Marketing automation

Marketing automation (automatyzacja marketingu) to działania prowadzone w celu maksymalnego usprawnienia procesów sprzedażowych. Stosując specjalistyczne oprogramowanie i narzędzia można szybko reagować na działania podejmowane przez klienta, dostosowując do nich przekaz marketingowy.

Spis treści:

  1. Marketing automation – co to jest?
  2. Systemy automatyzacji marketingu – funkcjonalności
  3. Systemy marketing automation – przykłady
  4. Marketing automation – zalety
  5. Kiedy warto zainwestować w automatyzację marketingu?
  6. Podsumowanie

Marketing automation – co to jest?

Marketing automation to dziedzina marketingu odpowiedzialna za automatyzację działań, które tradycyjnie były wykonywane przez marketerów ręcznie. Mowa m.in. o działaniach z zakresu e-mail marketingu, social mediów czy content marketingu. Dostępna technologia sprawia, że wiele procesów może być realizowanych bez udziału człowieka w sposób automatyczny bez utraty ich jakości. Do takich czynności niezbędne są specjalistyczne narzędzia, bazujące głównie na zebranych wcześniej danych deklaratywnych, transakcyjnych oraz behawioralnych użytkownika.  

Systemy automatyzacji marketingu – funkcjonalności

Dostępne na rynku systemy do automatyzacji posiadają wiele różnych funkcjonalności. Narzędzia różnią się od siebie oferowanymi rozwiązaniami, jednak większość z nich posiada kilka podstawowych cech, wspólnych dla większości.  

  • CRM – niemal wszystkie narzędzia posiadają moduł CRM, w którym gromadzone są dane marketingowo-sprzedażowe o kontaktach. Dzięki temu, że informacje są gromadzone w jednym miejscu, możliwe jest właściwe targetowanie działań marketingowych, w stosunku do danego segmentu.  
  • Monitorowanie zachowania kontaktów – funkcjonalność pozwala identyfikować zachowania zarówno kontaktów z bazy, jak i anonimowych użytkowników, którzy przeglądają stronę.  
  • Automatyzacja działań z obszaru marketingu i sprzedaży – istotną funkcją jest ta, umożliwiająca automatyzację działań, takich jak komunikacja, segmentacja kontaktów czy proces przygotowywania klienta do podjęcia decyzji zakupowej.
  • Analityka – umożliwia analizowanie wyników prowadzonych kampanii i wyciąganie wniosków, dotyczących ich skuteczności lub potrzeby optymalizacji.   

Systemy marketing automation – przykłady

Istnieje wiele systemów do automatyzacji marketingu. Do najpopularniejszych zalicza się m.in. Hubspot, Marketo, Mautic, SALESmanago czy edrone. To narzędzia, które nadają się do automatyzowania marketingu w różnych branżach – nie tylko w e-commerce. Tego typu systemy wspomagają także sprzedaż w biznesie usługowym, czego przykładem są np. biura podróży.  

Hubspot  

Hubspot to kompleksowa platforma do zarządzania relacjami z klientem, stworzona z myślą o różnego rodzaju organizacjach – niezależnie od wielkości, zasięgu czy branży. W jego centrum znajduje się CRM, z którego poziomu można zautomatyzować różne czynności i zadania. 

Platforma posiada funkcjonalności, pozwalające generować leady, pogłębiać relacje z użytkownikami i łatwiej zarządzać treścią. Umożliwia też automatyzowanie procesów biznesowych, w tym administrowanie danymi i zarządzanie zespołem.  

Marketo  
Marketo to narzędzie wspierające zarządzanie kampaniami marketingowymi. Jego funkcjonalności pozwalają planować, monitorować i optymalizować kampanie. Narzędzie wspiera także personalizację komunikacji z klientami oraz analizę efektywności działań. To dobre rozwiązanie dla firm, które chcą skutecznie zarządzać kampaniami i osiągać lepsze wyniki w obszarze marketingu. 

Mautic  

To system o otwartym kodzie, który użytkownicy mogą łatwo dostosowywać do swoich potrzeb. Jest on w pełni funkcjonalny już w standardowej wersji, oferując pakiet funkcji, przydatnych marketerom. Mautic można łatwo zintegrować z innymi aplikacjami, by ułatwić przepływ danych pomiędzy marketingiem i sprzedażą.  

SALESmanago  

System do automatyzacji marketingu, będący odpowiedzią na potrzeby początkujących i zaawansowanych sprzedawców. Produkt posiada m.in. szeroki wachlarz narzędzi do analizowania ruchu. System jest w stanie zidentyfikować osoby oraz firmy, które pojawiają się w witrynie i monitorować ich zachowanie. Na tej podstawie segmentuje aktualnych i potencjalnych klientów, realizując automatyczne akcje w kanałach marketingowych i sprzedażowych, które zostaną wybrane przez użytkownika.  

edrone  

System CRM i marketing automation, zaprojektowany specjalnie dla e-commerce. Edrone oferuje klientom m.in. ramki rekomendacji, gotowe scenariusze automatyzacji czy wyskakujące okienka i banery. Misją edrone jest dostarczanie klientom najnowocześniejszych technologii, takich jak np. Voice commerce, co poprawia konwersję mobilną i skraca ścieżkę, którą klient pokonuje, nim dojdzie do etapu sprzedaży.  

Marketing automation – zalety

Do najważniejszych zalet marketing automation należą: 

  • Zmniejszenie wydatków i oszczędność czasu – analizy wykazują, że zastosowanie automatyzacji w marketingu może przyczynić się do redukcji wydatków marketingowych o więcej niż 12%. 
  • Generowanie wyższej jakości leadów – automatyzacja marketingu skutkuje pozyskiwaniem bardziej wartościowych potencjalnych klientów. 
  • Rozwój i zwiększenie efektywności bazy danych – dzięki automatyzacji możliwe jest rozbudowanie bazy danych i zwiększenie jej jakości.  
  • Większa elastyczność kampanii marketingowych – automatyzacja zapewnia dostęp do szczegółowych danych o klientach, co umożliwia personalizację kampanii i zwiększa ich elastyczność. 
  • Optymalizacja procesów sprzedaży – narzędzia automatyzacji marketingu dostarczają działowi sprzedaży użytecznych informacji, na przykład powiadomienia o odwiedzinach na stronie z cennikiem, informacje o etapie, na którym znajduje się potencjalny klient w lejku sprzedaży, czy historię zainteresowania produktem lub usługą.
  • Możliwość przeprowadzania efektywnych testów A/B – automatyzacja umożliwia przeprowadzanie zaawansowanych testów A/B, co przekłada się na realną poprawę wyników marketingowych. 
Usprawnimy Twoje procesy sprzedażowe!
Zapytaj o ofertę

Kiedy warto zainwestować w automatyzację marketingu?

Jest kilka sytuacji, w których warto szczególnie zainteresować się automatyzacją marketingu. Oto niektóre z nich:  

  • Firma inwestuje w marketing, ale jej działania nie trafiają do grupy docelowej.  
  • Klienci nie kończą odwiedzin witryny zakupem produktów lub skorzystaniem z usług.  
  • Sporo zasobów poświęcanych jest na pracę, związaną z wykonywaniem powtarzających się i monotonnych zadań.  
  • Baza kontaktów w e-sklepie utrzymuje się na tym samym poziomie.  
  • Kampanie nie przynoszą efektów. 

Podsumowanie

Automatyzacja marketingu polega na optymalizacji procesów sprzedaży w handlu elektronicznym. W tym celu implementuje się zaawansowane oprogramowanie i narzędzia, pozwalające automatycznie dostosowywać komunikację marketingową do aktywności klientów. Większość procesów w obrębie e-biznesu może podlegać automatyzacji, zaczynając od generowania leadów, przez budowanie relacji z klientami, aż po finalizację transakcji. Synergia działań w zakresie automatyzacji marketingu pozwala zwiększyć liczbę użytkowników, a w dalszej perspektywie osiągnąć wzrost sprzedaży. 


Powiązane frazy