Strategia link buildingu dobre oraz złe praktyki

Budowanie linków to bardzo ważna część skutecznej strategii SEO. SEO to obszar e-marketingu, który nieustannie ewoluuje i rokrocznie podlega wielu aktualizacjom.
25 stycznia 2022

Wiele lat przeprowadzania optymalizacji Google, stworzyło kryteria oceniania linków, które odgrywają dużą rolę w wynikach wyszukiwania. Co ważniejsze, nie ma podanych konkretnego wytycznych oceny linków, które ułatwiało by stworzenie odpowiedniej strategii linkowania. Dlatego stworzenie dobrej strategii link buildingu, to jedno z najtrudniejszych zadań specjalistów SEO.

Wiele różnych sposobów pozyskiwania linków, które wcześniej przynosiły korzyści, teraz już się nie sprawdzają. W wielu przypadkach nawet przynoszą negatywne skutki. Dlatego ważne jest ciągłe śledzenie trendów, które umożliwią opracowania dobrej strategii linkowania. Specjaliści przez wiele lat dopracowują swoje praktyki związane z link buildingiem, cały czas je aktualizując. Nieustanne poszerzanie najnowszej wiedzy, umożliwia opracowywanie efektywnych działań.

Spis treści:

  1. Naturalny przyrost linków
  2. Parametry domen odsyłających
  3. Błędne działanie
  4. Jakość contentu
  5. Niska jakość contentu
  6. Katalogowanie
  7. Błędne działania
  8. Linki z forum i komentarzy
  9. Błędne adresy URL
  10. Błędne działania
  11. Linki wychodzące
  12. Linkowanie wewnętrzne
  13. Streszczenie
  14. Podsumowanie

Naturalny przyrost linków

Naturalny proces pozyskiwania linków, polega na udostępnianiu adresu URL do naszej witryny przez użytkowników. Może to być link pochodzący z forum, ogłoszenia, komentarza, postu, wszędzie tam, gdzie użytkownicy polecą naszą stronę w Internecie pod postacią linku. Również może to być link partnerski, gdzie adres do naszej witryny zostanie udostępniony na podstawie współpracy. Nie mniej jednak takie działania są bardzo mało efektywne. Obecnie właściciele innych witryn wiedzą, że  udostępnianie linków może przynieść korzyści finansowe. Z tego powodu też nie chętnie umieszczają oni odwołania do innych stron lub z dużymi ograniczeniami. Bardzo często z witryn wysokiej jakości udostępnienie linku wiąże się z opłatą.

Proces pozyskiwania linków jest procesem długotrwałym.

Link Building, aby przyniósł efekty musi być wspomagany przez specjalistów. Ważną rolę odgrywa jakość stron z jakich pochodzą linki zwrotne. Ogromne znaczenie ma tutaj doświadczenie specjalisty, które jest zdobywane przez wiele lat.

Parametry domen odsyłających

Dobór odpowiednich stron z jakich zostaną pozyskane linki, wymaga przeprowadzenia selekcji na podstawie tematyki naszej witryny oraz dostępnych parametrów. Dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwiają ocenę domeny odsyłającej. W zależności od wykorzystanego narzędzia, będziemy mieć dostęp do różnych parametrów oceny jakości.

Domain Authority

Pierwszym parametrem  branym pod uwagę z możliwością szybkiego sprawdzenia jest Domain Authority. Istnieje wiele darmowych narzędzi służących do sprawdzenia tego parametru. Pokazuje on bowiem „siłę” domeny w skali od 1 do 100, dlatego im wyższy wynik tym strona jest lepsza. Oczywiście biorąc pod uwagę jedynie ten parametr.

Majestic – Trust Flow oraz Citation Flow

Majestic jest chyba jednym z najpopularniejszych narzędzi specjalistów od SEO. Dostarcza ono kilka ważnych parametrów, które pozwalają ocenić jakość witryny. Mowa tutaj o Trust Flow, Citation Flow, liczbę odsyłających domen, liczbę linków zwrotnych oraz liczbę linków wychodzących.

Ahrefs

Kolejne bardzo popularne narzędzie, które dostarcza równie ważnych parametrów to ahrefs. Umożliwia on sprawdzenie parametrów: Ahrefs Rank, URL Rating, Domain Rating oraz liczbę linków zwrotnych, domen odsyłających, ruch organiczny. Niektórzy mogą powiedzieć, że bardzo podobne parametry również podaje Majestic. To prawda, jednak bardziej doświadczeni specjaliści wiedzą, że wyniki tych dwóch narzędzi często, niewiele, ale się różnią.

Senuto

Senuto to narzędzie, którego głównym parametrem jest widoczność strony, a także pozycja na konkretne frazy oraz szacowany ruch organiczny. Dzięki temu możemy się dowiedzieć na jaka liczbę słów kluczowych witryna pojawia się w TOP 3, TOP 10 oraz TOP 50. Dzięki temu narzędziu możemy się dowiedzieć, czy strona jest wartościowa pod względem treści.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Każde z omówionych narzędzi posiada wiele innych funkcjonalności i dostarcza wielu różnych danych. Jednak omówione zostały tylko wybrane parametry, które mają duże znaczenie w określaniu jakości stron. Dostępny jest wiele innych narzędzi, które tutaj nie zostały omówione. Każde z nich dostarcza różnych parametrów, pozwalających na ocenę witryny z której chcemy pozyskać link.

Każdy specjalista posiada swój sprawdzony zestaw narzędzi do selekcji witryn. Jak można zauważyć tych parametrów jest naprawdę wiele. To sprawia, że znalezienie i sprawdzenie domen zajmuje bardzo dużo czasu. Jednak dzięki temu witryna, która pozyska wartościowe linki, zyskuje w rankingu stron.

Błędne działanie

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z ogromnego znaczenia przeprowadzenia analizy i selekcji domen z jakich warto pozyskać link. Decydują się oni na zakup ogromnych pakietów linków, gdzie nie mają wpływu na jakość stron z jakich zostaną pozyskane. Wynikiem tego jest pogorszenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Duża ilość pozyskanych linków zwrotnych w krótkim czasie jest nienaturalnym zjawiskiem i bardzo szybko wykrywanym przez wyszukiwarkę.  Dlatego tak ważna jest praca specjalisty podczas pozyskiwania linków.

Jakość contentu

Jedną z wielu metod pozyskania linku jest publikacja artykułów sponsorowanych, gościnnych lub stronach zapleczowych. Bardzo dużą rolę odgrywa jakość publikowanego contentu, nie wolno mylić długości treści od jej jakości.

Unikalna treść w której użytkownik znajdzie odpowiedzi na dręczące go pytania lub po prostu go zaciekawi, zwiększy szanse, że przejdzie do udostępnionego linku. W wielu przypadkach może to być krótka definicja lub kilka akapitów, jednak posiadające bardzo duża ilość wiedzy.

Zapytaj o ofertę na profesjonalne teksty dopasowane do SEO.
Skontaktuj się!

Pozyskany link nie tylko pozytywnie wpłynie na budowaną sieć linków zwrotnych, ale również pozwoli na pozyskanie ruchu do naszej strony. Ostatnimi czasy portale, które zgadzają się na posty gościnne lub darmowe publikacje, kładą bardzo duży nacisk na jakość. W wielu przypadkach, są określone tematy na jakie można napisać artykuł z wyznaczonymi frazami.

Tworzenie wysokiej jakości contetu w takim przypadku jest korzystne dla obu stron. Witryna publikująca zyskuje wysokiej jakości artykuł i tym samym autorytet strony eksperckiej. W zamian witryna do której został umieszczony odnośnik, zyskuje wartościowy link, który nie tylko przynosi korzyści pod względem link buildingu, ale również ruchu użytkowników.

Niska jakość contentu

Jest wiele osób, które bagatelizują jakość treści i publikują bardzo słabej jakości artykuły, gdzie w wielu przypadkach występują błędy typu: powtórzenia, literówki, a nawet błędy ortograficzne. Skupiają się bardziej na długości tekstu, a nie na wiedzy, którą można przekazać. Bardzo często takie publikacje pojawiają się na stronach zapleczowych. Bezsensowne jest tworzenie treści, które nie będą przydatne dla nikogo.

Katalogowanie

Katalogowanie stron jest w dalszym ciągu bardzo często wykorzystywane w celu pozyskania wartościowych linków, jak również sposobem na rozpoznawalność marki. Należy jednak pamiętać o weryfikacji katalogów z jakich będą pozyskiwane linki. Istnieje bowiem wiele katalogów darmowych, które może nie przynoszą korzyści pod względem link buildingu, jednak umożliwiają generowanie ruchu. Wiąże się to z faktem, że wielu użytkowników przeszukuje katalogi branżowe w poszukiwaniu konkretnych usług, produktów, czy stron.

Dlatego specjaliści podczas selekcji, wybierają katalogi z określonym ruchem użytkowników, odpowiednimi parametrami, które dbają o swoją widoczność. Podczas wybierania katalogów, należy zwrócić uwagę, czy nie posiadają one linków spamerskich lub nie posiadają tego typu wpisów. Takie katalogi stron nie cieszą się zaufaniem użytkowników i często nie przynoszą korzyści w poprawie rankingu. Wiele wartościowych katalogów przed dodaniem wpisu, wymaga opłaty. Wiąże się to z administracją wpisów oraz publikacją tylko sprawdzonych wpisów. Jednak nawet wiele płatnych i moderowanych katalogów, nie przynosi korzyści w link buildingu.

Doświadczeni specjaliści SEO, czy agencje posiadają własne listy zaufanych katalogów, które regularnie są dodatkowo przez nich monitorowane. To gwarantuje jakość pozyskanych linków i pozytywne efekty.

Błędne działania

Ogromnym błędem jest umieszczanie linku w każdym katalogu w jakim jest możliwość. Może się okazać, że duża ilość linków słabej jakości, może wpływać negatywnie na pozycje w wynikach wyszukiwania. Dlatego tak ważna jest odpowiednia selekcja.

Warto również zwrócić uwagę, że wiele nowych dobrych katalogów, po jakimś czasie zaczyna akceptować spamerskie wpisy. To powoduje, że po pewnym czasie pozyskany link nie jest już wartościowy i wymaga edycji lub usunięcia z katalogu.

Linki z forum i komentarzy

Jednym z wielu sposobów na pozyskanie linków zwrotnych jest umieszczanie ich w wpisach na forum lub w komentarzach. Jest to dobre rozwiązanie szczególnie, że w takich miejscach użytkownicy polecają sobie różnego rodzaju witryny lub doradzają w różnych sprawach. Dlatego umieszczenie linku do jakieś strony, którą się poleca lub pyta o usługi, nikogo nie dziwią. Również umieszczanie linku w komentarzach jest dobrym rozwiązaniem, gdzie możemy podzielić się swoja opinią z innymi.

Zadbamy o Twój marketing szeptany!
Zapytaj o ofertę!

Warto zwrócić uwagę, że to właśnie na forach i w komentarzach mogą pojawiać się linki, które zostaną udostępnione przez użytkowników. Nie mamy tutaj kontroli nad tym, w jakiej postaci i jakim forum użytkownicy umieszcza odwołanie do naszej strony.

Błędne adresy URL

Ważnym elementem link buildingu jest regularna analiza pozyskanych linków. W wielu przypadkach zdarza się, że link jaki pozyskaliśmy został nieprawidłowo wpisany. Powoduje to przeniesienie użytkownika na stronę z błędem 404. Taki problem również może być spowodowany aktualizacją lub modernizacją naszej witryny, do której pozyskujemy linki. Zmiana adresów URL w witrynie wymaga utworzenia przekierowań. Ma to szczególne znaczenie w przypadku linków, które prowadzą do podstron, gdzie został zmieniony adres URL. W takim przypadku użytkownik z udostępnionego linku, również zostanie przeniesiony na stronę z błędem 404.

Duża liczba stron zwracająca błąd 404 ma negatywny wpływ na jakość witryny, a tym samym na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dlatego regularna analiza linków zwrotnych ma tak duże znaczenie w strategii link buildingu.

Błędne działania

Ogromnym błędem jest brak analizy pozyskanych linków zwrotnych. Szczególnie po przeprowadzonych modernizacjach na stronie, czy jej przebudowie. Ten sam problem dotyczy domen, które zostały przejęte. Bardzo często takie domeny posiadają linki zwrotne, jednak mogą to być linki bardzo niskiej jakości lub do stron, które obecnie nie istnieją, a tym samym na naszej stronie będą odsyłać do stron z błędem 404. Warto pamiętać, że nie mamy wpływu na to, gdzie adres do naszej strony jest udostępniany przez użytkowników.

Linki wychodzące

Bardzo ważną rolę w link buildingu odgrywają również linki wychodzące z witryny. Kierując użytkownika do niebezpiecznych zasobów lub witryn z wirusami, obniża to jakość naszej strony. To samo dotyczy niedziałających linków, które zwracają błąd. Użytkownicy napotykający strony z błędami lub wyświetlane treści nie odpowiadają temu czego oni szukają, powoduje, że zniechęcają się oni do dalszego przeglądania zasobów naszej strony.

Dodatkowo wyszukiwarka „widząc”, że witryna kieruje do stron niebezpiecznych, może obniżyć jej pozycję w rankingu. Dlatego bardzo ważne jest ciągłe monitorowanie do jakich zasobów kierujemy użytkowników. Nie wolno zapominać, że właściciele domen się zmieniają i tym samym udostępniane zasoby pod tym adresem. W takim przypadku należy usunąć niewłaściwe linki.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne witryny, to jeden z elementów działań link buildingu. Mianowicie struktura linkowania wewnętrznego odgrywa bardzo ważną rolę dla użytkownika i jego wygody przeglądania zasobów naszej strony. Po drugie ma ono duży wpływ na to jak szybko i w jaki sposób zostaną zaindeksowane zasoby witryny przez roboty indeksujące.

Odpowiednia struktura linkowania wewnętrznego witryny ułatwia użytkownikom przeglądanie wszystkich zasobów, ponieważ mogą oni w każdym momencie przejść do innej części, bez konieczności wracania tą samą ścieżką. Dodatkowo pod względem wyszukiwarki rozbudowana struktura linkowania wewnętrznego umożliwia szybsze indeksowanie zasobów strony.

Streszczenie 

  • Stworzenie dobrej strategii link buildingu, to jedno z najtrudniejszych zadań specjalistów SEO.
  • Naturalny proces pozyskiwania linków, polega na udostępnianiu adresu URL do naszej witryny przez użytkowników.
  • Proces pozyskiwania linków jest procesem długotrwałym. Ważną rolę odgrywa jakość stron z jakich pochodzą linki zwrotne. 
  • Dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwiają ocenę domeny odsyłającej.
  • Duża ilość pozyskanych linków zwrotnych w krótkim czasie jest nienaturalnym zjawiskiem i może przyczynić się do pogorszenia pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Jedną z wielu metod pozyskania linku jest publikacja artykułów sponsorowanych, gościnnych lub stronach zapleczowych.
  • Katalogowanie stron jest w dalszym ciągu bardzo często wykorzystywane w celu pozyskania wartościowych linków, jak również sposobem na rozpoznawalność marki. 
  • Podczas wybierania katalogów, należy zwrócić uwagę, czy nie posiadają one linków spamerskich lub nie posiadają tego typu wpisów. 
  • Ogromnym błędem jest umieszczanie linku w każdym katalogu w jakim jest możliwość. Może się okazać, że duża ilość linków słabej jakości, może wpływać negatywnie na pozycje w wynikach wyszukiwania.
  • Jednym z wielu sposobów na pozyskanie linków zwrotnych jest umieszczanie ich w wpisach na forum lub w komentarzach.
  • Ważnym elementem link buildingu jest regularna analiza pozyskanych linków.
  • Duża liczba stron zwracająca błąd 404 ma negatywny wpływ na jakość witryny, a tym samym na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Idź po więcej

E-book: Leksykon Pozycjonowania

Sprawdź! 

Jak widać link building to bardzo obszerna dziedzina pozycjonowania stron, która wymaga ciągłej analizy i kontroli. Dzięki temu możemy zyskać wyższą jakość strony, lepiej indeksowane treści, a w efekcie końcowym wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Bardzo ważne jest, aby działania link buildingu wykonywać rzetelnie oraz zwracać szczególną uwagę na jakość linków. Na tym etapie można popełnić wiele błędów, które mogą przynieść niekorzystne efekty, dlatego tak ważne jest unikanie błędów opisanych wcześniej. Pozyskiwanie linków to nie wyścig na zasadzie kto ma więcej linków zwrotnych, a raczej skrupulatnym działaniem pozyskania tylko tych najlepszych i wartościowych linków.

Piotr Krzyśko
AUTOR
Specjalista ds. SEO
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.3 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy