Czym jest anchor text?

Działania optymalizacyjne SEO składają się z wielu elementów, ich priorytety stale się zmieniają, a właściciele stron robią wszystko, by osiągać jak najwyższe wyniki. Jednym z istotnych elementów są linki. A czym jest anchor text?

Jeśli mówimy o linkach to zarówno o back linkach, czyli linkach zewnętrznych które pomagają przechwycić nieco ruchu z innych stron obecnych w sieci na naszą witrynę oraz o linkach wewnętrznych, które w obrębie naszej strony powinny tworzyć odpowiednią i intuicyjną dla użytkowników strukturę. Struktura ta ma na celu zwiększenie swobody przepływy użytkowników oraz botów indeksujących pomiędzy podstronami naszej witryny. Dlatego tak ważne jest dysponowanie tymi odnośnikami i odpowiednia ich optymalizacja, w które skład wchodzi uzupełnienie treści anchor text. A zatem czym jest anchor text?

Definicja anchor text

Anchor to treść linka, która pojawia się na stronach internetowych. Po najechaniu na treść anchora użytkownik widzi odnośnik, na który zostanie przekierowany po jego kliknięciu. Anchor Text znajduje się pomiędzy znacznikami <a> oraz </a> w kodzie strony. Treść stosowana jako anchor text jest przeważnie dobierana w taki sposób by jak najbardziej odzwierciedlała treść znajdującą się na stronie docelowej.

Specjaliści SEO idąc o krok dalej dbają o to, by treść anchora była kluczową dla pozycjonowania strony docelowej frazą, która wpłynie pozytywnie na optymalizację źródeł linkowania. Treść ta jest również brana pod uwagę przez algorytm przeglądarki podczas oceny jakoś linków zewnętrznych oraz wewnętrznych. Linki z nieintuicyjną treścią, błędnie dopasowaną, czy niedbale uzupełnioną traktowane są znacznie gorzej przez boty niż linki prowadzące z fraz kluczowych dedykowanych dla stron docelowych. Warto pamiętać również, że występuje kilka rodzajów anchor textów.

Popularne rodzaje anchor text

Wyróżniamy kilka rodzajów anchorów, a są to m.in.:

  • brandowe – linki tego typu zawierają w tekście zakotwiczenia nazwę firmy albo witryny np. „Firma XYZ”,
  • URL – gdzie pokazany jest cały link do strony np. https://www.ideoforce.pl/,
  • Exact Match – treść opisująca pozycjonowaną frazę np. „hotel w Poznaniu”,
  • Zero Match – treść nakłaniająca użytkownika do czynności np. „zobacz więcej”.

Warto pamiętać, że struktura linkowania, szczególnie zewnętrznego, powinna być jak najbardziej naturalna. Oznacza to, że nie możemy ograniczyć się do linków tylko jednego rodzaju anchor textu, lecz zadbać, by w odpowiednich i korzystnych dla nas proporcjach pojawiało się ich jak najwięcej.

Jak prawidłowo zoptymalizować anchor text?

Tworząc linki zewnętrzne oraz wewnętrzne warto dbać o ich właściwą optymalizację. Oczywiście trzeba pamiętać o wspomnianej wcześniej naturalnej strukturze linkowania, jednak warto panować nad treściami, które pojawiają się w anchor textach i wykorzystać ich potencjał w 100%.

Zatem przykładowo, linkując podstronę zawierającą treść na temat marketingu internetowego w zdaniu „Więcej o marketingu internetowym przeczytasz tutaj”, to zamiast anchora o treści „tutaj” wybierzmy frazę „marketingu internetowym”. Będzie to znacznie skuteczniejsze, a link stanie się znacznie bardziej wartościowy. W anchor textach warto umieszczać nie tylko ściśle dopasowane frazy lub frazy w odmianach, ale również bardziej rozbudowane słowa kluczowe, czyli tzw. long tail. W „oczach” botów wyszukiwarek takie linki są znacznie bardziej naturalne niż pojedyncze słowa. Tak więc jeśli chcesz zdobywać wysokie pozycje dla frazy „biuro podróży” to czasem zastosuj anchor o treści „biuro podróży oferta” lub „oferta biura podróży wakacje 2021”.

Bardzo często można spotkać się z linkami w formie czystego adresu URL. Warto je stosować jako uzupełnienie i zróżnicowanie profilu linkowania, a najważniejsze frazy kluczowe można zastosować w sąsiedztwie samego linka.

Anchor text a pozycjonowanie

Jak zapewne dało się zauważyć w poprzedniej części tekstu anchor text stanowi dużą wartość i jest brany pod uwagę przez roboty indeksujące Google. Wyszukiwarka traktuje anchory jako wyznacznik tematu oraz treści danej witryny docelowej. W skrócie oznacza to, że Google odczytując anchor texty dowiaduje się na jakie frazy kluczowe dana podstrona powinna rankingować. Do czasu dużej aktualizacji z 2013 roku w ten sposób często manipulowano wynikami wyszukiwania i poprzez niskiej jakości, wręcz spamerski link building wbijano wysokie pozycje na popularne frazy. Dopiero aktualizacja Pingwin 4.0 spowodowała zmianę ówczesnego postrzegania anchor textów, co nie zmienia faktu że nadal stanowią one filar pozycjonowania.

Leszek Urban
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:

Inne wpisy