[Prasówka #102] Facebook i Instagram bez reklam?

Meta planuje wprowadzenie planu abonamentowego, w ramach którego użytkownicy będą mogli korzystać z Facebooka i Instagrama bez reklam. Ile będzie kosztować subskrypcja i kto będzie mógł z niej skorzystać? Sprawdź.
16 października 2023

Wkrótce użytkownicy Facebooka i Instagrama mogą zyskać opcję wykupienia subskrypcji, dzięki której nie będą wyświetlać się im reklamy w tych serwisach. Wprowadzenie abonamentu może być związane z nowymi przepisami, dotyczącymi prywatności danych na terenie Unii Europejskiej. Brak reklam z pewnością może mieć pozytywny wpływ na doświadczenia użytkowników, jednak co z generowaniem przychodów? Czy Meta zdoła odnaleźć balans, między zadowoleniem odbiorców a kwestiami finansowymi? Więcej w prasówce.

Spis treści:

  1. Meta proponuje opłatę za  korzystanie z Facebooka bez reklam
  2. Google umożliwia dodawanie linków do social mediów w wizytówkach firm w Google
  3. Instagram ogłasza nowe funkcje interaktywne
  4. X (Twitter) rozważa usunięcie wszystkich liczników zaangażowania i przycisków z postów
  5. Koniec September 2023 Helpful Content Update
  6. Crawler Google blokujący Barda i VertexAI
  7. Google pracuje nad usunięciem transkrypcji rozmów z czatu Barda AI
  8. Znaczenie linków zwrotnych w kontekście czynników rankingowych Google
  9. Kampanie promujące obejrzenie filmu w YouTube są już dostępne na całym świecie
  10. Google Ads – możliwość grupowania słów kluczowych w grupy reklam
  11. Nowe opcje w Microsoft Advertising
  12. Podsumowanie

Meta proponuje opłatę za  korzystanie z Facebooka bez reklam


Meta rozważa wprowadzenie subskrypcji, dzięki której użytkownicy będą mogli korzystać z kont na Facebooku i Instagramie bez reklam. Ma to związek z nowymi przepisami UE, dotyczącymi prywatności danych. Ceny tych subskrypcji mogą wynosić ok. 14 dolarów miesięcznie dla Facebooka lub 17 dolarów dla Facebooka i Instagrama.

Meta obawia się, że wyświetlanie nieukierunkowanych reklam może obniżyć komfort użytkowników, dlatego subskrypcje mają być alternatywą dla osób, które nie chcą oglądać komunikatów reklamowych na swoich kontach. Jednak ustalenie ostatecznej ceny abonamentu jest trudne, ponieważ Meta musi zarówno zadowolić użytkowników, jak i generować przychody. Pozostaje pytanie - czy użytkownicy zdecydują się płacić ok. 200 dolarów rocznie za Facebooka i Instagrama bez reklam?

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/meta-proposes-14-per-month-charge-ad-free-facebook/695535/


Google umożliwia dodawanie linków do social mediów w wizytówkach firm w Google


Google umożliwia firmom dodawanie linków do mediów społecznościowych w swoich profilach firmowych, czyli w tzw. wizytówkach Google. Ta funkcja jest teraz dostępna dla większości organizacji i dotyczy różnych platform, takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok, YouTube i Twitter.

Aby dodać w profilu firmy w Google linki, prowadzące do profili firmy w mediach społecznościowych, należy się zalogować, edytować profil i dodać wybrane odnośniki w sekcji „Kontakt”. Dodanie linków do wizytówki może ułatwić kontakt z odbiorcami za pośrednictwem social mediów.

Więcej: https://www.socialmediatoday.com/news/google-expands-access-to-social-media-links-in-google-business-listings/696198/


Instagram ogłasza nowe funkcje interaktywne


Instagram ogłosił kilka nowych funkcji, które mają na celu przyciągnięcie młodszych użytkowników i zwiększenie interakcji na platformie. Zalicza się do nich m.in.:

  • Efekty związane z urodzinami na profilach i przypomnienia o urodzinach, celem umożliwienia użytkownikom ich wspólnego celebrowania.
  • Rozszerzenie funkcji czatu grupowego w notatkach – m.in. o klipy audio i filmy selfie, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników w korzystanie z tej funkcji.
  • Nowa opcja grup bliskich znajomych, pozwalająca na bardziej ukierunkowane udostępnianie historii.
  • Prace nad nowymi funkcjami muzycznymi, które mają zwiększyć twórczą ekspresję w aplikacji.
  • Kolejne funkcje w fazie testów, takie jak np. "Załogi", umożliwiające bardziej prywatne udostępnianie historii.

Instagram dąży do zwiększenia atrakcyjności wśród użytkowników w wieku od 16 do 25 roku życia i utrzymania ich zaangażowania. Jest to element konkurowania z TikTokiem. Nowe funkcje mają na celu zapewnić więcej opcji zaangażowania i interakcji wśród użytkowników, zwłaszcza w zamkniętych kręgach przyjaciół.   

Więcej: https://www.redmention.com/news/instagram-proclaims-coming-interactive-options-at-instagram-college-occasion/


X (Twitter) rozważa usunięcie wszystkich liczników zaangażowania i przycisków z postów


Elon Musk ogłosił zmiany w interfejsie użytkownika X. Liczniki interakcji i przyciski akcji zostaną usunięte z widoku kanałów i pozostaną tylko w szczegółach postu. Testy na Instagramie pokazały, że może to znacznie zmniejszyć zaangażowanie.  

Usunięcie opcji natychmiastowej reakcji spowoduje, że będą one używane rzadziej, a to może obniżyć ogólną aktywność w aplikacji. X twierdzi, że widzi 500 milionów postów dziennie, z czego 300 milionów to ponowne wpisy i cytaty. Nowe gesty mają zastąpić reakcje, ale może to być mniej skuteczne.

To podejście jest uważane za ryzykowne, ale może wpłynąć na zwiększenie zasięgu i poprawę jakości treści. X musi zwiększyć przychody ze względu na długi finansowe. Warto zastanowić się, czy te zmiany zrekompensują ewentualne obniżenie zaangażowania. Ich wprowadzenie z pewnością będzie sporym wyzwaniem.

Więcej: https://www.redmention.com/news/x-considers-eradicating-all-engagement-counts-and-buttons-on-posts/


W świecie SEO jak zawsze wiele nowości i zmian. W branży mówi się m.in. o wprowadzeniu nowego crawlera Google o nazwie Google-Extended. Jego zadaniem będzie pobieranie treści do platformy Bard oraz API Vertex AI. Na czym dokładnie będzie polegać działanie tego crawlera? Sprawdź.


Koniec September 2023 Helpful Content Update

September 2023 Helpful Content Update dobiegł końca. Jego wdrożenie w wyszukiwarce Google trwało 13 dni i 11 godzin. Obecnie prowadzone są analizy danych, jednakże istnieją solidne powody do tego, by sądzić, że ten update negatywnie wpływa na treści, które nie są uznawane za wiarygodne źródło informacji.

Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć w artykule pt. „The September helpful content update: Why you were affected and what you can do”, autorstwa doktora Marie Haynes. Publikacja zawiera obszerną analizę wrześniowej aktualizacji przydatności treści w Google, wraz z przykładami oraz wyjaśnieniami, co do typów contentu, który został nią dotknięty.

Więcej: https://toponline.pl/blog/seo-news-103


Crawler Google blokujący Barda i VertexAI


Google ogłosiło wprowadzenie nowego crawlera o nazwie Google-Extended, który będzie odpowiedzialny za pobieranie treści do platformy Bard oraz API Vertex AI. Głównym celem nowego narzędzia jest umożliwienie autorom treści większej kontroli nad wykorzystaniem ich materiałów przez generatywne sztuczne inteligencje.

W praktyce oznacza to, że jeśli użytkownik zdecyduje się zablokować dostęp Google-Extended w pliku robots.txt, treści nie będą dostępne dla Barda i API Vertex AI. Szczegółowa dokumentacja dotycząca tego nowego crawlera została udostępniona na stronie przeglądu Googlebotów: „Overview of Google crawlers and fetchers (user agents)”.

Więcej: https://toponline.pl/blog/seo-news-103


Google pracuje nad usunięciem transkrypcji rozmów z czatu Barda AI


Google oficjalnie potwierdziło, że indeksowanie transkrypcji chatbota było przypadkowe. Kilka dni później udostępniona została aktualizacja na platformie X, wyjaśniająca:

„Choć nie jestem członkiem zespołu Bard, to jednak zdaję sobie sprawę, że usuwanie adresów URL Google z wyników wyszukiwania może być czasami bardziej skomplikowane niż w przypadku witryn innych niż Google".

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

W oficjalnym oświadczeniu Google potwierdziło wyzwania, z którymi zmaga się przy usuwaniu swoich stron internetowych z wyników wyszukiwania w porównaniu z innymi witrynami. Choć standardowe witryny można zablokować natychmiast, Google zaznacza, że proces usuwania adresów URL często wymaga wprowadzenia „krótkoterminowych zmian", zanim osiągnie się oczekiwane efekty. Firma wciąż nad tym pracuje, jednak precyzyjne usunięcie transkrypcji czatów Barda z SERP zajmie trochę czasu.

Więcej:https://www.searchenginejournal.com/google-working-to-remove-bard-chat-transcripts-from-search/497444/


Znaczenie linków zwrotnych w kontekście czynników rankingowych Google


Przedstawiciel Google - Gary Illyes stwierdził ostatnio, że linki zwrotne nie zajmują już pierwszego miejsca, jeśli chodzi o czynniki  rankingowe stron internetowych. Niemniej jednak potwierdził, że treści nadal  są kluczowym czynnikiem i są istotne dla algorytmów wyszukiwarki. Google musi indeksować słowa zawarte na stronach, aby ocenić ich trafność w odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Analityk Google dodaje również, że dane o kliknięciach użytkowników nadal wpływają na RankBrain - jeden z algorytmów Google, ale nie stanowią jednego z 3. najważniejszych czynników rankingowych dla każdej strony internetowej.

Według Gary Illyes’a każda strona internetowa będzie miała swoje własne - 2 lub 3 kluczowe czynniki rankingowe, co oznacza, że nie ma jednego uniwersalnego zestawu sygnałów rankingowych, który byłby odpowiedni w każdym przypadku SEO.

Więcej: https://seochatter.com/google-links-are-no-longer-a-top-3-ranking-factor/


Do nowości w obszarze PPC można zaliczyć m.in. nowe opcje w Microsoft Advertising. Mowa np. o maksymalizacji liczby konwersji czy targetowaniu predykcyjnym. To niejedyne ze zmian, dotyczących płatnych kampanii reklamowych. Więcej w poniższym przeglądzie newsów.


Kampanie promujące obejrzenie filmu w YouTube są już dostępne na całym świecie


Reklamodawcy na całym świecie mogą wykorzystywać w swoich działaniach Video View Campaigns (VVC), czyli kampanie promujące obejrzenie filmu. Dzięki technologii opartej na AI mają one pomóc w nawiązywaniu kontaktu z widzami we właściwym miejscu i czasie.

Kampanie VVC pozwalają na zaprezentowanie materiału wideo w możliwych do pominięcia formatach reklam In-Stream, In-Feed i Shorts.

Więcej: https://support.google.com/google-ads/answer/14078653?sjid=5900781352619335893-EU


Google Ads – możliwość grupowania słów kluczowych w grupy reklam


Na niektórych kontach w Google Ads pojawiła się nowa opcja, którą można znaleźć w planerze słów kluczowych. Pozwala ona grupować słowa kluczowe w grupy reklam.

Więcej: panel Google Ads


Nowe opcje w Microsoft Advertising



W październiku w Microsoft Advertising mają pojawić się nowe opcje, takie jak m.in.: maksymalizacja liczby konwersji, docelowy CPA czy targetowanie predykcyjne. Firma Microsoft rozszerzyła również swoją działalność – teraz zasięg działań obejmuje 187 rynków na całym świecie.

Więcej: https://about.ads.microsoft.com/en-us/blog/post/october-2023/audience-ads-updates-and-other-product-news-for-october


Podsumowanie


Sektor handlu elektronicznego rozwija się tak szybko, że zarówno znajomość, jak i rozumienie najnowszych trendów, technologii czy zmian jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. By być na bieżąco, trzeba śledzić branżowe newsy, pełne wskazówek i inspiracji w zakresie wykorzystywania poszczególnych rozwiązań w firmie. Tymczasem prasówka to skondensowane źródło informacji, pozwalające na szybki i regularny przegląd nowinek ze świata e-commerce.

Zespół Ideo Force
AUTOR
tel.+48 17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 4 ocen

Inne wpisy