Optymalizacja karty produktu

Strona karty produktowej w sklepie internetowym to najważniejsza podstrona całego sklepu. To właśnie na tej podstronie prezentowany jest produkt oraz dokonywany jest zakup.
20 sierpnia 2021

Według raportu Gemius  „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że 73% internautów robi zakupy online. Dla porównania w roku 2018 zakupy robiło 56% badanych internautów. Rok 2020 był rokiem największej ekspansji rynku e-commerce. Zamrożenie wielu gałęzi gospodarki spowodowało, że rynek e-commerce zyskał nowych klientów. Rynek objął również branże wcześniej oporne na cyfryzację i skupiające się jedynie na tradycyjnej sprzedaży.

Spis treści:

  1. Karta produktowa
  2. Nazwa produktu i meta tagi
  3. Grafika produktu
  4. Opis produktu
  5. Ocena produktu i opinie
  6. Dane strukturalne 
  7. Przyjazne adresy URL
  8. Przycisk CTA
  9. Polecane produkty
  10. Nawigacja okruszkowa 
  11. Streszczenie
  12. Podsumowanie

Karta produktowa

Strona karty produktowej w sklepie internetowym to najważniejsza podstrona całego sklepu. To właśnie na tej podstronie prezentowany jest produkt oraz dokonywany jest zakup. Odpowiednia jej kompozycja i optymalizacja SEO, umożliwiają łatwe znalezienie oraz zachęcają do zakupu.

Użytkownicy bardzo często wyszukują konkretnych produktów. Dlatego produkt jaki zostanie wyświetlony w pierwszych wynikach wyszukiwania, prawdopodobnie zostanie zakupiony. Statystyki klikalności TOP 3 wyników przedstawiają się następująco:

  1. ok 31% Pozycja 1.
  2. ok 16% Pozycja 2.
  3. ok 10% Pozycja 3.

Dlatego bardzo ważna jest odpowiednia optymalizacja strony produktowej, względem User Expirence oraz SEO. Odpowiednio wykonana optymalizacja pod względem SEO, daje możliwość poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu znalezienie produktu staje się łatwiejsze i zwiększa szanse sprzedaży.

Optymalizacja pod względem User Experience pozwala na uzyskanie bardziej intuicyjnego interfejsu karty produktowej.

Umożliwia to łatwą i wygodną nawigację, co prowadzi do szybkiego zakupu lub zachęcenie do zakupu. Należy pamiętać, że źle dostosowana krata produktowa, może zniechęcić kupującego mimo dobrej oferty cenowej.

Nazwa produktu i meta tagi

Pierwszym krokiem optymalizacji karty produktowej jest odpowiednia treść znacznika meta title. Mianowicie powinien on posiadać całą nazwę produktu wraz z szczegółami, które pozwalają na jego identyfikacje. Może to być kolor, rozmiar, marka, symbol produktu lub producent. Jeśli naszym celem jest również promocja naszego brandu w tytule powinna znaleźć się nazwa sklepu. Będą to pierwsze informacje jakie zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo to na podstawie meta title, roboty wyszukiwarki określają temat strony

Bardzo ważne jest, aby w karcie produktowej nazwa produktu była ustawiona jako nagłówek H1. Będzie to jasnym sygnałem dla wyszukiwarki, że ta strona jest poświęcona frazom zawartym w nagłówku. Nagłówek H1 i frazy jakie w nim się znajdą zostaną potraktowane jako te najważniejsze. Dodatkowo odpowiednia struktura nagłówków na stronie produktowej, ustali hierarchię słów kluczowych.

Nagłówek H1 dla użytkownika będzie to wyróżniająca się nazwa i będzie on mógł bardzo szybko zorientować się, czego dotyczy strona. Ma to ogromne znaczenie jeśli użytkownik zostanie bezpośrednio przekierowany na stronę produktową.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie treści znacznika description. Powinna ona zawierać informacje dotyczące produktu oraz mieć charakter wzywający do akcji, np.: kup teraz, zamów już teraz. Google jednak może „zaciągnąć” inną treść ze strony, którą uzna za bardziej wartościową dla użytkownika. Nie mniej jednak treść znacznika description należy uzupełnić.

Odpowiednia długość treści znaczników, też odgrywa szczególną rolę. Zbyt długa treść w znaczniku title czy description zostanie skrócona. Dlatego należy zadbać, by najważniejsze informację zostały wyświetlone. Należy na to zwrócić szczególną uwagę w przypadku treści znaczników, która przekracza odpowiednią długość. Optymalna długość dla title to ok. 70 znaków, a dla description to ok. 170 znaków.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Bardzo ważne, aby w tych znacznikach umieścić frazy kluczowe pod jakimi ma być wyświetlana strona. W przypadku karty produktowej będzie to nazwa produktu, a także w wielu przypadkach  nazwa potoczna. Przykładem może tutaj być obuwie, które często wyszukujemy pod frazą buty. To samo dotyczy innych produktów, np. koszulka bardzo często będzie również wyszukiwana pod frazą T-shirt.

Dobrą praktyką przed dokonaniem optymalizacji treści jest wykonanie analizy słów kluczowych. Umożliwia to wybranie najbardziej popularnych fraz z dużą liczbą wyszukiwań, które przyniosą realny zysk.

Grafika produktu

Grafika prezentująca produkt w sklepie internetowym odgrywa bardzo ważną rolę. W pierwszej kolejności pozwala użytkownikowi zapoznać się z produktem. Na podstawie prezentacji klient dokonuje zakupu co jest głównym celem istnienia sklepu. Jednak, aby grafika produktu mogła spełnić swoje zadanie, należy ją odpowiednio zoptymalizować. W przypadku optymalizacji grafiki, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka elementów.

  • Nazwa grafiki

Bardzo często fotografie posiadają nazwę, która jest generowana przez aparat, np.: IMG_002, DSC_1. Taka nazwa ma na celu sortowanie grafiki w pamięci aparatu, jednak taka nazwa nie nadaje się do wykorzystania w Internecie. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest nazwać zdjęcie z wykorzystaniem frazy kluczowej. Dobrą praktyką jest również nazwa, która mówi co obrazek przedstawia, np. maskotka, zabawka, itp.

Przykładowo przedstawiona zdjęcie może mieć nazwę: pluszowy-mis-z-usmiechem.jpg . Od razu można zauważyć że nazwa jasno mówi to co znajduje się na zdjęciu, ale także zawiera frazy pod jakimi najczęściej wyszukiwany jest taki produkt.

Roboty wyszukiwarki, potrafią „czytać” nazwy plików, tym samym widzą zawarte w nich frazy kluczowe. Kolejnym plusem korzystania z czytelnych nazw jest możliwość lepszego wyszukania grafiki po jej nazwie. Takie działanie ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

  • Artybut ALT

Kolejnym bardzo ważnym elementem optymalizacji grafiki na stronie produktowej jest atrybut ALT. Jest to tekst alternatywny dla zdjęć w przypadku, kiedy wyszukiwarka nie może wyświetlić grafiki, to w zamian wyświetla treść atrybutu ALT. Uzupełniając ten atrybut o właściwą treść mamy możliwość zyskania lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo pozwala na skojarzenie przez wyszukiwarkę konkretnych słów z danym obrazkiem. Daje to również możliwość wyświetlenia obrazka w Google Grafika.

Optymalizując znacznika ALT warto pamiętać, aby go opisać w prosty i konkretny sposób.

Jeżeli zdjęcie przedstawia produkt warto dodać do atrybutu numer seryjny lub wersję, która umożliwia szybką identyfikację.

  • Wielkość grafik

Wielkość wykorzystanych grafik do prezentacji produktu ma ogromne znaczenie na czas ładowania strony. Dlatego warto zadbać o odpowiednią kompresję wszystkich grafik oraz wykorzystanie odpowiedniego formatu. Wartym uwagi jest rozszerzenie JPEG, które pozwala zyskać pliki o stosunkowo dobrej jakości oraz małym rozmiarze.

Dodawanie zdjęć w wysokiej rozdzielczości nie ma znaczenia dla użytkownika, ponieważ i tak nie zauważy on znacznej różnicy w jakości zdjęcia. Na pewno zauważy znaczne dłuższe ładowanie strony. Do kompresji obrazów można wykorzystać wiele narzędzi. Tych płatnych, darmowych, a nawet online.

Dla sklepów internetowych jak i pozostałych witryn zakłada się, aby wielkość zdjęcia oscylowała w granicach 100KB. Jest to orientacyjna wielkość, która nie jest wymogiem, a bardziej stanowi punkt odniesienia.

Opis produktu

Na stronie produktowej dużą wartością tak dla użytkownika jak algorytmu Google jest opis produktu. Powinien on zawierać kilka kluczowych elementów, które pozwolą w pełni opisać produkt i jego właściwości. Opis powinien zostać tak napisany, aby jak najlepiej odpowiedzieć na pytania jakie może zadać kupujący.

Pierwszym elementem są to cechy charakterystyczne, które w pełni dostarczają informacji o jego konstrukcji, wykonaniu, materiałów z jakich został wykonany, itp. Kolejnym elementem są to szczegóły produktu, które dostarczają informacji takich jak: producent, kod produktu, rozmiar, wymiary, itd. Szczegóły produktu będą uzależniony jaki produkt będziemy opisywać. Obuwie i odzież będą wymagały podania innych danych, a produktu kategorii elektronicznej innych danych. Dlatego należy odpowiednio przedstawić właściwe informacje.

Stworzymy opisy do Twojego e-sklepu!
Zapytaj o ofertę!

W tworzonym opisie należy umieścić frazy kluczowe co będzie miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Dobrą praktyką jest podzielenie opisu na sekcje za pomocą nagłówków i to w nich umieścić słowa kluczowe. W tym przypadku należy wykorzystać nagłówki H2, ponieważ nagłówek H1 został wykorzystany dla nazwy produktu.

Najgorszą praktyką dla SEO podczas tworzenia opisu jest kopiowanie treści. Duplikat content jest bardzo surowo oceniany przez Google i przez to strona może bardzo szybko spaść w rankingu. Dlatego lepiej stworzyć krótszy i niepowtarzalny opis, niż długi zawierający kopię innych treści. Unikalność pisanych treści jest najbardziej doceniana.

Ocena produktu i opinie

Implementacja modułu opinii dotyczących produktu odgrywa bardzo ważną rolę dla dużej większości kupujących online. Wynika to z tego, że użytkownicy przed zakupem czytają opinie innych kupujących, co pozwala im na podjęcie decyzji kupna. Jest to element ważny pod względem użyteczności, ale również SEO.

Dodawanie opinii przez użytkowników buduje content strony, który jest unikalny.

Każda recenzja dla algorytmów Google jest wartościową treścią, która jest doceniana w rankingu stron. Co ważniejsze treść na stronie cały czas będzie rozbudowywana.

Opinie jakie możemy zbierać na naszej stronie, mogą dotyczyć wielu elementów:

  • Oceny produktu
  • Czasu wysyłki
  • Obsługi klienta
  • Podobieństwo produktów fizycznych do produktów ze zdjęć.

Tutaj jest naprawdę wiele możliwości jakie można wykorzystać. Warto jednak zauważyć, że moderacja opinii czy recenzji jest dobrym rozwiązaniem. Nie chodzi tutaj o to, aby dodawać tylko te pozytywne opinie. Moderacja ma na celu pominięcie niewartościowych opinii czy recenzji, gdzie ktoś dał tylko jedną gwiazdkę bez słowa wyjaśnienia lub dwie. Takie opinie nie są wartościowe dla klientów. Tego typu opinie bardziej sugerują działania konkurencji, której celem jest odstraszenie klientów od naszego sklepu. To samo dotyczy opinii, gdzie kupujący dodali maksymalną ilość gwizdek czy punktów, jednak nie napisali nic.

Dane strukturalne

Wdrożenie danych strukturalnych w sklepie jest już obecnie standardem, jednak szczególną uwagę należy przyłożyć do tego na stronie produktowej. Daje to bowiem szerokie możliwości wyróżnienia linku do produktu w wynikach wyszukiwania. Dzięki danym strukturalnym wyszukiwarka o wiele lepiej może zrozumieć zawartość naszej strony, co ma swoje znaczenie w rankingu.

Prawidłowe wdrożenie tego elementu w witrynie umożliwi wyświetlenie podsumowania opinii w wynikach wyszukiwania.

Takie rozwiązanie pozwala na wyróżnienie linku do strony w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo bezpośrednio informując użytkownika o opiniach innych osób. Taka informacja nie tylko przyciąga uwagę, ale również zwiększa szanse zakupu na takiej stronie.

Kolejną zaletą wdrożenia danych strukturalnych to możliwość wyświetlania w wynikach wyszukiwania ceny produktu oraz jego stanu magazynowego. Taki element wyróżnia się wśród innych wyników wyszukiwania. Zaletą tego jest wyświetlanie informacji o cenie oraz dostępności produktu już na poziomie wyszukiwania.

Przyjazne adresy URL

Wiadomo już od dawna, że bardzo dużą rolę w rankingu odgrywają przyjazne adresy URL. Jest to element, który nie rzuca się w pierwszej kolejności w oczy jak tytuł czy opis. Jednak czytelny i zrozumiały adres URL bardziej zachęca do kliknięcia w niego.

Adresy URL, które składają się jedynie z liczb i znaków są przez użytkowników źle odbierane. Bardzo często są uznawane jako linki podejrzane, zawierające spam lub niepożądane treści. Dlatego zadbanie o wygląd adresu URL do strony produktowej oraz w obrębie całego sklepu jest bardzo ważne.

Nieprzyjazne są również bardzo długie i rozbudowane adresy URL. Dlatego warto w miarę możliwości takie adresy upraszczać. Ma to pozytywny wpływ pod względem użytkowników oraz wyszukiwarki.

Przycisk CTA

Zachęcenie użytkownika do działania i podjęcia ostatecznej decyzji jest bardzo ważne. Dlatego przycisk CTA (call to action), czyli wezwanie do działania powinien się wyróżniać. Takim przyciskiem na stronie produktowej jest przycisk zakupu produktu.

Jak możemy zobaczyć na karcie produktowej jednego z liderów zakupów online, przycisk „Dodaj do koszyka” wyróżnia się na całym tle. Warto również zauważyć, że tym samym nie razi mocno użytkownika, ale w przyjazny sposób dla oka się wyróżnia. Wielkość tego przycisku też nie jest bez znaczenia. Zbyt mały utrudni dodanie produktu do koszyka na urządzeniach mobilnych. Nie wolno zapominać, że Google głównie skupia się na użytkownikach mobilnych. Z drugiej strony większa część użytkowników to właśnie użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych.

Polecane produkty

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w karcie produktowej polecanych produktów lub produktów powiązanych. Takie rozwiązanie umożliwia klientom zdecydować się na dodatkowy zakup produktów. Weźmy taki przykład do rozważenia:

Klient poszukuje wiertarko wkrętarki akumulatorowej. Chcąc dokonać zakupu widzi polecane produkty: komplet wierteł, dodatkowe akumulatory oraz inne dodatkowe akcesoria.

Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że kupi któryś z polecanych produktów, ponieważ go potrzebuje, ale o nim zapomniał. Wyświetlanie polecanych produktów ma również duże znaczenie ze względu na pozycjonowanie. Taki element powiększa linkowanie wewnętrzne sklepu. Tworząc większą ilość „ścieżek” , które prowadzą do jednego produktu. To prowadzi do szybszej indeksacji wszystkich podstron w sklepie przez roboty indeksujące.

Nawigacja okruszkowa

Nawigacja okruszkowa nazywana inaczej breadcrumbs to bardzo często stosowany element w sklepach internetowych oraz dużych portalach. Bardzo często jest zlokalizowana w górnej części strony, tak by była dobrze widoczna dla użytkownika. Wskazuje ona miejsce w witrynie, gdzie obecnie znajduje się użytkownik. Pokazuje całą ścieżkę przejścia ze strony głównej do konkretnej podstrony.

Możemy wyróżnić trzy sposoby nawigacji okruszkowej:

  1. Oparte na hierarchii - pokazują one dokładną ścieżkę kroków jaka dzieli użytkownika od strony głównej. Bardzo często można spotkać taką nawigację na stronach blogów i sklepów.
  2. Oparte na atrybucie - bardzo często spotykane w sklepach internetowych, gdzie wykorzystywane jest filtrowanie.
  3. Oparte na historii - ścieżka jest generowana na podstawie historii kroków użytkownika.

Tak skonstruowana nawigacja okruszkowa pozwala w bardzo szybki i wygodny sposób cofnąć się do wybranej przez siebie lokalizacji.

Streszczenie

  • Według raportu Genius  „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że 73% internautów robi zakupy online.
  • Strona karty produktowej w sklepie internetowym to najważniejsza podstrona całego sklepu.
  • Odpowiednio wykonana optymalizacja pod względem SEO, daje możliwość poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • Nagłówek H1 dla użytkownika będzie to wyróżniająca się nazwa i będzie on mógł bardzo szybko zorientować się, czego dotyczy strona.
  • Optymalna długość dla title to ok. 70 znaków, a dla description to ok. 170 znaków.
  • Dobrą praktyką przed dokonaniem optymalizacji treści jest wykonanie analizy słów kluczowych.
  • Aby grafika produktu mogła spełnić swoje zadanie, należy ją odpowiednio zoptymalizować.
  • Roboty wyszukiwarki, potrafią „czytać” nazwy plików, tym samym widzą zawarte w nich frazy kluczowe.
  • Wielkość wykorzystanych grafik do prezentacji produktu ma ogromne znaczenie na czas ładowania strony.
  • Najgorszą praktyką dla SEO podczas tworzenia opisu jest kopiowanie treści.
  • Optymalizując znacznika ALT warto pamiętać, aby go opisać w prosty i konkretny sposób.
  • Wiadomo już od dawna, że bardzo dużą rolę w rankingu odgrywają przyjazne adresy URL.
  • Przycisk CTA (call to action), czyli wezwanie do działania powinien się wyróżniać.
  • Bardzo dobrym rozwiązaniem jest umieszczenie w karcie produktowej polecanych produktów lub produktów powiązanych. 
  • Wyświetlanie polecanych produktów ma również duże znaczenie ze względu na pozycjonowanie.
  • Nawigacja okruszkowa nazywana inaczej breadcrumbs to bardzo często stosowany element w sklepach internetowych oraz dużych portalach.

Podsumowanie

Optymalizację pod względem SEO karty produktowej powinna poprzedzić analiza słów kluczowych. Wiedza dotycząca liczby wyszukiwań konkretnych fraz, umożliwi rozplanowanie ich i osadzenie w obrębie całego sklepu.

Ma to ogromny wpływ na uzyskanie wysokich pozycji w rankingu oraz zwiększenie sprzedaży. Podczas optymalizacji już funkcjonującego sklepu należy wziąć pod uwagę pozycję na jakich sklep obecnie się wyświetla.

Jeśli strona pojawia się wysoko w wynikach na frazy z dużą liczbą wyszukiwań, należy optymalizacji poddać tylko elementy, które tego wymagają. Może to być tylko optymalizacja obrazka lub rozbudowa opisu. Obecnie szczególnie pod uwagę należy brać czas ładowania strony. Musimy pamiętać, że wielu użytkowników wykorzystuje urządzenia mobilne oraz prędkość Internetu do jakiej mają dostęp nie zawsze jest duża.

Piotr Krzyśko
AUTOR
SEO Specialist
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 4.0 na podstawie 7 ocen

Inne wpisy