25 narzędzi do podglądania konkurencji w sieci

Informacje są cenne, a te o działaniach konkurencji wręcz bezcenne. Jak zatem podglądnąć, co robi konkurencja w sieci? Czy można robić to skutecznie? Podpowiadamy, jakie narzędzia wspierają firmy w budowaniu przewagi konkurencyjnej.
5 sierpnia 2016 [aktualizacja: 06.11.2020]

Na jakiej podstawie podejmować decyzje marketingowe? Skąd brać dane i jak nimi zarządzać? Jak właściwie ukierunkować swoje działania? Wiemy, że warto analizować działania konkurencji i adaptować te, które wydają się najbardziej korzystne. Ale jak to robić, by móc wykorzystać cały potencjał wiedzy, jaką mamy?

Spis treści:

  1. Szerokie możliwości
  2. Wybrane narzędzia
  3. Podsumowanie

Szerokie możliwości

Internet dostarcza sporo informacji, ale do ich gromadzenia potrzebne są specjalne narzędzia i aplikacje. Jednak ich obsługa nie wymaga zaawanasowanej wiedzy technicznej. 

Na rynku istnieje szereg popularnych narzędzi. Aktualnie można mówić o kilkudziesięciu rozwiązaniach, które w ciągu kilku chwil wygenerują rozbudowany raport na temat poczynań naszej konkurencji. 

Wybrane narzędzia

Poniżej prezentujemy 25 wybranych narzędzi.

1. SimilarWeb

www.similarweb.com

Narzędzie dostarczające informacji na kilku obszarach – służy do analizy rynku i konkurencji, w tym słów kluczowych oraz zachowań użytkowników, pozwala porównać wydajność witryny lub aplikacji z konkurencyjną czy tworzyć listy potencjalnych klientów dla zespołów sprzedaży. Pokazuje sporo informacji związanych z wybraną przez nas stroną (liczbę odwiedzin na danej witrynie, ile podstron przegląda użytkownik w ramach jednej wizyty itp.). Należy mieć na uwadze, że prezentowane dane są szacunkowe, ale dają dość dobry obraz konkurencji. Narzędzie potrafi pokazać skąd użytkownicy trafili na daną stronę i gdzie kierują się w dalszej kolejności.

2. SEMSTORM

www.semstorm.com

SEMSORM służy nie tylko do analizy konkurencji, ale monitowania pozycji strony, dostarcza również informacji potrzebnych do opracowania rozwiązań content marketingowych, w tym tworzenia treści pod kątem SEO. Narzędzie skupia się na analizie ruchu danej strony pod kątem wyszukiwarek. System jest w stanie pokazać, na jakie frazy pozycjonuje się dowolna witryna. W ciągu kilku chwil pokaże też, jakie serwisy pozycjonują się na podobne frazy – czyli możemy w prosty i szybki sposób nie tylko przeanalizować, ale poznać naszą konkurencję i porównać się z nią (w tym sekcje, strony docelowe, treści).

3. Sotrender

www.sotrender.pl

Narzędzie umożliwia zbieranie danych dotyczących dowolnej marki, w tym monitorowanie działań konkurencji i poznanie zachowań jej grupy docelowej, a także zarządzanie kontaktem z klientami na Facebooku czy badanie efektywności udostępnianych treści. Łatwo dowiemy się, kto jeszcze w naszej branży „liczy się” w social mediach i jak z nich korzysta. Możemy obserwować strategie i efekty działań konkurencji. Dla przykładu, jesteśmy w stanie zobaczyć, w jakich dniach na fanpage naszej konkurencji przybywa najwięcej fanów. Z narzędziem wygenerujemy również raporty z opisem.

4. Alexa

www.alexa.com

Narzędzie analogiczne do SimilarWeb, służące do ogólnej analizy ruchu na dowolnie wybranej stronie. Rozwiązanie służące do analizy konkurencji pod kątem ruchu, słów kluczowych, linków zwrotnych. Pozwala porównać naszą witrynę ze konkurencyjnymi stronami, również pod względem publikowanych treści. Narzędzie ułatwia pracę w na kilku płaszczyznach, mianowicie tworzenia treści (np. identyfikacja luk w słowach kluczowych), docierania do odbiorców (wspiera w generowaniu konwersji czy identyfikowaniu liderów branży) czy analizy SEO  (w tym porównania ruchu i słów kluczowych z konkurencją).

5. BRAND24

www.brand24.pl

Jedno z najbardziej znanych narzędzi do monitoringu Internetu i social media. Dzięki BRAND24 możemy dowiedzieć się, jak działa konkurencja, ale także co naszej marce mówią klienci. Informacje poznamy na podstawie ilości wzmianek i zasięgu.  Zobaczymy zasięg marki w mediach społecznościowych i reakcje użytkowników. Narzędzie udostępnia opcję powiadomień, również w postaci wiadomości e-mail, a wszystko to na podstawie wybranych filtrów, takich jak np. interakcje. Jesteśmy w stanie poznać również nacechowanie emocjonalne wzmianek o marce.

6. Unamo

www.unamo.pl

Unamo, podobnie jak BRAND24, dostarcza informacji o tym ile, gdzie i jak internauci wypowiadają się na temat marki – zarówno naszej jak i konkurencyjnych. Narzędzie to służące do monitorowania Internetu i social media pozwala lepiej zarządzać relacjami z odbiorcami, np. poprzez informacje o wydźwięku emocjonalnym wypowiedzi. Możemy śledzić opinie o naszej marce i szybko na nie reagować, a także śledzić opinie o konkurencji i w ten sposób docierać do nowych klientów.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

7. Newspoint

www.newspoint.pl

To kolejny system do monitorowania mediów elektronicznych i społecznościowych. Umożliwia  wyszukiwanie klientów, analizowanie konkurencji i trendów. Z Newspoint porównamy opinie naszej marki z opinamy o konkurencji, dotrzemy do właściwych influencerów, przeanalizujemy trendy w branży, szybko zareagujemy na negatywne opinie oraz wzmianki o naszej firmie i produktach, nawiązującym tym samym z kontakt z klientami.  

8. SENUTO

www.senuto.com

Senuto umożliwia nam przenalizowane konkurencji w Google oraz otrzymanie informacji o jej działaniach  Zastosowane algorytmy potrafią między innymi wyznaczyć wspólne słowa kluczowe pomiędzy naszą stroną internetową, a witrynami konkurencji. Z narzędziem przeanalizujemy zmiany widoczności konkretnej witryny na wybrane słowa kluczowe i opracujemy rozbudowane listy fraz kluczowych, co przyczyni się do zwiększenia ruchu na naszej stronie.

9. SentiOne

www.sentione.com/pl/

SentiOne to narzędzie do monitorowania Internetu i zarządzania komunikacją marki. Możemy śledzić opinie internautów o naszej marce, jak i markach konkurencyjnych, a także branży. Monitoring mediów internetowych obejmuje portale branżowe, social media, blogi, fora i recenzje Google. Analiza odbywa się w czasie rzeczywistym przy dostępie do danych historycznych.

10. Moz Pro (Open Site Explorer)

www.moz.com/researchtools/ose/

Bardzo rozbudowany program do analizy tego, co dzieje się ze stroną kątem SEO (pozycjonowanie). Dzięki niemu dowiadujemy się, jakie linki są zdobywane dla witryny, skąd pochodzą i jaka jest ich jakość. Po wprowadzeniu adresu URL uzyskamy kompleksową analizę witryny. Porównamy profil linków zwrotnych konkurencji i sprawdzimy linki przychodzące dla dowolnej witryny.

11. Ahrefs

www.ahrefs.com

Ahrefs to kolejny, zbliżony do Moz Pro, program dostarczający rozbudowanych narzędzi pomagających analizować strony pod kątem zaplecza SEO. Narzędzie bada wydajność witryny pod względem SEO, sprawdza linki zwrotne, a dokładnie witryny zawierające linki do witryn konkurencji wraz z oceną ich jakości. Z Ahrefs poznamy słowa kluczowe, na które pozycjonuje się konkurencja wraz z ruchem generowanym przez te frazy. Dowiemy się również, czy nasi rywale korzystają z reklam PPC, a jeśli tak, to jakie słowa kluczowe używają w kampanii.

12. MajesticSEO

www.majestic.com

Do najbardziej popularnych programów wspierających działania SEO i analizy pozycjonerskie należy Majestic. Dostarcza kompleksowych informacji związanych z działaniem strony i jej pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Możemy wyszukiwać strony internetowe, śledzić wybrane witryny, sprawdzić linki zwrotne każdej strony, przeglądać konkurencję na postawie linków czy szukać powiazań w tym zakresie między dwiema, dowolnymi stronami.

13. Seostation

www.seostation.pl

Narzędzie pozwalające zautomatyzować śledzenie pozycji w wyszukiwarkach, przeznaczone dla agencji i specjalistów SEO. Szczególnie przydatne w zarządzaniu wieloma odrębnymi serwisami lub dużą ilością słów kluczowych. Dostarcza dane na temat zmian pozycji, backlinków, ruchu uwzględniającego lokalizację, mapy i urządzenia mobilnych. Narzędzie Seostation jest dostępne w formie aplikacji i wersji mobilnej.

14. RankSignals

www.ranksignals.com

Narzędzie pozwalające zautomatyzować śledzenie pozycji w wyszukiwarkach, przeznaczone dla agencji i specjalistów SEO. Szczególnie przydatne w zarządzaniu wieloma odrębnymi serwisami lub dużą ilością słów kluczowych. Dostarcza dane na temat zmian pozycji, backlinków, ruchu uwzględniającego lokalizację, mapy i urządzenia mobilnych. Narzędzie Seostation jest dostępne w formie aplikacji i wersji mobilnej.

15. AdReport

www.adreport.pl

System monitoringu reklamy display (graficznej) w polskim internecie. Na uwagę zasługuje to, że obejmuje reklamy display, mobile, video oraz mailing, wyświetlane na ponad 5 000 największych portalach internetowych. Każdego dnia rejestruje ponad 200 nowych kampanii reklamowych. Z AdReport sprawdzisz reklamodawców i to, co promują, ile trwała kampania i na jakich stronach się pojawiała. Narzędzie szacuje wydatki reklamowe w branżach i wśród reklamodawców.

16. Surfer

www.surferseo.com

Sufrer, dzięki funkcji SERP Analyzer umożliwia nam porównanie strony z konkurencją na podstawie czynników rankingowych, którymi są liczba nagłówków, długość tekstów, szybkość strony, gęstość słów kluczowych, struktura metatagów i wiele innych. Dowiemy się, jakich danych używają nasi konkurenci. Surfer to również narzędzie służące do tworzenia treści, badania słów kluczowych i audytu SEO.

Wiemy na czym skupić największą uwagę przy monitorowaniu działań w Internecie. Zaufało nam setki Klientów, dłąćz do nich i Ty. Wyprzedź swoją konkurencję! 
Skontaktuj się

17. iSpionage

www.ispionage.com

To narzędzie, która wspiera pracę marketingowców i osób odpowiedzialnych za analizę aktywności sieciowej. iSpionage dostarcza informacji o ruchu na dowolnie wybranych stronach internetowych. W zakresie badania konkurencji umożliwia analizowanie, poznanie słów kluczowych PPC i wskaźnika efektywności tekstu reklamy, tworzenie raportów o użytkownikach konkurencji. Niestety, jego wadą jest ograniczenie zasięgu do krajów anglojęzycznych.

18. Siteliner

www.siteliner.com

To bezpłatne narzędzie (jest również wersja Premium), z którym ocenimy konkurencyjne strony pod kątem zduplikowanej treści czy uszkodzonych linków. W raporcie otrzymamy porównanie naszej strony z innymi witrynami pod względem rozmiaru strony, czasu wczytywania się czy liczby słów na stronie i linków wewnętrznych i zewnętrznych.

19. PricePanorama

www.pricepanorama.com

Ciekawe i bardzo przydatne narzędzie do monitorowania i analizowania ofert w e-commerce w dowolnych sklepach internetowych. PricePanorama dostarczy zestawienie naszych produktów z produktami ze sklepu konkurencji. Oferuje także gotowe zastawy rozwiązań dla wieli różnych branż, np. kosmetyki, perfumy czy obuwie, leki i suplementy diety.

20. Newslink

www.newslink.pl

Newslink to narzędzie informatyczne przygotowane z myślą o dziennikarzach, biurach prasowych, agencjach public relations i firmach. Może nam służyć do zbierania danych o informacjach prasowych dotyczących naszej konkurencji, rozsyłanych do mediów.

21. SEMrush

www.semrush.com

Narzędzie pozwala odkryć strategie reklamowe konkurentów, a co ciekawsze, także kryjące się za nimi budżety. Dodatkowo pomaga w analizie reklam i słów kluczowych konkurencji, zarówno z wyszukiwarki Google, jak i Bing. Możemy poznać najlepiej działające kanały komunikacji marketingowej konkurencji i odkryć produkty, usługi i treści, na których polega. SEMrush służy nie tylko do analizy konkurencji, ale usprawnia także sprzedaż w e-commerce czy marketing w firmach.

22. Google Alerts

www.google.com/alerts

Zdecydowanie najprostsze narzędzie do monitorowania informacji w Internecie na temat danej marki. Wystarczy podać w systemie interesujące frazy, a jak tylko w Google pojawią się nowe podstrony z danym słowem, automatycznie otrzymamy odpowiednie powiadomienie na e-mail. Google Alerts, mimo swej prostoty działania, wymaga dość dużych nakładów pracy przy monitoringu na większą skalę.

23. BuiltWith

www.builtwith.com

Narzędzie, które dostarcza sporo informacji na temat budowy wybranej strony – serwerów, posiadanych certyfikatów, frameworka itp. Prościej mówiąc, świetna aplikacja do wywiadu technologicznego. Możemy tworzyć listy witryn internetowych na podstawie bazy danych i filtrować je, np. według lokalizacji, ruchu, branży. Jedna z funkcjonalności umożliwia śledzenie określonej technologii internetowej i porównanie jej konkurencyjnymi.

24. MOAT

www.moat.com

Narzędzie generuje raporty na temat tego, jakie reklamy displayowe wykorzystują wybrane marki. Niestety jest jedno, całkiem spore ograniczenie – brand, który chcemy analizować, musi być bardzo rozpoznawalny w sieci. Co więcej, dzięki wynikom zmierzymy skuteczność reklam w czasie rzeczywistym oraz uwagę i zaangażowanie konsumentów na różnych urządzeniach i kanałach.

25. MOZ Local

www.moz.com/local

To narzędzie pomaga wyznaczyć i określić naszą konkurencję na wybranych obszarach geograficznych. MOZ Local umożliwia m.in.: zarządzanie danymi o lokalizacji oraz reputacją firmy w Internecie,  porządkowanie tych danych, usuwanie duplikatów wizytówek, kontaktowanie się klientami.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę czy rozbudowany biznes z długoterminowymi celami i zaawansowaną strategią, to wymienione narzędzia pomogą Ci zdobyć dodatkową wiedzę i wgląd w kampanie marketingowe Twojej konkurencji. Wiedza ta jest niezwykle cenna, ponieważ pozwala reagować i dopasowywać się do zmieniającego się rynku, oczekiwań konsumentów i aktywności rywali.

Nasza rada? Biznesowe informacje na dzisiejszym rynku są na wagę złota. Eksperymentuj, testuj, sprawdzaj różne aplikacje oraz ich funkcjonalności i wybierz te, które najlepiej pasują do profilu Twojej firmy.

    Wojciech Szymański
    AUTOR
    CEO Ideo Force
    tel.500 226 626
    Napisz do mnie
    UDOSTĘPNIJ
    in tw fb
    Ocena artykułu:
    Twoja ocena:

    Inne wpisy