Zoom na dane. Analityka dla serwisu społecznościowego z 19 mln użytkowników - Fotka.com

Klient

Portal, założony w 2001 roku, był jednym z pierwszych i największych polskich serwisów społecznościowych, a z czasem przekształcił się w platformę randkową. Witryna umożliwia poznawanie nowych osób, randkowanie online i nawiązywania nowych relacji.

Fotka.com

Klient

Portal, założony w 2001 roku, był jednym z pierwszych i największych polskich serwisów społecznościowych, a z czasem przekształcił się w platformę randkową. Witryna umożliwia poznawanie nowych osób, randkowanie online i nawiązywania nowych relacji.

Wyzwanie

Każde dobre zdjęcie zaczyna się od kadru. Każde wdrożenie analityki od zoomu na potrzeby i historię klienta. Kierując się takim mottem, przystąpiliśmy do prac polegających na wdrożeniu analityki dla serwisu Fotka.com.

Początkowo klient realizował prace analityczne we własnym zakresie. Dynamiczny wzrost serwisu zwrócił jednak jego uwagę na potrzebę weryfikacji poprawności dotychczasowych wdrożeń GA4 i implementację nowych rozwiązań, które pozwolą pozyskać większą ilość danych. Wiedząc, że budowa analitycznych kompetencji wewnątrz organizacji wymaga czasu, zdecydował się powierzyć to zadanie nam.

Rozwiązanie – połączenie analityki platformy web i aplikacji mobilnej

Fotka to społeczność ludzi, którzy chcą poznawać znajomych i dobrze się bawić. My wierzymy, że zabawa należy się każdemu – niezależnie od płci, wieku i rozdzielczości ekranu. Użytkownicy chcą korzystać z serwisu na swoich zasadach, niezależnie od tego, czy w ręku mają telefon z aplikacją, czy może siedzą przed większym ekranem komputera. Fotka chce zrozumieć użytkowników i uczynić serwis jeszcze lepszym.

To, co dla użytkowników jest zabawą, dla Ideo Force stało się wyzwaniem. Misja została przyjęta.

Celem nawiązanej współpracy było zbudowanie ekosystemu analitycznego, który respektując prawo użytkowników do korzystania z portalu na własnych zasadach (i dowolnych urządzeniach) będzie kompleksowo zbierał dane i na ich podstawie umożliwi wnioskowanie na temat produktu i biznesu.

Wyniki

 
  • 14 skonfigurowanych tagów w Google Tag Managerze.
  • 13 skonfigurowanych reguł.
  • 27 dedykowanych raportów.
  • Konfiguracja ekosystemu analitycznego dla Web, Android, iOS.
  • Pozyskanie wiedzy na temat ścieżki użytkowników oraz wykorzystania przez nich poszczególnych funkcjonalności.
  • Zwiększenie świadomości nt. skuteczności prowadzonych działań digital marketingowych.

Historia współpracy

Pierwsze spotkanie – warsztaty z klientem

Celem portalu jest stworzenie okazji do spotkania się dwójki ludzi. Nie mogliśmy więc zacząć inaczej niż od spotkania... z klientem.

Na pierwszym etapie pracy przeprowadziliśmy warsztaty, dzięki którym pozyskaliśmy wiedzę nt. aktualnej sytuacji, napotkanych problemów, ograniczeń, wymagań oraz wglądu w perspektywę zespołu.

Już na początku zauważyliśmy, że:

  • Aplikacja mobilna oraz platforma online posiadają skonfigurowaną analitykę w GA4, jednak jedynie w podstawowym zakresie. Brak skoordynowanych prac wdrożeniowych spowodował niepewność zespołu co do jej kompletności.
  • Klientowi zależało na wdrożeniu analityki, która dostarczy informacji o aktywności użytkowników na każdym etapie ścieżki, którą przebywają, korzystając z aplikacji.
  • Z perspektywy biznesowej kluczowy jest pomiar funkcjonalności, które są powiązane bezpośrednio z monetyzacją aplikacji.
  • Ważne jest pozyskanie danych, które będzie można zamienić na insighty prowadzące do wdrożenia rozwiązań zwiększających przychody.

Na podstawie tej wiedzy przygotowaliśmy plan pomiaru, ale co ważniejsze, upewniliśmy się, że wspólnie z klientem zgadzamy się co do oczekiwań i efektów płynących z wdrożenia analityki.

Trzy platformy (Web, Android, iOS) i jeden spójny system analityczny

Miejsce i czas nie może być przeszkodą, aby poznać kogoś interesującego. Stąd też serwis oferuje zarówno stronę internetową, jak i aplikację mobilną, dzięki którym zawsze można pozostać w kontakcie ze znajomymi.

Dwa środowiska funkcjonowania o zupełnie odmiennej specyfice były dla nas wyzwaniem. A każde wyzwanie do szansa na udowodnienie umiejętności. Przygotowaliśmy dwa odrębne plany pomiaru, które uwzględniały specyfikę user flow dla każdej z platform.

Zespół Fotki, dzięki wdrożeniu, pozyskuje m.in. informacje o:

  • liczbie rejestracji,
  • porzuceniach procesu rejestracji i momencie rezygnacji,
  • monetyzacji aplikacji,
  • stopniu wykorzystania poszczególnych funkcjonalności,
  • sposobie nawigacji po głównym menu nawigacyjnym.

Historia użytkownika zapisana w danych

Za każdą fotografią stoi historia modela. Za każdą daną analityczną kryje się opowieść o użytkowniku.

Przekonani o tym, że analityka to nie liczby, a punkty, z których budowana jest historia użytkownika postanowiliśmy pomóc klientowi ją zwizualizować. Utworzyliśmy dedykowane raporty w GA4, które pozwoliły lepiej ocenić efektywność działań digital, zrozumieć immersję użytkowników oraz ich retencję. Przygotowaliśmy raporty, które obrazują:

  • lejek procesu rejestracji,
  • efektywność procesu zakupowego,
  • popularność oraz wolumen przychodów poszczególnych okresów subskrypcyjnych,
  • analizę poziomu immersji użytkowników za pomocą zdarzeń zaangażowania,
  • wykorzystanie funkcjonalności gratyfikacji,
  • wykorzystanie kluczowych funkcjonalności aplikacji,
  • przepływ użytkowników od momentu podjęcia interakcji z aplikacją.

Wnioski

Ścisła współpraca z zespołem Fotka.com pozwoliła stworzyć ekosystem analityczny, który jak na serii fotografii opowiada o wizycie użytkownika i pomaga podejmować decyzje biznesowe. Fotka.com okazała się świetnym partnerem, z którym wspólnie mogliśmy budować sukces analityczny.

Współpraca utwierdziła nas w przekonaniu, że rozwój produktu nigdy nie może obyć się bez transparentnej i dobrze przemyślanej analityki. Do jej wdrożenia trzeba jednak dwojga – klienta, który jest gotowy dzielić się swoim doświadczeniem i agencji, która jest otwarta na perspektywę drugiej strony oraz posiada odpowiednią wiedzę. Wydajna analityka to bowiem wypadkowa celów, oczekiwań i potrzeb biznesu.

Skontaktuj się z nami
Odpowiadamy w 24 godziny
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak niepodanie danych oznaczonych jako niezbędne do świadczenia usług na Twoją rzecz uniemożliwi ich świadczenie. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.