głosować na pytania wcześniej zadane.
 
amazon
 
Wiele produktów zawiera po kilkaset pytań co stanowi kopalnię informacji oraz inspiracji dla osoby tworzącej lub zlecającej treść.

Surfer

Przy dobieraniu frazy, do której za moment przygotujemy analizę warto mieć na uwadze jej konkurencyjność. Frazy headowe, które są bardzo popularne charakteryzują się tym, że są obstawione przez bardzo dużych graczy, którzy inwestują dziesiątki tysięcy dolarów w działania linkbuildingowe oraz optymalizację treści. Jeśli nie masz takich budżetów sugeruję Ci znaleźć frazy z tzw. długiego ogona, które co prawda mają mniejszy wolumen zapytań, ale są również mniej konkurencyjne. 
 

Jak określić konkurencyjność frazy? 

Moc domen 

W SERPach czasami spotykamy się z podstronami, które niekoniecznie najlepiej odpowiadają intencji użytkownika, ale z jakiegoś powodu Google je mimo wszystko tam umieszcza. Przeważnie dlatego, że wybrana podstrona istnieje na bardzo mocnej domenie. 
 
Moc domeny zależy przede wszystkim od ilości odnośników jakie kierują do niej z różnych stron Internetu. Jeśli zatem widzisz, że najwyższe wyniki organiczne są zagarnięte przez tego typu domeny (np. allegro, ceneo, wikipedia) - najprawdopodobniej będzie Ci bardzo trudno rozbić schemat. 
 

Ilość linków do podstrony

Często bardzo istotnym czynnikiem rankingowym może być ilość odnośników, które kierują bezpośrednio do wybranej podstrony. Im więcej wartościowych linków (oraz im ich profil jest bardziej zdywersyfikowany*) tym lepiej. 
 
*zdywersyfikowany czyli zawierający linki przekazujące tzw. link juice jak i no-follow oraz linkujący z różnych anchorów. Przeczytaj więcej o linkach w artykule Michała Suskiego. 
 

Ilość i jakość treści konkurentów 

Naturalnie dłuższe treści będą również bardziej konkurencyjne ze względu na trud jaki trzeba będzie włożyć, aby się przyrównać do topowych graczy. 
 

Wolumen zapytań

Im fraza popularniejsza, tym - najczęściej - lepiej “obstawiona”. Tam gdzie duży potencjał ruchu, tam wielu graczy, chętnych zagospodarowania tej przestrzeni. 
 

Tworzenie treści

Znamy już cel, mamy frazę podstawową więc czas przejść do przygotowania środowiska pracy. Przez wiele lat szukaliśmy najlepszej metodyki pracy z treścią. Wszystkie doświadczenia doprowadziły nas do stworzenia Content Editora, na którym bazuje dalsza część artykułu. 
 
Przejdź do aplikacji, aby uruchomić edytor.
 

Jak przygotować środowisko pracy?

Zaczynamy od analizy frazy podstawowej. Pamiętaj, aby wybrać interesującą Cię lokalizację. 
surfer-edytor
 
Zacznij od wybrania podstron, na bazie których zostanie przygotowany Edytor. Domyślnie są zaznaczone pierwsze 5 strony. Pamiętaj, aby przy wybieraniu sugerować się tym, czy dane podstrony są Twoimi konkurentami. Jeśli w top5 domyślnie jest zaznaczona Wikipedia - odznacz ją. 
 
Następnie wybierz czy metryki mają być przeliczane na słowa, czy na znaki. Możesz również zmienić sugerowaną długość treści - wszystkie sugestie zmienią się proporcjonalnie. Z listy słów i fraz do użycia wybierz te, na których Ci najbardziej zależy. Co ważne: sekcja secondary keywords pozwala analizować pokrewność fraz skupionych wokół frazy podstawowej. Dzięki uwzględnieniu ich w treści (np. w nagłówkach) zwiększysz szanse na rankowanie na dodatkowe keywordy. 
 
Sekcja pytań pomaga wypełnić zakres tematyczny treści oraz może stanowić źródło inspiracji do pisania wyczerpujących artykułów. Możesz dodać więcej sugerowanych pytań lub wpisać swoje własne. Jeśli zlecasz  tekst copywriterowi - w notatkach możesz zostawić ważne informacje np. na temat terminów lub stylu jakim powinna być pisana treść. 
 

Pisanie/udostępnianie 

Ostatni etap to… pisanie. Treść możesz napisać samemu, w aplikacji, lub udostępnić Content Editor za pomocą unikalnego linku. Treść na bieżąco będzie zapisywana. Treść została przygotowana? Super! Czas na publikację! :) 
 

Co po publikacji? To-do

Po opublikowaniu podstrony warto wykonać kilka czynności, które pozwolą Ci monitorować zmiany pozycji. Możesz także przyspieszyć proces indeksacji przez wyszukiwarkę. Oto moja lista to-do, z której zawsze korzystam. 
 

Upewnij się, że strona została zindeksowana

W Google Search Console sprawdź, czy nowa podstrona została przesłana i zaindeksowana. Jeśli nie – zgłoś nowy adres URL do zindeksowania. Google rozpatrzy Twoją prośbę w przeciągu kilku dni.
 

Internal linking

Podlinkuj nową podstronę w kilku miejscach z Twojego serwisu. Konsekwentne i gęste linkowanie wewnętrzne sprawi, że bot częściej będzie docierał do nowej podstrony. 
 

Wrzutka na social media

Jeśli korzystasz z social mediów to udostępnij w nich link do nowej podstrony. Może to przynieść dodatkowy ruch, komentarze i ewentualnie przyspieszyć proces indeksacji. 
 

Dodanie frazy i podstrony do monitoringu

Monitoruj wzrost pozycji i ruchu organicznego za pomocą GSC oraz aplikacji do monitoringu. 
 
tworzenie nowych podstron
 

Linkbuilding 

Jeśli treść mimo optymalizacji tekst nie chce przebić się do symbolicznego top10 to możemy jej pomóc realizując strategię linkbuildingową. 
 
Pozyskiwanie linków to tylko pozornie proste zadanie. W rzeczywistości wymaga dużego nakładu pracy; research, outreach, negocjacje, networking. Zależało nam na przyspieszeniu i ułatwieniu tego procesu, dlatego w Surferze znajdziesz kilka narzędzi stworzonych do odnajdywania miejsc na linkbuilding. 
 

Wykres i sekcja external links

Najlepszymi odnośnikami są te, które pozyskamy ze stron tematycznie pokrewnych. Posługując się przykładem: jeśli sprzedajesz miód to lepiej pozyskać link z bloga o pszczołach niżeli z serwisu o samochodach. 
 
Aby odnaleźć linki najbliższe tematycznie Twojej stronie sprawdź jakie URLe indeksują się pod najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe. Możesz to zrobić w Surferze wprowadzając wybrane słowa kluczowe i odwiedzając widok wykresu. 
 
SERP Analyzer umożliwia Ci sprawdzenie jak wiele odnośników zewnętrznych wychodzi z wybranego URLa. Ta metryka może być pomocna w odnajdywaniu miejsc, które słyną z tego, że chętnie dzielą się linkami - zarówno no-follow, jak i do-follow. Mogą to być serwisy osób niezaznajomionych z SEO, blogerów, czy fora internetowe, które mają włączoną możliwość umieszczania odnośników. 
 
linkbuilding
 
Jak widzisz na pozycji nr. 11 znajduje się URL, który odnosi aż do 349 miejsc. Warto sprawdzić jaka to podstrona i czy nie jesteśmy w stanie pozyskać z niej odnośnika do siebie. 
 

Common Backlinks

Ta funkcja pozwala w szybkim czasie zdefiniować linki konkurentów, których brakuje naszej witrynie. Aby dowiedzieć się skąd moglibyśmy pozyskać odnośniki wystarczy, że wygenerujesz Audyt dla wskazanej frazy i URL-a. 
 
1. Przejdź do sekcji Keyword Research
2. Wprowadź frazę kluczową i kliknij w “audit”.
3. Sprawdź jakich linków brakuje Twojej podstronie! 
 
common backlinks
 

Podsumowanie 

Mam nadzieję, że powyższe metody i rady okażą się pomocne. Pamiętaj, że sztuka SEO jest pełna eksperymentów i testów dlatego zachęcam Cię serdecznie do wypróbowania Content Editora i podzielenia się wrażeniami w sekcji komentarzy! 
 
 
 
Autorem tekstu jest 
Tomasz Niezgoda, Co-founder of Surfer 
 
Doświadczony marketer, kawosz i twórca internetowy. Od lat aktywnie uczestniczy w życiu branży oraz stale zdobywa doświadczenie, którym chętnie dzieli się na blogu oraz kanale YouTube. Fan innowacyjnych rozwiązań, ekstrawertyk i współtwórca Surfera.

 

Jeśli masz jakieś pytania, napisz do nas!

Autor

Podobne wpisy

Facebook Analytics potencjalnie lepszy od Google Analytics?

6 września 2019
Kiedy mniej więcej 2 lata temu pojawiło się nowe narzędzie – Facebook Analytics – branżowi specjaliści rozważali jego rzeczywistą przydatność. Powszechnie stosowany Google Analytics wydawał się względnie wystarczającym rozwiązaniem analitycznym.

Infografika: Prowadzenie bloga firmowego

31 sierpnia 2019
Blog jest sposobem na opowiadanie o marce poprzez tworzenie wartościowych treści. Zebraliśmy w jednym miejscu informacje dotyczące jego prowadzenia. Przygotowana infografika to zwięzłe ukazanie tematu. Obrazuje istotne elementy firmowego contentu.