Heurystyki Nielsena

10 heurystyk Nielsena to jeden z najbardziej znanych i sprawdzonych zestawów dobrych praktyk UX, którego założenia mogą być podstawą do kontroli użyteczności serwisów i aplikacji.
12 sierpnia 2022

Jakob Nielsen to postać, której nie trzeba przedstawiać osobom pracującym w branżach związanych ze stronami internetowymi. Dla pozostałych Nielsen to specjalista w dziedzinie użyteczności, który wraz z Ralfem Molichem na początku lat 90. utworzył 10 heurystyk komunikacji człowieka z maszyną. Stały się one fundamentem do późniejszych działań w zakresie UX, UI oraz oczywiście SEO. Obecnie osoby zajmujące się pozycjonowaniem, interfejsem czy doświadczeniami związanymi z witryną znają doskonale wszystkie dziesięć heurystyk i to właśnie nimi kierują się w swojej pracy. O czym zatem mówił Nielsen i jak wykorzystać to w praktyce?

Spis treści:

  1. SEO, UX oraz UI - boty i użytkownicy
  2. Heurystyki użyteczności Nielsena
  3. Pokazuj status systemu
  4. Zachowaj spójności między systemem a rzeczywistym światem
  5. Daj użytkownikowi pełną kontrolę
  6. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność
  7. Zapobiegaj błędom
  8. Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania
  9. Zapewnij elastyczność i efektywność
  10. Dbaj o estetykÄ™ i umiar
  11. Zapewnij skuteczną obsługę błędów
  12. Zadbaj o pomoc i dokumentacjÄ™
  13. Analiza heurystyczna
  14. Streszczenie
  15. Podsumowanie

SEO, UX oraz UI - boty i użytkownicy

Często mówi się, że chcąc pracować nad pozycjonowaniem zaniedbuje się User Experience i User Interface. Z kolei ulepszając UX i UI można wiele stracić w kwestii SEO. Czy jednak zawsze musi tak być? Otóż nie, pozycjonowanie w głównej mierze jest działaniem ukierunkowanym na zwiększanie widoczności w wynikach organicznych, a to z kolei wymaga optymalizacji pod boty Google (lub innej wyszukiwarki). Projektowanie UX czy UI ma natomiast służyć użytkownikom. W szerokim ujęciu pracowanie nad tymi trzema obszarami wspólnie, ma na celu zwiększanie ruchu oraz optymalizację konwersji. Pomocne okazują się heurystyki Nielsena, które pozytywnie wpływają zarówno na doświadczenia użytkowników korzystających z witryny, jak i na czytanie strony przez boty.

Zdarzają się eksperci, którzy twierdzą, że boty wyszukiwarki powinny być traktowane tak jak użytkownicy-roboty. W praktyce, takie założenie oznacza, że boty nie powinny być brane pod uwagę jako maszyny, lecz jako użytkownicy AI, którzy korzystają z witryny nieco inaczej niż internauci. Z jednej strony jest to świeże spojrzenie na pozycjonowanie, które może przynieść nowe i skuteczne rozwiązania, jednak z drugiej strony takie myślenie może także wprowadzać w błąd. Wszystko za sprawą tego, że mimo wszystko sztuczna inteligencja funkcjonuje zdecydowanie inaczej niż człowiek. Należy więc podejmować działania ostrożnie, bazując na dokładnej analizie rynku, wyszukiwarki oraz stanu witryny pod względem każdego z trzech aspektów, czyli SEO, UX, a także UI.

Heurystyki użyteczności Nielsena

Przechodząc już do samych heurystyk, warto na początku dodać, że są to bardziej wskazówki niż sztywne i jednoznaczne kroki, które należy wiernie odwzorować, aby osiągnąć zamierzone cele. Każda witryna jest inna i każda wymaga zastosowania nieco innych rozwiązań. Heurystyki Nielsena to więc bardziej pomocne porady niż gotowy przepis na sukces. Poniżej opisano każdą z nich, wraz z wyjaśnieniem.

Pokazuj status systemu

Użytkownik zawsze musi wiedzieć, w którym miejscu witryny siÄ™ znajduje, jak z tego miejsca wrócić lub przejść dalej oraz co aktualnie dzieje siÄ™ na stronie. W tym celu wykorzystuje siÄ™ np. pasek postÄ™pu, informacje o przetwarzaniu lub zakoÅ„czeniu przetwarzania czy potwierdzenie wykonania dziaÅ‚ania. Ponadto ważnÄ… funkcjÄ™ peÅ‚niÄ… nagłówki czy opisy, które nakierowujÄ… użytkowników i pozwalajÄ… im Å‚atwiej znaleźć to, czego szukajÄ…. JeÅ›li użytkownik zgubi siÄ™ w witrynie i nie bÄ™dzie wiedziaÅ‚, co powinien dalej zrobić, to najprawdopodobniej jÄ… opuÅ›ci. Niezwykle istotne sÄ… także symbole Å‚adowania strony lub akcji. Wyobraźmy sobie sytuacjÄ™, w której jedna witryna pokazuje kółko Å‚adowania na biaÅ‚ym tle –  dziÄ™ki temu użytkownik wie, że musi chwilÄ™ zaczekać, aby pokazaÅ‚a mu siÄ™ zawartość. Natomiast w przypadku samego biaÅ‚ego tÅ‚a, bez znaczka Å‚adowania witryna może wyglÄ…dać na niedziaÅ‚ajÄ…cÄ…, a użytkownik może opuÅ›cić stronÄ™, nie wiedzÄ…c, że jest ona w trakcie wczytywania zawartoÅ›ci. PodsumowujÄ…c, należy wskazywać odwiedzajÄ…cym stronÄ™ –  skÄ…d przyszli, gdzie sÄ… i dokÄ…d mogÄ… przejść.

Zachowaj spójnoÅ›ci miÄ™dzy systemem a rzeczywistym Å›wiatem 

Treści zamieszczane na stronie powinny być zrozumiałe dla każdego użytkownika. Kluczowe jest więc stosowanie języka dopasowanego do grupy docelowej.

Innymi słowy, jeśli piszemy dla ekspertów, to używamy języka eksperckiego, natomiast jeśli strona jest skierowana do dzieci, unikamy trudnych i niezrozumiałych słów.

Warto unikać „żargonu” oraz enigmatycznych okreÅ›leÅ„. A co jeÅ›li wymaga tego branża? RozwiÄ…zaniem może być dodawanie wyjaÅ›nieÅ„ zaawansowanych konceptów, w prostych sÅ‚owach, tak aby mogÅ‚y zostać wÅ‚aÅ›ciwie zrozumiane. PrzykÅ‚adem może być e-commerce oferujÄ…cy sprzÄ™t AGD. Tego typu asortyment wiąże siÄ™ z przygotowaniem opisów, zawierajÄ…cych parametry techniczne oferowanych produktów. Nawet jeÅ›li użytkownik nie zna siÄ™ na zagadnieniach technicznych – to odpowiedni opis, może pomóc mu w zrozumieniu tej kwestii i dokonaniu odpowiedniego wyboru. 

Druga heurystyka nie dotyczy jednak tylko treÅ›ci, ale także kwestii wizualnych. ProjektujÄ…c interfejs czy poszczególne ikony warto trzymać siÄ™ przyjÄ™tych i dobrze znanych standardów. Nie należy wprowadzać użytkowników w dezorientacjÄ™. 

Daj użytkownikowi peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ 

Nie powinniÅ›my odbierać użytkownikom swobody korzystania z witryny. To wÅ‚aÅ›nie oni majÄ… mieć poczucie kontroli nad stronÄ…, nie odwrotnie. W praktyce oznacza to, że użytkownik na przykÅ‚ad po bÅ‚Ä™dnym uzupeÅ‚nieniu formularza musi mieć zapewnionÄ… możliwość Å‚atwego i szybkiego powrotu bez utraty pozostaÅ‚ych wprowadzonych danych. To samo dotyczy innych bÅ‚Ä™dów wynikajÄ…cych z korzystania ze strony, które jednak nie mogÄ… być komunikowane bezpoÅ›rednio (mówiÄ…c o tym, że powstaÅ‚y z winy użytkownika). Z tego powodu, przyjęło siÄ™ używanie sformuÅ‚owaÅ„, które informujÄ… o bÅ‚Ä™dzie i jego przyczynie, ale nie wprost o tym, że to użytkownik zrobiÅ‚ coÅ› źle. Na przykÅ‚ad „niepoprawny adres e-mail” gdy nie zostanie wpisany znak „@”, itd. Pozwólmy odwiedzajÄ…cym stronÄ™ korzystać z niej wedÅ‚ug ustalonego schematu, jednak pozostawiajÄ…c im swobodÄ™.

Trzymaj siÄ™ standardów i zachowaj spójność 

Internet istnieje już na tyle dÅ‚ugo, że wiÄ™kszość użytkowników zdążyÅ‚a siÄ™ przyzwyczaić do konwencji, w jakich od dawna tworzone sÄ… strony. To znaczy, logo zazwyczaj znajduje siÄ™ po lewej na górze, wyszukiwarka po prawej na górze, a stopka z informacjami o firmie i danymi kontaktowymi na samym dole. Te oraz wiele wiÄ™cej ogólnie przyjÄ™tych reguÅ‚ sprawia, że wszelkie modyfikacje i przemieszczenia mogÄ… powodować trudnoÅ›ci z korzystaniem z witryny. Nic nie jest jednak tylko czarne, ani tylko biaÅ‚e i jeÅ›li przesuniemy logo bardziej do Å›rodka, a pasek wyszukiwarki umieÅ›cimy pod nim, to nie oznacza, że użytkownicy od razu bÄ™dÄ… zagubieni i nie poradzÄ… sobie z obsÅ‚ugÄ… serwisu. Jednak dziaÅ‚anie w zgodzie z takimi utartymi elementami oraz miejscami, do których przyzwyczaili siÄ™ już użytkownicy, sprawia,  że interfejs jest uznawany jako intuicyjny, tj. wyuczony. 

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Ważne jest również używanie tej samej kolorystyki, czy takie samo rozmieszczenie menu i innych pojawiajÄ…cych siÄ™ na wszystkich podstronach elementów. Pozwoli to zachować wrażenie harmonii w witrynie. DziÄ™ki temu podstrony bÄ™dÄ… spójne wizualnie, co uÅ‚atwi także poruszanie siÄ™ po serwisie. Kwestia spójnoÅ›ci dotyczy także przycisków CTA, które jeÅ›li zachÄ™cajÄ… do tego samego, to powinny wyglÄ…dać tak samo lub chociaż podobnie. Nieco inaczej wyglÄ…da to przy aktualizacjach serwisu. Wówczas zachowanie ciÄ…gÅ‚oÅ›ci i jednolitoÅ›ci może być trudne, jednak pamiÄ™tajmy, że użytkownicy dość szybko przyzwyczajajÄ… siÄ™ do nowoÅ›ci, ale tylko wtedy, gdy sÄ… one intuicyjne. Spójność wewnÄ™trzna sprawia wrażenie profesjonalizmu, poza tym dobrze wpÅ‚ywa zarówno na SEO jak i UI oraz UX. 

Zapobiegaj błędom

Poprawnie zaprojektowana strona to taka, na której popełnienie błędu jest wręcz niemożliwe. Eliminowanie prawdopodobieństwa błędów ze strony użytkownika, (wynikających np. z jego nieumiejętności korzystania z witryny), skutkuje o wiele bardziej pozytywnymi doświadczeniami.

Zatem, zamiast umożliwiać cofanie i poprawianie błędów w formularzu, warto skonstruować go w taki sposób, aby jego wypełnianie nie sprawiało trudności.

Innym rozwiÄ…zaniem może być wyÅ›wietlanie niedostÄ™pnych produktów lub funkcji w taki sposób, aby użytkownik bez problemu rozumiaÅ‚ takie oznaczenie. Może to być brak podÅ›wietlenia, szary kolor lub przekreÅ›lenie. Tutaj zgodnie z heurystykami drugÄ… i czwartÄ… warto zachować spójność i trzymać siÄ™ rozwiÄ…zaÅ„, które sÄ… już stosowane w takiej sytuacji. Dodatkowo pomocne może okazać siÄ™ informowanie użytkownika o wymaganiach, w kolejnych krokach lub oferowanie możliwoÅ›ci pozyskania wskazówek. 

Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania

Warto mieć na uwadze, że nic nie jest do końca oczywiste. Nawet jeśli nam się takie wydaje, to dla kogoś innego może być niezrozumiałe. Z tego powodu niczego nie należy tak traktować, projektując interfejs strony. Wszystko powinno być odpowiednio oznaczone lub opisane, tak aby użytkownik nie miał żadnych wątpliwości. Ponadto należy do minimum ograniczyć informacje potrzebne do zapamiętania. Jeśli jest taka możliwość, należy wyświetlać niezbędne w danym momencie informacje na ekranie, zamiast przekazywać je na poprzedniej stronie. Dane powinny być sformułowane tak, aby były łatwe do zrozumienia i przetworzenia.

Chcesz szybko i niskokosztowo poprawić użyteczność swojej strony?
Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Na przykÅ‚ad sprzedajÄ…c zestaw 5 par skarpetek, lepiej przedstawić użytkownikowi cenÄ™ za caÅ‚y zestaw niż za jednÄ… parÄ™, zmuszajÄ…c konsumenta do obliczania dokÅ‚adnej kwoty zakupu. Ciekawym i zdecydowanie przydatnym rozwiÄ…zaniem jest także autouzupeÅ‚nianie i podpowiedzi w wyszukiwarce. DziÄ™ki temu użytkownik nawet nie do koÅ„ca znajÄ…c termin, który chce odszukać, może go Å‚atwo znaleźć z pomocÄ… wyÅ›wietlonej mu listy proponowanych pojęć. AutouzupeÅ‚nianie natomiast pomaga w wypeÅ‚nianiu obszernych formularzy i pozwala zaoszczÄ™dzić czas. 

Zapewnij elastyczność i efektywność

Elastyczność i efektywność to cechy, które przewijajÄ… siÄ™ niemal w każdym artykule na tematy takie, jak pozycjonowanie, User Experience czy marketing. Nie mogÅ‚o ich wiÄ™c zabraknąć także tutaj. Każdy użytkownik korzystajÄ…cy z witryny jest inny, wyszukuje innych rzeczy i odwiedza stronÄ™ w innym celu.  Aby dopasować stronÄ™ do potrzeb użytkowników, należy być elastycznym. Można to zrobić, np. wykorzystujÄ…c blok „ostatnio wyszukiwane”, zawierajÄ…cy produkty, które użytkownik oglÄ…daÅ‚ podczas poprzedniej wizyty na stronie.

Można wykorzystać również autouzupeÅ‚nianie formularzy, na podstawie poprzednich danych przesÅ‚anych przez użytkownika. W kwestii elastycznoÅ›ci trzeba brać pod uwagÄ™ fakt, że z witryny mogÄ… korzystać zarówno poczÄ…tkujÄ…cy, jak i ci bardziej zaawansowani użytkownicy. Warto wiÄ™c dać tym pierwszym intuicyjne i Å‚atwe rozwiÄ…zania, natomiast tym drugim umożliwić używanie skrótów, dziÄ™ki którym zaoszczÄ™dzÄ… czas zwiÄ…zany z wykonywaniem zbÄ™dnych kroków. Efektywność niejako jest wynikiem elastycznoÅ›ci. Dla poczÄ…tkujÄ…cego użytkownika efektywny serwis to taki, który prowadzi go przez każdy kolejny etap. Dla zaawansowanego internauty bÄ™dzie to zaÅ› taka witryna, która pozwoli mu pominąć niektóre etapy i wykazać siÄ™ posiadanym doÅ›wiadczeniem i wiedzÄ…. 

Dbaj o estetykÄ™ i umiar 

Pojęcie estetyki jest dość subiektywne i to, co dla jednej osoby będzie ładne, drugiej może się zupełnie nie podobać. Mimo wszystko, w projektowaniu interfejsu istnieją pewne schematy, których śledzenie wpływa na pozytywny odbiór wizualny witryny. Są to kwestie takie jak między innymi kolorystyka, kontrast, wielkość czcionki, dopasowanie do aktualnych trendów, itp. Mówiąc o kolorystyce, ważne, aby była zgodna z tą, która towarzyszy marce i która znajduje się np. w logo. Kontrast nie może być zbyt mały. Pisanie jasną czcionką na białym tle jest złym pomysłem, tak samo jak nadużywanie na przemian jasnych kolorów z ciemnymi. Wielkość czcionki powinna być odpowiednio duża, aby można było przeczytać tekst bez problemu, jednak nie za duża, ponieważ wizualnie wydłuży tekst. Jeśli chodzi o dopasowanie do aktualnych trendów, to chyba każdy wie, że dzisiejsze interfejsy diametralnie różnią się od tych, z których korzystaliśmy jeszcze parę lat temu. Ważne jest więc aktualizowanie interfejsu regularnie, tak aby żaden z elementów nie wyglądał na przestarzały. Przestrzeganie umiaru oraz spójny wygląd witryny może niesamowicie pomóc użytkownikom, skracając czas szukania tego, po co odwiedzili stronę.

Zapewnij skuteczną obsługę błędów

BÅ‚Ä™dy siÄ™ zdarzajÄ…, nawet jeÅ›li zgodnie z heurystykÄ… numer pięć, doÅ‚ożyliÅ›my wszelkich staraÅ„, aby zminimalizować ich prawdopodobieÅ„stwo. Niezależnie czy wystÄ™pujÄ… one z winy użytkownika, czy systemu, trzeba odwiedzajÄ…cego witrynÄ™ o takiej sytuacji poinformować. OczywiÅ›cie należy to zrobić w sposób zrozumiaÅ‚y, a także przedstawić użytkownikowi możliwe dziaÅ‚ania, które może podjąć. W praktyce obrazuje to sytuacja bÅ‚Ä™du 404, który oznacza, że strona nie istnieje. Warto w takim przypadku wyjaÅ›nić użytkownikowi co wÅ‚aÅ›ciwie siÄ™ staÅ‚o i dlaczego zamiast zawartoÅ›ci, której oczekiwaÅ‚, pojawiÅ‚ siÄ™ bÅ‚Ä…d 404. Dobrze jest także zaproponować internaucie np. powrót na stronÄ™ głównÄ… lub skorzystanie z mapy serwisu. BezpoÅ›rednie przekierowanie z nieistniejÄ…cej podstrony na stronÄ™ głównÄ…, nie wyjaÅ›ni, dlaczego użytkownik nie może dostać siÄ™ w szukane miejsce, a to z kolei może wywoÅ‚ać u niego frustracjÄ™. Należy wiÄ™c informować o bÅ‚Ä™dach i wskazywać ich możliwe rozwiÄ…zania. 

Zadbaj o pomoc i dokumentacjÄ™ 

WedÅ‚ug ostatniej heurystyki każda witryna powinna posiadać sekcje, takie jak pomoc czy FAQ (najczęściej zadawane pytania). Użytkownicy nie powinni być zmuszeni z każdÄ… bÅ‚ahostkÄ…, czy każdym pytaniem pisać lub dzwonić do dziaÅ‚u obsÅ‚ugi klienta. Z wiÄ™kszoÅ›ciÄ… spraw powinni być w stanie poradzić sobie sami, wykorzystujÄ…c do tego zasoby dostÄ™pne na stronie. Co wiÄ™cej, użytkownicy powinni móc bez problemu znajdować wszystkie niezbÄ™dne informacje dotyczÄ…ce tak samej witryny, jak i firmy. Warto w widocznym lub Å‚atwym do znalezienia miejscu umieÅ›cić zakÅ‚adkÄ™ „kontakt”, w której bÄ™dzie znajdowaÅ‚ siÄ™ numer telefonu, adres siedziby itd. Użytkownicy nie powinni być zmuszeni do szukania podstawowych informacji na temat firmy w zewnÄ™trznych źródÅ‚ach. To samo dotyczy pomocy w rozwiÄ…zywaniu problemów i odpowiedzi na najczÄ™stsze pytania.

Analiza heurystyczna

Opublikowanie heurystyk było początkiem powstania analizy heurystycznej. Jest to obecnie jedna z podstawowych metod testowania użyteczności strony, polegająca na sprawdzaniu witryny pod kątem każdej z heurystyk. Do jej zalet zalicza się szybkość całego procesu oraz stosunkowo niewielki koszt. Z minusów jednak warto wspomnieć o subiektywizmie badaczy, który może zaważyć na zdiagnozowaniu bądź pominięciu niektórych istotnych kwestii. Z tego powodu, najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie analizy heurystycznej na początku, a następnie uzupełnienie jej o badanie z użytkownikami. Pozwoli to na zauważenie zdecydowanie większej ilości niedociągnięć, a w konsekwencji na stworzenie jak najbardziej user-friendly serwisu. Poza tym, wyniki analizy zestawione z wynikami badania będą o wiele bardziej wiarygodne i dadzą lepszy obraz obszarów, które należy usprawnić, poprawić lub zmienić.

Streszczenie 

  • Jednoczesna praca nad obszarami, takimi jak UX, UI i SEO ma na celu zwiÄ™kszanie ruchu oraz optymalizacjÄ™ konwersji.
  • Do jednej z ważnych praktyk należy m.in. pokazywanie statusu systemu i stosowanie intuicyjnej nawigacji. Użytkownik powinien dokÅ‚adnie wiedzieć, w którym miejscu w witrynie siÄ™ znajduje i jak może przejść do kolejnych podstron.
  • TreÅ›ci znajdujÄ…ce siÄ™ na stronie powinny być w peÅ‚ni zrozumiaÅ‚e dla użytkowników. Nie warto stosować branżowego „żargonu”.
  • Należy zapobiegać bÅ‚Ä™dom, a w razie ich wystÄ…pienia zastosować jasnÄ… komunikacjÄ™ tak, aby użytkownik wiedziaÅ‚, jakie dziaÅ‚ania podjąć, w celu rozwiÄ…zania ewentualnych problemów.
  • Witryna powinna być spójna. Oznacza to m.in. że ukÅ‚ad poszczególnych treÅ›ci powinien być zgodny z przyzwyczajeniami użytkowników. Spójność dotyczy również szaty graficznej. ProjektujÄ…c strony, warto dbać o estetykÄ™ i umiar.
  • Warto zamieÅ›cić na stronie sekcje takie, jak np. „FAQ”. To źródÅ‚o przydatnych informacji dla użytkowników, dziÄ™ki którym, w wielu przypadkach, nie bÄ™dÄ… oni musieli kontaktować siÄ™ bezpoÅ›rednio z dziaÅ‚em obsÅ‚ugi klienta.
  • Analiza heurystyczna to jedna z podstawowych metod testowania użytecznoÅ›ci strony. JednÄ… z jej zalet jest przede wszystkim szybkość przeprowadzenia caÅ‚ego procesu. 

Podsumowanie

Heurystyki Nielsena niewątpliwie można nazwać abecadłem badania użyteczności lub nawet dekalogiem optymalizacji. Choć są to tylko ogólne wskazówki w pozycjonowaniu i projektowaniu UX/UI, to ich skuteczność i efektywność nie ulegają wątpliwości. Opracowywanie strategii działań na podstawie heurystyk pozwala na e usprawnianie korzystania z witryny, która w konsekwencji może stać się wysoce user-friendly. Obecnie to właśnie strony posiadające taką cechę, obok mobile-friendly, są bardzo lubiane przez Google. Coraz to nowsze algorytmy i aktualizacje wskazują, że taki trend jeszcze długo się nie zmieni. Google od zawsze stawia użytkownika na pierwszym miejscu i wygląda na to, że tego samego oczekuje od twórców stron internetowych. Pomimo faktu, że heurystyki Nielsena powstały jeszcze na długo przed dziedzinami, takimi jak SEO czy UX design, a nawet jeszcze zanim pojawiło się samo Google (około 6 lat), to niewątpliwie zastosowanie ich w tych obszarach niezmiennie przynosi wiele korzyści. Finalnie, zaleca się więc pochylić się nad tą kwestią i dokonać analizy heurystycznej swojej witryny. Być może posiada ona jeszcze jakieś aspekty warte udoskonalenia pod względem użytkowania.

Wojciech Szymański
AUTOR
CEO Ideo Force
tel.500 226 626
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 5.0 na podstawie 3 ocen

Inne wpisy