Marketing automation (automatyzacja marketingu) to działania prowadzone w celu maksymalnego usprawnienia procesów sprzedażowych. Stosując specjalistyczne oprogramowanie i narzędzia można szybko reagować na działania podejmowane przez klienta, dostosowując do nich przekaz marketingowy.
Spis treści:
- Marketing automation – co to jest?
- Systemy automatyzacji marketingu – funkcjonalności
- Systemy marketing automation – przykłady
- Marketing automation – zalety
- Kiedy warto zainwestować w automatyzację marketingu?
- Podsumowanie
Marketing automation – co to jest?
Marketing automation to dziedzina marketingu odpowiedzialna za automatyzację działań, które tradycyjnie były wykonywane przez marketerów ręcznie. Mowa m.in. o działaniach z zakresu e-mail marketingu, social mediów czy content marketingu. Dostępna technologia sprawia, że wiele procesów może być realizowanych bez udziału człowieka w sposób automatyczny bez utraty ich jakości. Do takich czynności niezbędne są specjalistyczne narzędzia, bazujące głównie na zebranych wcześniej danych deklaratywnych, transakcyjnych oraz behawioralnych użytkownika.
Systemy automatyzacji marketingu – funkcjonalności
Dostępne na rynku systemy do automatyzacji posiadają wiele różnych funkcjonalności. Narzędzia różnią się od siebie oferowanymi rozwiązaniami, jednak większość z nich posiada kilka podstawowych cech, wspólnych dla większości.
- CRM – niemal wszystkie narzędzia posiadają moduł CRM, w którym gromadzone są dane marketingowo-sprzedażowe o kontaktach. Dzięki temu, że informacje są gromadzone w jednym miejscu, możliwe jest właściwe targetowanie działań marketingowych, w stosunku do danego segmentu.
- Monitorowanie zachowania kontaktów – funkcjonalność pozwala identyfikować zachowania zarówno kontaktów z bazy, jak i anonimowych użytkowników, którzy przeglądają stronę.
- Automatyzacja działań z obszaru marketingu i sprzedaży – istotną funkcją jest ta, umożliwiająca automatyzację działań, takich jak komunikacja, segmentacja kontaktów czy proces przygotowywania klienta do podjęcia decyzji zakupowej.
- Analityka – umożliwia analizowanie wyników prowadzonych kampanii i wyciąganie wniosków, dotyczących ich skuteczności lub potrzeby optymalizacji.
Systemy marketing automation – przykłady
Istnieje wiele systemów do automatyzacji marketingu. Do najpopularniejszych zalicza się m.in. Hubspot, Marketo, Mautic, SALESmanago czy edrone. To narzędzia, które nadają się do automatyzowania marketingu w różnych branżach – nie tylko w e-commerce. Tego typu systemy wspomagają także sprzedaż w biznesie usługowym, czego przykładem są np. biura podróży.
Hubspot
Hubspot to kompleksowa platforma do zarządzania relacjami z klientem, stworzona z myślą o różnego rodzaju organizacjach – niezależnie od wielkości, zasięgu czy branży. W jego centrum znajduje się CRM, z którego poziomu można zautomatyzować różne czynności i zadania.
Platforma posiada funkcjonalności, pozwalające generować leady, pogłębiać relacje z użytkownikami i łatwiej zarządzać treścią. Umożliwia też automatyzowanie procesów biznesowych, w tym administrowanie danymi i zarządzanie zespołem.
Marketo
Marketo to narzędzie wspierające zarządzanie kampaniami marketingowymi. Jego funkcjonalności pozwalają planować, monitorować i optymalizować kampanie. Narzędzie wspiera także personalizację komunikacji z klientami oraz analizę efektywności działań. To dobre rozwiązanie dla firm, które chcą skutecznie zarządzać kampaniami i osiągać lepsze wyniki w obszarze marketingu.
Mautic
To system o otwartym kodzie, który użytkownicy mogą łatwo dostosowywać do swoich potrzeb. Jest on w pełni funkcjonalny już w standardowej wersji, oferując pakiet funkcji, przydatnych marketerom. Mautic można łatwo zintegrować z innymi aplikacjami, by ułatwić przepływ danych pomiędzy marketingiem i sprzedażą.
SALESmanago
System do automatyzacji marketingu, będący odpowiedzią na potrzeby początkujących i zaawansowanych sprzedawców. Produkt posiada m.in. szeroki wachlarz narzędzi do analizowania ruchu. System jest w stanie zidentyfikować osoby oraz firmy, które pojawiają się w witrynie i monitorować ich zachowanie. Na tej podstawie segmentuje aktualnych i potencjalnych klientów, realizując automatyczne akcje w kanałach marketingowych i sprzedażowych, które zostaną wybrane przez użytkownika.
edrone
System CRM i marketing automation, zaprojektowany specjalnie dla e-commerce. Edrone oferuje klientom m.in. ramki rekomendacji, gotowe scenariusze automatyzacji czy wyskakujące okienka i banery. Misją edrone jest dostarczanie klientom najnowocześniejszych technologii, takich jak np. Voice commerce, co poprawia konwersję mobilną i skraca ścieżkę, którą klient pokonuje, nim dojdzie do etapu sprzedaży.
Marketing automation – zalety
Do najważniejszych zalet marketing automation należą:
- Zmniejszenie wydatków i oszczędność czasu – analizy wykazują, że zastosowanie automatyzacji w marketingu może przyczynić się do redukcji wydatków marketingowych o więcej niż 12%.
- Generowanie wyższej jakości leadów – automatyzacja marketingu skutkuje pozyskiwaniem bardziej wartościowych potencjalnych klientów.
- Rozwój i zwiększenie efektywności bazy danych – dzięki automatyzacji możliwe jest rozbudowanie bazy danych i zwiększenie jej jakości.
- Większa elastyczność kampanii marketingowych – automatyzacja zapewnia dostęp do szczegółowych danych o klientach, co umożliwia personalizację kampanii i zwiększa ich elastyczność.
- Optymalizacja procesów sprzedaży – narzędzia automatyzacji marketingu dostarczają działowi sprzedaży użytecznych informacji, na przykład powiadomienia o odwiedzinach na stronie z cennikiem, informacje o etapie, na którym znajduje się potencjalny klient w lejku sprzedaży, czy historię zainteresowania produktem lub usługą.
- Możliwość przeprowadzania efektywnych testów A/B – automatyzacja umożliwia przeprowadzanie zaawansowanych testów A/B, co przekłada się na realną poprawę wyników marketingowych.
Kiedy warto zainwestować w automatyzację marketingu?
Jest kilka sytuacji, w których warto szczególnie zainteresować się automatyzacją marketingu. Oto niektóre z nich:
- Firma inwestuje w marketing, ale jej działania nie trafiają do grupy docelowej.
- Klienci nie kończą odwiedzin witryny zakupem produktów lub skorzystaniem z usług.
- Sporo zasobów poświęcanych jest na pracę, związaną z wykonywaniem powtarzających się i monotonnych zadań.
- Baza kontaktów w e-sklepie utrzymuje się na tym samym poziomie.
- Kampanie nie przynoszą efektów.
Podsumowanie
Automatyzacja marketingu polega na optymalizacji procesów sprzedaży w handlu elektronicznym. W tym celu implementuje się zaawansowane oprogramowanie i narzędzia, pozwalające automatycznie dostosowywać komunikację marketingową do aktywności klientów. Większość procesów w obrębie e-biznesu może podlegać automatyzacji, zaczynając od generowania leadów, przez budowanie relacji z klientami, aż po finalizację transakcji. Synergia działań w zakresie automatyzacji marketingu pozwala zwiększyć liczbę użytkowników, a w dalszej perspektywie osiągnąć wzrost sprzedaży.