Core Web Vitals

Core Web Vitals (CWV) to wskaźniki określające jakość strony internetowej, które oceniają szybkość ładowania, interaktywność oraz stabilność wizualną. Do Core Web Vitals należą: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay), CLS (Cumulative Layout Shift), FCP (First Contentful Paint), INP (Interaction to Next Paint) oraz TTFB (Time to First Byte). Te wskaźniki są używane przez Google do oceny jakości doświadczeń użytkowników podczas przeglądania stron. Mają one wpływ na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Spis treści:

  1. Co to są Core Web Vitals i dlaczego są ważne?
  2. Wskaźniki Core Web Vitals
  3. Jak poprawić Core Web Vitals na stronie internetowej?
  4. Co to jest LCP (Largest Contentful Paint)?
  5. Dlaczego FID (First Input Delay) jest kluczowym aspektem Core Web Vitals?
  6. Dlaczego CLS (Cumulative Layout Shift) ma znaczenie dla Core Web Vitals?
  7. Jak Core Web Vitals wpłynęły na algorytmy wyszukiwania Google?
  8. Narzędzia do analizy Core Web Vitals
  9. Podsumowanie

Co to są Core Web Vitals i dlaczego są ważne?

Wskaźniki Core Web Vitals są ważne dla użytkowników stron internetowych, ponieważ wpływają na jakość wrażeń, jakie mogą otrzymać w trakcie przeglądania witryny. Szybkość, interaktywność czy estetyka wizualna – to są kluczowe czynniki, które mają wpływ na zachowanie użytkowników, odwiedzających platformę.

Strony, które ładują się wolno, mają problemy z poprawnym wyświetlaniem treści. Tymczasem elementy, które przesuwają się w nieprawidłowy sposób, mogą prowadzić do frustracji użytkowników i negatywnie wpłynąć na ich wrażenia związane ze stroną. Dodatkowo oddziałują na rezultaty wyszukiwania w wyszukiwarce Google.

Core Web Vitals są ważne, ponieważ mają bezpośredni wpływ na doświadczenie użytkownika. Strony o lepszych wynikach Core Web Vitals są bardziej responsywne, szybko się ładują i zapewniają płynniejsze interakcje. Pozytywne doświadczenie użytkownika przekłada się na zwiększoną retencję, większą angażowanie się użytkowników i lepsze wyniki w wyszukiwarkach.

Wskaźniki Core Web Vitals

Istnieją następujące wskaźniki Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP) – jest to czas ładowania się największego bloku treści znajdujących się na stronie.
  • First Input Delay (FID) – to opóźnione reakcje strony na pierwsze interakcje użytkowników.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – zmiana układu layoutu w trakcie ładowania.
  • First Contentful Paint (FCP) – oznacza czas, który upływa od momentu rozpoczęcia ładowania strony do momentu, gdy użytkownik po raz pierwszy widzi treść na ekranie.
  • Interaction to Next Paint (INP) – wskazuje czas, jaki upływa od momentu, gdy użytkownik rozpoczyna interakcję ze stroną (np. kliknięcie, przewinięcie) do momentu, gdy następuje kolejne malowanie (paint) na ekranie.
  • Time to First Byte (TTFB) – określa czas, jaki upływa od momentu, gdy przeglądarka internetowa wysyła żądanie do serwera, aż do momentu otrzymania pierwszego bajtu odpowiedzi.

Jak poprawić Core Web Vitals na stronie internetowej?

Poprawa wskaźników Core Web Vitals wymaga wprowadzenia pewnych zmian w kodzie strony lub serwerze. Dlatego warto poprawić następujące punkty:

  • Optymalizacja hostingu i serwera – jeśli wskaźniki CWV są niskie, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić jakość hostingu i serwera, na którym jest umieszczona witryna. Warto wybrać takie miejsce, aby zminimalizować czas odpowiedzi serwera i ładowania się strony. W tym celu warto skorzystać z narzędzi od Google, jakim jest np. PageSpeed Insights, aby sprawdzić, czy serwer spełnia standardy wskaźników Core Web Vitals.
  • Używanie pamięci cache – dla zmniejszenia czasu ładowania się witryny, warto skorzystać z cachowania i kompresji. W tym celu można posłużyć się modułem gzip na serwerze, aby skompresować pliki przed przesłaniem ich do przeglądarki. 
  • Kompresja zdjęć i plików – przed umieszczeniem zdjęć i plików na serwerze, należy najpierw je skompresować, czyli zmniejszyć ich rozmiar bez utraty jakości. Można to zrobić poprzez dostosowanie rozmiaru obrazu do rzeczywistych rozmiarów w kodzie HTML lub użycie formatu WebP czy AVIF. Warto również skompresować pliki tekstowe zwłaszcza te, które zawierają CSS I JavaScript.
  • Optymalizacja kodu HTML, CSS, JavaScript – strona internetowa powinna korzystać z niezbędnego kodu CSS lub JavaScript. Dlatego należy usunąć zbędne linijki kodu, stylowanie i skrypty.
  • Odpowiednie rozmiary grafik – czas renderowania wpływa na szybkość ładowania się witryny. Pliki graficzne należy przesłać na serwer w odpowiedniej rozdzielczości, np. awatar powinien mieć rozmiar np. 200 x 200 px zamiast 2000 x 2000 px. Należy wystrzegać się dodawania dużych formatów zdjęć w miejscach, gdzie nie jest to potrzebne.
  • Zewnętrzne platformy – duże pliki wideo zajmują sporo miejsca i mogą wpłynąć na szybkość ładowania się strony. W tym celu warto skorzystać z zewnętrznych platform do wczytywania elementów np. YouTube lub Vimeo. Serwer nie musi przesyłać wielu megabajtów danych.
  • Aktualizowanie wtyczek i skryptów – wszystkie narzędzia, z których korzysta strona, powinny być aktualne i zoptymalizowane. Należy korzystać z tych, których faktycznie się potrzebuje, aby ich wdrożenie nie wpłynęło na szybkość ładowania się strony.
  • Optymalizacja wtyczek społecznościowych – strona internetowa nie powinna być wyposażona w dużą ilość wtyczek społecznościowych i przycisków, ponieważ mogą opóźnić ładowanie się strony.
  • Przewijanie bezpośrednie – jeśli strona jest rozbudowana, można skorzystać z przewijania bezpośredniego (ang. scroll-to), aby natychmiast przenieść się do konkretnej sekcji.

Co to jest LCP (Largest Contentful Paint)?

Largest Contentful Paint (LCP) to wskaźnik, który mierzy czas ładowania się największego elementu na stronie internetowej. Może to być np. obraz, wideo, tekst lub plik. Metryka LCP jest ważna dla Core Web Vitals, ponieważ szybkość ładowania się witryny wpływa na pozytywne doświadczenia użytkowników.

Google chce zapewnić internautom komfort przeglądania witryn. W związku z tym np. im wyższe wskaźniki LCP tym strona szybciej wyświetli największy element użytkownikowi, co przekłada się na dłuższy czas pobytu użytkownika na stronie. Na poprawę wyników LCP wpływa wielkość i format plików multimedialnych, cachowanie czy korzystanie z zewnętrznych platform, na których można umieścić pliki wideo.

Dlaczego FID (First Input Delay) jest kluczowym aspektem Core Web Vitals?

First Input Delay jest wskaźnikiem wpływającym na Core Web Vitals. Głównym celem tego wskaźnika jest pomiar czasu, jaki upływa od momentu interakcji użytkownika do odpowiedzi przeglądarki. Oddziaływanie obejmują kliknięcia linki lub przyciski nawigacyjne w menu głównym. Działanie to wymaga natychmiastowej reakcji witryny w celu zapewnienia jak najkrótszego czasu odpowiedzi na zadane zapytanie.

Dzięki wskaźnikowi FID można zdefiniować, które czynniki wpływają na jakość wrażeń, a tym samym wprowadzić ulepszenia. FID wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Witryny z lepszymi wynikami First Input Delay mają większe szanse na zajęcie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dlaczego CLS (Cumulative Layout Shift) ma znaczenie dla Core Web Vitals?

Cumulative Layout Shift mierzy częstotliwość przesunięć elementów umieszczonych na stronie. To może doprowadzić do przeskoków wizualnych oraz frustracji użytkownika. Wysoki współczynnik CLS przyczynia się do otrzymania niskiej oceny związanej z użytecznością witryny. A to z kolei wpływa na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki.

Aby zmniejszyć współczynnik CLS, należy zadbać o zdefiniowanie rozmiarów elementów takich jak grafiki czy pola tekstowe. Wysokość i szerokość plików graficznych lub tekstowych musi być odpowiednio dopasowana do ich przeznaczenia. Jeśli nie jest określona wysokość ani szerokość, elementy, które są ładowane później, mogą przesuwać wcześniej załadowaną zawartość strony.

Zadbamy o jakość Twojej strony internetowej!
Zapytaj o ofertę

Pliki multimedialne umieszczone na stronie, jak również placeholdery dla banerów reklamowych, muszą mieć również określone rozmiary, w szczególności wysokość. Należy unikać wstawiania dynamicznych treści, które zostały stworzone np. w JavaScript lub AJAX. Jeśli nie da się tego obejść, to należy zadbać o to, aby treści te nie powodowały przesunięć.

Jak Core Web Vitals wpłynęły na algorytmy wyszukiwania Google?

Core Web Vitals wpływają na algorytmy Google. Strony, które zapewniają dobre wrażenia użytkowników oraz mają niski współczynnik CWV,  mogą liczyć na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Oprócz tradycyjnych wskaźników, takich jak treść, tytuł, nagłówki, strony czy linki – Google bada jakość wrażeń użytkowników, szybkość ładowania strony, interakcję z nią oraz stabilność elementów na ekranie. Jeśli witryny te spełniają określone warunki, to są nagradzani wysokimi pozycjami w wyszukiwarce.

Narzędzia do analizy Core Web Vitals

Narzędzia do analizy Core Web Vitals pomagają zrozumieć problemy związane z szybkością ładowania oraz to,  jakie są doświadczenia użytkowników. Do najbardziej popularnych narzędzi tego rodzaju, można zaliczyć:   

  • Google Search Console – to podstawowe narzędzie, w którym można sprawdzić podstawowe metryki internetowe. Umożliwia webmasterom i właścicielom witryn monitorowanie, raportowanie CWV, śledzenie zmian i analizowanie, które części strony wymagają naprawy czy poprawić lepsze osiągnięcia w wynikach wyszukiwarek.
  • Lighthouse – narzędzie to służy do oceny wydajności i jakości stron internetowych. Sprawdza inne czynniki techniczne, które wpływają na witrynę. Potrafi automatycznie przeprowadzić testy, aby określić, co wymaga naprawy i optymalizacji.
  • PageSpeed Insights – pomaga przeanalizować szybkość ładowania się strony internetowej w wersji mobilnej i desktopowej. Narzędzie to może zidentyfikować problem i zaproponować korzystne rozwiązanie.
  • Web Vitals – wtyczka do przeglądarki Google Chrome umożliwia przeanalizowanie Core Web Vitals podczas przeglądania witryny.

Podsumowanie

Niska użyteczność witryny negatywnie wpływa na Core Web Vitals i pozycje witryny w wyszukiwarce. Im mniej strona jest przyjazna dla użytkowników, tym bardziej wzrasta współczynnik odrzuceń. W celu wykluczenia potencjalnych błędów należy zweryfikować wskaźniki Core Web Vitals i przeprowadzić optymalizację. Patrząc na szybki rozwój UX, można wywnioskować, że w ciągu kilku lat wskaźniki Core Web Vitals będą odgrywać coraz większą rolę w pozycjonowaniu witryn w sieci. Podsumowując, poprawa Core Web Vitals na stronie internetowej wymaga ciągłej pracy i wdrażania najlepszych praktyk wydajnościowych. Zastosowanie powyższych wskazówek powinno pozytywnie wpłynąć zarówno na doświadczenia użytkowników, jak i na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania.


Powiązane frazy