Przyjazny adres URL

Przyjazne adresy URL to zoptymalizowane struktury adresów, które są łatwe do odczytania zarówno przez użytkowników, jak i przez wyszukiwarki. Zawierają istotne słowa kluczowe związane z treścią strony i pomagają poprawić widoczność i pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Przyjazny adres URL to krótki, czytelny i opisowy link, który odzwierciedla tematykę oraz zawartość danej strony internetowej. Składa się on z istotnych słów kluczowych związanych z treścią witryny. Tego rodzaju adresy URL są ukierunkowane na dostarczanie wartości użytkownikom, a jednocześnie ułatwiają wyszukiwarkom zrozumienie, o czym jest dana strona. Dla bota każdy adres URL jest inną podstroną, dlatego witryna powinna mieć ich tyle, ile rzeczywistych podstron. Przykładem przyjaznego adresu URL może być https://www.ideoforce.pl/akademia/kompendium/, a nieprzyjaznego: https://www.ideoforce.pl/article?id=123.

Spis treści:

  1. Znaczenie przyjaznych adresów URL dla SEO
  2. Elementy przyjaznych adresów URL
  3. Techniczne aspekty przyjaznych adresów URL
  4. Narzędzia i metody optymalizacji adresów URL
  5. Narzędzia analizujące linki wewnętrzne
  6. Przykłady optymalnych adresów URL
  7. Wpływ adresów URL na użytkowników i konwersje
  8. Podsumowanie

Znaczenie przyjaznych adresów URL dla SEO

Przyjazne adresy URL przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności oraz widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Poprzez staranne uwzględnienie trafnych słów kluczowych w strukturze adresu URL, strona internetowa może bardziej precyzyjnie oddać istotę zawartości, co w rezultacie przyciąga do niej osoby zainteresowane konkretnym tematem. Dzięki temu, adresy URL stają się istotnym narzędziem w procesie budowania ruchu na stronie oraz skutecznego komunikowania treści witryny.

Względem algorytmów wyszukiwarek, przyjazne adresy URL stanowią czytelny sygnał o treści danej podstrony. Są też wskazówką dla wyszukiwarek dotyczącą struktury strony – jej budowy. Po adresie URL między innymi wyszukiwarka może rozpoznać, gdzie w strukturze strony ulokowana jest dana podstrona w celu lepszego zrozumienia serwisu. Wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych w adresie URL podstrony pozwala wyszukiwarkom szybciej i precyzyjniej zrozumieć, jaka jest jej zawartość. To z kolei wpływa na lepszą widoczność. Algorytmy wyszukiwarek preferują adresy URL, które oddają treść strony w sposób klarowny i zrozumiały.

Przyjazne adresy URL mogą przyczyniać się do pozytywnych doświadczeń użytkowników, ponieważ ułatwiają nawigację po stronie internetowej. Dzięki klarownej strukturze linków, użytkownicy są w stanie szybko ocenić, czy zawartość danej strony odpowiada ich oczekiwaniom. W konsekwencji istnieje większa szansa na skuteczne przyciągnięcie właściwej grupy odbiorców oraz redukcję wskaźników odrzuceń.

W kontekście analizy witryny przez roboty wyszukiwarek, przyjazne adresy URL wpływają na skanowalność, a tym samym ułatwiają zrozumienie struktury i tematu strony.

Elementy przyjaznych adresów URL

W kontekście adresów URL można wyróżnić kilka elementów, z których się składają. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  • Zrozumiała struktura –  adresy URL powinny stanowić logiczną mapę witryny, odzwierciedlając jej hierarchię, kategorie oraz podstrony np. https://www.przykladowa-strona.pl/kategoria/podkategoria. Zamiast umieszczać trudne do odczytania identyfikatory numeryczne, powinno się tworzyć adresy URL oparte na zrozumiałych nazwach kategorii i podstron zwłaszcza w sklepach internetowych. Umieszczanie nazw konkretnych katalogów ma szczególne znaczenie dla analityki internetowej, ponieważ umożliwiają analizowanie wyników np. w Google Analytics.
  • Używanie odpowiednich słów kluczowych – dobrze dobrane słowa kluczowe w adresach URL wpływają pozytywnie przede wszystkim na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Mogą być także pomocne w procesie indeksacji, o ile alternatywą do nich są URLe, z którymi wyszukiwarka może mieć problem. Należy zachować umiar i unikać nadmiernego nagromadzenia słów kluczowych czy ich zbędnego powtarzania, ponieważ może to zostać odebrane jako spam i będzie źle wpływało na widoczność witryny w wyszukiwarkach. Przykładem adresu URL, w którym użyto odpowiednich słów kluczowych jest: https://www.przykladowa-strona.pl/uprawa-ekologicznych-pomidorow.
  • Długość i czytelność – krótkie, chwytliwe i zwięzłe adresy URL stanowią istotny element przyjaznych adresów URL. Są one nie tylko łatwiejsze do zapamiętania dla użytkowników, ale także bardziej czytelne zarówno dla ludzi, jak i dla robotów indeksujących. W tym miejscu warto wspomnieć o badaniu serwisu backlinko.com, w którym dowiedziono, że adresy URL z najwyższą pozycją w wyszukiwarce Google zawierały krótsze odnośniki. Przykładem takiego adresu URL może być https://www.przykladowa-strona.pl/explore/parisian-cafe-culture.

Techniczne aspekty przyjaznych adresów URL

Optymalizacja adresów URL obejmuje wiele technicznych aspektów, które mają wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Do najważniejszych można zaliczyć:

  • Unikanie zmiennych i parametrów – adresy URL powinny być pozbawione zmiennych i parametrów, które nie wpływają na treść strony. Skomplikowana struktura URL może wpłynąć negatywnie na czytelność oraz ocenę przez algorytmy wyszukiwarek. Przykładem złego adresu URL jest: https://www.przykladowa-strona.pl/index.php?page=article&id=123&category=5. W takich przypadkach zaleca się wybór „czystych” adresów URL, który może znacznie poprawić przejrzystość i zrozumiałość struktury adresów, tak jak w tym przypadku: https://www.przykladowa-strona.pl/blog/o-programowaniu-obiektowym.
  • Brak rozszerzeń typowych dla języków programowania na końcu adresu URL – takie działanie przyczynia się do poprawy czytelności, estetyki oraz ułatwia zapamiętywanie adresów URL przez użytkowników. We współczesnym projektowaniu witryn internetowych, zdecydowanie unika się pozostawienia rozszerzeń typowych dla języków programowania, takich jak .php czy .html na końcu adresu URL. Krótszy adres staje się nie tylko zabiegiem estetycznym, ale także jest ważnym krokiem w optymalizacji witryny.
  • Utrzymywanie spójności adresów URL – spójność adresów URL na całej stronie pozwala uniknąć problemów z duplikacją treści oraz poprawia czytelność witryny. Wszystkie adresu URL powinny być pisane w taki sam sposób. Należy zwrócić uwagę na trailing slash, czyli ukośnik („/”), który występuje na końcu niektórych adresów URL i ma znaczenie dla SEO. Jeśli podstrona witryny występuje pod 2 adresami URL i różnią się one obecnością końcowego ukośnika, protokołem (HTTPS, HTTP) czy zapisem nazwy witryny z „WWW” lub bez, to należy wybrać jedną z tych opcji i konsekwentnie się jej trzymać, ponieważ może dość do duplikacji wewnętrznej. W przypadku zmian struktury witryny lub modyfikacji nazw, konieczne jest skorzystanie z przekierowań 301, aby zapewnić spójność adresów URL i uniknąć błędnych lub martwych linków.
  • Unikanie wielkich liter i znaków specjalnych – w adresach URL warto unikać stosowania wielkich liter, znaków specjalnych, spacji czy podkreśleń. To wpływa na czytelność oraz ułatwia indeksowanie. Warto eliminować zbędne znaki specjalne (przecinki, średniki, spacje, cudzysłowy), numery identyfikacyjne, słowa przystankowe, emotikony, znaki diakrytyczne czy inne elementy, które nie przynoszą dodatkowej wartości. W celu oddzielenia słów od siebie w adresie URL, należy zastosować myślniki „-”, zamiast spacji, ponieważ automatycznie zostanie zamieniona na symbol „%20”. Nie powinno się używać podkreśleń „_” w adresach URL, zamiast tego można rozważyć użycie łączników, takich jak myślnik (-), aby ułatwić odnajdywanie fraz w adresie. Podkreślenia nie będą widoczne, gdy adres URL zostanie sformatowany w hiperłącze. Zaleca się pisanie adresów URL małymi literami oraz zamianę wszelkich innych znaków niż ASCII, na ich czytelne odpowiedniki np. „ü” na „u”. Użycie liczb, ciągu cyfr lub dat jest dość ryzykowane ze względu na późniejsze możliwe aktualizacje treści. Dlatego lepiej jest przygotować uniwersalny tytuł adresu URL, a liczbę umieścić w tagu <title>, w którym będzie można łatwo później dokonać zmian. Wyjątkiem mogą okazać się niektóre produkty zamieszczone w sklepie internetowym, do których są przypisane specjalne kody SKU lub numery ID, które są jedynym sposobem na opisanie produktów.
  • Bezsensowne słowa kluczowe w adresach URL – wprowadzanie pozbawionych sensu fraz kluczowych do adresu URL jest niekorzystną praktyką, która może prowadzić do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Algorytmy stosowane przez wyszukiwarki są w stanie wykryć próby manipulacji, dlatego istotne jest umiejętne i naturalne umiejscowienie słów kluczowych w adresach URL. Adresy URL powinny być czytelne i zrozumiałe dla użytkowników, równocześnie oddając istotę zawartości strony. Warto postawić na adresy URL opisowe, jak np. https://www.przykladowastrona.pl/email-marketing-co-to-jest-i-jak-dziala, zamiast stawiać na adresy pełne parametrów, tak jak w tym przypadku https://www.przykladowa-strona.pl/index.php?page=article987.

Narzędzia i metody optymalizacji adresów URL

Dostępne narzędzia do analizy adresów URL oferują niezastąpione wsparcie w identyfikacji potencjalnych problemów oraz w doskonaleniu strategii optymalizacji. Do przykładowych narzędzi, które służą do dogłębnego przeszukiwania struktury adresów URL oraz wykrywania ewentualnych błędów lub duplikacji zaliczyć można:

  • Screaming Frog – zapewnia szczegółową analizę struktury strony, identyfikując m.in. błędy 404, problemy z indeksacją oraz potencjalne niedoskonałości w adresach URL. Można je przeanalizować w zakładce „URL” lub „Internal” w panelu bocznym narzędzia. Możliwość sortowania oraz filtrowania według różnych kryteriów, takich jak status kodu, długość tytułu czy meta opisu, dodatkowo ułatwia przeglądanie zgromadzonych danych.
  • Ahrefs – umożliwia z kolei badanie jakości linków prowadzących do konkretnych adresów URL oraz ocenę ogólnej widoczności strony w wynikach wyszukiwania. W narzędziu „Structure Explorer” można poznać raport rozkładu adresów URL z podziałem na określone kategorie. Taka analiza adresów URL pozwala wprowadzić konkretne działania i strategie np. poprawę linkowania wewnętrznego, pozbycie się kanibalizacji słów kluczowych, wyeliminowanie orphan pages, sprawdzenie przekierowań czy duplikacji treści.
  • Google Search Console – to narzędzie oferowane przez samą wyszukiwarkę Google pod adresem https://search.google.com/search-console/welcome, które dostarcza informacji o skanowaniu, indeksacji strony, wyświetla ewentualne problemy z linkami lub bezpieczeństwem bezpośrednio z indeksu Google. Jedno kliknięcie wystarczy, aby odkryć najczęściej występujące problemy związane z adresami URL.

Narzędzia analizujące linki wewnętrzne

Usuwanie zbędnych parametrów, które nie wpływają na treści ani indeksację strony, pomaga zoptymalizować URL-e witryny. Nasycenie parametrami może wpłynąć negatywnie na czytelność adresów URL i powodować trudności w zrozumieniu struktury witryny. Choć istnieją narzędzia ułatwiające lokalizację wewnętrznych URL-i zawierających parametry to ich skuteczne usunięcie zazwyczaj wymaga interwencji programisty lub osoby odpowiedzialnej za publikację tego rodzaju linków na stronie.

Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które ułatwiają analizę procesu linkowania wewnętrznego na stronie. Wśród nich warto wymienić:

  • Sitebulb – po uruchomieniu analizy strony, należy zwrócić uwagę na witryny, które posiadają zbyt dużo oraz zbyt mało linków wewnętrznych lub mają tylko jeden odnośnik. Dane z zakładki „Links” oraz z wykresu „Incoming Internal Followed Links” można wyeksportować w celu przeprowadzenia audytu strony. Zakładka „Content Search” pozwala znaleźć słowa kluczowe, które należy wdrożyć, aby stworzyć odpowiednie linkowanie wewnętrzne na podstronach w serwisie. Po dodaniu kolejnych reguł, narzędzie Sitebulb może pomóc odnaleźć więcej słów kluczowych wartych implementacji. Dodatkowo dostarcza informacje na temat parametrów URL, co ułatwia identyfikację tych, które należy usunąć albo zmodyfikować.
  • Screaming Frog – narzędzie umożliwia skanowanie witryny i identyfikację problemów związanych z URL-ami, jednocześnie wskazuje, które powinny zostać zoptymalizowane. Podaje liczbę linków przychodzących oraz wychodzących, a przy tym wykrywa niedziałające odnośniki prowadzące do strony w tym z błędem 404. Narzędzie może wyszczególnić podstrony, które mają tylko jeden odnośnik, wiele linków lub w ogóle. Dodatkowo pozwala przeanalizować słowa kluczowe warte wdrożenia w linkowaniu wewnętrznym.
  • Google Search Console – GCS umożliwia tworzenie raportów w celu analizy linkowania wewnętrznego, aby zrozumieć, które podstrony są najczęściej odwiedzane przez użytkowników. Zakładka „Raport Linki” pozwala sprawdzić, które strony są najczęściej linkowane, których tekstów zakotwiczenia używa się najwięcej oraz jakie witryny mają największą liczbę linków zwrotnych.
Zoptymalizujemy Twoją stronę internetową! Podpowiemy, jak uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce!
Zapytaj o ofertę

Zbyt złożone adresy URL – a szczególnie takie, które zawierają kilka parametrów – mogą sprawiać problemy robotom ze względu na dużą liczbę adresów URL odsyłających do takich samych lub podobnych treści witryny. W związku z tym Googlebot może nadmiernie zmniejszać budżet indeksowania lub mieć problemy z indeksowaniem całej zawartości witryny.

Przykłady optymalnych adresów URL

Głównym założeniem większości witryn internetowych jest przekaz informacji lub sprzedaż, a w tym celu istotną rolę odgrywają przyjazne adresy URL. Niezależnie od typu zawartości witryny – czy jest to podstrona z produktami, kategorią produktów, artykułami, postami – poprawnie skonstruowane adresy URL mogą istotnie przyczynić się do poszerzenia zasięgu oraz efektywnego dotarcia do jak największej liczby potencjalnych odbiorców.

Poniżej przedstawiono przykłady dla niektórych typów adresów URL:

  • Przykład adresów URL dla kategorii i podstron – podstawowym krokiem w tworzeniu przyjaznych adresów URL jest odzwierciedlenie hierarchii witryny. Na przykład, jeśli strona internetowa dotyczy laptopów, to optymalnym adresem URL może być https://przykladowa-strona.pl/laptopy. W takim adresie widać hierarchię strony, w której docelową kategorią są „laptopy”. W budowaniu adresów URL należy stosować nazwy kategorii oraz odpowiednie słowa kluczowe, które będą pomocne zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek. Zaleca się również korzystanie z myślników w adresach URL, które oddzielają słowa, ułatwiając odczyt i zrozumienie.
  • Przykład adresów URL dla artykułów lub postów – w przypadku artykułów lub postów na blogu, istotne jest, aby adres URL był krótki, klarowny i odzwierciedlał treść zawartą w artykule. Dla przykładu, jeśli zamierza się opublikować artykuł o optymalizacji adresów URL, to rekomendowanym adresem byłby https://www.przykladowa-strona.pl/jak-optymalizowac-adresy-url, gdzie słowa kluczowe „jak optymalizować adresy URL” bezpośrednio odnoszą się do tematu artykułu. Dbanie o krótkie i zrozumiałe tytuły artykułów w adresach URL ułatwia użytkownikom zrozumienie, czego mogą się spodziewać po kliknięciu. Warto unikać zbędnych słów, spójników czy nieistotnych elementów, skupiając się na istotnych treściach.
  • Przykład adresów URL dla produktów lub stron produktowych – w kontekście stron produktowych w sklepie online, należy zawrzeć w adresie URL informacje o produkcie oraz ewentualne identyfikatory. Przykładem takiego adresu URL jest https://www.przykladowy-sklep.pl/laptop-hp-xyz-123, gdzie „laptop-hp-xyz-123” to nazwa konkretnego produktu, a słowem kluczowym jest „laptop” oraz „hp”. W projektowaniu adresów URL należy umieszczać istotne frazy kluczowe oraz unikać nadmiernego nagromadzenia informacji, aby miały optymalną długość i były czytelne.

Wpływ adresów URL na użytkowników i konwersje

Adresy URL, które są czytelne i zrozumiałe, mają istotny wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika (UX) podczas korzystania z witryny internetowej. Klarowne adresy URL, które odzwierciedlają strukturę i zawartość strony, przyczyniają się do pozytywnego odbioru przez odwiedzających. Gdy użytkownik napotyka w adresie URL informacje związane z tematem strony, staje się to dla niego sygnałem, że jest ona spójna i prawdopodobnie spełni jego oczekiwania. To z kolei może wzmocnić zaufanie do witryny jeszcze przed otwarciem strony. Przejrzyste adresy URL są łatwiejsze do zapamiętania, ułatwiając użytkownikom późniejsze nawigowanie po stronie oraz udostępnianie linków.

Aby tworzyć adresy URL, które sprzyjają konwersjom, istotne jest dostosowanie ich do intencji użytkownika. To znaczy, że powinny one zawierać słowa związane z tematem strony oraz być zwięzłe i klarowne. Długie i nieczytelne adresy URL mogą wprowadzać użytkowników w dezorientację i utrudniać im nawigację, co może prowadzić do zrezygnowania z dalszych działań na stronie. Dlatego też warto unikać zbędnych parametrów czy znaków specjalnych.

Utrzymywanie spójności przy zmianach struktury

Przenoszenie podstron czy zmiana kategorii mogą wpłynąć na wartość SEO i indeksację strony. Aby uniknąć utraty wartości SEO oraz zapewnić spójność adresów URL, niezbędne jest zastosowanie przemyślanej strategii. Jednym ze sposobów na radzenie sobie w takich sytuacjach są przekierowania 301, które kierują użytkowników i roboty indeksujące z oryginalnych adresów URL na nowe, zaktualizowane wersje. To umożliwia utrzymanie wartości linków i indeksacji oraz minimalizuje ryzyko problemów związanych z utratą pozycji w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Przyjazny adres URL to adres strony internetowej, który jest zarówno zrozumiały dla użytkowników, jak i wyszukiwarek. Taki adres powinien jednoznacznie wskazywać na zawartość strony, a jednocześnie odzwierciedlać hierarchię oraz być czytelny i przemyślany. Głównym celem przyjaznych adresów URL jest poprawa doświadczenia użytkownika oraz zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Równocześnie korzystanie z odpowiednich narzędzi (Screaming Frog, Ahrefs, Google Search Console) i dbanie o techniczne aspekty (unikanie zmiennych i parametrów, używanie odpowiednich rozszerzeń, utrzymywanie spójności adresów URL, unikanie wielkich liter czy znaków specjalnych oraz unikanie umieszczanie niepotrzebnych słów kluczowych) pozwoli utrzymać adresy URL w optymalnej kondycji, wspierając efektywną strategię SEO.


Powiązane frazy: