Dropshipping

Dropshipping to model prowadzenia sklepu internetowego, który zmniejsza koszty związane z e-biznesem. Kluczową zaletą jest brak konieczności inwestowania w zapasy produktów oraz eliminacja problemów związanych z logistyką. Właściciel e-sklepu funkcjonującego w tym modelu nie musi zajmować się m.in. sprawami związanymi z magazynowaniem towaru, gdyż jest on wysyłany bezpośrednio z hurtowni, współpracującej z określonymi producentami lub też z magazynu samego producenta.

Spis treści:

  1. Dropshipping – jak to działa?
  2. Sprzedawca, producent i hurtownik – strony dropshippingu
  3. Dropshipping – od kogo pozyskiwać towar?
  4. Zalety dropshippingu
  5. Wady dropshippingu
  6. Dropshipping – jakich błędów unikać?
  7. Kiedy warto zdecydować się na dropshipping?
  8. Podsumowanie

Dropshipping – jak to działa?

Model dropshippingowy opiera się na współpracy między sprzedawcą a dostawcą zewnętrznym, który zajmuje się realizacją zamówień w imieniu sprzedawcy. Dropshipping umożliwia więc handel produktami bez konieczności posiadania fizycznego magazynu czy infrastruktury logistycznej. W tym modelu właściciel e-sklepu prezentuje ofertę produktów, które są faktycznie przechowywane i dystrybuowane przez producenta lub dystrybutora. To rozwiązanie eliminuje potrzebę inwestycji w zapasy i zarządzanie logistyką. 

Proces dropshippingu składa się z kilku podstawowych kroków:

  • Selekcja asortymentu – właściciel sklepu wybiera produkty do oferty, korzystając z platform dropshippingowych lub bezpośredniej współpracy z dostawcami. 
  • Budowa sklepu online – na tym etapie dochodzi do wyboru platformy e-commerce, na której prezentowane będą określone produkty. Można skorzystać zarówno z gotowych rozwiązań jak np. PrestaShop lub stworzyć dedykowaną platformę z pomocą specjalistów. Sprawdź, jak wygląda zakładanie sklepu internetowego!  
  • Ekspozycja produktów – właściciel umieszcza w sklepie wybrane produkty, ustala ceny, opisuje je i promuje działalność, aby przyciągnąć klientów i zarządzać zamówieniami. 
  • Realizacja zamówień – klienci składają zamówienia przez sklep internetowy i dokonują płatności, które trafiają do sprzedawcy. Następnie zamówienie jest przekazywane do dostawcy, który realizuje wysyłkę. 
  • Logistyka i obsługa posprzedażowa – dostawca wysyła produkt bezpośrednio do klienta, podczas gdy sprzedawca zajmuje się jego obsługą, w tym rozwiązywaniem problemów i udzielaniem informacji o statusie zamówienia.  

Właściciele sklepów działających w tym modelu muszą skupiać się na zrozumieniu potrzeb rynku, selekcji produktów odpowiadających oczekiwaniom klientów i opracowaniu efektywnej strategii marketingowej. Komunikacja z klientem, w tym informowanie o etapach realizacji zamówienia, często spoczywa na barkach sprzedawcy, mimo że wysyłka odbywa się poza jego bezpośrednią kontrolą. Szczegóły współpracy z dostawcami zewnętrznymi są jednak uzależnione od indywidualnych ustaleń i umów handlowych. 

Sprzedawca, producent i hurtownik – strony dropshippingu

W dropshippingu mamy do czynienia z 3. głównymi uczestnikami procesu sprzedażysprzedawcą, producentem i dystrybutorem. Sprzedawcami mogą być zarówno indywidualni przedsiębiorcy, jak i firmy, które prowadzą działalność w sieci na większą skalę. To właśnie oni są stroną, oferującą końcowemu nabywcy produkty, które ten może nabyć, korzystając z przeznaczonej do tego platformy. To oni decydują o ofercie i cenach, przyjmując płatności i odpowiadając za aspekty prawne oraz podatkowe, które są związane ze sprzedażą. Mimo że sprzedawcy osobiście nie zajmują się logistyką, to ponoszą odpowiedzialność za te procesy.  

Producent odpowiada za wytwarzanie produktów, dbając o ich standard i jakość. Sprzedaje wyroby dystrybutorom (np. do hurtowni) lub bezpośrednio sprzedawcom, zazwyczaj nie prowadząc sprzedaży detalicznej. Dla początkujących e-commerce – zakup od producenta może być trudny, ponieważ z reguły mają oni określoną minimalną liczbę zamówień, która bywa wyzwaniem dla e-sklepów, stawiających pierwsze kroki na rynku.  

Kolejną ze stron jest dystrybutor, łączący sprzedawców i producentów. Ten zarządza magazynowaniem i logistyką wysyłki towarów do klienta końcowego.  To właśnie te 3 wymienione wyżej strony, czyli sprzedawca, producent i dystrybutor tworzą podstawę modelu dropshippingowego.

Dropshipping – od kogo pozyskiwać towar?

Wykorzystanie różnorodnych dostawców w ramach modelu dropshippingowego daje sprzedawcom możliwość zaproponowania bogatego asortymentu produktów pochodzących od licznych producentów, eliminując przy tym ryzyko związane ze zbędnym tworzeniem zapasów produktów, które mogą nie znaleźć uznania w oczach konsumentów.  

Opcją może być współpraca z jednym dystrybutorem, który czerpie zasoby od wielu producentów lub angażowanie się w relacje z różnymi dostawcami. Kluczowa jest jednak pewność, że dostawcy będą niezawodni, a ich produkty będą spełniać oczekiwania odbiorców.  

Korzystanie z oferty wielu dostawców niesie za sobą szereg korzyści. Oto niektóre:  

  • Umożliwia oferowanie klientom większego wyboru produktów. 
  • Poszerza sieć kontaktów i pozwala na budowanie nowych, wartościowych relacji w środowisku biznesowym. 
  • Może stworzyć solidne podstawy do rozwoju firmy i zwiększenia jej konkurencyjności na rynku. 

Zalety dropshippingu

  • Minimalne koszty wstępne – dropshipping eliminuję potrzebę przechowywania własnych zapasów, co oznacza brak konieczności inwestowania środków w zakup towarów czy wynajem przestrzeni magazynowej. 
  • Elastyczność – model ten umożliwia prowadzenie działalności z każdego miejsca z dostępem do Internetu, zapewniając elastyczność w wyborze miejsca pracy.  
  • Zróżnicowanie oferty produktowej – brak konieczności utrzymywania zapasów pozwala na swobodne rozszerzanie oferty sklepu o nowe produkty, bez ryzyka związanego z inwestycją w niesprzedane towary. 
  • Łatwość skalowania działalności – dropshipping pozwala na szybki rozwój biznesu bez zmartwień o rozbudowę fizycznej infrastruktury, umożliwiając dostosowywanie działalności do rosnącego zapotrzebowania ze strony konsumentów.  

Wady dropshippingu

  • Ograniczony wpływ na jakość produktów – w modelu dropshippingowym zdolność sprzedawcy do nadzorowania procesu realizacji zamówień jest ograniczona, ponieważ polega na zewnętrznych dostawcach. To może narazić firmę na ryzyko niezadowolenia klientów, jeśli jakość usług dostawcy odbiega od oczekiwań. 
  • Wysoka konkurencja na rynku – dropshipping to powszechnie stosowana strategia, co sprawia, że znalezienie rentownej niszy i wyróżnienie się na tle innych może być wyzwaniem. 
  • Niższa marża – firmy wykorzystujące dropshipping z reguły bazują na niższych marżach niż tradycyjne e-commerce. Tymczasem walczenie z konkurencją z pomocą niższych cen, w perspektywie długofalowej nie jest skuteczne.
Zwiększymy sprzedaż w Twoim sklepie internetowym!
Zapytaj o ofertę

Dropshipping – jakich błędów unikać?

Niedostateczna wiedza na temat kluczowych aspektów funkcjonowania działalności  

Wiele osób odnosi wrażenie, że dropshipping jest prostą i łatwą drogą do sukcesu w e-handlu, dostępną dla każdego bez potrzeby żadnego przygotowania. To jednak błąd, który może doprowadzić do szeregu niepowodzeń.  

Trzeba więc skupić się choćby na aspektach, takich jak podstawy zarządzania, aspekty podatkowe, ubezpieczenia czy dokumentowanie sprzedaży. Istotną kwestią jest także prowadzenie skutecznych działań marketingowych. Bez nich biznes nie przyciągnie klientów.  

Zapewnienie stronie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO), prowadzenie płatnych kampanii reklamowych czy działań w social mediach – to tylko niektóre z kwestii, o które warto zadbać już na samym początku. Do bardzo istotnych aspektów należy również User Experience, czyli optymalizacja strony pod kątem użyteczności. Bo nawet najlepiej skonfigurowana kampania nie przyniesie efektów, w postaci wzrostu konwersji, jeśli strona będzie utrudniać użytkownikom realizację zamierzonych celów.  

Zbyt duża marża 

Ustawianie nadmiernie wysokich marż jest powszechnym błędem wśród nowych przedsiębiorców, co może skutkować brakiem sprzedaży. Aby przyciągnąć klientów, konieczne jest utrzymanie konkurencyjnych cen na początku działalności, co pozwoli zdobyć zaufanie klientów i pozytywne opinie, które są fundamentem każdego sukcesu w handlu internetowym. 

Niewłaściwy wybór dostawcy 

Wybór niewłaściwej hurtowni może znacznie obniżyć jakość oferowanej sprzedaży lub nawet zniszczyć marzenia o sukcesie. Ważne jest dokładne zbadanie dostępnych opcji i wybranie zaufanego partnera biznesowego. Należy uważać m.in. na hurtownie, które sprzedają swoje produkty detalicznie po obniżonych cenach.   

Kiedy warto zdecydować się na dropshipping?

Dropshipping to jeden ze sposobów prowadzenia handlu elektronicznego, który może sprawdzić się zwłaszcza w przypadku początkujących przedsiębiorstw, niedysponujących zbyt dużymi zasobami środków finansowych. Ten model zmniejsza ryzyko, związane z założeniem firmy, gdyż po stronie e-sklepu są głównie kwestie dotyczące obsługi klienta czy prowadzenia działań marketingowych, ale nie ma obowiązków, związanych np. z logistyką.  

Model ten może sprawdzić się więc m.in. w przypadku małych e-sklepów, w których poziom sprzedaży utrzymuje się na niewielkim poziomie lub organizacji, chcących sprzedawać np. za pośrednictwem platform aukcyjnych.  

Podsumowanie

Dropshipping otwiera przed przedsiębiorcami drzwi do świata e-commerce z obietnicą niskiego ryzyka i elastyczności. Sukces w tym modelu wymaga jednak nie tylko wyboru odpowiedniej platformy i narzędzi, ale także zbudowania skutecznej strategii marketingowej i utrzymania solidnych relacji z dostawcami. Adaptacja do zmieniających się trendów i zaangażowanie w rozwój marki, są kluczami do budowania rentownego biznesu dropshippingowego. 


Powiązane frazy