E-marketing

Kampanie e-marketingowe to skuteczna forma docierania do użytkowników, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami marki. Kluczem do sukcesu jest jednak przygotowanie efektywnej strategii, która pomoże firmie w osiągnięciu celów wizerunkowych czy sprzedażowych. Kampanie PPC, aktywne prowadzenie social mediów, pozycjonowanie czy działania z obszaru User Experience to tylko niektóre z wykorzystywanych rozwiązań.

Spis treści:

  1. E-marketing – co to jest?
  2. Kampanie PPC
  3. E-marketing w social mediach
  4. Pozycjonowanie (SEO)
  5. User Experience
  6. Zalety e-marketingu
  7. Kampanie e-marketingowe – dlaczego warto w nie inwestować?
  8. Podsumowanie

E-marketing – co to jest?

E-marketing (digital marketing, marketing internetowy) oferuje efektywne narzędzia wspierające działalność różnych podmiotów, w tym zarówno firm z sektora B2B, jak i B2C. 

Według definicji Philipa Kotlera  – e-marketing to działania, które organizacja prowadzi za pośrednictwem sieci, zmierzając do promowania, sprzedawania produktów i usług oraz budowania relacji z klientami.  

Wiele firm skupia się na poprawie swojej widoczności w Internecie, np. poprzez optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarek, tymczasem dla osiągnięcia sukcesu niezbędna jest różnorodność podejmowanych działań e-marketingowych.  

Celem e-marketingu może być wzrost rozpoznawalności marki, zwiększenie zaangażowania odbiorców czy generowanie ruchu i konwersji na stronie internetowej.  

Działania z tego obszaru pozwalają firmom na docieranie do szerokiego grona użytkowników, w sposób skuteczny i mierzalny. Warunkiem efektywności jest jednak skuteczne rozpoznanie grupy docelowej i określenie jej potrzeb tak, by docierać do niej z pomocą właściwych kanałów.  

Kampanie PPC

W marketingu cyfrowym można korzystać z różnych form promocji, co znacząco zwiększa efektywność kampanii. Jednym z najczęściej wybieranych rozwiązań reklamowych w sieci jest Google Ads. Z pomocą tego systemu realizowane są między innymi kampanie remarketingowe. Remarketing umożliwia ponowne zaangażowanie użytkowników, którzy wcześniej wchodzili w interakcję z marką, ale nie dokonali na stronie zakupu produktów czy też nie zdecydowali się na skorzystanie z usług.  

Google Ads oferuje jednak o wiele więcej możliwości reklamowych. Warto wykorzystać całe spektrum dostępnych w tym systemie opcji, przygotowując m.in. kampanie produktowe. Dowiedz się, jak działać w ekosystemie Google Ads! 

Mimo że system reklamowy Google jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez marki, działające w sieci, to w działaniach PPC liczy się dywersyfikacja. Warto więc korzystać również z rozwiązań, pozwalających na docieranie do odbiorców w innych miejscach. Mowa m.in. o Microsoft Ads. 

E-marketing w social mediach

Proaktywne działania w mediach społecznościowych umożliwiają markom bardziej płynną interakcję z ich odbiorcami, co przyczynia się do większego zaangażowania ze strony użytkowników. Integracja z innymi narzędziami wykorzystywanymi w marketingu cyfrowym takimi jak chatboty, pozwala np. na organizowanie ciekawych konkursów i częściową automatyzację poszczególnych zadań. Dla przykładu – z pomocą AI można m.in. moderować sekcję komentarzy na danym profilu na Facebooku.  

W świecie mediów społecznościowych kluczowe jest przyciągnięcie uwagi publiczności, co można osiągnąć na różne sposoby. Istotna jest tu skuteczna komunikacja dostosowana zarówno do celowej grupy odbiorców, jak i specyfiki danej platformy. Przekaz musi różnić się w zależności od tego, czy działamy na LinkedInie, Instagramie czy na Facebooku. 

Ważnym elementem strategii w social mediach jest także wykorzystywanie płatnych reklam. Obecnie platformy społecznościowe oferują szeroki wachlarz opcji reklamowych, umożliwiających docieranie do wybranej grupy odbiorców. 

Cele kampanii mogą się różnić – od budowania świadomości marki, przez zwiększanie konwersji, aż po zachęcenie użytkowników do podjęcia konkretnych działań – np. pobrania aplikacji. Reklamy w mediach społecznościowych są skuteczne, ponieważ bazują na bogatych zbiorach danych o użytkownikach, w tym informacji o ich zachowaniach czy demografii.  

Do głównych zalet prowadzenia działań w social mediach zalicza się m.in.: 

  • Duży zasięg – firma może dotrzeć do docelowych użytkowników, zarówno dzięki działaniom organicznym, jak i płatnym.  
  • Niskie koszty – prowadzenie mediów społecznościowych jest stosunkowo tanie, a w niektórych przypadkach – nie wymaga to od organizacji żadnych nakładów finansowych.   
  • Docieranie do podobnych użytkowników – platformy społecznościowe umożliwiają kierowanie reklam do osób o zainteresowaniach podobnych do obecnych klientów marki lub takich, które posiadają cechy sprzyjające konwersjom.  

Pozycjonowanie (SEO)

Pozycjonowanie ma na celu zwiększenie widoczności danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. Wymaga m.in. przeprowadzenia właściwej optymalizacji strony pod kątem SEO. To jedno z działań, na które warto spojrzeć w perspektywie długofalowej – jego efekty nie są widoczne od razu, ale w przeciwieństwie do kampanii PPC (które przestają działać tuż po ich wyłączeniu), mogą utrzymywać się jeszcze na długo po zakończeniu prac pozycjonerskich.  

Warto pamiętać, że liczba odwiedzin na stronie jest kluczowym elementem wpływającym na generowanie dochodów w biznesie online. Im więcej odwiedzających, tym większe szanse na konwersje. Tymczasem pozycjonowanie to jedna z bardzo skutecznych metod przyciągnięcia klientów na stronę. Trzeba jednak pamiętać, że często potrzebują oni czasu na podjęcie decyzji zakupowej, porównując różne oferty.  

Nawet jeśli klient trafi na stronę z organicznych wyników wyszukiwania, nie zawsze przełoży się to bezpośrednio na konwersję. Można jednak zwiększyć szansę na jego powrót do e-sklepu, stosując kampanie remarketingowe w Google Ads. Wniosek? Działania z obszaru SEO i PPC doskonale się uzupełniają. Dowiedz się więcej o pozycjonowaniu!  

User Experience

Zarówno płatne kampanie reklamowe, działania w social mediach, jak i pozycjonowanie są w stanie przyciągnąć na stronę ruch, jednak to czy dojdzie do konwersji, zależy także od samej witryny, a dokładniej od poziomu jej użyteczności. Jeśli strona nie będzie właściwie zoptymalizowana pod kątem User Experience  – może utrudnić użytkownikowi dokonanie zakupu, skorzystanie z usług lub odnalezienie informacji, których potrzebuje.  

Problem może stanowić m.in. niezbyt intuicyjna nawigacja czy zbyt skomplikowany proces zakupowy. User Experience jest więc bardzo ważnym elementem działań e-marketingowych, od którego często opłaca się zacząć. Przed zainwestowaniem środków w kolejne formy digital marketingu, trzeba więc zastanowić się nad tym, czy cyfrowy produkt odpowiada realnym potrzebom użytkowników oraz czy nie występują błędy, uniemożliwiające pozyskiwanie konwersji. Jak to sprawdzić?  

Tutaj z pomocą przychodzi audyt UX,  choć bardziej kompleksowym rozwiązaniem, które pozwoli skupić się także na kwestiach, istotnych nie tylko z perspektywy użyteczności, ale też pozycjonowania strony jest audyt SXO.  

Zalety e-marketingu

  • Efektywność – posiadając możliwość efektywnej oceny wyników swoich przedsięwzięć, można lokować środki wyłącznie w działania, które przynoszą oczekiwane rezultaty, eliminując jednocześnie te, które są nieskuteczne.  
  • Dynamika – w przypadku wielu form marketingu cyfrowego, wyniki są zauważalne niemal natychmiast, chociaż należy pamiętać, że efekty niektórych działań (np. SEO) pojawiają się dopiero po dłuższym czasie – np. po kilku miesiącach.  
  • Duży zasięg – dzięki działaniom w ramach marketingu cyfrowego firmy mogą docierać do bardzo szerokiego grona odbiorców.  
  • Kwantyfikacja – rezultaty realizowanych działań są mierzalne i weryfikowane dzięki zastosowaniu narzędzi analitycznych.  
  • Interakcja – marketing cyfrowy opiera się na dwukierunkowej komunikacji, co pozwala na poznanie reakcji i preferencji odbiorców, umożliwiając bardziej celowane działania.  
  • Automatyzacja – implementacja stosownych systemów umożliwia np. wielokrotne używanie ustawionej wcześniej kampanii bez potrzeby jej ponownego projektowania.  
  • Precyzyjne targetowanie – marketing cyfrowy umożliwia docieranie do specyficznej grupy odbiorców poprzez dobór odpowiednich słów kluczowych, lokalizacji, wieku, zainteresowań itd., co zwiększa szansę na konwersję.
Stworzymy skuteczną strategię e-marketingową dla Twojej marki!
Zapytaj o ofertę

Kampanie e-marketingowe dlaczego warto w nie inwestować?

Kampanie e-marketingowe wspierają skuteczne promowanie działalności przedsiębiorstwa i jego oferty wśród wybranej grupy odbiorców. W procesie projektowania takich kampanii można zdobyć cenne informacje, które dostarczają wglądu nie tylko w pozycję e-biznesu na rynku w porównaniu z konkurencją, ale również w preferencje i zachowania odbiorców.   

Celem analizy zarówno konkurentów, jak i użytkowników, którzy już odwiedzają stronę, jest stworzenie spójnego komunikatu marketingowego, który wpłynie na osiągnięcie założonych celów związanych z kreowaniem określonego wizerunku organizacji czy sprzedażą. Korzyści płynących z kampanii e-marketingowych jest jednak znacznie więcej. 

Do ich głównych zalet zalicza się m.in. dokładne dotarcie do wybranej grupy odbiorców, co prowadzi do rozszerzenia bazy klientów. W kampanie e-marketingowe warto zainwestować także  ze względu na ich potencjał w zwiększaniu ruchu na stronie internetowej, np. poprzez wykorzystanie synergii między SEO a działaniami PPC. Ponadto analiza użyteczności przeprowadzana w celu optymalizacji kampanii może przyczynić się do poprawy doświadczeń użytkowników, zwiększenia liczby wizyt na stronie, a w przypadku e-sklepów – także do wzrostu sprzedaży. 

Podsumowanie

E-marketing to bardzo szerokie pojęcie i choć w artykule skupiono się głównie na działaniach, takich jak płatne kampanie reklamowe, social media, pozycjonowanie czy User Experience to bardzo ważną rolę odgrywa także content marketing, e-mail marketing czy influencer marketing. To, która z form działań digital marketingowych będzie najskuteczniejsza z perspektywy danej marki, zależy m.in. od specyfiki jej działalności, dlatego tworzenie strategii e-marketingowej zawsze wymaga indywidualnego podejścia. 


Powiązane frazy