Marketplace

Marketplace to internetowa platforma handlowa, działająca podobnie do tradycyjnego e-commerce. Różni się jednak tym, że kupujący mają w niej dostęp do produktów i usług wielu producentów w jednym miejscu. Istnieją zarówno ogólne marketplace, jak i te dedykowane określonym branżom. Każdy z nich to także inne warunki, dotyczące korzystania z platformy.

Spis treści:

  1. Marketplace – co to jest?
  2. Przykłady marketplace w Polsce
  3. Marketplace – czy warto tam sprzedawać?
  4. Marketplace a tradycyjny e-commerce – różnice
  5. Marketplace – najlepsze praktyki dla sprzedawców
  6. Podsumowanie

Marketplace – co to jest?

Marketplace inaczej nazywane są elektronicznymi platformami sprzedażowymi. Można porównać je do internetowego placu targowego, łączącego sprzedawców i kupujących. Platformy te działają podobnie do tradycyjnego e-commerce, lecz wyróżniają się możliwością przeglądania ofert wielu producentów lub dystrybutorów w jednym miejscu. Umożliwiają zawieranie umów sprzedaży lub świadczenia usług online, będąc też miejscem finalizacji umowy. Zamówienia dokonywane i opłacane przez użytkowników są następnie przekazywane do sprzedawców, którzy zajmują się ich wysyłką.  

Jak marketplace działa w praktyce? Sprzedawca, dystrybutor lub producent zakłada konto na platformie i umieszcza na niej swoje produkty lub usługi. Marketplace zajmuje się zarządzaniem transakcjami, pobierając w zamian określone opłaty. W ten sposób – marki zyskują dostęp do szerokiej rzeszy odbiorców i mogą zwiększać świadomość o swojej ofercie, jak i sprzedaż, a kupujący mogą wygodnie przeglądać oferty w obrębie jednej platformy. 

Przykłady marketplace w Polsce

Allegro  

Allegro to obecnie czołowy marketplace w Polsce, będący także ważnym ogniwem na arenie europejskiej. Istnieje od 1999 roku, ale dopiero od 2007 roku przedsiębiorcy mogą otwierać swoje sklepy internetowe na tej platformie, co znacząco wpłynęło na kształtowanie rynku e-commerce w Polsce i przyczyniło się do sukcesu Allegro.  

Aktualnie na platformie można znaleźć praktycznie wszystkie rodzaje produktów. Dla wielu Polaków jest to pierwszy wybór, podczas zakupów online, co przyciąga przedsiębiorców, prowadzących swoje własne sklepy. 

Jak reklamować się na Allegro? Sprawdź!  

Empik  

Zanim Empik zaistniał w Internecie, marka była już rozpoznawalna jako sieć sklepów stacjonarnych. Empik.com został uruchomiony w 1998 roku. Obecnie oferta firmy jest zróżnicowana, choć początkowo koncentrowała się głównie na książkach, muzyce i grach elektronicznych. W 2017 roku gama produktów została jednak rozszerzona a firma zdecydowała się uruchomić marketplace.

Amazon  

Amazon to niewątpliwie największy marketplace na świecie, chociaż duża część jego zysków pochodzi z USA. Firma działa globalnie, w tym na 5. europejskich rynkach: Holandii, Hiszpanii, Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii.  

Głównym obszarem działalności tej platformy jest dystrybucja i sprzedaż produktów online. Zalicza się do nich m.in. książki, elektronikę, odzież, kosmetyki czy wiele innych. Od początku swojej działalności Amazon stara się wprowadzać nowe technologie, takie jak np. inteligentny głośnik Alexa.  

OLX  

To jedna z bardziej rozpoznawalnych platform ogłoszeniowych w Polsce. Umożliwia publikowanie ogłoszeń o sprzedaży różnych produktów i usług, zarówno nowych, jak i używanych. Przyciąga miliony użytkowników, co świadczy o jej popularności.  

To tylko niektóre z popularnych marketplace’ów, które można zaliczyć do rynku horyzontalnego, czyli takiego, na którym sprzedawane są wszystkie rodzaje produktów. Wyróżnia się jednak także rynek wertykalny, koncentrujący się wyłącznie na określonych rodzajach dóbr. 

Do wertykalnych marketplace’ów zalicza się m.in. Black Red White. Platforma zrzesza producentów, dystrybutorów i sprzedawców internetowych, działających w branży mebli do domu i ogrodu, akcesoriów i dodatków, domowego sprzętu AGD/RTV oraz innych produktów z kategorii Home & Garden.  

Kolejnym przykładem może być Morele.net.  

To platforma kojarzona głównie ze sprzedażą produktów, związanych z branżą elektroniczną. Rozbudowana sieć jej partnerów biznesowych sprawia, że klienci mają dostęp do całej bazy ofert o krótkim czasie dostawy i dużej dostępności. By sprzedawać na platformie, wystarczy się zarejestrować i zintegrować z nią ofertę marki.  

Przykładem z branży fashion i beauty jest natomiast Zalando. Marketplace prowadzi sprzedaż na rynku międzynarodowym i stawia na współpracę, wyłącznie ze sprawdzonymi sprzedawcami. Warunkiem sprzedawania na platformie jest np. akceptowanie 100-dniowego terminu zwrotów. Zalando zapewnia profesjonalną obsługę klienta i procesu płatności.  

Wymieniając wertykalne marketplace’y, warto wspomnieć również o Etsy.com. To wyspecjalizowana platforma, oferująca produkty rzemieślnicze. Biżuteria czy wykonane własnoręcznie dekoracje to tylko przykłady towarów, które można znaleźć na Etsy.  

Marketplace – czy warto tam sprzedawać?

Oto główne korzyści wynikające ze sprzedaży na marketplace: 

  • Zwiększony zasięg – poprzez marketplace można dotrzeć do szerokiej i różnorodnej grupy klientów, którzy codziennie przeglądają te platformy w poszukiwaniu różnych produktów. 
  • Ułatwiona logistyka i obsługa – wiele platform oferuje wsparcie w zakresie logistyki i obsługi klienta, co znacznie ułatwia zarządzanie sprzedażą. 
  • Zaufanie konsumentów – klienci często ufają renomowanym marketplace, co przekłada się na większą skłonność do zakupów na tych platformach. 
  • Elastyczność i skalowalność – marketplace daje możliwość elastycznego zarządzania ofertą i łatwego skalowania działalności, dostosowując się do zmieniających się potrzeb rynku. 
  • Wgląd w dane i trendy rynkowe – platformy często zapewniają dostęp do cennych danych rynkowych, co pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klientów i odpowiednio dostosować strategię sprzedaży. 
Stworzymy skuteczną strategię reklamową dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

Marketplace a tradycyjny e-commerce – różnice

Aspekty techniczne i koszty  

Posiadanie własnego sklepu internetowego wymaga budowy systemu od zera. Jeśli nie dysponuje się odpowiednimi umiejętnościami, konieczne może być zatrudnienie specjalistów.  

Jak wygląda zakładanie sklepu internetowego? Sprawdź.  

Oprócz samej budowy należy zadbać także o utrzymanie sklepu, w tym opłaty za metody płatności, dostawy, serwer i domenę. W przypadku korzystania z marketplace wiele z tych problemów jest rozwiązywanych przez platformę.  

Marki mogą szybko rozpocząć tam sprzedaż, nie martwiąc się o projektowanie strony czy wysokie koszty, związane z rozpoczęciem działalności. Tutaj warto jednak zaznaczyć, że część marketplace’ów wymaga posiadania własnego e-sklepu (np. Zalando).  

Konkurencyjność  

Marketplace może oferować niższe koszty operacyjne, ale konkurencja jest tam mocniejsza. W sytuacji, gdy wielu sprzedawców oferuje podobne produkty, trudniej jest przyciągnąć uwagę klientów, co często prowadzi do konieczności obniżania cen. 

Własny sklep internetowy pozwala na większą kontrolę nad prezentacją produktu i utrzymanie zainteresowania klienta – cena nie jest jednym elementem, którym można konkurować z innymi sprzedawcami.  

Branding i budowanie reputacji  

Dla firm, którym zależy na wzmocnieniu własnej marki i produktów, optymalnym rozwiązaniem jest założenie sklepu internetowego, co w perspektywie długofalowej opłaca się bardziej, niż opieranie sprzedaży wyłącznie na marketplace’ach. E-commerce pozwala budować długoterminowe relacje z klientami i efektywnie kreować reputację marki. 

Na marketplace, wyróżnienie się spośród konkurentów może być trudne, ale dla nowych graczy i tak jest to korzystnym rozwiązaniem, ze względu na zaufanie, którym cieszy się sama platforma. Dzięki temu nowe firmy mogą skorzystać z renomy znanych serwisów,  przyciągając klientów, którzy jeszcze nie znają ich marki. 

Marketplace – najlepsze praktyki dla sprzedawców

Oto kilka wskazówek, w jaki sposób skalować sprzedaż na marketplace: 

  • Regularne badanie trendów rynkowych i preferencji konsumentów pozwala lepiej dostosować do nich swoją ofertę. Istotne jest także prowadzenie odpowiedniej komunikacji marketingowej, która będzie odpowiadać na te potrzeby.  
  • Trzeba stale analizować ceny u konkurencji i dopasowywać własne do zmieniających się preferencji i potrzeb klientów. Można korzystać z zaawansowanych narzędzi do ustalania cen, które maksymalizują rentowność, przy jednoczesnym zachowaniu konkurencyjności.  
  • Należy utrzymywać optymalny poziom zapasów, aby zapewnić dostępność produktów i minimalizować koszty przechowywania. W tym miejscu warto wspomnieć również o szybkiej i skutecznej logistyce. Dostawa produktów na czas jest kluczowa z perspektywy zapewnienia klientom pozytywnych doświadczeń, związanych z marką.  
  • Jeśli dana platforma oferuje taką opcję, warto skorzystać z funkcjonującego w jej obrębie ekosystemu reklamowego. Jest to możliwe np. na Allegro.  

Podsumowanie

Marketplace stanowi kluczowy element współczesnego e-handlu. Platformy te oferują wiele możliwości zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Niezależnie od tego czy mowa o segmencie B2B czy B2C, istotne jest zrozumienie mechanizmów działania marketplace’ów, maksymalne wykorzystywanie potencjału dostępnych narzędzi i adaptacja do ciągle zmieniającego się rynku. 

Niewątpliwie sprzedaż, poprzez platformy tego typu, jest rozwiązaniem, które może być wykorzystywane zarówno przez małych, jak i dużych przedsiębiorców, wspomagając rozwój ich działalności.  


Powiązane frazy